Bra att veta ang Model S 75D -18
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 mar 2024 09:28
- Ort: Skåne
Bra att veta ang Model S 75D -18
Erfarenheter, upplevelser alla goda samt mindre goda råd mottages!
Har aldrig ägt en elbil innan men nu är stunden kommen! Jag tittar på en Model S 75d AWD Facelift 2018 med ca 6700 mil på mätaren.
Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller en begagnad Tesla? Garantier? Räckvidd? Laddning?
Äger ingen laddare hemma men kommer att ladda på jobbet (tillhör företaget jag jobbar på). 3 mil enkel!
Om man ska ladda på super charger eller på Circle K? Vad gäller då? Dessa frågor är säkert löjliga för Er som ägt Tesla i många år men jag hoppas att någon tar sig lite tid och hjälper mig på traven.
Tack på förhand!
Har aldrig ägt en elbil innan men nu är stunden kommen! Jag tittar på en Model S 75d AWD Facelift 2018 med ca 6700 mil på mätaren.
Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller en begagnad Tesla? Garantier? Räckvidd? Laddning?
Äger ingen laddare hemma men kommer att ladda på jobbet (tillhör företaget jag jobbar på). 3 mil enkel!
Om man ska ladda på super charger eller på Circle K? Vad gäller då? Dessa frågor är säkert löjliga för Er som ägt Tesla i många år men jag hoppas att någon tar sig lite tid och hjälper mig på traven.
Tack på förhand!
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Det viktigaste att tänka på är att en Raven S är ett långt mycket bättre köp i dagens läge
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 759
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Är det inte galet bra pris typ 300-350 så hade jag tittat på en Raven
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 mar 2024 09:28
- Ort: Skåne
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Det är aldrig fel med en uppgraderad bil men då snackar vi från 2019 väl? Har en budget på ca 400 och jag har fått väldigt bra pris på S som jag nämner. Har även tittat på en nyare Model 3 men enligt mig två olika bilar när det kommer till köregenskaper där S vinner med hästlängder.
Senast redigerad av Rekondaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Det är inga problem att få tag på en Raven med mycket mil för 400k.Rekondaren skrev: ↑23 mar 2024 23:25Det är aldrig fel med en uppgraderad bil men då snackar vi från 2019 väl? Har en budget på ca 400! Har tittat på en nyare Model 3 men enligt mig två olika bilar när det kommer till köregenskaper där S vinner med hästlängder.
Du kan få köpa en 2021a (med Teslas största batteri någonsin) av mig med bara 8k mil för 480
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 mar 2024 09:28
- Ort: Skåne
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Skulle tagit en Raven med 15000 mil över en äldre 75a med 8000 mil alla dagar i veckan.
Raven har mycket bättre räckvidd, laddar snabbare, bättre prestanda, mycket uppgraderade komponenter, adaptiv luftfjädring mm.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
En gammal 75a hade jag inte gett mer än max 250k för oavsett mil och skick.
Ett potentiellt pengaslukhål med kass räckvidd, långsam laddning och allmänt mkt sämre kvalitet än nyare bilar.
Pruta ner legato lite.
Ett potentiellt pengaslukhål med kass räckvidd, långsam laddning och allmänt mkt sämre kvalitet än nyare bilar.
Pruta ner legato lite.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Jag är bara lekman på ämnet, men här kommer lite att tänka på:Rekondaren skrev: ↑23 mar 2024 22:29Erfarenheter, upplevelser alla goda samt mindre goda råd mottages!
Har aldrig ägt en elbil innan men nu är stunden kommen! Jag tittar på en Model S 75d AWD Facelift 2018 med ca 6700 mil på mätaren.
Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller en begagnad Tesla? Garantier? Räckvidd? Laddning? [...
Eftersom det är en 2018 skulle jag kontrollerat vad det är för länkarmar på bilen. Tesla bytte till en ny förbättrad version av länkarmarna just runt 2018... Som jag minns det har jag läst att byte av alla fyra länkarmar kan kosta ca 16-30K. Mer info om detta t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Tycker även vidare att det finns en del 'indikationer' på att kvalitén på Teslas batterier förbättrades en hel del från just den version som benämns Raven. Se t.ex:
viewtopic.php?p=773727#p773727
En grej till att tänka på:
Vill du kunna dra släp lagligt? Det går i princip bara med den allra senaste versionen som kallas Palladium. På andra Model S går det nämligen inte att eftermontera drag som man kan dra lagligt med. Det gick under några få månader, så det finns ett fåtal 'unicorns' med drag som det går att dra lagligt med, men gissningsvis finns det max ~20 sådana i Sverige. Mer info här:
viewtopic.php?p=665347#p665347
Det går för övrigt inte att eftermontera drag som man kan dra lagligt med på Model 3 heller. Men många beg. Model 3 i Sverige har drag monterade från fabriken, och dessa är det lagligt att dra släp med.
Här finns en tråd om just Raven:
viewtopic.php?p=771873#p771873
Ang. räckvidd.
Det finns en app/webbsida som heter A Better Route Planner (ABRP). Där kan du se hur lång tid det tar om du matar in några längre resor du brukar göra. Du kan även ändra faktorer som temperatur, motvind och olika slags nederbörd.
Försäkringspremier kan variera hej vilt mellan olika bolag och försäkringstagare beroende på massor olika faktorer. Även det här kan vara bra att kolla upp i förväg.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Är inte så insatt i garantier, men som jag förstått det så har en del versioner av Model S 8 års garanti på motorer och stora batteriet. Andra har det inte. Så det lär antagligen påverka beg.priser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Det är 8 år på äldre också, som jag fattat det.SwedishAdvocate skrev: ↑24 mar 2024 11:08Är inte så insatt i garantier, men som jag förstått det så har en del versioner av Model S 8 års garanti på motorer och stora batteriet. Andra har det inte. Så det lär antagligen påverka beg.priser.
Det var 8 år från första S.
Men tidigare hade man ingen garanti mot degradering (ingen garanterad kapacitet), å andra sidan säger minnet att det inte var någon milbegränsning heller).
Exakt när det skiftade minns jag inte, det var nog före ’18.
[Edit]Garantidokumentet för 2017-2018:
8 år, ingen milsgräns förutom för 60kWh från före ’15.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
En kollega har en S 75D 2018. Han fick börja med att uppgradera till CCS för att kunna ladda på nyare SuC med adapter och byta glastaket för att kunna använda takräcke. Kan var bra att kolla om detta är gjort om man behöver dessa funktioner annars går det ju att göra via Tesla. Skulle nog också satsa på Raven om inte S75an är väldigt prisvärd.
Model S 2023 MSM/svart
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Har bilen det öppningsbara glastaket? Ifall det skulle bli ngt strul med ett sånt så kan det tydligen kosta en del ifall man vill ha det åtgärdat hos Tesla, men det är kanske inte unikt för beg. bilar i den här prisklassen med stor öppningsbara glastak... Vet inte ifall andra verkstäder kan fixa och vad det i så fall kan kosta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Från och 2018 gick det inte längre att få öppningsbart glastak på model S, endast fast glastak. Däremot fanns inga fästen för takräcke, men det går att fixa via Tesla i efterhand. Har för mig att det kostade 8000Sek då min kollega fick detta åtgärdat. Från 11 februari 2019 kom även fästen för takräcken på model S.SwedishAdvocate skrev: ↑24 mar 2024 11:53Har bilen det öppningsbara glastaket? Ifall det skulle bli ngt strul med ett sånt så kan det tydligen kosta en del ifall man vill ha det åtgärdat hos Tesla, men det är kanske inte unikt för beg. bilar i den här prisklassen med stor öppningsbara glastak... Vet inte ifall andra verkstäder kan fixa och vad det i så fall kan kosta.
Model S 2023 MSM/svart
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 mar 2024 09:28
- Ort: Skåne
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Jag är imponerad av all respons jag får av Er, uppskattar det verkligen. Trodde bara att autopower hade så bra forum men detta forum är kalas!
Angående bilen. Den kommer att laddas på jobb varje dag, åtta timmars arbetspass så hur lång tid laddningen tar är inte så viktigt. Den långa resan som vi planerar att göra i sommar är att bila ner till Kroatien och när jag planerar resan så kommer inte bilen laddas mer än ca 45 min per laddning någon gång under de ca 160 mil ner. Drag och takbox är ingen prio för mig och det kan jag vara utan även på en Tesla. Kollade försäkringen via min bank och den hamnar på ca 889kr/mån helförsäkring, faktiskt billigaste av alla andra jag jämfört med.
Det som jag tycker är märkligt är att ingen har sagt något positivt om en bil som är ca 6 år gammal? Alla bilar har sjukdomar och man får hoppas att det inte är någon måndagsexemplar. Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil?
Angående bilen. Den kommer att laddas på jobb varje dag, åtta timmars arbetspass så hur lång tid laddningen tar är inte så viktigt. Den långa resan som vi planerar att göra i sommar är att bila ner till Kroatien och när jag planerar resan så kommer inte bilen laddas mer än ca 45 min per laddning någon gång under de ca 160 mil ner. Drag och takbox är ingen prio för mig och det kan jag vara utan även på en Tesla. Kollade försäkringen via min bank och den hamnar på ca 889kr/mån helförsäkring, faktiskt billigaste av alla andra jag jämfört med.
Det som jag tycker är märkligt är att ingen har sagt något positivt om en bil som är ca 6 år gammal? Alla bilar har sjukdomar och man får hoppas att det inte är någon måndagsexemplar. Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil?
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Missade lägga till att du för säkerhets skull nog bör dubbelkolla den här prisuppgiften ifall du köper en bil som har den äldre versionen av de här länkarmarna.SwedishAdvocate skrev: ↑24 mar 2024 11:02Jag är bara lekman på ämnet, men här kommer lite att tänka på:Rekondaren skrev: ↑23 mar 2024 22:29Erfarenheter, upplevelser alla goda samt mindre goda råd mottages!
Har aldrig ägt en elbil innan men nu är stunden kommen! Jag tittar på en Model S 75d AWD Facelift 2018 med ca 6700 mil på mätaren.
Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller en begagnad Tesla? Garantier? Räckvidd? Laddning? [...
Eftersom det är en 2018 skulle jag kontrollerat vad det är för länkarmar på bilen. Tesla bytte till en ny förbättrad version av länkarmarna just runt 2018... Som jag minns det har jag läst att byte av alla fyra länkarmar kan kosta ca 16-30K. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5583
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Vet inte. Men tycker väl svaren i tråden kan läsas som att det att det kom en hel del förbättringar till Model S i och med Raven från -19(?) – och en av dessa förbättringar verkar ju gälla stora batteriet. Och om oturen skulle vara framme så kan det väl kosta 'en del' ifall det skulle bli ngt strul med stora batteriet ifall detta händer utanför garantiperioden.Rekondaren skrev: ↑24 mar 2024 13:22...] Det som jag tycker är märkligt är att ingen har sagt något positivt om en bil som är ca 6 år gammal? Alla bilar har sjukdomar och man får hoppas att det inte är någon måndagsexemplar. Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil? [Min u.]
Sen bor ju du enligt din signatur i Skåne. I Malmötrakten finns en firma som tydligen kan reparera Teslabatterier. Men vad det kan kosta vet jag inte. Har dock skrivits några bra omdömen om den här firman på forumet. Har dock själv ingen erfarenhet av det här, så även den här biten kan säkert vara bra att dubbelkolla...
https://evrepair.se/home-en.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Min är byggd augusti 2018 och har öppningsbart tak.fnurra skrev: ↑24 mar 2024 12:59Från och 2018 gick det inte längre att få öppningsbart glastak på model S, endast fast glastak. Däremot fanns inga fästen för takräcke, men det går att fixa via Tesla i efterhand. Har för mig att det kostade 8000Sek då min kollega fick detta åtgärdat. Från 11 februari 2019 kom även fästen för takräcken på model S.SwedishAdvocate skrev: ↑24 mar 2024 11:53Har bilen det öppningsbara glastaket? Ifall det skulle bli ngt strul med ett sånt så kan det tydligen kosta en del ifall man vill ha det åtgärdat hos Tesla, men det är kanske inte unikt för beg. bilar i den här prisklassen med stor öppningsbara glastak... Vet inte ifall andra verkstäder kan fixa och vad det i så fall kan kosta.
Det finns massor av positiva saker att säga om en Model S 2018 men den ses väl som lite ospännande på det här forumet. Är ju old school modellen.
Den står sig ju ledigt mot många nya modeller vad gäller prestanda, räckvidd och utrymmen. Skulle tro att en 75D har längre räckvidd än en Q8 E-Tron 50. Snabbare är den också.
Sen finns det nackdelar också såklart. Den är lite bullrig, har klena strålkastare som dessutom tenderar att gå sönder, ojämn AC (blir lätt varmt/dålig luft i baksätet), har väldigt lätt att slita däcken snett, känsliga länkarmar som kan ge vibrationer osv osv. Men de flesta nackdelar delar den med en "Raven".
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Är väldigt svårt att jämföra bränslebilar mot elbilar, när det gäller hur de kommer att hålla och vad man behöver göra över tid.
Köpte själv en begagnad MS -16 som hade gått 9000 mil och var servad en gång. Det första jag behövde göra på den var att byta bromsbelägg vid 27000 mil. Först efter 30000 mil, började det dyka upp andra problem. Det handlade om luftfjädring, länkarmar, handbromsok som kärvade och ett par dörrhandtag. Vid 33000 mil gav elhissen till sidorutan upp och sedan vindrutetorkarna.
Om man slår ut problemen/kostnaden över antalet mil, så är Teslan mycket billigare än andra bilar jag haft tidigare. Problemen har varit färre, de kom senare och i tätare följd. Reparationerna har varit dyrare, men då de varit färre, har det ändå blivit billigare i jämförelse.
Tesla Model S 90D
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Du har fått svar från några på forumet som har bestämt sig för att alla model S, eller iaf model S innan raven är något man ska akta sig för. Själv kör jag en från 2015 och skulle inte byta jämt till en raven för det finns faktiskt fördelar också med äldre bilar. Visst behöver jag göra en del dyra reparationer men annat är kanske inte att vänta på en bil som var dyr ny. Det bör man liksom budgetera för när man köper beg.Rekondaren skrev: ↑24 mar 2024 13:22Det som jag tycker är märkligt är att ingen har sagt något positivt om en bil som är ca 6 år gammal? Alla bilar har sjukdomar och man får hoppas att det inte är någon måndagsexemplar. Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil?
Men, t.ex. när jag nu som senast bytte AC-paket och länkarmar bak så sker det till förbättrade delar som sitter i senare bilar. Så, om man skulle jämför min bil på 18k mil med en senare med 18k mil så vet jag att min bil kommer att fungera 18k mil längre än den senare innan jag får samma problem igen. Just det där med mil behöver du inte vara lika rädd för som på en bränsle-bil då en elbil inte slits på samma sätt.
Här en länk till en bra köpguide och översikt av olika modeller och år:
https://tesla-info.com/guide/tesla-mode ... guide.php
Model S P85DL+
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
S75D från 2018 är en jättefin bil "Problemet" är bara att den är alldeles för dyr i relation till Raven som är bättre på i princip allt. (Jag har ägt både S75D från 2018 och flera Ravens btw. Enda fördelen med 75an är den något lägre vikten).Rekondaren skrev: ↑24 mar 2024 13:22Jag är imponerad av all respons jag får av Er, uppskattar det verkligen. Trodde bara att autopower hade så bra forum men detta forum är kalas!
Angående bilen. Den kommer att laddas på jobb varje dag, åtta timmars arbetspass så hur lång tid laddningen tar är inte så viktigt. Den långa resan som vi planerar att göra i sommar är att bila ner till Kroatien och när jag planerar resan så kommer inte bilen laddas mer än ca 45 min per laddning någon gång under de ca 160 mil ner. Drag och takbox är ingen prio för mig och det kan jag vara utan även på en Tesla. Kollade försäkringen via min bank och den hamnar på ca 889kr/mån helförsäkring, faktiskt billigaste av alla andra jag jämfört med.
Det som jag tycker är märkligt är att ingen har sagt något positivt om en bil som är ca 6 år gammal? Alla bilar har sjukdomar och man får hoppas att det inte är någon måndagsexemplar. Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
En vanlig sak i såna här sammanhang är att det *alltid* rekommenderas att köpa en nyare, dyrare bil än trådskaparen skriver att han vill lägga på bilen. Det är nästan lag på det verkar det somRekondaren skrev: ↑24 mar 2024 13:22Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil?
Det viktiga är nog att du ger rätt pengar för bilen, och att du har koll på tex länkarmsfrågan.
Man ska nog överlag vara beredd att få lägga ut en del på underhåll. Avancerade bilar som de är (tex luftfjädring) gör underhållet dyrare.
Sen är Tesla en ganska ung biltillverkare som kanske inte har samma erfarenhet som många andra att bygga hållbart.
Kvalite’n är tveksam på ett gäng detaljer hos Tesla. Min Plaids knapp för koffertluckan har strulat trots att bilen var i princip ny. Under första besöket bytte inte ens Tesla knappen ”för de hittade inget fel” men omedelbart efter började kofferten okynnesöppnas vilket orsakade ganska my ket problem för mig. En googling visade att det gick köpa knappen billigt, och bilden på hur oskyddad knappen är fick mig att häpna. En koffert som är slarvigt ihopmonterat som släpper in vatten i kombo med en knapp värd 29 cent är som att be om problem. Kommer behöva en home made fix när garantin är slut, eller när man lessnar.
Dörrhandtagen som åker in ut är väl ett sorgebarn där jag inte vet om det blivit bättre men som det verkar måste man vara beredd att köpa nya då och då efter garantin gått ut (eller fixa dem själv).
Köper du 75D som du funderar på ska du nog vara beredd på årliga kostnader mht underhåll. Tyvärr gäller det sannolikt en ny S också så det hjälper nog bara lite.
Med det sagt, en bekant/ex. kollega har en ’18 S 75D som han är grymt nöjd med, han hade mobil service på besök på jobbet som gjorde något småfix. I övrigt verkar den felfri och ett bra köp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- 69Qwerty69
- Teslaägare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 01 apr 2023 12:33
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Allt beror väl på vilket pris du fått på den där 75D som du nämner, om det är ett bra köp kontra Raven eller inte.
Finns tex en SR Raven 2019 med 6,6K mil på för 419-tusen på carla.se som kanske är en bra benchmark: https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... 6g00djq1sg
Den motsvarar väl en 75D men med 10% längre räckvidd, 2/10 sek snabbare till 100, adaptiv luftfjädring, lägre ljudnivå etc.
Finns tex en SR Raven 2019 med 6,6K mil på för 419-tusen på carla.se som kanske är en bra benchmark: https://www.carla.se/bil/tesla-model-s- ... 6g00djq1sg
Den motsvarar väl en 75D men med 10% längre räckvidd, 2/10 sek snabbare till 100, adaptiv luftfjädring, lägre ljudnivå etc.
Model S SR 2019 Silver , Audi Q7 4,2 FSI
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1148
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
För min del skulle räckvidden vara den avgörande faktorn. Det är för detta som jag använder min bil dvs för att käka mil. Har ägt en S90 (körde den mellan 15000-18000 mil) och i jämförelse med att köra en tesla med ett 100-batteri så är det stor skillnad på bekvämligheten i att kunna välja var man vill ladda när man åker långt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Bra att veta ang Model S 75D -18
Nja, jag har ganska länge hävdat just Raven som prisvärdast. Alltså från ett ekonomiskt perspektiv även ett bättre val än Palladium.AAKEE skrev: ↑24 mar 2024 15:07En vanlig sak i såna här sammanhang är att det *alltid* rekommenderas att köpa en nyare, dyrare bil än trådskaparen skriver att han vill lägga på bilen. Det är nästan lag på det verkar det somRekondaren skrev: ↑24 mar 2024 13:22Jag menar det är ändå mycket pengar man lägger ut på en beg bil då anser jag att det ska vara värt? Eller är en S75D -18 så dålig bil?
köp.
Anledningen är att just Raven fallit extremt mycket i andrahandsvärde och därför (imo) hamnat alldeles för nära äldre bilar i pris. I relation till nypriset så är S75D från 17/18 ofta tom dyrare än Raven LR från 19-21.
Nu verkar dock marknaden börja korrigeras lite. Ravens prisfall har stannat upp, medan äldre bilar fortsatt falla i värde. Så snart kanske S75D och S100D kan bli intressanta igen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021