Scan my Tesla skulle lösa mysterietNogo skrev:Laddade fullt med 30min kvar på 100%. Visade 492km.AAKEE skrev:Prova att trycka på batterisymbolen så att räckvidden visas, vill veta både procent och range för samma tillfälle. Vi kan räkna fram maximalt visad range med räckvidd / procent.Nogo skrev:Idag fick jag lägre siffror. (192*295) / 0,79 = 71,7kWh.
Du borde ligga kring 450km, då batteriets kapacitet / förbrukningskonstanten blir 450km.
Det borde inte kunna bli 493, då 71.7kWh inte räcker så långt.
Vid 52km in i resan hade jag 84% kvar och då visade den 412 km.
Lika dåliga siffror den här resan. Sedan visade förbrukningen 36kwh vid 50% och 37kwh vid 49%.
Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nu har inte jag en M3 utan en MS, så kanske skiljer?Nogo skrev:
Laddade fullt med 30min kvar på 100%. Visade 492km.
Vid 52km in i resan hade jag 84% kvar och då visade den 412 km.
Lika dåliga siffror den här resan. Sedan visade förbrukningen 36kwh vid 50% och 37kwh vid 49%.
Men när jag laddat och kör iväg, speciellt nu när det är kallt, så drar bilen mer de första 5-6 milen på en långresa.
Mest de två första milen, sedan trappas det ned för att sedan ligga på mer normalnivåer.
Vad jag fattat så värmer bilen batteriet, kupén och annat som drar mycket ström i början, vilket tär på räckvidden.
Brukar om det är kallt förvärma kupén och batteriet när jag är inkopplad till stolpen ibland, för att få längre räckvidd om jag ska långt.
Tesla Model S 90D
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag skrev något fel..AAKEE skrev:65.6, väl?OscarA skrev:1800 mil
3 P 2019-12
70% eller mer stadskörning
Laddar till 80 ibland 90%
Snitt
280
Beräknad räckvidd
178km
76% nu
=69.2kw
Men oavsett så har den väl tappat mycket?
Vill inte ändra till 50% då jag måste på längre spontana resor..
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nog för att detta är siffror på en augusti tillverkad 2021 MIC med 567km WLTP och E3LD dvs Panasonic 82kWh. Men rör inte dessa siffror om rejält?
Km visning vid hämtning på Trosta
506km
Km visning efter 5000km
483km
Vid 100% laddning och 483km är beräkningen:
Snitt 189Wh/km, 50km, normal räckvidd, 405km
Ger alltså 1.89x40.5: 76.5kWh med 483km på 100%.
Körde typ 25km från 100-94% ställde bilen, förbrukat 4kWh, och nu visar den 96%
Km visning vid hämtning på Trosta
506km
Km visning efter 5000km
483km
Vid 100% laddning och 483km är beräkningen:
Snitt 189Wh/km, 50km, normal räckvidd, 405km
Ger alltså 1.89x40.5: 76.5kWh med 483km på 100%.
Körde typ 25km från 100-94% ställde bilen, förbrukat 4kWh, och nu visar den 96%
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det är något konstigt med din energi-app, om jag inte missförstår dig.Nogo skrev:Laddade fullt med 30min kvar på 100%. Visade 492km.
Vid 52km in i resan hade jag 84% kvar och då visade den 412 km.
Lika dåliga siffror den här resan. Sedan visade förbrukningen 36kwh vid 50% och 37kwh vid 49%.
492km motsvarar cirka 78.3kWh kapacitet. Detta eftersom din bils ”konstant” är cirka 159.2Wh/km. Konstanten är lika för alla likadana bilar av samma årsmodell.
Din bild i inlägget med 225Wh/km och 268 km, vilken SOC hade du där? Det borde vart kring 77%.
Tittar man på att du förbrukat 36kwh vid 50% (eller 37kWh vid 49%) så tyder de på en högre kapacitet än det din beräkning ger. Bilen döljer 4.5% av den riktiga kapaciteten.
Förbrukningssiffran med hela kWh är något yxig pga avrundningen till hela kWh.
36kWh vid 50% pekar på runt 76kWh kapacitet, 37 vid 49 pekar på runt 79kWh. Sanningen ligger nog någonstans mittemellan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Nej, dina siffror stämmer rätt bra.NEO skrev:Nog för att detta är siffror på en augusti tillverkad 2021 MIC med 567km WLTP och E3LD dvs Panasonic 82kWh. Men rör inte dessa siffror om rejält?
Km visning vid hämtning på Trosta
506km
Km visning efter 5000km
483km
Vid 100% laddning och 483km är beräkningen:
Snitt 189Wh/km, 50km, normal räckvidd, 405km
Ger alltså 1.89x40.5: 76.5kWh med 483km på 100%.
Körde typ 25km från 100-94% ställde bilen, förbrukat 4kWh, och nu visar den 96%
Beräkning med konstanten ger 483 x 159.2= 76.9kWh.
Skillnaden mot dina 76.5kWh beror med största sannolikhet på avrundningsfel på de presenterade värdena på skärmen.
Så det stämmer riktigt bra.
Efter körning, när batteriet får vila ökar ofta den visade laddningsnivån(SOC) någon till några provent, det är normalt.
Det som är ovanligt är att rangen ”bara” är 483km efter 500 mil. Tillverkad i augusti = fick bilen i september?
När du hämtade bilen och hade 506km, rymde batteriet 506x159.2= 80.6kWh, vilket verkar vara ungefär standard/normalt och dessutom var det 80.7kWh man fick ut ur batteriet vid EPA-testet för EPA rangen.
( min bil visade 80.7kWh efter 100mil inklusive tre SuC ett par dagar efter leverans. Hade 100 mil hem och kopplade in Scan My Tesla där).
Snittet för 2021P hos teslafi är 495km vid 600mil(21 bilar i den mätpunkten).
Man kan börja fundera över hur du laddar bilen. Laddar du till hög SOC? Står bilen ofta lång tid med hög laddningsnivå?
På 500 mil hinner inte cyklerna slita speciellt mycket, det skulle möjligen vara om man alltid körde 100% laddning och ned till låg SOC.
Jag undrar om inte en ”kalibrering av BMS” kan vara på sin plats, speciellt on du inte laddar högt och lämnar den med 90% eller så. Egentligen bör man inte kunna tappa så mycket på så kort tid/få mil, därav denna fundering.
Kalibrering av BMS syftar till att låta bilens batteridator mäta batteriets vilospänning med både hög och låg SOC. Bilen behöver några timmar för detta. När bilen står och ”sover”( dvs, sentry mode inte aktivt), kopplas stora batteriet ut med reläer och batteriet får inta sin vilospänning. BMS skulle behöva mäta en hög och en låg punkt. 90% är lämpligt som högt och 20% eller mindre( ned till 5% är tryggt) som lågt.
Mer än 90% går också, om man inte lämnar bilen för länge(1.5-2h) och sedan kör ned SOC till trygga nivåer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Man ska ju inte bryta ryggen för att inte få degradering. Isf blir det inte kul med elbilsägande.OscarA skrev:Jag skrev något fel..
Men oavsett så har den väl tappat mycket?
Vill inte ändra till 50% då jag måste på längre spontana resor..
Så det är ju bara ladda som man måste, eller vill.
Men man kan inte äta kakan och fortfarande ha den kvar så laddar man alltid till 80-90% så att bilen står mycket med hög SOC, kommer man inte bara ha 3% degradering efter några år.
Jag använder teslalogger, där kan man se olika teslamodellers degradering. Här är en bild över Model 3P (före refresh 2021):
1500mil snittar cirka 470km range. Dock ska man veta att tiden tär mer än milen i början. Man borde göra grafer för ålder vs range också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
När jag fick teslan så läste jag att en inpluggad tesla är en glad tesla, ladda hela tiden.AAKEE skrev:Man ska ju inte bryta ryggen för att inte få degradering. Isf blir det inte kul med elbilsägande.OscarA skrev:Jag skrev något fel..
Men oavsett så har den väl tappat mycket?
Vill inte ändra till 50% då jag måste på längre spontana resor..
Så det är ju bara ladda som man måste, eller vill.
Men man kan inte äta kakan och fortfarande ha den kvar så laddar man alltid till 80-90% så att bilen står mycket med hög SOC, kommer man inte bara ha 3% degradering efter några år.
Jag använder teslalogger, där kan man se olika teslamodellers degradering. Här är en bild över Model 3P (före refresh 2021):
1500mil snittar cirka 470km range. Dock ska man veta att tiden tär mer än milen i början. Man borde göra grafer för ålder vs range också.
När jag får min S så räcker 50% SoC = 30mil cirka, gör om gör rätt…
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Hmm jag har ca 465km (499km när bilen var ny) vid full laddning och kört 11000mil med vår Model 3 LR AWD från april 2019. Skulle vilja ha fler datapunkter för jag misstänker stark att grafen AVR visar en långt mycket mer negativ bild än AVR i verkligheten för alla Model 3 LR AWD/P från 2017-2021 (kanske några bilar är så risiga efter 6000mil / har mycket obalansearde batterier/fel data inrapporterad).AAKEE skrev:Man ska ju inte bryta ryggen för att inte få degradering. Isf blir det inte kul med elbilsägande.OscarA skrev:Jag skrev något fel..
Men oavsett så har den väl tappat mycket?
Vill inte ändra till 50% då jag måste på längre spontana resor..
Så det är ju bara ladda som man måste, eller vill.
Men man kan inte äta kakan och fortfarande ha den kvar så laddar man alltid till 80-90% så att bilen står mycket med hög SOC, kommer man inte bara ha 3% degradering efter några år.
Jag använder teslalogger, där kan man se olika teslamodellers degradering. Här är en bild över Model 3P (före refresh 2021):
1500mil snittar cirka 470km range. Dock ska man veta att tiden tär mer än milen i början. Man borde göra grafer för ålder vs range också.
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det är rätt.OscarA skrev:När jag fick teslan så läste jag att en inpluggad tesla är en glad tesla, ladda hela tiden.
Ladda ofta så blir det mindre storlek på cyklerna. Det motsäger inte något annat egentligen.
Jag laddar alla nätter, till 55% om jag inte ska på långresa förståss.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Teslalogger har inte jättemånga användare per bilmodel, så underlaget kan möjligen bli lite skevt. Det vi vet är att batteriet degraderas mest pga calendar aging i början för de allra flesta( kör man väldigt mycket med stora cykler kan det bli annorlunda). Calendar aging påverkas mycket av temperatur och i länder med mindre arktiskt klimat är det rätt vanligt med 10% efter ett par år.NiklasTesla skrev:[
Hmm jag har ca 465km (499km när bilen var ny) vid full laddning och kört 11000mil med vår Model 3 LR AWD från april 2019. Skulle vilja ha fler datapunkter för jag misstänker stark att grafen AVR visar en långt mycket mer negativ bild än AVR i verkligheten för alla Model 3 LR AWD/P från 2017-2021 (kanske några bilar är så risiga efter 6000mil / har mycket obalansearde batterier).
MVH
Teslafi för Model 3 P 2021 nedan, Jag kan bara se data för den bilmodel jag själv äger.
Efter 3000mil är snittet nere på ca 480km, från 507km ny-range.
Som jag beskrev tidigare är det calendar aging som tär mest, för de flesta. Teslafi visar bara snittet för andra bilar, inte spridningen. En bil som står parkerad med hög SOC ofta/länge och körs lite kommer degraderas betydligt mer per mil än snittet.
Och min, som går relativt mycket ligger långt över snittet då den aldrig står med hög SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2451
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Ja din data ser mer realistisk ut för AVR. Kan själv bara säga att jag håller med om att största tappet i procent kom första ca 3000milen sedan har det inte hänt så mycket.
MVH
MVH
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
När det gäller calendar aging minskar den med kvadraten på tiden. Det tar alltså tre år till att nå dubbel degradering från det man hade år ett.NiklasTesla skrev:Ja din data ser mer realistisk ut för AVR. Kan själv bara säga att jag håller med om att största tappet i procent kom första ca 3000milen sedan har det inte hänt så mycket.
MVH
Teslafibilden påverkas lite av att jag är med längst fram och drar upp snittet. Jag har rätt ofta den som körts längst, elker att det bara är ett fåtal bilar med samma körsträcka. Efterhand som det blir fler bilar sjunker snittet, detta har vart väldigt tydligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Bilden visade vid 84%.AAKEE skrev:Det är något konstigt med din energi-app, om jag inte missförstår dig.Nogo skrev:Laddade fullt med 30min kvar på 100%. Visade 492km.
Vid 52km in i resan hade jag 84% kvar och då visade den 412 km.
