Northvolt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

backe

Re: Northvolt

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev: 21 okt 2025 09:09
backe skrev:
Nu avgår Harald Mix, mönstret upprepas... Blir spännande att se hur mycket han berikat sig själv med.
Han blir kvar i styrelsen, de byter ordförande. Han har gått in med pengar i bolaget, inte ut.

Frågan är om någon dylik satsning gjorts utan någon form av statliga garantier?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att byta ordförande mitt i en period med resning av kapital tyder på problem...

Statliga garantier har man i form av lånegarantier från åtminstone riksgälden. Man har också fått stora bidrag(många ggr mer än vad Harald investerat) från Energimyndigheten.

Vet du att man inte har sålt något av sitt innehav från Vargas(eller delar av Vargas)? Ursprunglig investering var inte så stor(i sammanhanget, enligt Cervenka 118 miljoner kr) och man har pumpat värderingen rejält sedan dess, så bara en liten försäljning gör nog att Mix är på plus här. Totalt verkar hans bolag ha investerat ca 850 miljoner kr under åren, och nu säger han själv att det är slut på investeringar från Vargas sida.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

backe skrev:
backe skrev:
Nu avgår Harald Mix, mönstret upprepas... Blir spännande att se hur mycket han berikat sig själv med.
Han blir kvar i styrelsen, de byter ordförande. Han har gått in med pengar i bolaget, inte ut.

Statliga garantier har man i form av lånegarantier från åtminstone riksgälden. Man har också fått stora bidrag(många ggr mer än vad Harald investerat) från Energimyndigheten.

Vet du att man inte har sålt något av sitt innehav från Vargas(eller delar av Vargas)? Ursprunglig investering var inte så stor(i sammanhanget, enligt Cervenka 118 miljoner kr) och man har pumpat värderingen rejält sedan dess, så bara en liten försäljning gör nog att Mix är på plus här. Totalt verkar hans bolag ha investerat ca 850 miljoner kr under åren, och nu säger han själv att det är slut på investeringar från Vargas sida.
Jag vet inte mer än jag skrev, men du vet tydligen?

Eller är det spekulationer? (vilket var min poäng…)

Al Gores klimatfond går in med pengar, klart idag tydligen.

Eftersom stålindustrin står för en stor del av människans sammanlagda CO2-utsläpp är det ju rätt smart att försöka lösa den problematiken, särskilt när utsläppsrättigheterna blir väldigt dyra om något år.

Men det är väl som vanligt att fakta inte är intressant på detta forum, åsikt trumfar alltid fakta…

Tesla Y LR -22 EAP
backe

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev: 21 okt 2025 12:37
backe skrev:
backe skrev:

Eller är det spekulationer? (vilket var min poäng…)

Al Gores klimatfond går in med pengar, klart idag tydligen.

Eftersom stålindustrin står för en stor del av människans sammanlagda CO2-utsläpp är det ju rätt smart att försöka lösa den problematiken, särskilt när utsläppsrättigheterna blir väldigt dyra om något år.

Men det är väl som vanligt att fakta inte är intressant på detta forum, åsikt trumfar alltid fakta…

Vad är det för fakta du kommer med? Du skriver i samma post att du inte vet något eftersom du antyder att det inte är några statliga garantier, trots statliga garantier och bidrag.

Jag är inte emot "grönt" stål, men jag är emot att enskilda individer skor sig på den här typen av satsningar där det ofta inte kommer något positivt ur det, man bränner däremot mängder av andras(kommuner, stat m.m.) kapital.

Kolla in böckerna Gröna bubblor 1-3 av Christian Sandström så får du mängder av liknande exempel. Bl.a. kinesiska vindsnurror, etanol, grönt stål och vätgas. Han är forskare och har nog hyffsad koll på fakta för dig som gillar det.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Northvolt

Inlägg av BrooklynS »

Fakta var

att Al Gores klimatfond gick in med pengar

att Harald Mix kvarstår i styrelsen men lämnar ordförandeposten

Inget annat.

Christian Sandström är känd för vadå…? Jo att han är kritisk mot den gröna omställningen och då är han omedelbart Den Enda Forskare Som Man Bör Lyssna På, åtminstone i vissa politiska läger, händelsevis samma läger som överöser alla kommentarsfält med hånskrattsmileys och särskrivningar.

Jag ser inte varför just han skulle ha tolkningsföreträde framför alla andra forskare i sammanhanget? Men du kanske har svaret på varför det är så och varför han inte är professor i Uppsala, Cambridge eller Yale?

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Freez skrev: 23 maj 2025 15:12
AAKEE skrev: 23 maj 2025 14:51
Freez skrev: 24 mar 2025 09:37
Hur är det möjligt? Med en arbetslöshet i Sverige 7,2% (378 000).

"Mer än var tredje arbetare i Northvolts konkursade batterifabrik i Skellefteå kommer från ett land utanför EU."
"Det finns sammanlagt 1 650 beviljade arbetstillstånd i Sverige där Northvolt angetts som arbetsgivare vid ansökan, enligt statistik från Migrationsverket."
Ett tips, gör en liten undersökning på hur det ligger till med det nya eldrivna stålverket som byggs i Boden (Stegra)…

Boden har satsat en massa pengar för man tror befolkningen kommer öka i Boden som en effekt av stålverket….inte helt omöjligt men när en väldigt stor andel inte kommer från Sverige eller länder i närheten och inte ens verkar kunna ett jota engelska och bor i stora tillfälliga barackläger kommer troligen ingen av dessa bli kvar.
Stegra ägs dessutom av samma gäng som grundade och drev Northvolt. Kommer historien upprepa sig?

Peter Carlsson och Harald Mix äger en stor del av bolaget som redan nu värderas till 40 miljarder.

"En annan som redan tjänat pengar på Stegra är Northvolts förre vd Peter Carlsson. Enligt Affärsvärlden fick han köpa aktier direkt av Vargas billigt, en post som nu ökat 7800 procent i värde till 430 miljoner kronor.
Det kan noteras att Vargas (Harald Mix) sålde aktier för 950 miljoner kronor i energilagringsföretaget Polarium strax innan det hamnade i kris."

Lite stötande kan jag tycka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA ... dan-blivit
"Stegra ägs dessutom av samma gäng som grundade och drev Northvolt. Kommer historien upprepa sig?"

Några månader senare.. historien upprepar sig..
Vilket rövargäng!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kris ... egra-i-dag
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... -northvolt
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
backe

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev: 21 okt 2025 15:17
Fakta var

att Al Gores klimatfond gick in med pengar

att Harald Mix kvarstår i styrelsen men lämnar ordförandeposten

Inget annat.

Christian Sandström är känd för vadå…? Jo att han är kritisk mot den gröna omställningen och då är han omedelbart Den Enda Forskare Som Man Bör Lyssna På, åtminstone i vissa politiska läger, händelsevis samma läger som överöser alla kommentarsfält med hånskrattsmileys och särskrivningar.

Jag ser inte varför just han skulle ha tolkningsföreträde framför alla andra forskare i sammanhanget? Men du kanske har svaret på varför det är så och varför han inte är professor i Uppsala, Cambridge eller Yale?

Var har jag sagt att inte Al Gores klimatfond går in med pengar?
Var har jag sagt att Harald Mix inte kvarstår i styrelsen?
Var har jag sagt att Christian Sandström har tolkningsföreträde?

Har jag farit med med smileys eller några särskrivningar(jag kan ha fått med någon särskrivning nån gång såklart)?

Tror inte forskarna i Uppsala, Cambridge och Yale kommit fram till att etanolsatsningen som gjordes i norra Sverige i början på 2000 gick bra, eller att Northvolt blev särskilt bra? Nu har Hybrit pausats och tyvärr ser Stegra ut att gå samma väg som Northvolt(hoppas jag har fel).
Jag är inte emot gröna initiativ som jag skrev tidigare, men jag vill inte att offentliga medel ska gå upp i rök och att enskilda personer ska bli rika på detta utan att nånting blir grönt och det inte leder till någon omställning alls.
Skriv svar