Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Moderator: Redaktion
Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
https://cleantechnica.com/2024/04/11/un ... ean-ports/
Stora mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar.
Hamnarnas ägare klagar nu över att det stora antalet osålda kinesiska elbilar i praktiken bara har dumpats. I vissa fall har de stått 18 månader på hamnområdet.
Problemet verkar vara en konsekvens av olika anledningar, bla. överproduktion i Kina, vilket innebär att biltillverkarna måste exportera sina elbilar utomlands för att bli av med de.
Samtidigt är det i princip noll efterfrågan på kinesiska elbilar i Europa. De redan usla försäljningssiffrorna för 2023 har sjunkit ännu mer första kvartalet 2024.
Kinas största elbiltillverkare BYD lyckades endast sälja 16.000 bilar i Europa förra året, samtidigt såldes det totalt 12,8 miljoner nya bilar i Europa under samma period.
En fullständig katastrof med andra ord. Bilarna står nu och dammar i europeiska hamnar och hittar inga köpare.
Hur kunde det bli så här?
Varför är det ingen efterfrågan på bilarna?
Stora mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar.
Hamnarnas ägare klagar nu över att det stora antalet osålda kinesiska elbilar i praktiken bara har dumpats. I vissa fall har de stått 18 månader på hamnområdet.
Problemet verkar vara en konsekvens av olika anledningar, bla. överproduktion i Kina, vilket innebär att biltillverkarna måste exportera sina elbilar utomlands för att bli av med de.
Samtidigt är det i princip noll efterfrågan på kinesiska elbilar i Europa. De redan usla försäljningssiffrorna för 2023 har sjunkit ännu mer första kvartalet 2024.
Kinas största elbiltillverkare BYD lyckades endast sälja 16.000 bilar i Europa förra året, samtidigt såldes det totalt 12,8 miljoner nya bilar i Europa under samma period.
En fullständig katastrof med andra ord. Bilarna står nu och dammar i europeiska hamnar och hittar inga köpare.
Hur kunde det bli så här?
Varför är det ingen efterfrågan på bilarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Svaret på den sista frågan finns det väl i princip en helt egen tråd om, även
om den tråden mest fokuserar på etiska och moraliska aspekter kanske.
Annars är det väl helt enkelt ett mycket osäkert köp enligt många.
om den tråden mest fokuserar på etiska och moraliska aspekter kanske.
Annars är det väl helt enkelt ett mycket osäkert köp enligt många.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 5617
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Håller med.
Länk till ett inlägg i den tråden:
viewtopic.php?p=732161#p732161
Det är ju även tydligt att den kinesiska diktaturen stödjer Putin i hans illegala anfall och ockupation av Ukraina. Bara en sån 'sak'... Se t.ex:
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... te-beijing
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Lågkonjunktur, hög ränta och oetablerade märken. Det är ju inte som att Tesla går bra direkt. -3 miljarder dollar i fritt kassaflöde på ett kvartal. Det är illa för alla i EU och i Kina i alla fall. I USA öser man på med subventioner och folk vill i alla fall inte ha elbilar verkar det som…
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Vart säljs de ? Hittar inte några vrakpriser direkt
Brytpunkt sälja / förvaring måste väl nås
Brytpunkt sälja / förvaring måste väl nås
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Enligt mig är en stor akilleshäl att många har 1-fas ac det är ju lite katastrof
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Nej det är nog detta som är problemet (för höga priser).
MVH
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Detta kände jag inte till. Är du säker på att det är "många"?
Gissar att det inte gäller tex Nio och Xpeng iaf. Konstigt om BYD har så, men kanske på de billigaste modellerna? Tänker du kanske främst på MG?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Jo jag undrar också vem som idag börjar sälja en ny bil med enfas laddning i Sverige.
Jag skulle säga att med enfas laddning så kvittar de hur billig bilen är, jag skulle inte köpa den.
Har haft enfas på vår leaf med 24 kWh batteri de funkade då de var så litet batteri men jag såg de ändå som en nackdel..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Jag kallar FUD på det här. Vilka bilar har enfasladdning för AC? 3 av 30 modeller?
En variant av BYD Dolphin (en av fyra specs) har enfas. Verkar som alla andra BYD (Seal, Atto 3 etc har 3-fas).
MG4 har 3-fas AC. MG ZS har 3-fas.
Sedan kan man ju fundera på om det är ett problem eller inte om hemmaladdning tar 4 timmar eller 8-12 timmar. De flesta kan ju inte blåsa på i 16A i alla fall.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3681
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Model Y LR AWD 2022
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Vår mg zs har enfas finns många av dessa som har det. BYD Tang & Han, Maximus, mg4 SR är enfasspacecoin skrev: ↑25 apr 2024 08:45Jag kallar FUD på det här. Vilka bilar har enfasladdning för AC? 3 av 30 modeller?
En variant av BYD Dolphin (en av fyra specs) har enfas. Verkar som alla andra BYD (Seal, Atto 3 etc har 3-fas).
MG4 har 3-fas AC. MG ZS har 3-fas.
Sedan kan man ju fundera på om det är ett problem eller inte om hemmaladdning tar 4 timmar eller 8-12 timmar. De flesta kan ju inte blåsa på i 16A i alla fall.
Problemet är inte hemma utan tex resa till Ullared och man inte tar sig hem på ac laddningen
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Vi pratar väl ändå om nya bilar som står i hamnar och inte en bil som såldes för 2-3 år sedan som din bil. I övrigt verkar det vara en handfull modeller av kanske drygt 30?Trevlig skrev: ↑25 apr 2024 09:59Vår mg zs har enfas finns många av dessa som har det. BYD Tang & Han, Maximus, mg4 SR är enfasspacecoin skrev: ↑25 apr 2024 08:45Jag kallar FUD på det här. Vilka bilar har enfasladdning för AC? 3 av 30 modeller?
En variant av BYD Dolphin (en av fyra specs) har enfas. Verkar som alla andra BYD (Seal, Atto 3 etc har 3-fas).
MG4 har 3-fas AC. MG ZS har 3-fas.
Sedan kan man ju fundera på om det är ett problem eller inte om hemmaladdning tar 4 timmar eller 8-12 timmar. De flesta kan ju inte blåsa på i 16A i alla fall.
Problemet är inte hemma utan tex resa till Ullared och man inte tar sig hem på ac laddningen
Det är klart det är bättre med 3-fas.
Som en parentes, skulle jag tycka att det är dumt att planera en resa baserat på att man kan ladda AC medan man handlar. Nu har jag aldrig varit i Ullared, men de kanske har hundratals AC-laddstopar?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Vår i-Pace har bara enfas. För oss inget problem. Någon tyckte det var ett värre problem med stort batteri, jag tycker tvärtom, vi har full flexibilitet att ladda bara då och då trots enfas.jonasl skrev: ↑25 apr 2024 09:57Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Den långsamma snabbladdningen är ett avsevärt större problem imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Förbrukade 35-45kwh per dag hela hösten, för mig hade det varit förödande med 1fas och timdebitering
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Som med allt annat så beror det ju på ens beteendemönster och preferenser. Jag snabb-laddar på 1-2 långresor inom Sverige ToR per år och där tycker jag 130kW räcker. Blir det långsammare än så kanske det skulle vara lite segt.Legato skrev: ↑25 apr 2024 10:07Vår i-Pace har bara enfas. För oss inget problem. Någon tyckte det var ett värre problem med stort batteri, jag tycker tvärtom, vi har full flexibilitet att ladda bara då och då trots enfas.jonasl skrev: ↑25 apr 2024 09:57Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Den långsamma snabbladdningen är ett avsevärt större problem imo.
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Enfasladdningens enda praktiska nackdel för oss är ett något högre pris för laddningen. Handlar om ett par hundralappar per år, så i sammahanget igenting. i-Pacen "maxar" runt 90 kW vid snabbladdning så det är rätt segt. Dock väljer vi ju nästan alltid annan bil för långresa. Så som du säger, allt är individuellt, för oss är laddningen inget problem för "andrabilen".spacecoin skrev: ↑25 apr 2024 10:14Som med allt annat så beror det ju på ens beteendemönster och preferenser. Jag snabb-laddar på 1-2 långresor inom Sverige ToR per år och där tycker jag 130kW räcker. Blir det långsammare än så kanske det skulle vara lite segt.Legato skrev: ↑25 apr 2024 10:07Vår i-Pace har bara enfas. För oss inget problem. Någon tyckte det var ett värre problem med stort batteri, jag tycker tvärtom, vi har full flexibilitet att ladda bara då och då trots enfas.jonasl skrev: ↑25 apr 2024 09:57Jag hade enfas 10A i nästan ett år, det funkar (om man inte kör upp större delen av laddningen varje dag) men laddbeteendet blir ett annat. Pluggade alltid i och laddade till högre SoC. Nu kör jag 55% till vardags och laddar ett par gånger i veckan. Sen ladda fullt innan längre resor förstås.
Den långsamma snabbladdningen är ett avsevärt större problem imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 15:13Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.Legato skrev: ↑25 apr 2024 16:26Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 15:13Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.
Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 16:36Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.Legato skrev: ↑25 apr 2024 16:26Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 15:13Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.
Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Xpeng har misslyckats katastrofalt med P7 samt G9 när det gäller volymer.Legato skrev: ↑25 apr 2024 17:00Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 16:36Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.Legato skrev: ↑25 apr 2024 16:26Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 15:13Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.
Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Byd med Tang och Han
Nio med allting.
Dom skulle ha tittat på hur MG gjorde när dom lanserade Marvel R för att ha något att gå på då det gäller volymer.
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Hade varit bättre att kolla på Atto 3 som sagt... Men i övrigt håller jag med.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 17:28Xpeng har misslyckats katastrofalt med P7 samt G9 när det gäller volymer.Legato skrev: ↑25 apr 2024 17:00Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 16:36Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.Legato skrev: ↑25 apr 2024 16:26Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 15:13Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.
Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Byd med Tang och Han
Nio med allting.
Dom skulle ha tittat på hur MG gjorde när dom lanserade Marvel R för att ha något att gå på då det gäller volymer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Instämmer i att de Kinesiska märken är för högt prissatta, bortsett från några undantag som nämnts. Tror etik/politik-aspekten är marginell, utan att det främst handlar om att folk vill ha betydligt lägre pris för att chansa på ett för Sverige nytt och okänt märke för en jämförbar bil från känt märke.
Att de står i klunga i hamnar är väll tacksamt för en artikel, men utgår från att de flesta tillverkare har stora lager lite här och där. Tesla har ju tex 137000 osålda 3/Y stående nånstans i världen trots 3-fasladdning och ganska låga priser.
Att de står i klunga i hamnar är väll tacksamt för en artikel, men utgår från att de flesta tillverkare har stora lager lite här och där. Tesla har ju tex 137000 osålda 3/Y stående nånstans i världen trots 3-fasladdning och ganska låga priser.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Mängder med osålda kinesiska elbilar skapar problem i europeiska hamnar
Jo, jag tror att MG/SAIC gjort helt rätt här.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 17:28Xpeng har misslyckats katastrofalt med P7 samt G9 när det gäller volymer.Legato skrev: ↑25 apr 2024 17:00Ditt påstående var att MG med Marvel R fick iväg "betydligt mer bilar än...BYD ens varit i närheten av.". Det är som sagt helt felaktigt. ZS EV har däremot mycket riktigt sålt mer totalt sätt, men den har också sålts dubbelt så länge som Atto 3.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 16:36Nu tog jag inte med dom allra billigaste modellerna, där kan till och med kineserna ha bra erbjudande i bland så dom får i väg bilar.Legato skrev: ↑25 apr 2024 16:26Stämmer inte. BYD var väldigt aggressiva med Atto 3 också och den har sålts i nästan 50% fler ex än vad Marvel R har sålt i Sverige.hksnismo skrev: ↑25 apr 2024 15:13Jag ha sagt det rakt ut flera gånger på detta forum men behövs tydligen tas igen.
Kineserna har inte förstått att vill dom kränga mycket bilar dvs volymer i Europa och särskilt i Sverige så måste dom dumpa priset rejält på deras modeller långt ifrån Teslas priser tex.
Det gör inte Xpeng,Nio samt Byd och då blir det lite volymer som blir sålda i Sverige.
MG fattade det då dom tex lanserade Marvel R dom hade väl ett okej pris på den, men dom var aggressiva med sitt privatleasing erbjudande på den så dom fick iväg betydligt mer bilar än Xpeng,Nio eller Byd ens varit i närheten av.
Typ MG ZS EV den har sålt mer än Byd Atto 3.
Men resten stämmer till 100% kineserna får inte i väg volymer pga av alldeles för höga priser.
Men ja, BYD har misslyckats totalt med alla andra modeller än Atto 3.
Byd med Tang och Han
Nio med allting.
Dom skulle ha tittat på hur MG gjorde när dom lanserade Marvel R för att ha något att gå på då det gäller volymer.
De som vill köpa Tesla och europeiska/tyska elbilar i medelprissegmentet (eller högre) är nog inte så intresserade att betala liknande pengar för nya (utanför Kina iaf.) mer okända märken från Kina. De kinesiska tillverkarnas chans är att sälja till de kunder som bara vill ta sig fram A-B (på el) för ett så lågt pris som möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik