Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd

Inlägg av gellerstam »

Tack AAKEE för tydliga, enkla och mycket bra svar. En fröjd att läsa dina inlägg på forumet. :-)
AAKEE skrev: 16 jan 2026 17:10
gellerstam skrev: 16 jan 2026 14:40
Mycket intressant tråd. Detta skulle jag vetat från början. Har en MY LR AWD från september -21 på snart 13k mil.
Funkar det att ladda upp till hundra 100% å se vad bilen säger för räckvidd i km för att räkna ut degraderingen? Eller bör jag köra ner till 0% å sen ladda till 100% och läsa av antalet kWh? Nej, jag har inte tillgång till Commander eller annat verktyg.

Man kan även använda energigrafen + laddningsnivån i procent:

Snitt x beräknad räckvidd x 100 / SOC = Wattimmar total kapacitet.
Detta ger samna resultat som räckvidden vid 100% men man måste inte ladda fullt utan det är bara att göra beräkningen från det man ser.
Avrundningsfelet ökar med lägre SOC så msn bör inte ha för låg SOC (ej under 10%) och för att få ett precisare resultat bör kanske SOC vara minst 70% eller så.
Vet ni vad en MY LR AWD MiC 2021-09 hade i batteri-kapacitet? Så jag kan räkna ut degraderingen.
AAKEE skrev: 16 jan 2026 17:10
gellerstam skrev: 16 jan 2026 14:40
Vad säger expertisen om att nu med en bil på 4,5år och 13k mil börja ändra laddmönstret till det optimalare, kommer det göra ngn märkbar skillnad?
Calendar aging minskar med låg SOC även efter 4.5 år, men den stora degraderingen har redan skett de första åren.
Köpte jag en 4.5 år gammal Tesla som hade laddats till 80% hade jag nog kört låg SOC ändå, även om det blir mindre skillnad så skjuter man problemet med trötta celler framåt.

Tack, då blir till att tänka om lite här hemma. Har kört mycket enligt enligt Teslas rek.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

gellerstam skrev: 17 jan 2026 15:25
Vet ni vad en MY LR AWD MiC 2021-09 hade i batteri-kapacitet? Så jag kan räkna ut degraderingen.
Med all sannolikhet 74.5 kWh.
Det första batteriet som kom var på 74.5 kWh.
Under variant i registreringsbeviset står det i så fall Y5D eller Y5CD.

Det större batteriet kom nog aningen senare, från 2022 med 78.8 kWh.
Då står det Y5LD på samma ställe.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jettamannen
Teslaägare

Inlägg av Jettamannen »

Jag laddar varje morgon till 50% när jag kommer hem på eftermiddagen så har jag ca 20% kvar. Kommer köra detta hela vintern tills det att solcellerna börjar leverera då kommer jag ladda till 40-50% på kvällarna. Och så blir det kyla på värmepumpen till garaget😅 (på sommaren när solcellerna producerar)

Hur ofta skall man balansera BMSen? Eller heter det balansera batterpacket? Hur går man till väga? Om jag laddar till 50% i kanske 3-6 månaders tid. Kan det då vara bra att ladda ur batteriet helt för att sedan ladda till 100%?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jettamannen skrev: 17 jan 2026 21:59
Hur ofta skall man balansera BMSen? Eller heter det balansera batterpacket? Hur går man till väga? Om jag laddar till 50% i kanske 3-6 månaders tid. Kan det då vara bra att ladda ur batteriet helt för att sedan ladda till 100%?
Det korta svaret: Nej, det behövs inte.

Det blandas begrepp friskt i forum. Bmir ett lite längre svar, så att vi klarar ut alla aspekter som ofta motsägs av myter. Döda myten innan den uppkommer i tråden så att säga.

Man vill ha alla battericellerna i batteriet lika mycket laddade. Det löser man med Cellbalansering.
I Teslas fall finns det resistorer som kan dra ut ström ur de celler som håller en högre laddningsnivå (spänning) är andra.

På grund av att battericellerna, eller ”bricks” (96 bricks i en LR/P) har olika storlek så laddas de ut olika fort. Det går samma ström genom hela batteripacket och en mindre cell laddas ur fortare än en större. Detta innebär att imbalansen varierar med SOC. Och när bilen balanserar batteriet så görs det med en specifik SOC som ”target” där balansen ska vara som näst.

Resistorerna ger så små strömmar (~ 0.1A) att det tar vääldigt länge att balansera. Det tsr cirka 1dygn att balansera 1% av batterikapaciteten vilket är ~ 10mV.

Myten är att man ska ladda till 90-100% för att ens balanseringen ska ske, vilket inte är sant. Bilen skulle aldrig hinna balansera behovet vid 90-100% bland annat eftersom myten och gör folk rädda att lämna bilen med 100%.

Så Tesla löser det genom att mäta ”obalansen” när bilen sover oavsett laddningsnivå och justera det när som helst när det behövs.

Cellbalanseringen går lite fortare med full laddning eftersom balanseringsströmmen blir högre med hög spänning.

Min model S står normalt aldrig med 80% SOC, den laddas till 50% dagligen och när jag behöver mer ström laddas den sent så att den precis är klar före avfärd.
Trots att den aldrig står med 80% så blir imbalansen som lägst vid 80%. Laddar jag till 80% så blir det alltid 2mV (undantagsfall 4mV) omedelbart när laddningen är klar. Det går så fort att cellbalanseringen inte ens skulle hinna justera 0.1mV.
Det innebär att bilen har justerat cellbalansen i förväg (vid 20-50% SOC) så att det matchar perfekt vid 80% trots att bilen aldrig står med 80%. Vid 50-55% har min bil 8-10mV imbalans.

Jag har som längst haft min förra Tesla (M3P) på 55% under ~1.5-2 månader under pandemin på 55%, trots det bibehäll den 4 mV och vid första full-laddningen efter det så var imbalansen lika bra som vid andra tillfällen.
Den bilen hade också lägst imbalans runt 80-90%.
Min S har nog inte gått med enbart låg SOC mer än max 4 veckor men det har inte heller påverkat imbalansen.

Den andra funktionen som det dribblas med är BMS-kalibrering.

BMS:en håller oftast god koll på batteriets kapacitet. Normalt ligger det nog inom 1kWh.
I forum är det vanligt att folk försöker ”Uppa” sin displayade räckvidd. Fast det man gör är att får bilen att visa en högre räckvidd - batteriet får inte mer energi för det och bilen går inte längre. Många vittnar om att den displayade räckvidden ganska fort återgår dit den var innan.
Lite som att kissa på sig, så att det blir varmt.

Det man kan göra är att visa batteriets ändlägen för bilen och låta den sova där (dvs sentry off, usb ”behåll” off samt låta bilen och appen vara) under minst 3h. Detta med både låg SOC (<10%) och hög SOC (helst 100%).
Det kan behöva göras flera ggr för att BMS ska justera kapaciteten.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

AAKEE skrev: 18 jan 2026 12:32
Myten är att man ska ladda till 90-100% för att ens balanseringen ska ske, vilket inte är sant. Bilen skulle aldrig hinna balansera behovet vid 90-100% bland annat eftersom myten och gör folk rädda att lämna bilen med 100%.

Så Tesla löser det genom att mäta ”obalansen” när bilen sover oavsett laddningsnivå och justera det när som helst när det behövs.
Gäller detta även Tesla-bilar med LFP-batterier? Eller är cellimbalansen och svårigheten att mäta exakt spänning i LFP-celler anledningen till att Tesla rekommenderar att ofta ladda deras LFP-bilar till 100%?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Joho skrev: 19 jan 2026 11:30

Gäller detta även Tesla-bilar med LFP-batterier? Eller är cellimbalansen och svårigheten att mäta exakt spänning i LFP-celler anledningen till att Tesla rekommenderar att ofta ladda deras LFP-bilar till 100%?

LFP-batterier är inte särskilt känsliga för att laddas till 100%. Det är ju inte heller de vanliga NMC och NCA.
LFP är dock väldigt okänsliga för stora cykler, så de tål massvis med 100-0% cykler utan nämnvärd degradering.

LFP, mår, som de öveiga litjiumioncellerna bättre med låg SOC än med hög.
Gränsen för hög/låg SOC på LFP ligger runt 70% på skärmen.

Dock kan bilen inte mäta SOC speciellt bra i mellanregistret, säg 20% upp till ~90%.
Bilen räknar därför energin plus och minus i mellanregistret och eftersom det inte är helt exakt kan beräkningen driva iväg med tiden så att bädet bilen räknar inte stämmer med verklig SOC.

När man laddar fullt laddar man med en fix spänning till batteriet nästan slutar ta enot ström, då vet man att det är 100% och då resettar bilen sitt räkneverk till 100%.

Det ovanstående är det primära syftet att ladda till 100% minst en gång i veckan. Bilen kan även mäta obalansen i cellerna vid 100% och sedan justera det senare. Kurvan för cellspänning är så jämn i mittenonrådet att man inte kan mäta sig till om balansen är ojämn.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

AAKEE skrev: 19 jan 2026 23:17

LFP-batterier är inte särskilt känsliga för att laddas till 100%. Det är ju inte heller de vanliga NMC och NCA.
LFP är dock väldigt okänsliga för stora cykler, så de tål massvis med 100-0% cykler utan nämnvärd degradering.

Dock kan bilen inte mäta SOC speciellt bra i mellanregistret, säg 20% upp till ~90%.
Bilen räknar därför energin plus och minus i mellanregistret och eftersom det inte är helt exakt kan beräkningen driva iväg med tiden så att bädet bilen räknar inte stämmer med verklig SOC.

När man laddar fullt laddar man med en fix spänning till batteriet nästan slutar ta enot ström, då vet man att det är 100% och då resettar bilen sitt räkneverk till 100%.

Det ovanstående är det primära syftet att ladda till 100% minst en gång i veckan. Bilen kan även mäta obalansen i cellerna vid 100% och sedan justera det senare. Kurvan för cellspänning är så jämn i mittenonrådet att man inte kan mäta sig till om balansen är ojämn.
Tack för utförligt svar! Och att mäta vid 100% för att kunna justera senare var ju smart.
Användarvisningsbild
Jigsaw73
Teslaägare

Inlägg av Jigsaw73 »

AAKEE skrev: 19 jan 2026 23:17

Jag laddar nog bara min red med lfp fullt en gång i månaden. Eftersom den går nästan bara korta sträckor på vardagarna då sambon har 7 km till jobbet
Brukar ladda till 50% då och 100% om vi ska åka lite längre...
Men det blir inte så ofta.
Ska jag ladda fullt ändå en gång i veckan eller är det bra att ha den runt 50% oftast? Om cellerna balanserar sig då man laddar 100
2024 MYRWD solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
Skriv svar