Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Senilis_garrulitas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 maj 2023 10:07

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Senilis_garrulitas »

tor-ake skrev: 16 aug 2023 22:08
Zee skrev: 16 aug 2023 21:00

D. Jag blir inte riktigt klok på hur Tesla räknar räckvidd och förbrukning. WLTP 491 km, 100% laddning visar 420 km (är det rätt?), FAKTISK räckvidd i sommaren är på 100% till 20 % ca 290 km DEFENSIV körning (snitt 142 Wh/km). Extrapolerat över 100% ger det 360 km (!). 360/491 = 73% av WLTP och 360 km / 420 km = 85% av vad "datorn" säger i fulladdat läge. Om man kör mellan 100% till 20% (alltså ca 290 km) har man 290/491= 59% av vad reklambroschyren påstår. Samtidigt säger energiräknaren att vi använde 41 kWh, 287 km, 100% till 20%, 142 wh/km, vilket ger total förbrukad energi för körning 51,25 kWh. Normalt att 6kWh går till AC? (sentry mode icke aktivt hemma eller på jobbet). Här väntade jag mig mer, med en faktiskt räckvidd på 35-40 mil, men det verkar omöjligt.
Vad innebär "DEFENSIV körning"? Är det någon BMW-ägar-nomenklatur? :P Allt handlar om hur fort man kör. Men 360km är rimligt på svensk motorväg på sommaren, om det inte är för mycket trafik. Kör man på 90-väg (och håller 90!) då kommer man enkelt de 420 som står vid batterisymbolen när den är fulladdad. När jag åker till jobbet på sommaren, på 70 och 90-väg med tät trafik och kö, då är man på WLTP-förbrukning men ingen kör ju längre sträckor på det sättet. ACns förbrukning, och likaså batterivärmning är f.ö. inkluderad i energiräkningen för trippmätaren, men inte Sentry och klimatanläggning vid parkerad bil.
Har en M3 Long Range köpt i februari 2022. Har en snittförbrukning efter ca 4 000 mil med blandat stadskörning, landsvägskörning, motorvägskörning (hastigheter runt 120-130) i Tyskland, Frankrike och Spanien på 146 W/km som i verkligheten motsvarar en förbrukning på ca 2 % per mil. I etapper på 30 mil förbrukas ca 55-60%. Mer i stadskörning precis som vilken bil som helst oavsett bränsle. Många korta körsträckor i temperaturer runt +30-35 suger ju ACn initialt en hel del tills kupén håller rätt temp och samma vid många korta körsträckor i kallt väder. Men som sagt 146 W/km i snitt på 4 000 mil under 1 1/2 år är inte fy skam.
Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Edward123 »

Niklas Z skrev: 17 aug 2023 15:04
Pladda12 skrev: 17 aug 2023 12:30
Har en fundering kring buller/ljudnivå.
Har hört och läst att man upplever modell 3 som bullrig jämfört med t.ex tyska bilar. Frugans kollega plockade ut en likadan bil för 2 månader sen (model 3 LR) och han tycker att ljud/bullernivå är högre i Teslan än i den tyska bil han hade innan. Jag upplever det tvärtom. Har haft BMW och senast Mercedes men där vår ljudnivån på landsväg betydligt högre.
Kör jag 120km/h med Teslan så är det inget man tänker på och man kan prata med normalt läge och hör varandra väldigt bra. Blev överraskad att den är så tyst.
Kan det bero på vart bilen är byggd? Däcken spelar förstås in. Men att man kan uppleva ljus/bullernivån så olika är ju litr konstigt.
Jag har kört BMW i4 M50 flera gånger. Den är tystare än min Model 3, men inte mycket. Att det skulle gå att viska till varandra i 160 km/h när man kör i4 är verkligen inget jag känner igen. redan i 110 km/h bullrar den mer än så. Senast förra veckan körde jag en BMW i4 M50 och då tog jag och passade på att jämföra bullret med min M3LR. Jag valde en väg med vad jag skulle säga är genomsnittlig svensk asfalt, inte extremt bullrig, men inte heller ny och fräsch. Jag körde exakt samma sträcka med både i4 och Model 3, direkt efter varandra, i båda fallen 110 km/h enligt GPS. Med appen i mobilen mätte jag 68 dB i i4 och 69 dB i Model 3. Ingen stor skillnad, men BMW:n upplevdes som något tystare. Därefter gjorde jag en likadan mätning på en annan väg, i 90 km/h. Då fick jag 63 dB i BMW:n och 65 dB i Teslan. Mätningen i 90 km/h gjordes på en väg på öppna fält, där det blåste sidvind, medan mätningen i 110 km/h gjordes på en väg i skog. Jag vet sen tidigare att Teslan är ganska känslig för vindriktningens påverkan på bullernivån, så det kan vara förklaringen till att skillnaden var större i 90 km/h.
Det ska sägas att jag gjort lite bulldämpning i min bil. Jag har satt buller dämpande material i dörrarna och i bagageutrymmet, men sådana insatser brukar sällan ha stor påverkan. Större påverkan har nog det faktum att jag monterat Hankooks Ion Evo däck, som rullar tystare än de jag haft tidigare. En annan är att jag inte kör omkring med högt lufttryck. Jag brukar köra på 2,5-2,6 bar.
Den enda elbil jag kört som verkligen imponerar vad gäller ljudnivå är Audi E-tron. Den jag körde var skodd med 55-profilsdäck på 19-tums fälg.
Fast nu jämför du en hyfsat optimerad M3 mot i4. Det samt att decibelskalan är logaritimisk talar ju för att skillnaden normalt är ganska stor.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Niklas Z »

Edward123 skrev: 18 aug 2023 14:25
Fast nu jämför du en hyfsat optimerad M3 mot i4. Det samt att decibelskalan är logaritimisk talar ju för att skillnaden normalt är ganska stor.
Som sagt tror jag inte mina ljuddämpningsåtgärder har haft någon betydande effekt. Vi vet från andras försök att effekten av sådana åtgärder är marginell. Dessutom är min bil av årsmodell 2020. Jag körde en Model 3 2023 i somras och den var tystare än min. Det var innan jag bytte till Hankookdäcken. BMW:n jag jämförde med var en 2023.
Att decibelskalan är logaritmisk är jag väl medveten om och det är även så att en skillnad på 1-2 dB inte är särskilt mycket. Det skiljer klart mer beroende på vilken asfalt man kör på.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar