Räckvidd MYP vs MYLR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

slugger75 skrev: 01 apr 2024 15:44
Jag anser att man kan förvänta sig en räckvidd på ca 565 km. Gäller MY LR med 19-tumshjul. Om du kör enligt förutsättningarna som stipuleras av WLTP-standarden.

Frångår du standarden så blir det svårare att uppskatta räckvidden, som då såväl kan bli längre som kortare.
Det är nog svårt att köra snålare än WLTP-standarden, +23C klimatanlöggningen avstängd. Nollvind (en stor del av vindriktningen inverkar negativt på förbrukningen.

WLTP är frammätt genoim att man kör tills bilen stannar, dvs cirka 4.5% under 0% på skärmen. Man bör nog räkna med atty man inte gör det generellt, så 4,5% kortare än WLTP.

I verkligheten kör man ytterst sällan som WLTP, EPA-räckvidden brukar gå att uppnå dock med avdrag för 4.5% energi under 0% på skärmen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 01 apr 2024 16:21
Maw skrev: 04 jun 2022 10:45
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
De nya drar så mycket steöm att räckvidden minskar med drygt 10 km om jag minns rätt.
Det var en skröna påhittad av ngn när model 3 Performance gick från 567 till 547km. Bilarna fick ett nytt batteri då, LG

LG-batteriet är mindre än det tidigare 78.8 mot 82.1kWh.

AMD Ryzen drar kanke 70W mer än intel atom man hade innan, mätt från min m3P med den äldre datorn till min Plaid med Ryzen.

70W på en snittfart på 48.5 km/h i WLTP blir 1.45Wh/km, och ganska precis 1% på WLTP.
Ok, 5,5 km skillnad pga ny cpu istället för ”skrönan” om 10 km då…
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 01 apr 2024 17:26
AAKEE skrev: 01 apr 2024 16:21
Maw skrev: 04 jun 2022 10:45
Jagu skrev:
Vad har CPU för betydelse??
De nya drar så mycket steöm att räckvidden minskar med drygt 10 km om jag minns rätt.
Det var en skröna påhittad av ngn när model 3 Performance gick från 567 till 547km. Bilarna fick ett nytt batteri då, LG

LG-batteriet är mindre än det tidigare 78.8 mot 82.1kWh.

AMD Ryzen drar kanke 70W mer än intel atom man hade innan, mätt från min m3P med den äldre datorn till min Plaid med Ryzen.

70W på en snittfart på 48.5 km/h i WLTP blir 1.45Wh/km, och ganska precis 1% på WLTP.
Ok, 5,5 km skillnad pga ny cpu istället för ”skrönan” om 10 km då…
Eller 0 km skillnad, då bilen har förbrukat exakt lika myckwt enligt WLTP.

70W är skillnaden mellan min 2021 M3P (220W) och min 2023 MSP (290W) i Sentry mode (bilen är vaken och använder sin processor för Sentry).

Jag har kopplat in mig på någon MY och M3 med Ryzen, men tyvärr inte kommit ighåg att kolla vad dessa drar med Ryzen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mYperformance »

Donk skrev: 01 apr 2024 14:15
mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .

Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.

Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ? :)
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av pejvic »

mYperformance skrev: 01 apr 2024 18:51
Donk skrev: 01 apr 2024 14:15
mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .

Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.

Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ? :)
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.

Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Haft alla 3/Y
Jjkalla
Inlägg: 168
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Jjkalla »

Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 15:27
Jjkalla skrev: 01 apr 2024 15:25
Karlstad - Stockholm 100% till 11%
Karlstad - Göteborg - Karlstad 100% till 0%

Väldigt olika avstånd och väldigt olika hastigheter.
Ska alla googla avstånden för att får en uppfattning om vad du vill förmedla?
Och ska vi gissa hastigheten?

Förstår inte vad inlägget tillför.
Tänk ett steg längre, avståndet är irrelevant. Många åker dessa sträckor och kan få en uppfattning om avståndet.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jjkalla skrev: 01 apr 2024 19:33
Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 15:27
Jjkalla skrev: 01 apr 2024 15:25
Karlstad - Stockholm 100% till 11%
Karlstad - Göteborg - Karlstad 100% till 0%

Väldigt olika avstånd och väldigt olika hastigheter.
Ska alla googla avstånden för att får en uppfattning om vad du vill förmedla?
Och ska vi gissa hastigheten?

Förstår inte vad inlägget tillför.
Tänk ett steg längre, avståndet är irrelevant. Många åker dessa sträckor och kan få en uppfattning om avståndet.
Varför ens nämna orterna om avståndet är irrelevant?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mYperformance »

pejvic skrev: 01 apr 2024 18:56
mYperformance skrev: 01 apr 2024 18:51
Donk skrev: 01 apr 2024 14:15
mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .

Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.

Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ? :)
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.

Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Det låter som att du har haft en bra erfarenhet med din Model Y Performance, en förbrukning som är i höjd med eller lägre än Long Range-modellerna. Men som sagt min hastighet var 110-135 som max samt utan glädje körande…
Model Y Performance-24
Jjkalla
Inlägg: 168
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Jjkalla »

Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 19:38
Jjkalla skrev: 01 apr 2024 19:33
Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 15:27
Jjkalla skrev: 01 apr 2024 15:25
Karlstad - Stockholm 100% till 11%
Karlstad - Göteborg - Karlstad 100% till 0%

Väldigt olika avstånd och väldigt olika hastigheter.
Ska alla googla avstånden för att får en uppfattning om vad du vill förmedla?
Och ska vi gissa hastigheten?

Förstår inte vad inlägget tillför.
Tänk ett steg längre, avståndet är irrelevant. Många åker dessa sträckor och kan få en uppfattning om avståndet.
Varför ens nämna orterna om avståndet är irrelevant?
För att det är helt olika typer av vägar.
Dags för dig att bidra med något själv istället nu 😋
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jjkalla skrev: 01 apr 2024 20:20
Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 19:38
Jjkalla skrev: 01 apr 2024 19:33
Nicke Nyfiken skrev: 01 apr 2024 15:27
Jjkalla skrev: 01 apr 2024 15:25
Karlstad - Stockholm 100% till 11%
Karlstad - Göteborg - Karlstad 100% till 0%

Väldigt olika avstånd och väldigt olika hastigheter.
Ska alla googla avstånden för att får en uppfattning om vad du vill förmedla?
Och ska vi gissa hastigheten?

Förstår inte vad inlägget tillför.
Tänk ett steg längre, avståndet är irrelevant. Många åker dessa sträckor och kan få en uppfattning om avståndet.
Varför ens nämna orterna om avståndet är irrelevant?
För att det är helt olika typer av vägar.
Dags för dig att bidra med något själv istället nu 😋
Det gjorde jag 2 inlägg före du började tala i gåtor.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mYperformance »

Vilka tip och råd har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så :).
Senast redigerad av mYperformance, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Verdi_ »

mYperformance skrev: 02 apr 2024 12:09
Vilka tips har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så :)
Byta till 19" fälgar?
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mYperformance »

Verdi_ skrev: 02 apr 2024 12:10
mYperformance skrev: 02 apr 2024 12:09
Vilka tips har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så :)
Byta till 19" fälgar?
:roll: Kan man få fler alternativ ? :lol: :D
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3639
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Tellus »

mYperformance skrev: 02 apr 2024 12:12
Verdi_ skrev: 02 apr 2024 12:10
mYperformance skrev: 02 apr 2024 12:09
Vilka tips har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så :)
Byta till 19" fälgar?
:roll: Kan man få fler alternativ ? :lol: :D
Med fälgar och sänkt fart får du dubblad räckvidd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av pejvic »

mYperformance skrev: 01 apr 2024 20:11
pejvic skrev: 01 apr 2024 18:56
mYperformance skrev: 01 apr 2024 18:51
Donk skrev: 01 apr 2024 14:15
mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .

Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.

Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ? :)
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.

Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Det låter som att du har haft en bra erfarenhet med din Model Y Performance, en förbrukning som är i höjd med eller lägre än Long Range-modellerna. Men som sagt min hastighet var 110-135 som max samt utan glädje körande…
Alla Performance drar lika med samma hjul och hastighet. Jag körde 19" vinter till Vemdalen och den drar inte mer än en LR på samma sträcka.
Det är ungefär som frågan som brukar uppstå angående att köra på chill eller standardläge.
Det drar samma.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av flamman »

pejvic skrev: 02 apr 2024 12:42
mYperformance skrev: 01 apr 2024 20:11
pejvic skrev: 01 apr 2024 18:56
mYperformance skrev: 01 apr 2024 18:51
Donk skrev: 01 apr 2024 14:15


Ja låter väldigt lågt enligt min erfarenhet. Vi körde Nacka-Skanör flera gånger med vår förra MYP och laddar/äter alltid i Jönköping på vägen ner, det är 33 mil. På vintern med 19” dubbfria brukade jag komma fram med 3-7 procent kvar i batteriet, på sommaren med 21” har jag för mig det brukade vara typ 20% kvar. Startar alltid med typ 100 procent och kör som vanligt, 5-10 över fartgränsen. Med nuvarande S LR+ har jag ca 20-25% kvar på vintern.
Det låter som att din erfarenhet av räckvidden med din förra Model Y Performance (MYP) är betydligt bättre än min upplevelse. Att kunna köra från Nacka till Skanör flera gånger med enbart ett stopp för laddning och mat i Jönköping låter imponerande. Verkar som att du hade en ganska jämn körning med en marginell förbrukning av batteriet, vilket är bra .

Din nuvarande erfarenhet med Tesla Model S Long Range+ (LR+) verkar också vara ganska imponerande med en betydligt bättre räckvidd kvar, även under vintern.

Undrar vad mina utmaningar då är med min MYP ? :)
Jag hade en 22 MYP, körde sthlm västkusten och behövde aldrig ladda innan Jönköping heller. Normal hastighet eller 5-10 plus. Som sagt, Jag har kört fler LR och MYP både nedåt och till fjällen. Är tämligen säker på att förbrukningen är i paritet med LR eller lägre, givet att man kör likadant och har lika fälgar. Bilen är ju något lägre också.

Gasar man mer pga att bilen är roligare så drar den givetvis mer.
Det låter som att du har haft en bra erfarenhet med din Model Y Performance, en förbrukning som är i höjd med eller lägre än Long Range-modellerna. Men som sagt min hastighet var 110-135 som max samt utan glädje körande…
Alla Performance drar lika med samma hjul och hastighet. Jag körde 19" vinter till Vemdalen och den drar inte mer än en LR på samma sträcka.
Det är ungefär som frågan som brukar uppstå angående att köra på chill eller standardläge.
Det drar samma.
Enligt manualen drar det mindre med chill i kallt väder (oklart hur kallt och hur mycket lägre förbrukning det blir dock..).

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 0C530.html
IMG_9158.jpeg
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Freez »

mYperformance skrev: 01 apr 2024 12:52
Jag är intresserad av samma fråga och vill lyfta tråden från tidigare diskussioner om CPU och spel. Jag undrar vad man kan förvänta sig av räckvidden för olika versioner av Tesla Model Y: MYP, MYLR och MYRWD. Här är min erfarenhet med min MYP:

Vid en full laddning har jag fått ungefär 230 km räckvidd med en hastighet på maximalt 135 km/h. Det var tidigt på morgonen med ca 8 grader Celsius och jag hade fem passagerare, fyra medelstora väskor och en kylväska inkopplad i bagaget. Som bäst har jag bara kommit runt 279 km vid ett enda tillfälle, då det var ca 16 grader Celsius ute och jag hade samma antal passagerare och bagage.

Jag anser att det är dåligt med tanke på mina förväntningar, men jag förstår att det kan variera beroende på flera faktorer. Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter med olika versioner av Model Y.
Låter spontant väldigt kort. Jag kommer längre med min RWD. Noterade du vad färddatorn angav för någon förbrukning? Men visst låg du mestadels runt 135 km/h sticker förbrukningen iväg. Bästa spartipset är att sänka farten som någon redan skrivit.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mYperformance »

Tror som bäst var jag nere mot 207 wh/km om det anses som förbrukning ?
IMG_1404.jpeg
Model Y Performance-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mYperformance skrev: 02 apr 2024 19:03
Tror som bäst var jag nere mot 207 wh/km om det anses som förbrukning ?
Med den snittförbrukningen som du har på bilden så får du en räckvidd på 35 mil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

mYperformance skrev: 02 apr 2024 12:09
Vilka tip och råd har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så :).
Den enskilt största åtgärden sommartid är att byta däck till lättrullande.
Michelin E-Primacy är i princip bäst på det.
Köp gärna aningen smalare än original, m n kör med högre tryck.

Vintertid, om det är kallt ute: ladda sent med hög effekt, gärna supercharging så att batteriet blir ordebtligt varmt omedelbart före avresa, då kommer du bli förvånad över låg förbrukning.

Året om: håll nere farten. >100 km/h kostar ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7686
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:35
mYperformance skrev: 02 apr 2024 12:09
Vilka tip och råd har ni för att kunna dra ut på milen så att säga, gällande MYP. Eller är det bara att svälja stoltheten och inse MYP kommer inte längre än så :).
Den enskilt största åtgärden sommartid är att byta däck till lättrullande.
Michelin E-Primacy är i princip bäst på det.
Köp gärna aningen smalare än original, m n kör med högre tryck.

Vintertid, om det är kallt ute: ladda sent med hög effekt, gärna supercharging så att batteriet blir ordebtligt varmt omedelbart före avresa, då kommer du bli förvånad över låg förbrukning.

Året om: håll nere farten. >100 km/h kostar ström.
Min lägsta förbrukning har jag faktiskt mätt med (dubbfria) vinterdäck. 235 mm breda, +17 grader, E4 Stockholm - Sundsvall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 19:09
mYperformance skrev: 02 apr 2024 19:03
Tror som bäst var jag nere mot 207 wh/km om det anses som förbrukning ?
Med den snittförbrukningen som du har på bilden så får du en räckvidd på 35 mil.
Och efter 332km visar displayen 0km/0% om batteriet inte är degraderat alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:39
Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 19:09
mYperformance skrev: 02 apr 2024 19:03
Tror som bäst var jag nere mot 207 wh/km om det anses som förbrukning ?
Med den snittförbrukningen som du har på bilden så får du en räckvidd på 35 mil.
Och efter 332km visar displayen 0km/0% om batteriet inte är degraderat alls.
Jag räknade med 0 degradering med tanke på att bilen bara gått 108 mil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 19:46
AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:39
Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 19:09
mYperformance skrev: 02 apr 2024 19:03
Tror som bäst var jag nere mot 207 wh/km om det anses som förbrukning ?
Med den snittförbrukningen som du har på bilden så får du en räckvidd på 35 mil.
Och efter 332km visar displayen 0km/0% om batteriet inte är degraderat alls.
Jag räknade med 0 degradering med tanke på att bilen bara gått 108 mil.
Absolut, jag fyllde bara på med info.
Bra för de flesta att inse att 4.5% av kapaciteten är under 0%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räckvidd MYP vs MYLR

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 02 apr 2024 20:03
Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 19:46
AAKEE skrev: 02 apr 2024 19:39
Nicke Nyfiken skrev: 02 apr 2024 19:09
mYperformance skrev: 02 apr 2024 19:03
Tror som bäst var jag nere mot 207 wh/km om det anses som förbrukning ?
Med den snittförbrukningen som du har på bilden så får du en räckvidd på 35 mil.
Och efter 332km visar displayen 0km/0% om batteriet inte är degraderat alls.
Jag räknade med 0 degradering med tanke på att bilen bara gått 108 mil.
Absolut, jag fyllde bara på med info.
Bra för de flesta att inse att 4.5% av kapaciteten är under 0%.
Ja det är ju bra info. Så det inte uppstår missförstånd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar