Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.
Är du helt säker på detta? Jag har en Model X och den har inte ens Track Mode, men på Teslas hemsida står det klart och tydligt att Model X har torque vectoring. Och det hade ju nästan varit lite konstigt annars. De måste ju styra kraften till de bägge bakmotorerna oavsett, och att de inte skulle anpassa den kraften efter kurvtagning och gaspådrag låter lite konstigt.
Men det kan ju absolut vara så att det jag tolkar som torque vectoring bara är ett resultat av bilens uppgraderade väghållning. Bilen är klart mer villig att styra in i kurvor med hjälp av gaspådrag jämfört med föregående Model X. Det blir markant mindre understyrning i snäva kurvor.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.
Är du helt säker på detta? Jag har en Model X och den har inte ens Track Mode, men på Teslas hemsida står det klart och tydligt att Model X har torque vectoring. Och det hade ju nästan varit lite konstigt annars. De måste ju styra kraften till de bägge bakmotorerna oavsett, och att de inte skulle anpassa den kraften efter kurvtagning och gaspådrag låter lite konstigt.
Men det kan ju absolut vara så att det jag tolkar som torque vectoring bara är ett resultat av bilens uppgraderade väghållning. Bilen är klart mer villig att styra in i kurvor med hjälp av gaspådrag jämfört med föregående Model X. Det blir markant mindre understyrning i snäva kurvor.
Möjligtvis att det är delvis torque vectoring på X. Jag märker inte av i vanligt läge, men i track mode märks det avsevärt. Osäker på X.
Har du redan hunnit köra bana? Torque vectoring fungerar enbart med track mode aktiverat.
Är du helt säker på detta? Jag har en Model X och den har inte ens Track Mode, men på Teslas hemsida står det klart och tydligt att Model X har torque vectoring. Och det hade ju nästan varit lite konstigt annars. De måste ju styra kraften till de bägge bakmotorerna oavsett, och att de inte skulle anpassa den kraften efter kurvtagning och gaspådrag låter lite konstigt.
Men det kan ju absolut vara så att det jag tolkar som torque vectoring bara är ett resultat av bilens uppgraderade väghållning. Bilen är klart mer villig att styra in i kurvor med hjälp av gaspådrag jämfört med föregående Model X. Det blir markant mindre understyrning i snäva kurvor.
Möjligtvis att det är delvis torque vectoring på X. Jag märker inte av i vanligt läge, men i track mode märks det avsevärt. Osäker på X.
Fick vad som såg ut som ett automatgenererat mail om att jag skulle förbereda mig på leverans genom att fylla i alla steg på mitt Tesla-konto och att blien skulle levereras inom ett par veckor, dvs under Q1. Samtidigt har leveranstiden på mitt Tesla-konto sedan en tid flyttas fram till Q2 (apr - jun). Jag har fortfarande inget VIN-nummer. Någon som vet om det där mailet faktiskt betyder något?
Texten i mailet:
"Din Model X anländer till Sverige inom de kommande veckorna.
Genomför och bekräfta samtliga steg på ditt Tesla-konto inom 7 dagar, om du inte redan har gjort detta. Vänligen notera att din beställning kommer att avbokas efter 7 dagar vid uteblivna steg eller om vi saknar återkoppling från dig."
Beställde en lager Plaid i svart och skulle hämta den i Huddinge men hade inte tid så jag fick den körd till i Södertäljehamn kl 21 med alla andra som fick sina bilar från båten. Roligt att se hur kreativ Tesla är med sin leveranser. Det var minst sagt kaos där och jag har aldrig sett så många Teslor på en pendlingsparkering .
Till min fråga. Upptäckte detta på torkarbladet när jag öppnade frunken. Saknas det inte en skyddsplast för det blåa? Ni som har Plaid kan ni kolla er bil?
Info från Tesla att bilen är på väg till Europa via båt. Hittade dock inte via HOEGHs VIN search så borde i så fall vara på någon annan båt. Ny angiven leveranstid 27 april till 11 maj.
Info från Tesla att bilen är på väg till Europa via båt. Hittade dock inte via HOEGHs VIN search så borde i så fall vara på någon annan båt. Ny angiven leveranstid 27 april till 11 maj.
Kommer en till båt den 5e maj i Zeebrugge tror jag
Har nu upptäckt i SMT att plaid mode värmer upp batteriet vs sport mode. Så vid normal körning så är väl sport att rekommendera om man vill köra snålt. Såg ingen skillnad på sport och chill.
Ska kolla hur mycket effekten skiljer, men känns som chill = 300hk, sport 700hk, plaid 1000+
Later i can tell_us more
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Har nu upptäckt i SMT att plaid mode värmer upp batteriet vs sport mode. Så vid normal körning så är väl sport att rekommendera om man vill köra snålt. Såg ingen skillnad på sport och chill.
Ska kolla hur mycket effekten skiljer, men känns som chill = 300hk, sport 700hk, plaid 1000+
Later i can tell_us more
Hämtade min Model X Plaid idag i Södertälje. Den hade kvar klisterlappar och kladdanteckningar på vindrutan så de bokade in en tid för tvätt direkt så det blev ett stopp i Huddinge och sen gjorde jag en ganska ordentlig kontroll enligt testprotokoll. Jag har inte hittat något stort men det fanns ett par skönhetsfel med lack, lite för bred glipa på ena sidan av motorhuven och lite "misalignment" av takfönster. Ska se vad Tesla säger - någon som har erfarenhet av hur välvilliga de är? Skulle helst få allt fixat, i andra hand prisavdrag. 150 km fri supercharging tycker jag var snålt när bilen bara var laddad till 20%.
Yoken är ovant men jag tycker spontant att den känns helt ok. Däremot tycker jag det känns väldigt struligt att använda blinkers när man svänger. Tex om man vill visa att man ska lämna en rondell - vilket jag tycker man bör göra - då kan blinkersknappen sitta på fel sida och upp och ner.
Jag bytte från svart till Ultra Red när den kom och den är verkligen väldigt fin. Också mycket nöjd med Creme som interiör. Jag hade den kritvita i min gamla X och den var också fin mend en här känns lite lyxigare.
Hämtade ut min X Plaid -24 i Örebro för en vecka sen, en liten repa i lacken som fixades på plats på tio minuter med bästa service!
Än så länge allt perfekt o helnöjd, lite tveksam till blinkersen som alla andra dock!
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19 FSD
Tesla X Plaid -24 FSD
Hämtade min Model X Plaid idag i Södertälje. Den hade kvar klisterlappar och kladdanteckningar på vindrutan så de bokade in en tid för tvätt direkt så det blev ett stopp i Huddinge och sen gjorde jag en ganska ordentlig kontroll enligt testprotokoll. Jag har inte hittat något stort men det fanns ett par skönhetsfel med lack, lite för bred glipa på ena sidan av motorhuven och lite "misalignment" av takfönster. Ska se vad Tesla säger - någon som har erfarenhet av hur välvilliga de är? Skulle helst få allt fixat, i andra hand prisavdrag. 150 km fri supercharging tycker jag var snålt när bilen bara var laddad till 20%.
Yoken är ovant men jag tycker spontant att den känns helt ok. Däremot tycker jag det känns väldigt struligt att använda blinkers när man svänger. Tex om man vill visa att man ska lämna en rondell - vilket jag tycker man bör göra - då kan blinkersknappen sitta på fel sida och upp och ner.
Jag bytte från svart till Ultra Red när den kom och den är verkligen väldigt fin. Också mycket nöjd med Creme som interiör. Jag hade den kritvita i min gamla X och den var också fin mend en här känns lite lyxigare.
Att blinka ur rondell är inte något man bör göra, det är något man skall göra.
Däremot blinka in i rondell är något man kan tycka och tänka vad man vill om, det är inte lagstadgat.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Kan rekommendera S3XY Buttons, två knappar på framsidan av yoken, ganska precis där växlingspaddlar skulle ha suttit.
Kollade på vår Audi, på var de sitter och limmade knappsrna där på yoken.
Intuitivt som attan, och det fungerar utan att titta hur än man roterat ratten.
Jag monterade direkt efter hemkomst, så jag försökte aldrig lära mig hitta dem på yoken. Jag vet att det finns de som kört original lösning och säger att det gick fort att komma in i det, det är säkert så men S3XY är helt fantastiskt till detta.
Kan rekommendera S3XY Buttons, två knappar på framsidan av yoken, ganska precis där växlingspaddlar skulle ha suttit.
Kollade på vår Audi, på var de sitter och limmade knappsrna där på yoken.
Intuitivt som attan, och det fungerar utan att titta hur än man roterat ratten.
Jag monterade direkt efter hemkomst, så jag försökte aldrig lära mig hitta dem på yoken. Jag vet att det finns de som kört original lösning och säger att det gick fort att komma in i det, det är säkert så men S3XY är helt fantastiskt till detta.
Kör på samma setup, fungerar utmärkt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---