Lika dåliga siffror den här resan. Sedan visade förbrukningen 36kwh vid 50% och 37kwh vid 49%.
492km motsvarar cirka 78.3kWh kapacitet. Detta eftersom din bils ”konstant” är cirka 159.2Wh/km. Konstanten är lika för alla likadana bilar av samma årsmodell.
Din bild i inlägget med 225Wh/km och 268 km, vilken SOC hade du där? Det borde vart kring 77%.
Tittar man på att du förbrukat 36kwh vid 50% (eller 37kWh vid 49%) så tyder de på en högre kapacitet än det din beräkning ger. Bilen döljer 4.5% av den riktiga kapaciteten.
Förbrukningssiffran med hela kWh är något yxig pga avrundningen till hela kWh.
36kWh vid 50% pekar på runt 76kWh kapacitet, 37 vid 49 pekar på runt 79kWh. Sanningen ligger nog någonstans mittemellan.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det är skumt. Värdena utgår eg från samma data.Nogo skrev:Bilden visade vid 84%.
Jag skulle välja att räkna degraderingen utifrån rangen 492km. Där finns inga mellanberäkningar, så risken för buggar är bedömt minst där.
Isf har du runt 78.3-78.5 kWh kapacitet och inte alls någon stor degradering.
Kan du komma åt någon som har Scan My Tesla med en kabelsats för Model 3 kan man koppla in och läsa av batterikapaciteten (”Nominal Full Pack”) så skulle alla tvivel försvinna.
Vilka däck har du valt i bilens meny? Är det 20” original? Det ska eg. inte påverka men eftersom det är möjligt att konstanten ändras beroende på vilka hjul man har valt i menyn kan det kanske bli fel när man räknar kapaciteten utifrån range x konstanten.
Har du valt andra hjul i menyn kanske det vore nice att prova med 20” original i menyn. Byte av hjul i menyn startar om hela bilen, om inte du behöver byta till 20” kan du starta om bilen: Stäng ned bilen via skärmen, ”säkerhet” -> stäng av. Låt bilen vara utan att öppna/stänga någon dörr i några minuter, väck sedan bilen med bromspedalen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag har faktiskt 18" aero däck men det är eftermarknad. Kanske är det som är felet. Ska testa byta tillbaka till 20" och se vad värdet är där. Trodde att det bara var annan bild i appen och bilen.AAKEE skrev:Det är skumt. Värdena utgår eg från samma data.Nogo skrev:Bilden visade vid 84%.
Jag skulle välja att räkna degraderingen utifrån rangen 492km. Där finns inga mellanberäkningar, så risken för buggar är bedömt minst där.
Isf har du runt 78.3-78.5 kWh kapacitet och inte alls någon stor degradering.
Kan du komma åt någon som har Scan My Tesla med en kabelsats för Model 3 kan man koppla in och läsa av batterikapaciteten (”Nominal Full Pack”) så skulle alla tvivel försvinna.
Vilka däck har du valt i bilens meny? Är det 20” original? Det ska eg. inte påverka men eftersom det är möjligt att konstanten ändras beroende på vilka hjul man har valt i menyn kan det kanske bli fel när man räknar kapaciteten utifrån range x konstanten.
Har du valt andra hjul i menyn kanske det vore nice att prova med 20” original i menyn. Byte av hjul i menyn startar om hela bilen, om inte du behöver byta till 20” kan du starta om bilen: Stäng ned bilen via skärmen, ”säkerhet” -> stäng av. Låt bilen vara utan att öppna/stänga någon dörr i några minuter, väck sedan bilen med bromspedalen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Det låter troligt. Jag har inte provat byta, kör med originalhjul på sommaren och 19” dubbat på vintern, förbrukningen är ungefär lika så jag byter inte i menyn.Nogo skrev:Jag har faktiskt 18" aero däck men det är eftermarknad. Kanske är det som är felet. Ska testa byta tillbaka till 20" och se vad värdet är där. Trodde att det bara var annan bild i appen och bilen.
Det är värt att byta till hjul som är så lika som möjligt. Beräkningarna i navigatorn med laddatopp och förbrukning etc. bygger på vilka hjul man valt i menyn. Ev. Ändras även räckviddens visning( den sägs göra det i 2020, men inte 2018-2019).
Jag ska nog prova byta, för skojs skull.
