Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 627
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Arn »

Trevlig skrev: 07 jan 2024 18:07
Arn skrev: 07 jan 2024 17:41
Är det bra att motorbromsa mycket för att hålla batteriet varmt under färden?
Skulle gissa nej, känns som en väldigt dålig ide, kör normalt, trafiksäkerheten skulle nog riskeras med.
Varför väldigt dålig idé?
Vissat blir det ett onödigt slitage på däcken samt en viss risk att få sladd i samband med kraftig motorbroms och vid accelerationer men annars om man har koll på bakomvarande finns det någon mer nackdel?

Du tror inte man kan hålla batteriet varmare på så sätt och möjligen få ner förbrukningen?
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av -JTM3- »

Man ska ju inte glömma att nyare Teslor använder motorerna som värmekälla om det behövs. Även stillastående kan den köra ström igenom motorerna på något sätt och göra en massa värme för att värma batteri osv. Därav inget behov av en dedikerad batterivärmare som fanns på tidigare model S t.ex.
Så inte bara själva värmepumpen/kompressor att förlita sig på.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1321
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Verdi_ »

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 627
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Arn »

En metod att få upp värmen i batteriet är ju att låtsasnavigera till en Supercharger så startar batteriuppvärmningen
Om man nu har kritiskt med värme i bilen kan det ju vara en god idé.
Har också funderat på om man ibland ska göras så på längre körningar om man misstänker att batteriet blivit kallt men tror knappast man har något att vinna på det. Förbrukningen kommer nog bli högre totalt sett.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5396
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arn skrev: 07 jan 2024 18:33
Trevlig skrev: 07 jan 2024 18:07
Arn skrev: 07 jan 2024 17:41
Är det bra att motorbromsa mycket för att hålla batteriet varmt under färden?
Skulle gissa nej, känns som en väldigt dålig ide, kör normalt, trafiksäkerheten skulle nog riskeras med.
Varför väldigt dålig idé?
Vissat blir det ett onödigt slitage på däcken samt en viss risk att få sladd i samband med kraftig motorbroms och vid accelerationer men annars om man har koll på bakomvarande finns det någon mer nackdel?

Du tror inte man kan hålla batteriet varmare på så sätt och möjligen få ner förbrukningen?
Det är bara 75-80% av energin som återvinns vid regenerering. Så att slösa bort så mycket energi för att hålla batteriet varmt låter inte som ett recept på minskad förbrukning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Trevlig »

Rätt säker på att bilen gör nästan allt för att hålla batteriet i bra skick. Kolla på blocket hur många nya Model 3 det finns med 25k mil
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7663
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av mikebike »

Arn skrev: 07 jan 2024 17:41
Är det bra att motorbromsa mycket för att hålla batteriet varmt under färden?

Är det bra alltså att då då gasa upp farten lite och låta det generativ bromsning minska farten från exempelvis 90 till 50 och så vidare för att hålla batteriet varmt?

Jag startade förra veckan i minus 15 med hyggligt varmt batteri som hade laddat under natten. Förbrukningen var låg initialt första två milen på 150wh ( M3 LR) för att sedan under den 8 mil långa resan stiga till 180 wh.
Så jag funderar på om den ökade förbrukningen under resans gång berodde på att batteriet gradvis kylses när jag höll ganska konstant fart runt 80 och om jag hade kunnat få lägre förbrukning om jag försökt använda renerativ bromsning då och då?
Du vill alltså slösa energi för att spara energi?
Behöver batteriet värmas så gör bilen det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 07 jan 2024 17:41
Är det bra att motorbromsa mycket för att hålla batteriet varmt under färden?

Är det bra alltså att då då gasa upp farten lite och låta det generativ bromsning minska farten från exempelvis 90 till 50 och så vidare för att hålla batteriet varmt?
Eftersom besparingen med VP sker genom att spillvärme från motorer mm används till att värma kupen så tjänar man absolut inget på att hitta på något annat än att bara köra som vanligt när man väl är på väg.
Spillvärmen är ju det som försvann ut i världen innan VP/octovalve kom.
(Elmotorn är väl dessutom effektivare ju kallare det är? Litet sidospår)

Är man ute efter besparing (av el för tex kostnad, eller av ström för räckvidd) ska man inte hitta på något. Kör man lite hårdare och batteriet blir lite extra varmt pga förluster i motorer och batteri så får man faktiskt igen en del av det med värmepumpen om det är riktigt kallt ute, men man kommer inte spara pengar eller räckvidd på det.

Hela iden, som gör Teslas lösning så bra är att tex använda laddningsförlusterna till att ha ett varmt batteri och då värma bilen med laddningsförluster man ändå/oavsett redan har betalt.

I Facebookgrupperna jobbar jag i motvind därför att man på ngt sätt redan bestämt sig för ett antal saker, som inte går ändra för att ”alla vet” hur det är.
Klassiskt brukade man säga ”ladda vid hemkomst i kyla, för då är batteriet varmt.
Men det gäller inte Teslor med värmepump/octovalve. Laddar man vid hemkomst kommer batteriet hinna svalna över natten och man måste ev värma batteriet vid avfärd istället.
Laddar man sent, så laddningen precis är klar kommer man ha maximerat batteritemperaturen gratis, och batteriet blir även varmt av laddningen så kombinationen är bra.

Arn skrev: 07 jan 2024 17:41
Jag startade förra veckan i minus 15 med hyggligt varmt batteri som hade laddat under natten. Förbrukningen var låg initialt första två milen på 150wh ( M3 LR) för att sedan under den 8 mil långa resan stiga till 180 wh.
Så jag funderar på om den ökade förbrukningen under resans gång berodde på att batteriet gradvis kylses när jag höll ganska konstant fart runt 80
Värmepumpen tar alltid mer värmeeffekt än batteriet värms med från motorer mm så batteritemperaturen sjunker medans värmepumpen tar värme ur batteriet.

Det låter synnerligen troligt att värmen i batteriet ”tog slut”, dvs batteriet nådde den minimitemp som Tesla har bestämt.
Det kan troligen skilja lite mellan olika batterier.
Min 21 model 3 Performance med 82kWh Panasonic ”2170L”-cellen började med att suga ut energin i batteriet ned till 11-12C. Sedan fick bilen värma batteriet vilket tog en hel del tid i stark kyla, till 17-18C. Efter det tilläts VP återigen suga ut energin till 11-12C.

Hur långe det tar innan batteriet är nere på 11-12C beror såklart på initial temp och hur kallt det är ute. För min M3P räckte batterivärmen kanske 45-60min efter en fulladdning hemma i -20C, ungefär. Efter supercharger med celltemp 58C räckte det kanske 1.5h i samma temp.

Min MSP har ett större/tyngre batteri, ungefär 25% mer batterienergi så gissningsvis cirka 25% mer värmeenergi att nyttja när batteriet är varmt.
Räckte faktiskt ungefär 2:45h i min MSP, i runt -30C.

I min MSP tillåts VP suga ut batteritempen till 4C, sedan behöver den bara upp i 8C innan värmepumpen får börja ta värme igen. Ganska stor/tung bil med tre motorer gör väl att det värmer batteriet fortare samtidigt som kupen antagligen inte drar mer värme än en M3/MY.

Arn skrev: 07 jan 2024 17:41
och om jag hade kunnat få lägre förbrukning om jag försökt använda renerativ bromsning då och då?
Nej, du kan höja temperaturen på batteriet men inte minska förbrukningen. Varje wattimme kommer ju hursomhelst från batteriet.

Du tjänar bara när du använder motorförlustsr som annars hade gått till spillo, eller om du har sett till att få batteriet varmt på annat sätt (ladda smart med hög effekt, eller supercharging etc).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 07 jan 2024 18:51
En metod att få upp värmen i batteriet är ju att låtsasnavigera till en Supercharger så startar batteriuppvärmningen
Om man nu har kritiskt med värme i bilen kan det ju vara en god idé.
Har också funderat på om man ibland ska göras så på längre körningar om man misstänker att batteriet blivit kallt men tror knappast man har något att vinna på det. Förbrukningen kommer nog bli högre totalt sett.
Du kommer förlora på det, och absolut inte tjäna på det. En bil med värmepump använder ju spillvärmen för att värma kupen. Värmer du batteriet med batteriström blir det ju mindre att köra bilen med, samtidigt som spillvärmen i bästa fall blir 1:1 i återbäring.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev: 07 jan 2024 15:44

Värmde batteriet till 17-18C med dragstrip mode, det är en låg celltemp för laddning med 11kW i garaget, normalt hamnar celltemp
På 23-28C om jag laddar fullt för en långresa.

-26C ute, fort ut och körde en sväng:
Efter 3km vid rondellen.
IMG_6816.jpeg

Efter ~ 4.5km
IMG_6817.jpeg

Efter 6km, i princip hemma igen
IMG_6818.jpeg

Man kan ju försöka göra om det utan värmepump. ( S Plaid på 2277kg med 20” vinterdäck).

Genomförde två till körningar, i princip identiska. Lät bilen stå ute några timmar i -25C tills batteriet var -4C.
Körde då samma slinga, men för att få upp kabintempen till 21C som i första testet men utan att batteriet värmdes körde jag en bit med kupen på 22C, och sedan parkerade jag med behåll på kabinvärmen och började sedan en ny körning, med kabintempen nedställd till 21C. Bilen har alltså inte behövt värma upp kabinen under körningen, bara bibehålla.
Batteriet var så kallt att regen inte fungerade, vilket egentligen inte var planen. Jag ser i datat att ~10% återvinns via regen.
IMG_6824.jpeg
363Wh/km är snäppet mer än 189Wh/km :-)

Bilen stod ju ute, vilket den inte gjorde första gången.
Så jag lät bilen stå och bli kall och sedan aktiverade jag dragstrip mode för att värma batteriet i ~15min. När jag satte mig i bilen hade batteriet 14-15C, så något kallare än innan. Hade glömt slå på kabinvärmen så kabinen var lite svalare än vid kallkörningen, men jag iddes inte vänta tills kabinen var fullvarm.
IMG_6831.jpeg
214Wh/km, relativt nära när den kom från garaget, hade jag inte glömt slå på kabinvärme i tid eller idats vänta hade sannolikt förbrukningen vart ytterligare lägre.

I vart fall, samma körning under samma förhållande men med varmt batteri blev 214Wh/km istället för 363.

Vill man kan man göra ett överslag på att förlusten av regen kostade 10%, så då är körningen med kallt batteri nere på 327Wh/km mot 214.
Forfarande en grym skillnad.

De som säger att värmepump inte ger något…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Bo99 »

Jag trodde att värmepumpen i en elbil fungerade som en luftvärmepump i ett hus. Jag tänkte att det finns ju en kompressor som kyler kupén på sommaren och att värmepumpen växlade som i huset för att skicka in värmen istället när värme behövs. Vidare trodde jag faktiskt att en bil med värmepump ändå hade PCT-element som i bilar utan värmepump som gick igång vid riktigt stark kyla då värmepumpen inte kan leverera mycket värme.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av jonasl »

Värmepumpar brukar kunna leverera värme även vid lägre temperaturer, men då med COP 1 dvs man tjänar inget på att ha värmepump jämfört med elradiatorer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av loftux »

Här en detaljerad genomgång av värmepumpen

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

Bo99 skrev: 08 jan 2024 09:21
Jag trodde att värmepumpen i en elbil fungerade som en luftvärmepump i ett hus. Jag tänkte att det finns ju en kompressor som kyler kupén på sommaren och att värmepumpen växlade som i huset för att skicka in värmen istället när värme behövs. Vidare trodde jag faktiskt att en bil med värmepump ändå hade PCT-element som i bilar utan värmepump som gick igång vid riktigt stark kyla då värmepumpen inte kan leverera mycket värme.
Man har gjort så att värmepumpen kan leverera hög effekt 1:1, tvärtom mot luftvärmepumpen där uteffekten nedgår ju kallare det är. Se nedan.
jonasl skrev: 08 jan 2024 09:28
Värmepumpar brukar kunna leverera värme även vid lägre temperaturer, men då med COP 1 dvs man tjänar inget på att ha värmepump jämfört med elradiatorer.
För Tesla så kör man en speciell ”lossy mode”.
En vanlig inomhusvärmepump ger ju mindre och mindre uteffekt ju kallare det är, medans bilen behöver mer och mer.

I Teslas ”lossy mode” gasar man på kompressormotorn med 6kW elkraft och har ställt om den för att enbart leverera ”direktvärme” 1:1.
Man brukar kunna höra när det sker, ratten vibrerar och det morrar under frunken :-)
loftux skrev: 08 jan 2024 13:02
Här en detaljerad genomgång av värmepumpen
Inte så detaljerad. Jag klarar mig nog men du behöver nog justera länken, var 9s tyst video ;)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av loftux »

AAKEE skrev: 08 jan 2024 14:50
loftux skrev: 08 jan 2024 13:02
Här en detaljerad genomgång av värmepumpen
Inte så detaljerad. Jag klarar mig nog men du behöver nog justera länken, var 9s tyst video ;)
Man måste nog ha ett X-konto och vara inloggad för att se hela tråden, flera snygga animeringar över flödet i inläggen efter den första.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av jonasl »

AAKEE skrev: 08 jan 2024 14:50

I Teslas ”lossy mode” gasar man på kompressormotorn med 6kW elkraft och har ställt om den för att enbart leverera ”direktvärme” 1:1.
Man brukar kunna höra när det sker, ratten vibrerar och det morrar under frunken :-)
Verkligen! Låter som att man har en gräsklipparmotor under huven :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av MattiPekka »

Verkligen! Låter som att man har en gräsklipparmotor under huven :)
Jag fick kompressorn och supermanifold utbytta nu nyss (då värmen försvann under körning i -30)

Den nya kompressorn fungerar fint, men förutom vibration i ratten låter det förskräckligt illa. Lite vibrationer och att man kan höra en fläkt snurra snabbt är väl okej, men det här ljudet lät som en råmande ko och det kändes som man körde en ICE-bil på tvåans växel typ. Har skrivit till Tesla i service-loggen för bytet, får se vad de säger om saken.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av jonasl »

Kan nog tycka att det låter ungefär så precis i början eller lite längre stund om det är riktigt kallt ute även på min -22:a från Kina som inte haft några problem de två vintrar jag haft den.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 343
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Jojje167 »

Som AAKEE skriver så tar ju värmepumpen tillvara på värmen i batteriet och det märks väldigt tydligt när temperaturen börjar krypa ner en bit. Nu var det inte extremt kallt vid detta tillfälle med lugn stadskörning, men förbrukningen var ändå bra mycket lägre än om batteriet vore kallt. Temp i kupén var satt till 21 grader.
20211229_232446.jpg
En annan stor fördel med värmepumpen är att den värmer upp batteriet "gratis" inför snabbladdning på sommaren. Det kommer alltid ut både värme och kyla ur värmepumpens system, så när kyla blåses in i kupén kommer det ut värme i andra änden. Den värmen har man egentligen inte så stor nytta av sommartid så den ventileras oftast bara bort. Men när man navigerar till en snabbladdare så värms batteriet sakta upp med hjälp av denna värme och ingen extra förbrukning tillförs då ingen aktiv uppvärmning av batteriet sker.

Det är en av anledningarna till att teslorna kan få så låg förbrukning under Ystad - Haparanda trots flertalet snabbladdningar som kräver uppvärmt batteri.

Att snabbladda på vintern är bland det bästa man kan göra för att få ner förbrukningen och öka räckvidden. Förutsatt att man har värmepump i sin tesla. Har man det inte så vädras värmen bara bort och gör ingen nytta.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Bo99 »

AAKEE skrev: 08 jan 2024 14:50
Bo99 skrev: 08 jan 2024 09:21
Jag trodde att värmepumpen i en elbil fungerade som en luftvärmepump i ett hus. Jag tänkte att det finns ju en kompressor som kyler kupén på sommaren och att värmepumpen växlade som i huset för att skicka in värmen istället när värme behövs. Vidare trodde jag faktiskt att en bil med värmepump ändå hade PCT-element som i bilar utan värmepump som gick igång vid riktigt stark kyla då värmepumpen inte kan leverera mycket värme.
Man har gjort så att värmepumpen kan leverera hög effekt 1:1, tvärtom mot luftvärmepumpen där uteffekten nedgår ju kallare det är. Se nedan.

Skulle det fungera med en luftvärmepump (LVP) för ett hus fast i miniformat i en bil? Min LVP i huset kan leverera +55 grader från innerdelen som max. Blir det minus 10 ute så levererar den ändå +45 grader från innerdelen. Kan jag i mitt hus på 50 kvm med öppen planlösning enbart behöva denna LVP året runt så skulle en minivariant kunna fungera i en bil vintertid.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av jonasl »

Och den är, gissar jag, enfas avsäkrad med 10A, så max 2400w?

Så värmde vi vårt hus på 90 kvm och det funkade helt ok. Bilar borde isoleras bättre!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 906
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av Arctic Drifter »

jonasl skrev: 10 jan 2024 20:53
Och den är, gissar jag, enfas avsäkrad med 10A, så max 2400w?

Så värmde vi vårt hus på 90 kvm och det funkade helt ok. Bilar borde isoleras bättre!
Jo, finns ju en anledning till att man inte har enbart glastak på huset. Skulle iofs slippa skotta taket då :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

Bo99 skrev: 10 jan 2024 14:12
Skulle det fungera med en luftvärmepump (LVP) för ett hus fast i miniformat i en bil? Min LVP i huset kan leverera +55 grader från innerdelen som max. Blir det minus 10 ute så levererar den ändå +45 grader från innerdelen. Kan jag i mitt hus på 50 kvm med öppen planlösning enbart behöva denna LVP året runt så skulle en minivariant kunna fungera i en bil vintertid.
Skulle sannolikt inte fungera. Även om din luftvärmepump ska leverera varm luft så kommer det mindre och mindre mängd varm luft ju kallare det är.

Levererad effekt går ned när uteluftens temperatur sjunker. Och går ned med levererade luftens temp.

En bil behöver väldigt mycket effekt i kyla, både englasfönster, glastak och i övrigt dålig isolering i bilen i kombination med fartvinden som kyler av.

Hade det funkat hade ju tesla gjort det. När levererad effekt blir för låg måste man ge tillskott med direktel, och nör COP blir mindre än 1 är det en förlust att försöka vörmepumpa.


Jag tror det möjligen finns ett sätt till att spara energi, om det inte redan är infört:

Att värmeväxla luften som lämnar kabinen. Vet inte om det görs, normalt släpper man ju ut den bak för att få en bra genomströmning i bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 10 jan 2024 20:53
Och den är, gissar jag, enfas avsäkrad med 10A, så max 2400w?

Så värmde vi vårt hus på 90 kvm och det funkade helt ok. Bilar borde isoleras bättre!
Det blåser inte 100 km/h runt husen så ofta.
När det gör det blir det kallare inomhus trots bra isolering.

Bilden visar hur uteeffekten går ned med en luftvärmepump med minskad temperatur samtidigt som effektbehovet går upp.
IMG_6871.jpeg
Jag har gjort en liknande kurva uppmätt förr mitt hus, och 7.5kW uteffekt räcker till ~28C, som bäst uppåt -30 om man inte har så varmt i garaget. Behövs över 10kW när det är kallt på riktigt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3861
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur funkar värmepumpen i extremkyla?

Inlägg av AAKEE »

En fråga att tänka på noga innan man svarar:

När drar en Tesla mest ström, i minus 10C eller minus 25C?


.





Kommer man fram till att det inte går svara på, då frågan innehåller för lite information har man nog kommit långt i förståelsen om teslas värmepump.

Poängen är att batteritemperaturen påverkar mer än yttertempen i vissa fall.

Bilen kan dra mindre i -25C än i -10C, förutsatt att batteriet är ordentligt varmt i fallet -25C och ordentligt kallt i -10C.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar