Legato skrev: ↑18 apr 2024 21:17
"Vem betalar böterna för en stulen bil? Om du har anmält bilen stulen behöver du inte ta ansvar för det som någon annan gör med din bil."
Det är ju för övrigt inget som täcks av försäkringen oavsett.
Jag har förstått som att om min stulna bil hamnar mitt på ett torg kan de få böter och jag får bekosta borttransporten. Kanske stämmer det inte, men jag undrar vem ska isåfall betala för detta? Och att försäkringen står för allt detta om bilen blir stulen. Om man har minst halv.
Så stöld ur bil, brand osv. är också en anledning. Visst är det osannolikt det händer. Men ändå, är det nån tusenlapp om året. Visst, över en livstid så blir ett par tusen om året mycket. Haft inbrott i en bil, fått dörren bytt. Nu är det länge sen jag bucklade en bil, men det har hänt.
Att byta vindruta var 1500e mil låter för mig helt befängt. Jag har gjort det en gång i mitt liv på 50-70.000 körda mil.
Jag har haft personalbil via jobbet och de har varit rätt "picky" att det inte får vara sprickor. Jag bytte bil efter ca 1.5 år och i nästan alla fall så hade jag en spricka i vindrutan som gjorde jag måste byta när jag lämnade tillbaka (ingen ide att göra det innan). Jag kör e4/essingeleden och bilarna hade väl gått ca 5.000 när jag bytte. Så jag bytte nog 4 rutor då under tiden med personalbil... En bil klarade sig utan byte tror jag... om jag räknar rätt. Jag har bytt ruta 2 ggr på de privata bilar jag hade innan, de var bättre rutor än på golf / passat som hade väldigt bräckliga rutor som sprack om man fick stenskott. Men spricka i siktområdet så kan man komma undan ett år om man skiter i att byta, men nästa år kommer bilen få körförbud om rutan inte är bytt. Så var 4e år då, på privatbil som går 3.000 om året. Nu kör jag mkt mindre då jag jobbar mycket hemifrån.
Men visst, statistiskt så har du givetvis rätt. Det blir billigare att vara utan försäkring. Men så är det. Ofta är det dyrt att vara fattig. Dvs har du råd med vissa val så lönar det sig mer än om man måste ta "fattigalternativen".
Men att en beg Model 3 har låg TCO råder det ingen tvekan om. Mycket billig service, få och billiga reparationer, samt extremt låga driftskostnader. Värdefallet från de här nivåerna tror jag dessutom blir lågt.
Det är ju det som lockar. Kör man 3-4.000 mil om året så är bil via jobbet bäst, då man tappar så mkt värde om bilen gått långt, nu ligger jag kanske på 2.000. Då kan privatägd bli bättre...