I ditt fall borde isf rangen med 20” bli runt 450-460k, om energimängden stämmer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag provade just byta från orig 20” till 18” v2 och då sjunker bilens maxrange från 508 km till 462km. Det är inte rätt alls.
Energimängden blir 72.4kWh, trots att BMS ”äkta värde” idag är 81.4kWh(BMS avläst med Scan MyTesla.)
Någon form av bugg föreligger och för att fått energinivå måste man välja 20” Überturbine. Jag provade inte de andra valen.
@Nogo: välj 20” Überturbine och gör om beräkningen. Då borde du kunna läsa fram 78.3-78.5kWh.
Du behöver inte ladda fullt eller köra, du kan göra det med den SOC du råkar ha.
Dock blir avrundningsfelet större ju lägre SOC man har.
Energimängden blir 72.4kWh, trots att BMS ”äkta värde” idag är 81.4kWh(BMS avläst med Scan MyTesla.)
Någon form av bugg föreligger och för att fått energinivå måste man välja 20” Überturbine. Jag provade inte de andra valen.
@Nogo: välj 20” Überturbine och gör om beräkningen. Då borde du kunna läsa fram 78.3-78.5kWh.
Du behöver inte ladda fullt eller köra, du kan göra det med den SOC du råkar ha.
Dock blir avrundningsfelet större ju lägre SOC man har.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Rangen har pendlat mellan 480-498km. Oftast ligger den på 443km vid 90%, enbart laddad till 100% två gånger sedan ny, en gång vid upphämtning 506km och så nu 483km. Står sällan med hög SoC och aldrig DC laddad.AAKEE skrev:Nej, dina siffror stämmer rätt bra.NEO skrev:Nog för att detta är siffror på en augusti tillverkad 2021 MIC med 567km WLTP och E3LD dvs Panasonic 82kWh. Men rör inte dessa siffror om rejält?
Km visning vid hämtning på Trosta
506km
Km visning efter 5000km
483km
Vid 100% laddning och 483km är beräkningen:
Snitt 189Wh/km, 50km, normal räckvidd, 405km
Ger alltså 1.89x40.5: 76.5kWh med 483km på 100%.
Körde typ 25km från 100-94% ställde bilen, förbrukat 4kWh, och nu visar den 96%
Beräkning med konstanten ger 483 x 159.2= 76.9kWh.
Skillnaden mot dina 76.5kWh beror med största sannolikhet på avrundningsfel på de presenterade värdena på skärmen.
Så det stämmer riktigt bra.
Efter körning, när batteriet får vila ökar ofta den visade laddningsnivån(SOC) någon till några provent, det är normalt.
Det som är ovanligt är att rangen ”bara” är 483km efter 500 mil. Tillverkad i augusti = fick bilen i september?
När du hämtade bilen och hade 506km, rymde batteriet 506x159.2= 80.6kWh, vilket verkar vara ungefär standard/normalt och dessutom var det 80.7kWh man fick ut ur batteriet vid EPA-testet för EPA rangen.
( min bil visade 80.7kWh efter 100mil inklusive tre SuC ett par dagar efter leverans. Hade 100 mil hem och kopplade in Scan My Tesla där).
Snittet för 2021P hos teslafi är 495km vid 600mil(21 bilar i den mätpunkten).
Man kan börja fundera över hur du laddar bilen. Laddar du till hög SOC? Står bilen ofta lång tid med hög laddningsnivå?
På 500 mil hinner inte cyklerna slita speciellt mycket, det skulle möjligen vara om man alltid körde 100% laddning och ned till låg SOC.
Jag undrar om inte en ”kalibrering av BMS” kan vara på sin plats, speciellt on du inte laddar högt och lämnar den med 90% eller så. Egentligen bör man inte kunna tappa så mycket på så kort tid/få mil, därav denna fundering.
Kalibrering av BMS syftar till att låta bilens batteridator mäta batteriets vilospänning med både hög och låg SOC. Bilen behöver några timmar för detta. När bilen står och ”sover”( dvs, sentry mode inte aktivt), kopplas stora batteriet ut med reläer och batteriet får inta sin vilospänning. BMS skulle behöva mäta en hög och en låg punkt. 90% är lämpligt som högt och 20% eller mindre( ned till 5% är tryggt) som lågt.
