Legato skrev: ↑06 maj 2024 15:13Nej, batteribilar är inte subventionerade i Sverige. Fossilbilar är. De står för långt mycket högre kostnader än vad de drar in till statskassan. Samma sak gäller givetvis även på ett globalt plan, oljeindustrin är extremt subventionerad.Xanthopteryx skrev: ↑06 maj 2024 14:31Batteribilar är EXTREMT subventionerade. Även i Sverige.Jerka skrev: ↑05 maj 2024 12:43Och jag ogillar när man inte tar med miljön i beräkningen.Verdi_ skrev: ↑05 maj 2024 10:44Vem ska bygga och ta förlusterna då? Det blir skattebetalarna. Antingen direkt eller indirekt. Men ja, det kanske är bättre? Jag tycker ju inte det av ideologiska orsaker. Jag ogillar subventioner och snedvridning av konkurrensen.fth skrev: ↑05 maj 2024 10:42
Det är nog iofs betydligt enklare och snabbare att bygga ut laddinfrastukturen än att vänta på att någon biltillverkare börjar bygga seriehybrider, och att det går att driva laddnätverk med hög kapacitet, låga priser, och god lönsamhet har ju som sagt redan bevisats.
/fth
Är det något som snedvrider konkurrensen så är det väl när bilar som tillåts släppa ut en massa avgaser får säljas på samma villkor som elbilar med noll lokala utsläpp. Med ökade klimatförändringar, lungsjukdomar och försämrad luftkvalitet som följd, vilket alla drabbar skattebetalarna i slutändan.
Om offentliga subventioner av snabbladdare är vad som krävs för att ställa om till ett fossilfritt samhälle, så är det en väldigt billig investering för att åstadkomma något väldigt värdefullt.
Så inte säljs de på lika villkor inte.
Sedan är det ju egentligen inte en frågga om att minska utsläppen från fossila ursprung. Det som händer är mest att utsläppen ligger hyfsat kvar men flyttas till andra platser, exempelvis kraftvärmeverk.
Vi kan ta USA som ett exempel: 60% av deras el kommer från fossila källor.
Men sverige, tänker någon då. Vi har ju nästan bara så kallat fossilfri el!
Alltså, tja... på sätt och vis är det så men samtidigt så, för varje kWh vi INTE använder kan vi exportera den till andra länder såsom Polen, Tyskland med flera som därmed kan minska sin tillverkning av fossilbaserad el.
Så det är liksom inte så himla lätt att bara säga att för varje bensin-/dieselbil som blir en batteribil så har vi sparat x liter per mil gånger x mil fossila utsläpp.
Diskussionen kring elproduktion görs ofta på en mycket förenklad och gravt felaktig grund, nämligen den att produktionen skulle vara konstant. Det är givetvis inte fallet. Ökar efterfrågan på el så ökar också över tid produktionen. Dessutom är diskussionen meningslös då även elbilar som körs på maximalt skitig elmix är mindre smutsiga än fossiler. Det finns således enbart uppsida med elbilar som ersätter fossiler ur CO2-perspektiv.
Hur ser dessa kostnader ut?
För samhället är det ju bättre att en person dör i cancer pga partiklar när hen fyllt 65 än ett friskt liv till 95, varav de sista 5-10 åren på ett äldreboende.