Min bil är fast

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
theblondgiant
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 dec 2023 17:04

Re: Min bil är fast

Inlägg av theblondgiant »

slugger75 skrev: 04 jan 2024 09:41
theblondgiant skrev: 04 jan 2024 08:48
Jag har beställt Tesla via Autoplan, som mitt företag har avtal med, och de verkar ha ungefär samma inställning som Carpay. ”Vi accepterar ingen specialhantering av skyltar för vi vill vara neutrala i konflikten”. Autoplan har också gått ut med att ingen Tesla kan sättas i drift via dem just nu på grund av konflikten med IFM.
Intressant. På vilket sätt har Autoplan gått ut med detta?
På deras kundportal står en röd banner: ”På grund av konflikten mellan Tesla och IF Metall kan Tesla bilar inte sättas i trafik via AutoPlan. Vi återkommer så fort vi har ny information om leveransläget.”
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

theblondgiant skrev: 04 jan 2024 14:48
På deras kundportal står en röd banner: ”På grund av konflikten mellan Tesla och IF Metall kan Tesla bilar inte sättas i trafik via AutoPlan. Vi återkommer så fort vi har ny information om leveransläget.”
Då är det rätt kört med Tesla via de, även om Tesla skulle lösa skyltningen med TS/PN.

AutoPlan har helt klart ställt sig helt på IF Metalls sida. Uppenbart att oavsett skyltar kommer med bilarna så kommer AutoPlan inte att leverera några Tesla förens Tesla har KA (eller att IF Metall gett upp).

Gör ju ALD/Nordea allt mer intressant som leasingbolag som är på kundernas sida.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Min bil är fast

Inlägg av jonasl »

https://www.showplate.se/ gör skyltar som är tämligen lika de riktiga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 04 jan 2024 15:09
https://www.showplate.se/ gör skyltar som är tämligen lika de riktiga.
Eftersom de är olagliga att sätta på bilarna så tror jag inte Tesla eller andra kommer ta den vägen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7663
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Min bil är fast

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 04 jan 2024 14:47
Gör man en exakt kopia av transportstyrelsens är ju risken att fastna i kontroll minimal. Det är ju värre om man drar uppmärksamheten till sig genom ett eget format.
Men kommer polisen på dig blir det böter.
Ja, men då måste man använda reflexfilm och EU-märke.
Originalskylten är dessutom pressad så att sarg och tecken sticker upp.

Det är inte snyggt med EU-märke på en veteranbil, så jag har funderat på modda originalskyltar till PV:n. Definitivt inte tillåtet. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Min bil är fast

Inlägg av pejvic »

Chansen att bli stoppad med påhittade skyltar är i prinicp 0%. jag vet en som kört med påhittade skyltar i sthlm ett år för att slippa trängselskatt. Är bilen i trafik så är risken 1500kr i böter. Och då skall man dels bli stoppad och dels möta en nitisk polisman som inte ser genom fingrarna med att man i nöd gjort en egen skylt. Jag tror att man riskerar mer genom att spotta ut ett tuggummi på gatan eller att inte plocka upp bajset från hunden tex.
Skulle inte tveka att köra en Tesla med egna skyltar om jag hamnade i den situationen. 1500 är dessutom inte hela världen i ett sånt läge.
Haft alla 3/Y
olober1983
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 dec 2023 23:24

Re: Min bil är fast

Inlägg av olober1983 »

Jag löste det med carpay genom att annulera min order på en beställningsbil. Ringde tesla. Dom hade bilar klara med regskylt för omgående leverans. Betalade en handpenning och tjingade bilen. Hämtar på torsdag 11/1.
Carpay godkände detta då bilen är komplett med skyltar.

En modell 3 Highland long range blev det.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Bra att höra att detta funkar!
Jag undrar dock om Tesla kan beställa skyltar till nya bilar som ankommer eller om detta endast gäller lagerbilar som de har sedan tidigare…?
olober1983
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 dec 2023 23:24

Re: Min bil är fast

Inlägg av olober1983 »

Det verkar lite olika när det gäller lagerbilar. Vissa bilar som finns i lager och har status ”Tillgänglig för upphämtning” har inte regplåtar. Några få verkar dock ha plåtar.
Vet inte hur det funkar hos Tesla just nu.
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Fick svar från Tesla idag att jag med väldig stor sannolikhet inte kommer få bilen i januari, carpay ger sig inte och Tesla har ingen lösning att runda detta ännu...

Har någon annan fått gladare nyheter?
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

Jojjeselbil skrev: 08 jan 2024 11:03
Fick svar från Tesla idag att jag med väldig stor sannolikhet inte kommer få bilen i januari, carpay ger sig inte och Tesla har ingen lösning att runda detta ännu...

Har någon annan fått gladare nyheter?

Inga nyheter. Hört med bolaget men dom säger att det bara är att vänta…

Kan carpay köpa bilen av mig tro? Om jag köper den och dom löser den åt mig? Kan man ju tycka att tesla kan ha som tjänst bara för att få skyltarna….
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7663
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Min bil är fast

Inlägg av mikebike »

Sp00nkeen skrev: 08 jan 2024 15:00
Jojjeselbil skrev: 08 jan 2024 11:03
Fick svar från Tesla idag att jag med väldig stor sannolikhet inte kommer få bilen i januari, carpay ger sig inte och Tesla har ingen lösning att runda detta ännu...

Har någon annan fått gladare nyheter?

Inga nyheter. Hört med bolaget men dom säger att det bara är att vänta…

Kan carpay köpa bilen av mig tro? Om jag köper den och dom löser den åt mig? Kan man ju tycka att tesla kan ha som tjänst bara för att få skyltarna….
Då blir den "momssmittad".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4349
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Min bil är fast

Inlägg av dstr »

Sp00nkeen skrev: 08 jan 2024 15:00
Jojjeselbil skrev: 08 jan 2024 11:03
Fick svar från Tesla idag att jag med väldig stor sannolikhet inte kommer få bilen i januari, carpay ger sig inte och Tesla har ingen lösning att runda detta ännu...

Har någon annan fått gladare nyheter?

Inga nyheter. Hört med bolaget men dom säger att det bara är att vänta…

Kan carpay köpa bilen av mig tro? Om jag köper den och dom löser den åt mig? Kan man ju tycka att tesla kan ha som tjänst bara för att få skyltarna….
Köper du den som privatperson så blir bilen momsad och inte leasebar.

Tesla behöver några bulvanföretag som dom kan skriva över bilarna på - och så beställer dessa skylter och skriver tillbaka dom på Tesla.

Om Tesla läser så kan jag rodda ett par dussin.
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

Fick följande svar nyss, lite osäkert vad som menas…

Hej, vi har stagnerat just nu med Carpay (Volvofinans) me har löpande dialog med våra leasingpartners. Du kan höra med dem om de arbetar på en lösning. Vi hör av oss om det blir någon uppdatering från vårt håll. Mvh, Tesla
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Min bil är fast

Inlägg av agehall »

Sp00nkeen skrev: 09 jan 2024 17:33
Fick följande svar nyss, lite osäkert vad som menas…

Hej, vi har stagnerat just nu med Carpay (Volvofinans) me har löpande dialog med våra leasingpartners. Du kan höra med dem om de arbetar på en lösning. Vi hör av oss om det blir någon uppdatering från vårt håll. Mvh, Tesla
Översatt till svenska:
”Carpay är dumma i huvudet och vägrar samarbeta. Du som är kund kan ligga på för att försöka få dem att ändra sig. Om vi hittar ett sätt att jobba runt dem hör vi av oss, tills dess får du tyvärr vänta. Mvh, Tesla”
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

Lite så jag tänkte… hur går det med skalbolag egentligen… upplever dessvärre en dålig kundservice sen beställning och börjar funderar om det ska vara såhär…. Jag tyckte Volvo var dåliga när jag köpte den, men det här börjar likna allt annat än organiserat…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Sp00nkeen skrev: 09 jan 2024 17:42
Lite så jag tänkte… hur går det med skalbolag egentligen… upplever dessvärre en dålig kundservice sen beställning och börjar funderar om det ska vara såhär…. Jag tyckte Volvo var dåliga när jag köpte den, men det här börjar likna allt annat än organiserat…
Tror snarare att det är Volvo Finans som har ett organiserat motstånd mot Tesla som det handlar om i botten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Pratade med tesla idag som förmedla att de ej har någon lösning att lösa det med carpay (leasingbolag som ej samarbetar) och att det inte såg ljust ut….

Jag har beställt model y och han jag prata med sa att det kommer en uppdatering på model y vid sommar och det kanske har löst sig då…

Jag nämnde att jag ska bila i slutet av februari men det fanns ingen chans att ha bilen tills dess…
Så ni som hoppas att få er i januari kan sluta hoppas…
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Jag har idag lyft frågan till HR för att sätta press på CarPay, vi får se om vår HR är samarbetsvilliga i frågan.
Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Re: Min bil är fast

Inlägg av Jojjeselbil »

Pasjostrom skrev: 11 jan 2024 17:16
Jag har idag lyft frågan till HR för att sätta press på CarPay, vi får se om vår HR är samarbetsvilliga i frågan.
Våran HR prata med carpay och ”hota” med att vi skulle byta leasingbolag på företaget om vi inte får ut bilarna vibeställt, det är många i företaget som väntar på tesla.

Deras svar va att det är tesla som inte kan leverera och de vill ej ställa sig på någons sida. Föreslog andra bilar såklart, och slutade med att de inte brydde sig och skicka en pdf för att säga upp avtalet…. Så med andra ord så bryr dom sig 0, men om alla säger emot och säger upp avtal med dom så kanske något händer… hör av dig hur de går
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11662
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min bil är fast

Inlägg av martinot »

Jojjeselbil skrev: 11 jan 2024 18:01
Pasjostrom skrev: 11 jan 2024 17:16
Jag har idag lyft frågan till HR för att sätta press på CarPay, vi får se om vår HR är samarbetsvilliga i frågan.
Våran HR prata med carpay och ”hota” med att vi skulle byta leasingbolag på företaget om vi inte får ut bilarna vibeställt, det är många i företaget som väntar på tesla.

Deras svar va att det är tesla som inte kan leverera och de vill ej ställa sig på någons sida. Föreslog andra bilar såklart, och slutade med att de inte brydde sig och skicka en pdf för att säga upp avtalet…. Så med andra ord så bryr dom sig 0, men om alla säger emot och säger upp avtal med dom så kanske något händer… hör av dig hur de går
Bra agerat av HR hos er iaf!

Leverantörer som tar parti för andra intressegrupper framför dig som kund skall man försöka undvika.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

martinot skrev: 11 jan 2024 18:10
Jojjeselbil skrev: 11 jan 2024 18:01
Pasjostrom skrev: 11 jan 2024 17:16
Jag har idag lyft frågan till HR för att sätta press på CarPay, vi får se om vår HR är samarbetsvilliga i frågan.
Våran HR prata med carpay och ”hota” med att vi skulle byta leasingbolag på företaget om vi inte får ut bilarna vibeställt, det är många i företaget som väntar på tesla.

Deras svar va att det är tesla som inte kan leverera och de vill ej ställa sig på någons sida. Föreslog andra bilar såklart, och slutade med att de inte brydde sig och skicka en pdf för att säga upp avtalet…. Så med andra ord så bryr dom sig 0, men om alla säger emot och säger upp avtal med dom så kanske något händer… hör av dig hur de går
Bra agerat av HR hos er iaf!

Leverantörer som tar parti för andra intressegrupper framför dig som kund skall man försöka undvika.

Bra företag! Bra agerat - återkom gärna med uppdatering hur korrespondensen går - kanske av ert agerande kan det hjälpa oss andra på traven som sitter fast med Volvofinans...
Sp00nkeen
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023 18:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Sp00nkeen »

Några nyheter i denna tråd?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Min bil är fast

Inlägg av agehall »

Sp00nkeen skrev: 15 jan 2024 09:56
Några nyheter i denna tråd?
Brukar ju inte ske jättemycket över en helg när företag ska göra saker...
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Min bil är fast

Inlägg av Pasjostrom »

Inget nytt från min sida. CarPay står fast vid att det är Teslas problem att lösa, så de är inte så kundorienterade…
Skriv svar