Mer än 90% går också, om man inte lämnar bilen för länge(1.5-2h) och sedan kör ned SOC till trygga nivåer.
Tillverkad 2021.08.13 uthämtad 2021.11.05 med 200km på mätaren.
Bilen körs 18-20mil 3-5 dagar i veckan, står i tempererat garage på cirka 13°C och alltid kopplad till laddning över natten. Inte alltid kopplad till laddare på jobb men oftast. Laddas med 4kW och programmeras så att den alltid har 90% vid avfärd på morgonen. Startar med 90% kommer fram med runt 60% och så laddas den till 90% för att så gå hemåt och komma fram med runt 60% igen. De dagar jag inte laddar startar jag med 90% och kommer hem med runt 30% då kopplas den till laddning direkt med lägre ampere för att vara fulladdad till morgonen.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3764
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag tänkte på detta för några dagar sedan och testade på min 2019 M3P att byta från original 20" till 18" aero och några andra under servicemenyn i bilen, men blev ingen skillnad alls på energidisplayen. Därför skrev jag inget om det här. Skumt att det är olika. Jag hade då version 2021.44.5 men nu fått 2021.44.6AAKEE skrev:Jag provade just byta från orig 20” till 18” v2 och då sjunker bilens maxrange från 508 km till 462km. Det är inte rätt alls.
Energimängden blir 72.4kWh, trots att BMS ”äkta värde” idag är 81.4kWh(BMS avläst med Scan MyTesla.)
Någon form av bugg föreligger och för att fått energinivå måste man välja 20” Überturbine. Jag provade inte de andra valen.
@Nogo: välj 20” Überturbine och gör om beräkningen. Då borde du kunna läsa fram 78.3-78.5kWh.
Du behöver inte ladda fullt eller köra, du kan göra det med den SOC du råkar ha.
Dock blir avrundningsfelet större ju lägre SOC man har.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Jag har läst på Teslamotorsclub att 2018-19 inte hade någon skillnad i visad räckvidd och att 2020 har skillnad i visad räckvidd beroende på däck.Tellus skrev:Jag tänkte på detta för några dagar sedan och testade på min 2019 M3P att byta från original 20" till 18" aero och några andra under servicemenyn i bilen, men blev ingen skillnad alls på energidisplayen. Därför skrev jag inget om det här. Skumt att det är olika. Jag hade då version 2021.44.5 men nu fått 2021.44.6
Tidigare påstods att 2021 inte hade det, men det kan såklart ha kommit i en uppdatering. Jag har inte sett någon vits med att byta, navigatorn stämmer bra med mina 19” dubbdäck, troligen m.ht att det är ungefär samma förbrukning mellan däcken.
Blir spännande att se när Nogo klickat in 20” Überturb. och får se rätt baterikapacitet. Det ska ju bli mer, lite oklart vilken konstant som gäller just nu för Nogos bil med 18” valt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Efter ha bytt till 20" uberturbine och laddning till 80% så gjorde jag en avläsning på vad 100% skulle ha haft och det var mellan 478-485km. Gjorde en koll vid 77% och fick upp 76,7kWh i beräkning. När jag hade 70% fick jag fram 76,9kWh i beräkning.
5% degradering känns mer rimligt än 10% degradering efter 8 månader med 5000mil.
5% degradering känns mer rimligt än 10% degradering efter 8 månader med 5000mil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Då har vi löst den issuen!Nogo skrev:Efter ha bytt till 20" uberturbine och laddning till 80% så gjorde jag en avläsning på vad 100% skulle ha haft och det var mellan 478-485km. Gjorde en koll vid 77% och fick upp 76,7kWh i beräkning. När jag hade 70% fick jag fram 76,9kWh i beräkning.
5% degradering känns mer rimligt än 10% degradering efter 8 månader med 5000mil.
Och knappt 77 kWh är knappt 5% på 80.7kWh.
478-485km är helt okey efter 5000mil, se bifogad bild: BTW; 76.8kWh ger 482km räckvidd med konstanten för 20” Überturbines.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Är det inga här som har kört 12000-16000mil så man vet förväntad degradering i framtiden.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Batteridegradering modellår 2019/2020
Vänta några månader bara…Nogo skrev:Är det inga här som har kört 12000-16000mil så man vet förväntad degradering i framtiden.
Tesla Y LR -22 EAP