Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

dm4 skrev: 08 feb 2024 06:34
martinsson skrev: 07 feb 2024 17:43
Tack dm4. Alltid uppskattat att läsa om hur bilen fungerar in real life.
Det låter ju som att du fortfarande är nöjd :-)
Nej faktiskt inte, men så gick jag från en helt perfekt bil till denna, kan vara det som påverkar. Förutom alla mjukvaruproblem så har jag:

- Dörrhandtag vänster bak går inte alltid in och känns 'löst'
- Torkare knirrar, låter som fjäder
- Något låter i instrumentbrädan under HUD

.. men största problemet är att bilen känns ryckig/obalanserad vid körning. Jag upplever att den oscillerar när man håller konstant hastighet, dvs känns som väldigt små vibrationer fast framåt/bakåt, något jag inte kan minnas jag upplevde när jag provkörde både Performance och Privilege i höstas. Sedan känns luftfjädringen inte riktigt som jag tänkt mig, men det är troligtvis mitt eget fel då jag skulle provkört mer innan köp.

Har även upptäckt att originalfälgarna till Privilege inte är någon höjdare på vintern. Kör man i något djupare snö (typ 5cm) så hamnar det mellan ekrarna och när det töar/fryser så har man is vilket ger obalans.
Aj dm4. Låter inget vidare. Har samma problem med ett av mina dörrhandtag. Bilen står ute och det har varit konstant minusgrader sedan problemet uppstod efter förra tövädret. Funderar på om det kan vara någon isbildning i mekanismen. Känns tacky att åka omkring så. Problemet är att man kan ju inte stanna, gå ut och putta in handtaget och åka vidare för de åker ju ut så fort man går ur bilen. Får testa att värma med hårfönen. I övrigt känner jag som tur är inte av det övriga du beskriver så för min del sätter jag främst mitt hopp till uppdatering av den buggiga mjukvaran.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Maw skrev: 08 feb 2024 18:52
Man kan ju välja andra fälgar till vinterdäcken :)
Kan man säkert, men jag blev avrådd av Zeekr själva med hänvisning till garanti.
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

martinsson skrev: 08 feb 2024 18:51
Det var ju inte lika roligt. Hoppas det mesta av det löses vid nästa uppdatering.
Det med fälgarna har jag faktiskt funderat på själv. Kanske kommer finnas en lösning på det också. Någon form av fälgskydd för vintern.
Jag har ju samma problem med mjukvaran som alla andra, tvivlar inte på att de försöker lösa det. Jag har meddelat Zeekr att jag inte är nöjd, support sade mars för lansering av större uppdatering.
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Paddy skrev: 08 feb 2024 21:35
Aj dm4. Låter inget vidare. Har samma problem med ett av mina dörrhandtag. Bilen står ute och det har varit konstant minusgrader sedan problemet uppstod efter förra tövädret. Funderar på om det kan vara någon isbildning i mekanismen. Känns tacky att åka omkring så. Problemet är att man kan ju inte stanna, gå ut och putta in handtaget och åka vidare för de åker ju ut så fort man går ur bilen. Får testa att värma med hårfönen. I övrigt känner jag som tur är inte av det övriga du beskriver så för min del sätter jag främst mitt hopp till uppdatering av den buggiga mjukvaran.
Ja, det är isbildning som gör att det kärvar/felar. Övriga: Kan vara så att jag har obalans i fälgarna och att det medför de vibrationer/oscillationer jag upplever. Var en tur upp i Dalsland igår där det snöade en del, idag hade jag rejält med snö/is i fälgarna och korta turen till jobbet var minst sagt 'guppig', fick blåsa rent dem med varmvatten och högtryck. Skall köra ca 20 mil imorgon på motorväg, får se om det hjälpt.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 643
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 08 feb 2024 22:10
Paddy skrev: 08 feb 2024 21:35
Aj dm4. Låter inget vidare. Har samma problem med ett av mina dörrhandtag. Bilen står ute och det har varit konstant minusgrader sedan problemet uppstod efter förra tövädret. Funderar på om det kan vara någon isbildning i mekanismen. Känns tacky att åka omkring så. Problemet är att man kan ju inte stanna, gå ut och putta in handtaget och åka vidare för de åker ju ut så fort man går ur bilen. Får testa att värma med hårfönen. I övrigt känner jag som tur är inte av det övriga du beskriver så för min del sätter jag främst mitt hopp till uppdatering av den buggiga mjukvaran.
Ja, det är isbildning som gör att det kärvar/felar. Övriga: Kan vara så att jag har obalans i fälgarna och att det medför de vibrationer/oscillationer jag upplever. Var en tur upp i Dalsland igår där det snöade en del, idag hade jag rejält med snö/is i fälgarna och korta turen till jobbet var minst sagt 'guppig', fick blåsa rent dem med varmvatten och högtryck. Skall köra ca 20 mil imorgon på motorväg, får se om det hjälpt.
Det borde hjälpa, på vissa av mina bilar har det varit hart när legio att när bilen parkerats och bromsarna varit varma smälter snön och rinner ned till nederkanten av fälgen där det fryser till. Då studsar det rejält. En tidigare Volvo var hemsk, vår Polestar väldigt bra i samma hänseende.

