Vilken Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Findstuff
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 mar 2024 19:50

Vilken Model S

Inlägg av Findstuff »

En fråga till er som har koll ...jag är ute efter en Model S Raven och undrar om man ska satsa på en 2019/20 Long range med färre mil framför en long range plus 2021 med lite fler mil är lite osäker där ?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6467
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilken Model S

Inlägg av spacecoin »

Findstuff skrev: 08 maj 2024 11:10
En fråga till er som har koll ...jag är ute efter en Model S Raven och undrar om man ska satsa på en 2019/20 Long range med färre mil framför en long range plus 2021 med lite fler mil är lite osäker där ?
Jag tror att det inte är någon stor skillnad, Long Range Plus snabb-laddar nog något snabbare eftersom den har en nya revision av batteripacket förutom att det är några kwh extra. Har LRP även CCS-laddning utan adapter månne?

Jag skulle nog hellre köpa en 2019 Raven LR om den hade 5000 mil än en Raven LR Plus med 10000 mil, givet allt annat lika. Hur tänker ni andra?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1325
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Vilken Model S

Inlägg av Verdi_ »

Jag tenderar nog att välja en nyare bil framför en med färre mil. Dels för mindre calendar aging men även för fler år med batterigarantin. Tycker även det kan vara lite misstänkt med en fem år gammal bil som bara gått 5000 mil. Varför då? Har den varit mycket på verkstad? Stått osåld länge och kanske farit illa?

Bilar mår i regel bra av att användas kontinuerligt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken Model S

Inlägg av Legato »

Jag väljer definitivt LR plus med många mil.

Men jag är ju extrem också, så länge man har garanti på batteri och drivlina så tycker jag inte milen är något oroande.

Jag har en X med 30.000 mil i bolaget samt en S med 28.000 :D

Har för övrigt en LR+ med <9000 mil som ska ut i marknaden inom kort för <500k, PMa om intressant.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vilken Model S

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skulle nog alltid sträva efter att köpa en bil med iallafall några månaders garanti kvar. Det ger möjlighet att få fel som man upptäcker fixade.

Är bilen ändå utan garanti, så skulle jag inte bry mig så mycket om milen. Då är det kanske viktigare att få reda på vad som åtgärdats på bilen, alternativt att man får någon form av garanti från en bilfirma.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Findstuff
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 mar 2024 19:50

Re: Vilken Model S

Inlägg av Findstuff »

Jag lutar åt att nyare är bättre men de som säljs till ett för mig rimligt pris ligger ofta precis runt 8000 mil vilket sannolikt är anledningen till att de säljs då garantin är på 4 år/8000 mil vad jag förstår
Jag upplever det också som ganska svårt att få kläm på var man ska köpa sin bil då jag inte litar ett dugg på Reco och deras omdömen men har fått otroligt bra support från Tesla så skulle nog helst köpa därifrån men utbudet är tyvärr skralt där då de bara säljer bilar som bytts in
De garantier man får från diverse bilhandlare är jag genuint osäker på vad som händer när något verkligen går fel
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vilken Model S

Inlägg av jeppe_sthlm »

Till viss del kan det vara bättre att köpa en bil privat när garantin gått ut. Helst från någon som ägt bilen under några år - då bör man kunna få koll på historiken på vad som fixats. Annars kan en variant vara att ta med bilen till Grufman och få en genomgång av den där.

De har något variant som kostade 5000kr där de gick igenom bilen, men då gjorde de även en service av bromsarna. Möjligt att de kan göra någon variant där de gör en genomgång till en lägre kostnad.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken Model S

Inlägg av Legato »

Findstuff skrev: 08 maj 2024 13:35
Jag lutar åt att nyare är bättre men de som säljs till ett för mig rimligt pris ligger ofta precis runt 8000 mil vilket sannolikt är anledningen till att de säljs då garantin är på 4 år/8000 mil vad jag förstår
Jag upplever det också som ganska svårt att få kläm på var man ska köpa sin bil då jag inte litar ett dugg på Reco och deras omdömen men har fått otroligt bra support från Tesla så skulle nog helst köpa därifrån men utbudet är tyvärr skralt där då de bara säljer bilar som bytts in
De garantier man får från diverse bilhandlare är jag genuint osäker på vad som händer när något verkligen går fel
Tänk på att den garanti du pratar om är nybilsgarantin.

Imo är batteri- och drivlinegarantin mycket viktigare. Den täcker ju de riktigt dyra sakerna som kan hända. Den delen av garantin gäller i 8 år. För "äldre" Raven i obegränsat antal mil, för "nyare" Raven i 24000 mil.

Mycket av det som ingår i nybilsgarantin täcks dessutom via maskinskade-delen på försäkringen. En försäkring man har även om man väljer "enbart" halvförsäkring.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
mutterndavid
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 dec 2020 15:20

Re: Vilken Model S

Inlägg av mutterndavid »

Det finns en sak som många på forumet missar, det är att flera försäkringsbolag täcker mycket med maskinskadeförsäkringen.
Upp till 12 år och max 17k mil, på tryghansa täcks batteri, drivaxlar mm.
Jag fick fel på batterivärmaren, Grufman bytte kvickt 15,6k, har bil stor som halverar självrisk så det blev 11,6k tillbaka.
Bilen är från -19 med 13k mil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5615
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

mutterndavid skrev: 08 maj 2024 17:24
Det finns en sak som många på forumet missar, det är att flera försäkringsbolag täcker mycket med maskinskadeförsäkringen.
Upp till 12 år och max 17k mil, på tryghansa täcks batteri, drivaxlar mm. [Min u.]
Jag fick fel på batterivärmaren, Grufman bytte kvickt 15,6k, har bil stor som halverar självrisk så det blev 11,6k tillbaka.
Bilen är från -19 med 13k mil.
Har inte själv läst i försäkringsvillkoren, men som jag minns det har det skrivits på forumet om att många (alla?) bolag gör något slags åldersavdrag för batteriet beroende på hur gammal bilen är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vilken Model S

Inlägg av bjornnilsson »

Jag röstar alltid på 21:orna. Aninge snålare pga pre-Palladium-teknik under skalet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vilken Model S

Inlägg av jeppe_sthlm »

Det var nyheter för mig att det var begränsade mil på batteri och drivlinan på nyare Raven! Kollade just min (äldre) Raven och den hade obegränsad :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 384
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Vilken Model S

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Verdi_ skrev: 08 maj 2024 12:10
Jag tenderar nog att välja en nyare bil framför en med färre mil. Dels för mindre calendar aging men även för fler år med batterigarantin. Tycker även det kan vara lite misstänkt med en fem år gammal bil som bara gått 5000 mil. Varför då? Har den varit mycket på verkstad? Stått osåld länge och kanske farit illa?

Bilar mår i regel bra av att användas kontinuerligt.
Medhåll, nyare bättre
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar