Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Arlanda

Inlägg av mikebike »

Xanthopteryx skrev: 04 maj 2024 12:46
Walker skrev: 22 dec 2019 07:18
Info om P2 Beta: ja, det är schuko så det räcker med UMC’n. Strömmen är på hela tiden bilen är inkopplad och slås inte av när laddningen är klar. Det gör att man kan ha vaktläget på och kolla hur bilen mår utan att vara orolig för att stå med tomt batteri när man kommer hem.
Tömmer den ur sig så fort menar du alltså?
Sentry drar 8% per dygn. Kolla i appen drar nästan ingenting. Vid mitt exempel med 2% på drygt två veckor kollade jag i appen dagligen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Xanthopteryx
Inlägg: 194
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Arlanda

Inlägg av Xanthopteryx »

Oh shit. Vad är det, 80 kWh i ett batteri? Så kamerorna drar nära 6,5 kWh per dygn?!
Snabbladdar du kostar det alltså 500 spänn för två veckor för att kamerorna skall spela in...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Arlanda

Inlägg av mikebike »

Xanthopteryx skrev: 04 maj 2024 18:37
Oh shit. Vad är det, 80 kWh i ett batteri? Så kamerorna drar nära 6,5 kWh per dygn?!
Snabbladdar du kostar det alltså 500 spänn för två veckor för att kamerorna skall spela in...
Jag som normalt laddar en timme i veckan skulle behöva ställa bilen vid en laddstolpe en natt varje vecka om jag hade Sentry igång hemma. :D
Dock lite billigare, 3 kr/kWh.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Arlanda

Inlägg av MrRun »

mikebike skrev: 03 maj 2024 16:40
MrRun skrev: 03 maj 2024 14:08
Om jag parkerar en vecka och schemalägger i bilen att den ska ladda nån timme varje dygn kan man räkna med att det funkar på laddarna på Arlanda, t.ex P41?
Varför?

Jag stod 15 dygn i april och laddnivån gick ned 2%.
Det fanns möjlighet att parkera vid en laddstolpe på den långtidsparkering jag valde. Det skulle kosta 500:-
Pejvic skrev:
Varför inte helt enkelt ställa laddgräns på 50% och sedan dra upp det till 100 procent innan du går på planet hem?
Så gör jag alltid. Vad är bra med att ladda en timme per dygn?
Ja om ni måste veta varför så...

Ställer jag bilen utan laddning så gör jag det med <60% SoC. Det gör jag oftast hemma för att vara rädd om batteriet. Men då måste vi stanna till och ladda för att komma hem när det är mitt i natten och familjen kanske sover gott i bilen.

Alternativet är att ladda på parkeringen, det kostar inget extra på Arlanda. Enklast är ju såklart att göra som Pejvic säger och det hade jag gjort om jag visste att det skulle funka. Dock så finns det rapporter om att på Ioniq 5 stängs bilens uppkoppling av efter 4 alt. 7 dygn. Den gillar tydligen inte heller att stå med laddsladden ansluten en längre tid, finns nån bug som gör att 12V dras ur för vissa. Min tanke då var att låta den ladda lite varje dygn för då laddas 12V samt att den kommer inte stå alltför länge med hög SoC. Petigt, jag vet. :)
Ioniq 5 FE AWD
Xanthopteryx
Inlägg: 194
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Arlanda

Inlägg av Xanthopteryx »

Benstocken har vi stått vid många gånger (nu var det länge sedan dock) och där har vi alltid tyckt det varit bra.
De erbjuder en hel del extratjänster, som varm och tinad bil vid återkomst.

Nu hittar jag inget specifikt på hemsidan men ring och fråga?
Kanske kan antingen erbjuda laddplats eller erbjuda att ladda på en gång i veckan eller så?

https://www.benstockens.se/
Skriv svar