Jag har ju 20 tums fälgar och har inte upplevt några sådana bekymmer, sannolikt kan ju den extra tummen gummi på däcksidorna hjälpa till att hålla snön borta. Jag ska boka tid för att åtgärda jordkopplingen vid draget, tänker passa på att kolla om de även fått igång utrustningen för att diagnosticera bilen och ladda upp uppdaterad programvara. Med vår PS2 kopplar alltid teknikern upp bilen och drar in senaste modulerna, oftast är det något som ändrats sedan senaste OTA. Och det vore ju smutt att även få koll på TPMS och om det finns någon särskild metod för att göra relearn. Utan att besöka verkstan så fort man skiftat däck…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5392
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vad jag förstått av tråden så är det en hel del problem med mjukvaran och att funktioner ännu inte fungerar som tänkt.

Men det låter ju ganska rimligt på en nylanserad bil tänker jag. I och för sig ett tecken på att man haft lite väl bråttom att få ut bilen på marknaden. Men så är det med de flesta bilmärken idag.

Men jag ser nu att det är dags för en facelift inom kort. Det betyder väl att bilmodellen måste ha några år på nacken redan?

Hur kan det fortfarande vara så mycket mjukvaroproblem då? Vissa här hävdar att det säkert bara är några uppdateringar bort innan allt är frid och fröjd. Varför skulle allt plötsligt lösa sig med några uppdateringar för att bilen blivit lanserad i Sverige, om man inte lyckats på flera år innan?

Vad är det jag missat?
Model Y P
Model S P
Model S P
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

Nicke Nyfiken skrev: 08 feb 2024 23:19
Vad jag förstått av tråden så är det en hel del problem med mjukvaran och att funktioner ännu inte fungerar som tänkt.

Men det låter ju ganska rimligt på en nylanserad bil tänker jag. I och för sig ett tecken på att man haft lite väl bråttom att få ut bilen på marknaden. Men så är det med de flesta bilmärken idag.

Men jag ser nu att det är dags för en facelift inom kort. Det betyder väl att bilmodellen måste ha några år på nacken redan?

Hur kan det fortfarande vara så mycket mjukvaroproblem då? Vissa här hävdar att det säkert bara är några uppdateringar bort innan allt är frid och fröjd. Varför skulle allt plötsligt lösa sig med några uppdateringar för att bilen blivit lanserad i Sverige, om man inte lyckats på flera år innan?

Vad är det jag missat?
Min förståelse är att mjukvaran i bilarna ämnade för den europeiska marknaden i mångt och mycket är nyskriven jämfört med de kinesiska bilarna som rullat 1,5 år. Det baserar jag på osäkra källor, men då blir mjukvaruproblemen mer begripliga, om än långt ifrån acceptabla.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5392
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Paddy skrev: 08 feb 2024 23:29
Nicke Nyfiken skrev: 08 feb 2024 23:19
Vad jag förstått av tråden så är det en hel del problem med mjukvaran och att funktioner ännu inte fungerar som tänkt.

Men det låter ju ganska rimligt på en nylanserad bil tänker jag. I och för sig ett tecken på att man haft lite väl bråttom att få ut bilen på marknaden. Men så är det med de flesta bilmärken idag.

Men jag ser nu att det är dags för en facelift inom kort. Det betyder väl att bilmodellen måste ha några år på nacken redan?

Hur kan det fortfarande vara så mycket mjukvaroproblem då? Vissa här hävdar att det säkert bara är några uppdateringar bort innan allt är frid och fröjd. Varför skulle allt plötsligt lösa sig med några uppdateringar för att bilen blivit lanserad i Sverige, om man inte lyckats på flera år innan?

Vad är det jag missat?
Min förståelse är att mjukvaran i bilarna ämnade för den europeiska marknaden i mångt och mycket är nyskriven jämfört med de kinesiska bilarna som rullat 1,5 år. Det baserar jag på osäkra källor, men då blir mjukvaruproblemet mer begripligt, om än långt ifrån acceptabelt.
Okej, om det är så är det mer begripligt.
Men den har testkörts i Sverige i mer än ett år minst. Så då borde de jobbat med mjukvaran under den tiden kan man tycka.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11660
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev: 08 feb 2024 23:19
Vad jag förstått av tråden så är det en hel del problem med mjukvaran och att funktioner ännu inte fungerar som tänkt.

Men det låter ju ganska rimligt på en nylanserad bil tänker jag. I och för sig ett tecken på att man haft lite väl bråttom att få ut bilen på marknaden. Men så är det med de flesta bilmärken idag.

Men jag ser nu att det är dags för en facelift inom kort. Det betyder väl att bilmodellen måste ha några år på nacken redan?

Hur kan det fortfarande vara så mycket mjukvaroproblem då? Vissa här hävdar att det säkert bara är några uppdateringar bort innan allt är frid och fröjd. Varför skulle allt plötsligt lösa sig med några uppdateringar för att bilen blivit lanserad i Sverige, om man inte lyckats på flera år innan?

Vad är det jag missat?
Verkar som läst att man även haft mekaniska problem och utfodringar (som inte kan rättas till med mjukvara), och därför har man nu lanserat efter så kort tid en ny uppdaterad modell där man troligen rättat till dessa problem.

Var jag intresserad av en 001 så skulle jag nog väntat på denna nya förbättrade modell som är precis runt hörnet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
roffe_s
elbilist
Inlägg: 643
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

martinot skrev: 09 feb 2024 03:01
Nicke Nyfiken skrev: 08 feb 2024 23:19
Vad jag förstått av tråden så är det en hel del problem med mjukvaran och att funktioner ännu inte fungerar som tänkt.

Men det låter ju ganska rimligt på en nylanserad bil tänker jag. I och för sig ett tecken på att man haft lite väl bråttom att få ut bilen på marknaden. Men så är det med de flesta bilmärken idag.

Men jag ser nu att det är dags för en facelift inom kort. Det betyder väl att bilmodellen måste ha några år på nacken redan?

Hur kan det fortfarande vara så mycket mjukvaroproblem då? Vissa här hävdar att det säkert bara är några uppdateringar bort innan allt är frid och fröjd. Varför skulle allt plötsligt lösa sig med några uppdateringar för att bilen blivit lanserad i Sverige, om man inte lyckats på flera år innan?

Vad är det jag missat?
Verkar som läst att man även haft mekaniska problem och utfodringar (som inte kan rättas till med mjukvara), och därför har man nu lanserat efter så kort tid en ny uppdaterad modell där man troligen rättat till dessa problem.

Var jag intresserad av en 001 så skulle jag nog väntat på denna nya förbättrade modell som är precis runt hörnet.
Njae, den enda recall jag känner till är att en jordkabel till draget (som monteras i Göteborg) behöver en bättre förankring på de först levererade bilarna.

De första bilarna av Zeekr 001 levererades i Kina i oktober 2021 så vi kan nog med fog anse att det finns bra med data kring bilen. Däremot är ganska mycket av programvaran anpassad till EU (bl a på grund av integritetspolicies) så de har, enligt min kontakt, i princip en helt ny programvara under skalet i de bilar som säljs här.

Det innebär också att min gissning blir att det kommer att dröja en tid innan vi ser den uppdaterade versionen på svensk mark när den väl börjat levereras till kund i Kina. Min gissning ligger närmare 12 än sex månader faktiskt.

Jag var med när PS2 lanserades och hade vänner med till exempel Tesla Model 3 när det begav sig (2018-19?). Så att företagen behöver tid på sig innan mjukvaran är på plats är inte ovanligt. Det kanske börjar se annorlunda ut när kommande plattformar lanseras och företagen redan har en bas i föregångaren? Kanske…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
BjKv
elbilist
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2024 14:02

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BjKv »

Utan att veta någonting om hur Zeekr resonerar skulle jag nog gissa att om man tänker sig förändring på europeiska marknaden så skulle det vara att introducera någon av de andra modeller man har i Kina. Jag skulle gissa att den uppdaterade versionen är en bra bit bort tidsmässigt för oss i Europa.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 08 feb 2024 22:43
Det borde hjälpa, på vissa av mina bilar har det varit hart när legio att när bilen parkerats och bromsarna varit varma smälter snön och rinner ned till nederkanten av fälgen där det fryser till. Då studsar det rejält. En tidigare Volvo var hemsk, vår Polestar väldigt bra i samma hänseende.

Jag har ju 20 tums fälgar och har inte upplevt några sådana bekymmer, sannolikt kan ju den extra tummen gummi på däcksidorna hjälpa till att hålla snön borta. Jag ska boka tid för att åtgärda jordkopplingen vid draget, tänker passa på att kolla om de även fått igång utrustningen för att diagnosticera bilen och ladda upp uppdaterad programvara. Med vår PS2 kopplar alltid teknikern upp bilen och drar in senaste modulerna, oftast är det något som ändrats sedan senaste OTA. Och det vore ju smutt att även få koll på TPMS och om det finns någon särskild metod för att göra relearn. Utan att besöka verkstan så fort man skiftat däck…
Ja, det blev betydligt bättre efter renblåsning av fälgarna, skulle dock gärna vilja köra en likadan bil för att jämföra. Som jag tidigare nämnt var detta inget jag noterade vid provkörning men då var det ju många intryck på en och samma gång så jag kanske förbisett.

Skall köra ytterligare 35 mil i morgon, skall prova lite grejor då.
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

En fråga till övriga som har hämtat sin bil, har ni rapporterat till support angående de problem ni eventuellt upplever? Vet att Paddy, jag och ev Roffe har gjort det. Om så, har ni fått någon återkoppling?

För min del har support svarat på varje mail och jag har blivit uppringd när det krävts, dock endast en lösning än så länge och det är draget.
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Vasaru »

dm4 skrev: 09 feb 2024 16:18
En fråga till övriga som har hämtat sin bil, har ni rapporterat till support angående de problem ni eventuellt upplever? Vet att Paddy, jag och ev Roffe har gjort det. Om så, har ni fått någon återkoppling?

För min del har support svarat på varje mail och jag har blivit uppringd när det krävts, dock endast en lösning än så länge och det är draget.
Jag har skickat in en ganska lång lista till min leveransansvarige som återkopplat att han skickat vidare uppgifterna. Passade även på att fråga ifall han visste ifall några av de saker jag rapporterade skulle bli fixade i den "stora" uppgraderingen. Någon sådan information hade han tyvärr inte.
Idag på morgonen råkade jag ut för en ny "bugg" där jag efter förvärmt bilen kom ut och satte mig i bilen. Direkt när jag satte mig i sätet och skärmarna startat igång la ACn av totalt. Huvudskärmen indikerade att AC:n var "Off" men det gick inte att slå på ACn igen på skärmen. Det gick inte heller att dra igång avfrostningen via knappen under skärmen.
Skickade in detta och fick svar att han skickat det vidare till supporten som skulle återkoppla.
Blev även uppringd angående dragkroken att dom kommer att boka in deras mobila service som ska komma hem och åtgärda problemet.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist
Inlägg: 643
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 09 feb 2024 16:18
En fråga till övriga som har hämtat sin bil, har ni rapporterat till support angående de problem ni eventuellt upplever? Vet att Paddy, jag och ev Roffe har gjort det. Om så, har ni fått någon återkoppling?

För min del har support svarat på varje mail och jag har blivit uppringd när det krävts, dock endast en lösning än så länge och det är draget.
Hämtade på trettondagsafton och skickade feedback på måndagen därpå. Jag har fått feedback, min kontaktperson har återkopplat flera gånger.

Nu har jag bokat tid för att fixa jordkabeln till draget också, jag bollade frågan om TPMS men det verkar inte som att de fått uppkopplingsmöjligheter ännu.

Någon skrev att det ska finnas en servicemeny i bilen, hade varit guld värt att veta hur man aktiverade den… :)

Edit - Paddy har ju föredömligt fortsatt fylla på och uppdatera sitt dokument, själv gör jag nya observationer i den fina svarta bok vi fick vid hämtningen. Erfarenhetsmässigt är det klokt att låta utvecklarna jobba i lugn och ro med alla synpunkter de fått in, det visar sig att de åtgärderna ofta fixar till annat som noterats senare. Och vi är ju rätt snart inne i mars månad…

När vi får den nya programvaran kommer jag naturligtvis att scanna igenom min uppdaterade lista, det som är fixat kan jag lämna därhän men de nya punkter som fortfarande är aktuella kan jag då lämna.

Vi har t ex inte pratat så mycket om chassi- och antispinntuning, här gör jag en del observationer. Kinesiska marknaden föredrar ju enligt uppgifter mjukare chassin än vi européer, och det sades vid pressvisningen att våra bilar skulle vara rejält styvare i sin sättning. Jag är av naturen lat och då bilen ännu inte behåller mitt sparade val för chassiinställningar rullar jag en hel del i standardläget komfort. Om vi lämnar lagget i accpedalen därhän tappar bilen väldigt mycket kraft under lååång tid (upplevd) om jag försiktigt låter bilen drifta ut i en kurva. Rent av så mycket att det kan upplevas obehagligt. Vidare kan jag uppleva en lastväxelreaktion där mjuk ”returdämpning” i kombination med det plötsliga tappet av effekt vid hjulspinn får chassit i lätt självsvängning som upplevs som ett svaj. Problemet är så klart mindre i Sportläget.

Detta är helt klart en tuningfråga där en duktig chassitekniker på en halkig och/eller slingrig asfaltslinga borde kunna göra ett bra jobb. Jag vet att Polestar har en riktigt duktig tekniker och kommer till hösten att se till att provköra en PS4 (gärna i halka). Men naturligtvis samarbetar bolagen och jag är övertygad om att även dessa egenskaper kommer att finkalibreras med tiden.

Detta fanns även med på min lista så Zeekr har kännedom om iakttagelsen. Att göra något åt saken tarvar nog en del tid så jag förväntar mig kanske inga underverk till nästa uppdatering. Men framåt sommaren borde eventuellt även detta hinnas med.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 4 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Paddy
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 jan 2024 22:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Paddy »

dm4 skrev: 09 feb 2024 16:18
En fråga till övriga som har hämtat sin bil, har ni rapporterat till support angående de problem ni eventuellt upplever? Vet att Paddy, jag och ev Roffe har gjort det. Om så, har ni fått någon återkoppling?

För min del har support svarat på varje mail och jag har blivit uppringd när det krävts, dock endast en lösning än så länge och det är draget.
Har mest fått info om att mina synpunkter skickats vidare till utvecklingsavdelningen. Fick sms om att de sökt mig för åtgärd på dragkrok. Ska ringa och boka tid på måndag. Ang den misstänkta defekten på laddningen har de lovat att återkomma.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

Skulle det vara av intresse att vi delade ett dokument där vi tillsammans bokför det vi upplever, kanske inte produktivt?!
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 722
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Dexter »

Undrar när denna OTA kommer till er som köpt Zeekr 001?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 643
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 10 feb 2024 07:56
Skulle det vara av intresse att vi delade ett dokument där vi tillsammans bokför det vi upplever, kanske inte produktivt?!
Helt okey för mig. Skulle kanske vara smart i så fall om vi började när vi fått nästa större uppdatering så att vi alla är på samma version?
Dexter skrev: 10 feb 2024 12:48
Undrar när denna OTA kommer till er som köpt Zeekr 001?
Vore kul - men kanske inte för däckskontot :) sedan behöver Du nog möjlighet att driva varje hjul individuellt vilken tyvärr inte funkar med andra modeller än just FR.

Men jag skulle behöva den vid vår parkering i stan…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 09 feb 2024 21:13
Vi har t ex inte pratat så mycket om chassi- och antispinntuning, här gör jag en del observationer. Kinesiska marknaden föredrar ju enligt uppgifter mjukare chassin än vi européer, och det sades vid pressvisningen att våra bilar skulle vara rejält styvare i sin sättning. Jag är av naturen lat och då bilen ännu inte behåller mitt sparade val för chassiinställningar rullar jag en hel del i standardläget komfort. Om vi lämnar lagget i accpedalen därhän tappar bilen väldigt mycket kraft under lååång tid (upplevd) om jag försiktigt låter bilen drifta ut i en kurva. Rent av så mycket att det kan upplevas obehagligt. Vidare kan jag uppleva en lastväxelreaktion där mjuk ”returdämpning” i kombination med det plötsliga tappet av effekt vid hjulspinn får chassit i lätt självsvängning som upplevs som ett svaj. Problemet är så klart mindre i Sportläget.

Detta är helt klart en tuningfråga där en duktig chassitekniker på en halkig och/eller slingrig asfaltslinga borde kunna göra ett bra jobb. Jag vet att Polestar har en riktigt duktig tekniker och kommer till hösten att se till att provköra en PS4 (gärna i halka). Men naturligtvis samarbetar bolagen och jag är övertygad om att även dessa egenskaper kommer att finkalibreras med tiden.
Van vid understyrd Audi Quattro där man i princip bara behöver släppa gaspedalen för att få ordning så är Zeekrn helt annorlunda. Dels beroende på att det är en elbil och det inte går att stänga av regenerativa bromsningen helt men dels på den flytande känslan chassiet, luftfjädring och styrningar har. Har haft ett par moment där jag varit på väg rakt av fram i kurva pga halka, släpper instinktivt gas men då går regenerativa bromsningen in och man får släpp bak. Det ordnar upp sig men inte alls lika lätt som med en 700kg lättare quattro, en vanesak antar jag. Feedback genom ratt är något jag stör mig mer och mer på, kanske en vanesak där också, hade önskat mig mer progressiv styrning.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist
Inlägg: 643
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 11 feb 2024 09:23
roffe_s skrev: 09 feb 2024 21:13
Vi har t ex inte pratat så mycket om chassi- och antispinntuning, här gör jag en del observationer. Kinesiska marknaden föredrar ju enligt uppgifter mjukare chassin än vi européer, och det sades vid pressvisningen att våra bilar skulle vara rejält styvare i sin sättning. Jag är av naturen lat och då bilen ännu inte behåller mitt sparade val för chassiinställningar rullar jag en hel del i standardläget komfort. Om vi lämnar lagget i accpedalen därhän tappar bilen väldigt mycket kraft under lååång tid (upplevd) om jag försiktigt låter bilen drifta ut i en kurva. Rent av så mycket att det kan upplevas obehagligt. Vidare kan jag uppleva en lastväxelreaktion där mjuk ”returdämpning” i kombination med det plötsliga tappet av effekt vid hjulspinn får chassit i lätt självsvängning som upplevs som ett svaj. Problemet är så klart mindre i Sportläget.

Detta är helt klart en tuningfråga där en duktig chassitekniker på en halkig och/eller slingrig asfaltslinga borde kunna göra ett bra jobb. Jag vet att Polestar har en riktigt duktig tekniker och kommer till hösten att se till att provköra en PS4 (gärna i halka). Men naturligtvis samarbetar bolagen och jag är övertygad om att även dessa egenskaper kommer att finkalibreras med tiden.
Van vid understyrd Audi Quattro där man i princip bara behöver släppa gaspedalen för att få ordning så är Zeekrn helt annorlunda. Dels beroende på att det är en elbil och det inte går att stänga av regenerativa bromsningen helt men dels på den flytande känslan chassiet, luftfjädring och styrningar har. Har haft ett par moment där jag varit på väg rakt av fram i kurva pga halka, släpper instinktivt gas men då går regenerativa bromsningen in och man får släpp bak. Det ordnar upp sig men inte alls lika lätt som med en 700kg lättare quattro, en vanesak antar jag. Feedback genom ratt är något jag stör mig mer och mer på, kanske en vanesak där också, hade önskat mig mer progressiv styrning.
Mmm, vår PS2 2021 med Öhlins är väldigt lik en ur-Quattro i chassit (som jag minns den bilen), vikten kan man inte trolla bort men släpper Du inte gasen (utan snarare går på ännu lite mer gas) ställer den ut och tillåter att man hänger ut baken utan att antispinn begränsar effekten till och med i standardläge. Slår man av elektroniken är den hur kul som helst och väldigt konsekvent.

Komfortmässigt har PS2 dock sina begränsningar. När jag hämtat ut den bilen (2021) träffade jag min dåvarande styrelseordförande, han körde Tesla MS P100 av värsta modellen. Vi provkörde varandras bilar med ägaren bredvid längs samma kurviga vägar och kunde gemensamt konstatera att PS2:an var (trots lägre effekt) sportbilen av de två med sin precisa styrning och chassi och hans bil GT-vagnen av de två.

Med Zeekr 001 förväntar jag mig inte ett kopia av PS2 (då hade jag inte valt luftfjädring), men skulle gärna se en lite mer harmonisk och förutsägbar kalibrering mellan antispinn och chassi. Hårdvaran finns ju och förefaller vara top notch, enligt reklamen har de ju rejält snabba sensorer och ECU för att hantera beräkningarna. Därför tror jag mycket skulle vara vunnet med fokus på inställningarna. Låt för all del komfortläget ge en bekväm milslukarupplevelse men när det spinner vid halka skulle elektroniken behöva släppa på mer effekt tidigare och tillåta en begränsad sladd. Dessutom erbjuda lite lugnare beteende till exempel vid retardation över krön eller i svacka då jag kan uppleva chassit något svajigt och instabilt, framända och bakända lirar inte riktigt ihop. Sportläget funkar bättre idag men skulle behöva lite kalibrering av accelerationspedalen, lite hårdare chassiinställning och (som Du säger) lite mer analog känsla i ratten.

Jag tillhör de som hyggligt snabbt tror mig kunna anpassa mig till ett fordons köregenskaper, därför kan jag uppleva att mjukvarans chassiinställningar kanske inte erhållit tillräckligt mycket kärlek och omsorg i nuvarande Privilege-mjukvara. Det tror och hoppas jag sker i detta nu och under några månader framåt så att vi kan se resultatet i någon kommande OTA :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av lawe »

Problemet med att komma från P2 DM är att den är en sjukt välkalibrerad bil. Jag har ägt många quattros genom åren och P2 klår dem alla. Nu börjar det bli dags för byte (+3 år och vi behöver bättre plats för hunden) vilket känns lite gruvsamt...
roffe_s
elbilist
Inlägg: 643
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev: 11 feb 2024 10:28
Problemet med att komma från P2 DM är att den är en sjukt välkalibrerad bil. Jag har ägt många quattros genom åren och P2 klår dem alla. Nu börjar det bli dags för byte (+3 år och vi behöver bättre plats för hunden) vilket känns lite gruvsamt...
Tror personligen inte att Du skulle bli alltför besviken på vare sig Zeekr eller PS4, den har stor potential. Då vi båda dessutom har referenser i en mycket välkalibrerad bil ska Du nog läsa mina och dm4:s kommentarer som noteringar ”på marginalen”, många (inklusive motorskribenterna på Arlanda testtrack) har uttalat sig om de fina köregenskaperna. Men körning i ett riktigt vinterklimat och kanske i lite högre farter har, enligt mig, en tendens att sätta fokus på ett chassis potential, att hitta gränserna på varm asfalt är mycket svårt då det kräver att man kör som en biltjuv. Och det gillar inte de flesta av oss som äger våra bilar :)

Men bra kan bli bättre och PS2 fick många varv på testbanan i Göteborg och isbanorna i Jokkmokk innan de blev så bra som den är. Jag hoppas detsamma händer både 001 och PS4 :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinsson »

Dexter skrev: 10 feb 2024 12:48
Undrar när denna OTA kommer till er som köpt Zeekr 001?
Här kan man höra hur det sliter på däcken men det kan det väl vara värt ibland :)


Som roffe redan sagt är detta bara på FR-modellen och kan utföras för att den har en motor vid varje hjul.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Fredrik j
Inlägg: 10928
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Fredrik j »

Har sett zeekr 001 i trafik idag och tycker designen växer. Bakljusen påminner om Audi GT och strålkastarna ovanpå framskärmarna är inte så illa. Stor bil. Bakifrån ser den väldigt bred ut.
Skriv svar