Kan komma att göra stor skillnad för marginalerna framöver.
Men... Att sitta och övervaka istället för att köra själv låter ju hemskt. Folk kommer börja fippla med annat och orsaka olyckor eftersom det är så trist.
Var ligger värdet? Filhållning på motorväg kan jag förstå men stadskörning?
Kan komma att göra stor skillnad för marginalerna framöver.
Men... Att sitta och övervaka istället för att köra själv låter ju hemskt. Folk kommer börja fippla med annat och orsaka olyckor eftersom det är så trist.
Var ligger värdet? Filhållning på motorväg kan jag förstå men stadskörning?
Håller helt med, AP på motorväg är ju väldigt användbart även när man måste övervaka, men stadskörning är ju bara meningsfullt på nivå 3 eller högre, vilket väl också är Teslas plan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Håller helt med, AP på motorväg är ju väldigt användbart även när man måste övervaka, men stadskörning är ju bara meningsfullt på nivå 3 eller högre, vilket väl också är Teslas plan.
FSD L3 är redan in-prisad i aktien skulle jag säga.
Take rate kommer att gå upp när Tesla kan levererar kundvärde som gör körningen $12k USD enklare eller när Tesla sänker priset till t ex hälften. jag tror inte take-rate påverkas märkbart när Tesla gör en demo av ett L2-system som är superstressigt att använda och som ökar sannolikheten för olyckor.
Jag har bara en sak att säga om unsupervised computer vision (only) och säkerhetskritiska tillämpningar: Kommer inte att hända i en komplex ODD inom 5-10 år. Börja med radiologi och stillbilder kanske?
Jag har bara en sak att säga om unsupervised computer vision (only) och säkerhetskritiska tillämpningar: Kommer inte att hända i en komplex ODD inom 5-10 år. Börja med radiologi och stillbilder kanske?
Det där är väl inte ett särskilt tillämpligt exempel, det är klart man får konstiga resultat om man slänger in random bilder på en fisk i en generell AI och begär en MRI-analys, eller öht om man slänger in bilder på "fel" objekt i en specialiserad AI som är tränad inom en specifik nisch.
Specialiserade AI för att just tolka MRI-data har ju tvärtom visat sig mycket användbara och överträffar redan (mänskliga) experter på t.ex. att identifiera gradvisa förändringar föranledda av MS.
Det är möjligt att du får rätt i din pessimistiska prognos för autonomi via vision, men den där laxen styrker inte argumentet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har bara en sak att säga om unsupervised computer vision (only) och säkerhetskritiska tillämpningar: Kommer inte att hända i en komplex ODD inom 5-10 år. Börja med radiologi och stillbilder kanske?
Det där är väl inte ett särskilt tillämpligt exempel, det är klart man får konstiga resultat om man slänger in random bilder på en fisk i en generell AI och begär en MRI-analys, eller öht om man slänger in bilder på "fel" objekt i en specialiserad AI som är tränad inom en specifik nisch.
Specialiserade AI för att just tolka MRI-data har ju tvärtom visat sig mycket användbara och överträffar redan (mänskliga) experter på t.ex. att identifiera gradvisa förändringar föranledda av MS.
Det är möjligt att du får rätt i din pessimistiska prognos för autonomi via vision, men den där laxen styrker inte argumentet.
/fth
Nje det var inte meningen heller, det var lite kul i alla fall och ett exempel på att en "AI" inte är "I" utan mer ett uppslagsverk med improvisation. Gemini var tränad på den där studien med fisk-MRI och klarade bilden, men det berodde bara på att den var i tränings-settet.
Det går nu alltså så dåligt för Tesla och deras FSD så man måste nära nog tvnga på kundera genom att ljuga om hur bra funktionen är, för det är precis vad man kommer göra genom att dema den i områden där den råkar fugera bra.
Jag tror det går så bra för tesla med FSD. Att den blivit så bra att det faktiskt går att använda. Sen är det väl upp till kunden att prova FSD när man provkör innan köp. Jag tycker det är vettigt att folk får uppleva det. Bra sätt att sälja mer och trafiken blir bättre.
Jag tror det går så bra för tesla med FSD. Att den blivit så bra att det faktiskt går att använda. Sen är det väl upp till kunden att prova FSD när man provkör innan köp. Jag tycker det är vettigt att folk får uppleva det. Bra sätt att sälja mer och trafiken blir bättre.
Det beror på vad man menar med att ”använda”. Den är fortfarande långt från Full Self Driving i den definition som Tesla historiskt har utlovat.
Jag har svårt att se hur trafiken skulle bli bättre av FSD så som den fungerar nu. Hur menar du?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det går nu alltså så dåligt för Tesla och deras FSD så man måste nära nog tvnga på kundera genom att ljuga om hur bra funktionen är, för det är precis vad man kommer göra genom att dema den i områden där den råkar fugera bra.
Det är väl bättre att Tesla visar och informerar hur FSD fungerar så att kunden får uppleva den istället för att köpa FSD direkt? 1 månad gratis FSD är väl inte så dumt att erbjuda köparen så att man hinner bilda sig en uppfattning om huruvida det är värt pengarna eller inte?
Och det är inte enbart i områden där FSD ”råkar” fungera bra utan detta gäller i hela USA om jag inte förstått det fel.
Att folk fortfarande tror på Full Self Driving är ett mysterium för mig. Dagens bilar med enbart kameror kommer aldrig bli helt självkörande i EU.
FSD är en L2 som kräver konstant övervakning. Att kalla det full self-driving är ett skämt. Borde bara olagligt. Det är en skam för Svergie och Eu att Tesla tillåts namnge ett L2 så. FSD kommer aldrig att bli autonomt med befintlig hårdvara före 2030, troligen ej heller efter.
"We mark to market our 1Q delivery forecast to 425k (0.6% y/y growth) to reflect latest channel checks (China data, EV Volumes) ahead of likely April 1st release," said the firm. "FY24 deliveries lowered to 1,954k vs. 1,998k previously (8.1% y/y growth)."
8.1% för helåret är inte ens i takt med BEV-marknadens expansion?
Någon form av rekord har jag väl ändå här
Jag är ju inte den som gör flest inlägg men jag tror jag har skapat den tråd som har flest inlägg.
Tråden "Aktien TSLA" startade jag för 10 år sedan och den håller sig fortfarande levande. Inte illa
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Att folk fortfarande tror på Full Self Driving är ett mysterium för mig. Dagens bilar med enbart kameror kommer aldrig bli helt självkörande i EU.
FSD är en L2 som kräver konstant övervakning. Att kalla det full self-driving är ett skämt. Borde bara olagligt. Det är en skam för Svergie och Eu att Tesla tillåts namnge ett L2 så. FSD kommer aldrig att bli autonomt med befintlig hårdvara före 2030, troligen ej heller efter.
Det relevanta är när det är så bra att kunder betalar för det. Tesla ser ut att vara där.
Någon form av rekord har jag väl ändå här
Jag är ju inte den som gör flest inlägg men jag tror jag har skapat den tråd som har flest inlägg.
Tråden "Aktien TSLA" startade jag för 10 år sedan och den håller sig fortfarande levande. Inte illa
Jag gick till inlägg 1 nu och gillade det som första gillare
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Tesla Motors aktie är en anledning till att jag började intressera mig för aktier. Jag är en total nybörjare men man behöver ju inte vara expert för att se vart det barkar. Jag köpte en pott för 170 usd/st, ytterligare en större pott när den låg på 205. Nu i förra veckan blev det även en för 242. Den sista svider lite nu när den sjönk. Detta är ju dock en långsiktig investering som jag ser på mer än 5 år.
Tänk när dem får igång sin mega batterifabrik samt att Model E börjar säljas i stor skala. Visst allting kan gå fel men jag har stort förtroende för att Tesla kommer bli en succé.
Någon mer som köpt TSLA?
Köpte första posten 28 januari 2014 för 173,38 USD
Men blev inte medlem här förrän 5 år senare då jag köpte första teslan, var på elbilforum24 pga Leaf och andra icke tesla elbilar.
Hur många splittar sedan 2014? Vad motsvarar 173 dollar per aktie i dagens värde?
Synd att aldrig model E kom
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Tesla Motors aktie är en anledning till att jag började intressera mig för aktier. Jag är en total nybörjare men man behöver ju inte vara expert för att se vart det barkar. Jag köpte en pott för 170 usd/st, ytterligare en större pott när den låg på 205. Nu i förra veckan blev det även en för 242. Den sista svider lite nu när den sjönk. Detta är ju dock en långsiktig investering som jag ser på mer än 5 år.
Tänk när dem får igång sin mega batterifabrik samt att Model E börjar säljas i stor skala. Visst allting kan gå fel men jag har stort förtroende för att Tesla kommer bli en succé.
Någon mer som köpt TSLA?
Köpte första posten 28 januari 2014 för 173,38 USD
Men blev inte medlem här förrän 5 år senare då jag köpte första teslan, var på elbilforum24 pga Leaf och andra icke tesla elbilar.
Hur många splittar sedan 2014? Vad motsvarar 173 dollar per aktie i dagens värde?
Synd att aldrig model E kom
173 är samma som 12 USD januari 2014 enligt Avanza
Så splittad 1:14 eller 1:15
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Någon form av rekord har jag väl ändå här
Jag är ju inte den som gör flest inlägg men jag tror jag har skapat den tråd som har flest inlägg.
Tråden "Aktien TSLA" startade jag för 10 år sedan och den håller sig fortfarande levande. Inte illa
Ja den passerade 10.000 inlägget för ganska länge sedan (och då var det
på 1000 sidor, vilket Tibor ändrade senare så numera är det ju inte 10
inlägg per sida).
Det kanske är den längsta tråden?
Att folk fortfarande tror på Full Self Driving är ett mysterium för mig. Dagens bilar med enbart kameror kommer aldrig bli helt självkörande i EU.
FSD är en L2 som kräver konstant övervakning. Att kalla det full self-driving är ett skämt. Borde bara olagligt. Det är en skam för Svergie och Eu att Tesla tillåts namnge ett L2 så. FSD kommer aldrig att bli autonomt med befintlig hårdvara före 2030, troligen ej heller efter.
Det relevanta är när det är så bra att kunder betalar för det. Tesla ser ut att vara där.
Finns till synes ingen konkurrens.
Det finns nästan ingen som betalar. Take rate ligger runt 8% i USA.
I Kina finns det 4-5 olika ”city ngp”… Mobileye är väl en konkurrent om någon i väst.
Personligen tycker jag att produkten är i det närmaste helt oanvändbar och osäker. Lägg fokus på motorväg och autonomi istället för osäker autostyrning bland fotgängare.