EU valet och betydelsen för elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av strejf »

Alla har väl sett Naturskyddsföreningens genomgång av hur de olika EU parlamentarikerna har röstat för och emot miljöförslag i EU.

Men någon elbilsklubb borde göra ett liknande gräv för hur de har röstat i frågor som rör elbilar och EU. Det skulle i alla fall jag tycka vara väldigt intressant.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av martinot »

strejf skrev: 27 apr 2024 09:07
Alla har väl sett Naturskyddsföreningens genomgång av hur de olika EU parlamentarikerna har röstat för och emot miljöförslag i EU.

Men någon elbilsklubb borde göra ett liknande gräv för hur de har röstat i frågor som rör elbilar och EU. Det skulle i alla fall jag tycka vara väldigt intressant.
Det är ett bra förslag, och hade varit intressant att veta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Är verkligen elbilar det viktigaste i EU medlemskapet? Finns lite viktigare frågor tänker jag.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Verdi_ »

Röstar man utifrån betydelsen för elbilar så borde man få sin rösträtt indragen.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av strejf »

Allt hör ju ihop. Elbil, klimat, miljö, laddstationer och betalning. Eftersom att klimat och miljö är den viktigaste frågan för svenskarna i EU valet bör nog relaterade frågor också vara viktiga.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av ObscureEconomist »

Klimat och miljö är nog inte den viktigaste frågan i EU för mig men om det är det för dig så rösta utifrån elbilar du. Spontant finns det viktigare frågor för mig inom EU än privatbilism driven av el eller ej
BMW i4 M50 -22
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Jerka »

Verdi_ skrev: 28 apr 2024 22:49
Röstar man utifrån betydelsen för elbilar så borde man få sin rösträtt indragen.
Vilka frågor är det okej att rösta utifrån? Bara så jag vet. Vill ju inte ha min rösträtt indragen.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Arctic Drifter »

Det viktiga gällande att rösta utifrån en frågeställning är att det är ok om det är politiskt korrekt.

Jämför klimatet kontra invandringen ;)
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Verdi_ »

Jerka skrev: 08 maj 2024 06:22
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 22:49
Röstar man utifrån betydelsen för elbilar så borde man få sin rösträtt indragen.
Vilka frågor är det okej att rösta utifrån? Bara så jag vet. Vill ju inte ha min rösträtt indragen.

En balanserad helhetsbild? Summan av alla frågor?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Jerker »

Det gäller väl att väga in så många faktorer som möjligt innan man lägger sin röst. Hur olika partier eller dess företrädare ställer sig till elbilar är en viktig faktor. Ofta är den hållningen inbäddad i en massa andra värderingar som ger en större bild av politikern/partiet. Så jag tycker inte att man ska avfärda TS:s frågeställning.

Politik är oerhört komplicerat att ta ställning till och därför är det väl bra ju mer fakta man kan lägga på bordet för att bygga ett underlag för hur man sen kommer att rösta.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Verdi_ »

Arctic Drifter skrev: 08 maj 2024 07:37
Det viktiga gällande att rösta utifrån en frågeställning är att det är ok om det är politiskt korrekt.

Jämför klimatet kontra invandringen ;)

"Politiskt korrekt" står inte alls lika starkt som för 5-10 år sen. Jag märker det på en massa sätt, både stort som smått.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Verdi_ »

I Tyskland så har glorian fallit från Die Grünen

Vad händer med engagemanget för klimatet i Europa? Trots att frågan står högt på agendan för väljarna sjunker de gröna partierna i opinionsmätningarna. Prognosen inför EU-valet är att partigruppen för De gröna krymper och blir mindre än två partigrupper på yttersta högerkanten.
https://www.dn.se/varlden/bakslag-vanta ... -eu-valet/
Det tyska miljöpartiet De gröna rasar i opinionen inför EU-valet.
Partiet som gav många invånare framtidshopp betraktas numera som ett hot mot Tysklands välstånd.
https://www.dn.se/varlden/lovisa-herold ... ligt-folk/


Analysen är att folk fått mer akuta saker att tänka på.
Liam Beiser-McGrath, lektor vid London School of Economics, skriver i ett mejl till DN att klimatet bara är en av flera frågor som väljarna anser är viktig. Han nämner inflation, energipriser och ryska invasionen i Ukraina. ”Det gör det svårt för klimatet att bli helt avgörande för väljarna”.

Som en liten passning till en viss annan tråd här på forumet så är tyskarna tydligen inte helt nöjda med nedläggningen av kärnkraften.
Medan kritiken rasade och lagförslaget omarbetades följde en annan kontroversiell omställning. I april 2023 stängdes Tysklands sista kärnkraftverk. Motståndet mot energislaget är en hjärtefråga för många gröna politiker, och trots att det var kristdemokraterna som inledde utfasningen var det framför allt De gröna som fick stå till svars för den.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av strejf »

Jag har nu tagit tag i detta själv och mailat och ringt alla partier. Än så länge har jag fått svar av två partier. Bara det kan ju säga en hel del.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Bod »

Vore trevligt att få ta del av de svar du får.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Jerka »

Verdi_ skrev: 08 maj 2024 07:49
Jerka skrev: 08 maj 2024 06:22
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 22:49
Röstar man utifrån betydelsen för elbilar så borde man få sin rösträtt indragen.
Vilka frågor är det okej att rösta utifrån? Bara så jag vet. Vill ju inte ha min rösträtt indragen.

En balanserad helhetsbild? Summan av alla frågor?
Ok. Men hur ska man kunna kontrollera av vilka anledningar folk röstar som de gör? Och vem ska avgöra vilka anledningar som berättigar till att få rösta och vilka som ska leda till indragen rösträtt?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av Verdi_ »

Jerka skrev: 08 maj 2024 14:27
Verdi_ skrev: 08 maj 2024 07:49
Jerka skrev: 08 maj 2024 06:22
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 22:49
Röstar man utifrån betydelsen för elbilar så borde man få sin rösträtt indragen.
Vilka frågor är det okej att rösta utifrån? Bara så jag vet. Vill ju inte ha min rösträtt indragen.

En balanserad helhetsbild? Summan av alla frågor?
Ok. Men hur ska man kunna kontrollera av vilka anledningar folk röstar som de gör? Och vem ska avgöra vilka anledningar som berättigar till att få rösta och vilka som ska leda till indragen rösträtt?
Ibland menar folk inte vad de säger/skriver bokstavligt.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: EU valet och betydelsen för elbilar

Inlägg av strejf »

Min fråga till partierna:

Vi undrar hur ni har röstat i frågor som gäller elbilar i EU-parlamentet. Om ni kan skicka en kort redovisning med källhänvisning (https://www.europarl.europa.eu/) vore det jättebra. Därefter kan det tänkas att vi kontaktar fler i vårt elbilsnätverk och media för att sprida denna information.

Ni kan ta med hur ni jobbat för att utöka (eller minska) laddinfrastruktur i EU, lagar för att ge individen rätt till en egen laddplats vid sitt boende exempelvis. Gröna batterier, batterifabriker. CO2 krav för nya bilar, nollutsläppszoner med mera. Grön el kan ni ta med som parantes eller annat som ni tycker är relevant för elbilister.

Vi kommer att granska detta och jämföra med svar som vi har fått från andra svenska partier.




Svaren i turordning som de svarade.

Miljöpartiet:

CO2 krav för nya bilar (skynda på utveckling av elbilar)
● Moderaterna, KD och Sverigedemokraterna röstade för att inte ha ett datum när alla nya bilar måste vara nollutsläppsbilar. (ÄF 75 = 126)
● SD röstade för ett lägre 2035 mål (ÄF 110S)
● Centern, Moderaterna, KD och SD röstade emot ett ytterligare delmål 2027 (ÄF 83PC)
● SD röstade emot förslaget i helhet
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (även ändringsförslag): https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Trilogutfall: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf

AFIR (bl.a. krav på laddstolpar)
● SD röstade emot lagstiftningen i sin helhet, Malin Björk (Vänsterpartiet) nollade parlamentspositionen.
● Röstprotokoll:
○ Trilogutfall: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Parlamentsposition: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf

Energiprestanda för byggnader - installation av laddstationer i byggnader
● M, KD och SD röstade för att ta bort kommissionens text om att medlemsstater bör ta bort hinder för att få installera privata laddstationer hemma eller i kontorsbyggnader, särskilt hinder i form av att behöva hyresvärd eller delägares godkännande. De röstade istället för ett förslag som tydliggjorde att få sådant godkännande fortsatt är ett måste för att installera laddstationer. Centern nollade. (ÄF 65/2).
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (inkl. äf 65/2): https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf





Vänsterpartiets svar:

Vänsterpartiet – med partiets EU-parlamentariker Malin Björk – har röstat elbilspositivt i samtliga omröstningar som varit uppe i EU-parlamentets plenum och i dess miljöutskott (med undantag för plenumomröstning nr 2, efter den institutionella överenskommelsen med Rådet, om utfasningen av bilar med förbränningsmotor i februari 2023, eftersom Malin av privata skäl var förhindrad att delta i detta plenum, och därför inte röstade alls då).

Vi har stött de mest långtgående ändringsförslagen när det gäller att fasa ut förbränningsmotorn och inrätta en omfattande laddinfrastruktur (och även stött de något mer urvattnade slutförslag som hamnat i slutplenumomröstningarna, eftersom det på de här punkterna är bättre med en försiktig framåtrörelse än ingen framåtrörelse alls, trots att omställningen skulle behöva gå fortare).




Socialdemokraternas svar:

I förslaget om reglering av infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) röstade vi för följande förslag:

· Att ha minst 1 elektrisk laddningsstation på huvudvägarna i Sverige (längs den skandinaviska korridoren) som ska vara utplacerad 2025 och med en ökad effektkapacitet på 400 kW. Och 1 var 90:e kilometer för mer sparsamt befolkade områden (med vägar med mindre än 3000 bilar per dag).

· Förbättrade och stärkta bestämmelser om laddningsinfrastruktur för fordon, vilket möjliggör en snabbare och geografiskt omfattande utbyggnad, med ytterligare konsumentskyddsåtgärder för prissättning och betalningsvariabler.

· Laddstationer ska placeras ut i tillräcklig utsträckning i bostadsområden där fordon vanligtvis parkeras under längre perioder.

· Laddning måste alltid vara möjlig vid alla allmänt tillgängliga laddningsstationer och bestämmelserna om kortbetalning stärks (viktigt inslag för att förbättra användarvänligheten för laddningsinfrastruktur och för att säkerställa tillgång för alla konsumentgrupper). Operatörerna kommer att vara skyldiga att tillhandahålla en kortbetalningslösning för laddning vid laddare med en uteffekt på 50 kW eller mer (”=fast chargers”). Detta krav omfattar alla nya laddningsstationer som installeras från och med det datum då AFIR börjar tillämpas och från och med 2027.

· Laddningsstationer ska vara tillgängliga för alla användare, oavsett bilmärke;

· Europeiska kommissionen ska senast 2024 genomföra en rapport om teknik- och marknadsberedskap och bedöma möjligheterna att ytterligare stärka målen för infrastruktur för laddning och tankning av vätgas i den allmänna översynen av förordningen 2026.

Vi har också gett stöd till följande förslag i en omröstning om EPBD (Energiprestanda i byggnader):

Kraven på laddinfrastruktur skärps med bl.a. krav på en laddstolpe för var femte parkeringsplats och förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna för nya lokalbyggnader och sådana som genomgår större renovering.
För nya och renoverade kontorsbyggnader ska laddstolpar installeras på varannan parkeringsplats. Kraven utökas fr.o.m. 2027. För nya bostadsbyggnader och sådana som genomgår större renovering gäller förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna.
Medlemsstaterna ska även säkerställa enkla och strömlinjeformade processer för installation av laddinfrastruktur, exempelvis när det gäller tillstånd från
myndigheter. ”Rätten att ladda” stärks, en boende ska endast kunna nekas installation av laddstolpe vid en gemensamhetsparkering om det finns särskilda och legitima skäl för det.



Jag återkommer när/om fler partier svarar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Skriv svar