Bara 4-8år kvar på det. Byggs ju ny 4-filig vägen i skogen vid Horlahencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
AP2 är nästan fulländad
Moderator: Redaktion
Re: AP2 är nästan fulländad
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: AP2 är nästan fulländad
Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!hencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 är nästan fulländad
mati skrev:Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.
Jag tyckte det gick väldigt bra. Åker inte så ofta på den typen av väg, men när jag gjorde det i somras var den klart sämre. Nu skickade den mittlinjen, men gjorde det konsekvent. Dock hade väl bakomvarande tyckt jag kört lite konstigt strax över hastighetsbegränsningen, men det var så lite trafik att ingen stördes. Återkom med ditt resultat!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!oscfor skrev:Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!hencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar
Re: AP2 är nästan fulländad
När man förföljer bilar så löser sig rödljus och väldigt branta kurvor (Över 45 grader) som man normalt behöver bromsa in för. Problemet att man kan åka dit för stockinghencjo skrev:Jag förstod, efter ett annat svar, att trafikljus inte ingår i Autopilot. Men det låter ju som en väldigt praktisk workaround att ligga efter trafiken!oscfor skrev:Nej, det gör den ju inte. Men jag låg bakom andra bilar så de löste sig ändå!hencjo skrev:Löser bilen stoppljusen i Alingsås?oscfor skrev:Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Jag köpte bilen utan AP och är såklart nyfiken på vad jag missar.
Re: AP2 är nästan fulländad
Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Re: AP2 är nästan fulländad
AP2 följer inte bilar på samma sätt som AP1. Vid tveksamheter kan den för bråkdelar av en sekund låsa på framförande bil. Det händer t ex när man kör över en korsning, eller när det finns olika filer att välja på och AP blir osäker vilken fil som gäller. Vidare kan den på något vis ta hjälp av andra bilars position när den inte riktigt vet hur vägen ser ut, dvs när linjerna är otydliga. Men den kan inte följa en bil när det inte finns några linjer alls. Den kan således inte heller följa en kö.LarsL skrev:Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster. Best BMW i3X
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: AP2 är nästan fulländad
Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs bytenLeo skrev:Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Re: AP2 är nästan fulländad
Vi satt i bilkö förra veckan och hade AP aktiverat. I början gick det riktigt smutt och den höll linjen perfekt. Behöver dock slå av AP för att göra några korrigeringar den inte redde ut och när jag slog på den igen så hade den apsvårt att hitta rätt linje. Som Leo skrev så vaggade den fram och tillbaka och lyckades alltid göra för stora korrigeringar för att komma rätt.Kulingen skrev:Det måste mera bero på vilken bil man har än vilken version av programvaran, min bil glider så fint mellan sträcken och klarar brytningar mellan 1 till 2 vägs bytenLeo skrev:Efter 75 mil före senaste uppdateringen och 75 mil efter senaste xx.50 under julhelgen i vår X med AP 2 är min åsikt -nej tyvärr. "Vaggar" (onödigt stora korrigeringar) tex fortfarande fram och tillbaka mellan linjerna mer än AP 1 gjorde för länge sen.
Re: AP2 är nästan fulländad
Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: AP2 är nästan fulländad
Exakt så gör min också. Vajerräcken har en magisk dragningskraft. Inte varje gång, men tillräckligt ofta. Det går aldrig helt utan ryck åt ena eller andra hållet. Och den har fortfarande problem med att hålla sig mellan linjerna i vissa situationer. Den ser linjerna, men den klarar inte av att hålla sig där emellan. Väldigt konstigt.Remuz skrev:Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 är nästan fulländad
Hästar är oxo rädd för linjer, dom tror att det är ormar eller liknande 
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Verdi
Re: AP2 är nästan fulländad
Nån måste ju ta smällen för laget och kolla om vajerräcket verkligen existerar eller om det bara är ett hologram. Hur skulle annars den artificiella intelligensen i AP2 lära sig något?Remuz skrev:Min bil med version 50.2 och ny ECU klarar 2+1 utan några problem alls. Innan hade den problem när 2 blev 1 och ville då gärna kolla så det verkligen fanns ett vajerräcke...
Re: AP2 är nästan fulländad
Med AP1 funkar det idag fint så länge kön följer ett körfält med markeringar. Den följer i första hand körfältslinjer och om de saknas följer den framförvarande bil. Svängen får dock inte vara för skarp, ex. rondeller funkar sällan bra.LarsL skrev:Funkar det att följa andra bilar i en kö som svänger, typ en avfartsramp? När jag provade AP1 så försökte den köra om framförvarande bil hela tiden. Den svängde jättesvärt för att ta sig bilen framför istället för att följa bilen framför. Men det här kanske har bättrats sedan ett årsedan typ.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: AP2 är nästan fulländad
AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 är nästan fulländad
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholmoscfor skrev:AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
Re: AP2 är nästan fulländad
Frågan är menad som ett skämt eller? Tänk adaptiv farthållare. Då har du svaret.improwise skrev:Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?Bra sätt att få uppmärksamhet annars, att typ stå på övergångsstället vid Konserthuset i Stockholmoscfor skrev:AP2 är enligt mig exemplarisk i kö. Kör normalt 20-30 minuter kökörning per dag och den missar aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Upplever det som AP2 blev avsevärt mycket bättre efter senaste uppdateringen (den med regnsensor).
Bilen är mindre nervös med färre småjusteringar.
Den ligger bättre mitt i filen. Är inte längre sugen på att testa barriärer på vänstersidan...
Tar kurvor mer svepande och snabbare att välja kurs från början.
Byter fil bra åt båda håll.
Någon mer som upplevt skillnad?
Bilen är mindre nervös med färre småjusteringar.
Den ligger bättre mitt i filen. Är inte längre sugen på att testa barriärer på vänstersidan...
Tar kurvor mer svepande och snabbare att välja kurs från början.
Byter fil bra åt båda håll.
Någon mer som upplevt skillnad?
Re: AP2 är nästan fulländad
Har ingen AP men radarn ser sjukt mycket mer
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: AP2 är nästan fulländad
Det hanterar den inte. Den håller sig bara i sin fil och avstånd från fordonet framför.improwise skrev:
Hur funkar det typ med korsningar, är den smart nog att inte stanna mitt i en korsning när man får rött och bilen framför stannat precis efter ett övergångsställe osv?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: AP2 är nästan fulländad
Ytterligare en sak med AP2 jag är mycket imponerad av, hur känner autopiloten koll på linjerna?
Re: AP2 är nästan fulländad
WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag fattar nada att den ens fungerade, men glad är jagmati skrev:WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.
Re: AP2 är nästan fulländad
Kulingen skrev:Jag fattar nada att den ens fungerade, jag märkte att AP2 markerade linjerna så jag aktiverade den. Men glad är jagmati skrev:WTF!? Hur går det till? Mot slutet av videon förstår jag att det funkar, men i början? Jag hade aldrig kunnat aktivera AP när vägen ser ut sådär.