Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Syntax »

Jag använder farthållaren (som för övrigt är ganska värdelös jämfört med andra farthållare) och tillsammans med en inställd navigationsrutt så bromsar den in bilen inför avfarter som navigatorn anser att jag ska välja. Går detta att stänga av? Farthållaren ska väl ge -f-n i att lägga sig i det? Det är jag som bestämmer, hoppas jag :D Till saken hör att jag ofta kör en sträcka mellan två städer där den naturliga vägen är via en Europaväg. Men Teslas navigator, liksom Google Maps och Apple Kartor tycker att jag ungefär halvvägs ska svänga av in på en liten och dålig länsväg som ingen förnuftig människa väljer om det inte är så att man vill ut på sightseeing i skogen... Oklart varför navigatorerna väljer denna väg men hur som helst blir det ju extra dumt om bilen bromsar in pga detta...

SÅ, går detta att stänga av på något sätt? :(
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Oscar11 »

Går det inte att välja rutten i navigatorn, det går ju ofta att välja mellan flera olika rutter? Eller händer trots att du lagt in en annan rutt?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Jaegaern »

Jag tycker det här är helt fenomenalt. Jag har aldrig på röstnavigation och när bilen berättar att här ska du nog svänga av, jag saktar ner lite, blir jag lyckligt.

Tyvärr har jag inte tittat på hur man stänger av det.

Det låter dock som att ditt egentliga problem är att den vill navigera en annan väg. Om det löser sig så fungerar det väl bra?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Syntax »

Oscar11 skrev: 06 maj 2024 07:24
Går det inte att välja rutten i navigatorn, det går ju ofta att välja mellan flera olika rutter? Eller händer trots att du lagt in en annan rutt?
Nej, precis som exempelvis Google Maps så envias den med att enbart visa denna felaktiga rutt. Finns egentligen inte mer än två alternativ heller.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Delta »

Stäng "navigate on autopilot"
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Syntax »

Jaegaern skrev: 06 maj 2024 09:35
Jag har aldrig på röstnavigation och när bilen berättar att här ska du nog svänga av, jag saktar ner lite, blir jag lyckligt.
Det låter dock som att ditt egentliga problem är att den vill navigera en annan väg. Om det löser sig så fungerar det väl bra?
Röstnavigation är nog bland det första som jag stänger av, hemskt :)
Jag vill i grunden bestämma själv om jag ska bromsa och hur mycket... Som en vanlig adaptiv farthållare. Teslas farthållare anpassar ju ändå inte hastigheten när hastighetsbegränsningen ändras så då behöver den inte bromsa för avfarter heller... :)
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Syntax »

Delta skrev: 06 maj 2024 10:48
Stäng "navigate on autopilot"
Jag använder inte Autopilot, endast Adaptiv farthållare. Kan det ändå kombineras med "Navigate on autopilot"?
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Farthållaren bromsar vid avfarter i navigationsrutt

Inlägg av Delta »

Syntax skrev: 06 maj 2024 10:59
Delta skrev: 06 maj 2024 10:48
Stäng "navigate on autopilot"
Jag använder inte Autopilot, endast Adaptiv farthållare. Kan det ändå kombineras med "Navigate on autopilot"?
Nej
Skriv svar