En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av Volt »

Kan vi genomföra en grön fossilfri omställning och bygga en ekonomi som inte utgår från dagens modell för ekonomisk tillväxt?
Eller snarare som miljöforskaren och ekonomen Mikael Malmaeus vid svenska miljöinstitutet (IVL) skrivit och forskat om i många år: Varför envisas politiker och så stor del av media att driva på ett narrativ om evig ekonomisk tillväxt när vetenskapen alltmer tydligt visar att vi måste lämna denna ekonomiska modell bakom oss då den är grunden för den resursutarmning vi ni börjat se konsekvenserna av med ekosystem-kollapser, klimatkrisen, artutrotningen osv? Det är hög tid att avdramatisera något som fysikens lagar ändå kräver att vi gör, dvs anpassar oss till verkligheten.

Jag bjöd in Mikael Malmaeus för ett samtal med anledning av en ny mycket läsvärd svensk rapport "Tillväxten inför verkligheten" som Malmaeus och Thomas Hahn nyligen publicerat. Rapporten går bland annat igenom de bristfälliga argumenten som förs fram i cirka 500 nyhetsartiklar och litteraturen kring en fortsättning av den ekonomiska tillväxten. Ett av nyckelbudskapen i rapporten är att en stor del av den satsning på förnyelsebart (som jag själv är en stark förespråkare för) än så länge inte har ersatt resursuttaget från naturen/planetens begränsade resurser per kapital utan lagts på det fossila och övriga resursuttaget, dvs kakan har bara vuxit för att effektiviteten att konsumera mer ökat med nya teknologier som en konsekvens av den ökade ekonomiska tillväxten. Problemet är alltså inte att sektorer som tex förnyelsebar energi och hållbara eltransporter ökar/växer utan att de måste kombineras med minskad konsumtion på andra områden för att vi ska nå planetär stabilitet/långsiktig överlevnad. Vi måste också komma ihåg att vi innan den fossila eran var cirka 2 miljarder människor men att vi nu ca 200 år senare snart är 8 miljarder. Det är viktigt att förstå att den exponentiella ekonomiska tillväxten är ett resultat av den billiga och lättåtkomliga energi framförallt oljan och kolet gjort möjlig. Det kan vara fullt möjligt att leva 8 miljarder även utan fossila bränslen men inte med dagens sätt att leva. Det går tex inte alla lever med svensk standard på hela planeten med dagens resursuttag, då skulle det krävas mer än fyra planeten Jorden! Problemet är därför att vi med narrativet ekonomisk tillväxt kör på som om det bara är att lyfta övriga människor ur fattigdom utan att resursuttaget i den rika världen inte samtidigt förändras, omfördelas och minskas.

Rekommenderar starkt att läsa Malmaeus och Hahns rapport eller lyssna gärna på vårt samtal i Evolution Show nedan! Hade även ett längre samtal med Mikael Malmaeus för ett par år sedan med anledning av en större svensk studie där fyra framtidsscenarier för Sverige utan ekonomisk tillväxt diskuterades som även kan vara av intresse här, bifogar även den nedan för den som kan vara intresserad!

Länk till rapporten: https://www.cogito.nu/publikationer/til ... rkligheten

Samtalet om rapporten i Evolution Show


Tidigare samtal i Evolution Show-studien om fyra scenarier för Sverige utan ekonomisk tillväxt


Allt gott,
Johan, värd för Evolution Show
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av NiklasTesla »

Tack Johan skall bli intressant att se.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av NiklasTesla »

Intressant nu har jag sätt båda klippen. Gruppen verkar enl mig ungefär kommit fram till samma sak som Tim Jacksons bok välfärd utan tillväxt att man behöver tillväxt inom sektorn förnyelsebar energi och transport samt så när 100% återanvändning som möjligt.

Är då inte detta tillväxt även om vi inte har tillväxt på totalen?

Ser det som troligt att vi kommer gå tillbaka till guldmyntfoten eller kanske bättre silver som monetär bas igen när oljan och annat nu börjar sina. När guldpriset är tillräckligt högt och täcker alla skulder med guldreserven är man tillbaka på guldmyntfoten kan man säga (ett monätert system utan mycket till tillväxt som fungerat i tusentals år med teknologisk utveckling ändå).

Historien bara härmar sig själv om och om igen.

Lokala valutor och basinkomst ser jag precis som klippet som intressant.

Skulle vilja döpa om rubriken till välfärd med grön tillväxt samt MVH
IMG_20220413_185837_167.jpg
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1607
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av pefreli »

Jag är inte så säker på att vi måste/bör lämna ekonomisk tillväxt bakom oss.

Bäst beskrivs mitt synsätt i denna tankeväckande film. ”Rethinking Humanity”



Men det kommer kräva mkt av oss och ett förändrat mindset. Jag tror dock det är en avsevärt enklare (och bättre) väg än att i grunden förändra vårt ekonomiska system på global nivå.

Civilisationer har kommit och gått före oss. Men vi är den första som faktiskt har insikten/kunskapen och tekniken att faktiskt förhindra vår egen undergång. Vi måste bara öppna ögonen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av Johlei »

pefreli skrev:
Civilisationer har kommit och gått före oss. Men vi är den första som faktiskt har insikten/kunskapen och tekniken att faktiskt förhindra vår egen undergång. Vi måste bara öppna ögonen.
Här kommer millenniets killgissning:

Jag gissar att föregående civilisationer sade EXAKT samma sak!

:-D
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av Volt »

Hej!

Kul du tog dig tid att se klippen! Håller med, yes Tim Jacksons bok känner jag till, tyvärr ej läst men många andra på samma spår.
Angående tillväxt inom förnyelsebart är det som du säger en form av tillväxt men om det på totalten inte växer som idag, med dagens ekonomiska BNP per capita mått och den totala material åtgången inte ökar utan minskar och sedan stagnerar är det ju positivt för planeten och framtida generationer och andra arter! Idag räknar vi ju mest tillväxt i respektive land och jämför eller slår ihop alla stater för att få global (eller regional tillväxt). Självklart kan vi teoretiskt hamna i en situation där vissa stater medvetet inte eftersträvar ekonomisk tillväxt som den ser ut idag (men där ändå sektorer inom förnyelsebart alltså växer).

Guldmyntfoten skrev jag mycket om för snart tio år sedan, intressant att vi släppte den "slutgiltigt" på 1970-talet när skulderna i USA blev för stora och USA (främst Vietnamkriget) som hemlandet till världens enda världsreservvaluta (USA) kunde fortsätta att låna. Pappersmarknaden för guld dominerar ännu men kan luckras upp av bland andra Kina och Rysslands uppköp av fysiskt guld och mellanhandel med guld (för att undgå sanktioner samt för att stärka sina egna valutor). Kina sitter för övrigt snart sannolikt på världens största fysiska guldreserv vilket en dag kan tvinga USA att syna korten, om Kina kan övertyga världsmarknaden att de har mer fysiskt guld och kinesiska yuan blir acceptabelt (eller delvis just för att det har uppbackning av guldet) kan Kina en dag skapa sig en egen reservvaluta. Men än så länge långt dit, särskilt om väst vs Kina rivaliteten växer.

Allt gott,
Johan

NiklasTesla skrev:
Intressant nu har jag sätt båda klippen. Gruppen verkar enl mig ungefär kommit fram till samma sak som Tim Jacksons bok välfärd utan tillväxt att man behöver tillväxt inom sektorn förnyelsebar energi och transport samt så när 100% återanvändning som möjligt.

Är då inte detta tillväxt även om vi inte har tillväxt på totalen?

Ser det som troligt att vi kommer gå tillbaka till guldmyntfoten eller kanske bättre silver som monetär bas igen när oljan och annat nu börjar sina. När guldpriset är tillräckligt högt och täcker alla skulder med guldreserven är man tillbaka på guldmyntfoten kan man säga (ett monätert system utan mycket till tillväxt som fungerat i tusentals år med teknologisk utveckling ändå).

Historien bara härmar sig själv om och om igen.

Lokala valutor och basinkomst ser jag precis som klippet som intressant.

Skulle vilja döpa om rubriken till välfärd med grön tillväxt samt MVH
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av Volt »

Haha yes! Där ligger upp och nedåtgående civilisationers dilemma! Kanske blir en super AI det som stjälper mänskligheten eller så blir det vår räddning. Den som lever får se!
Allt gott,
Johan
Johlei skrev:
pefreli skrev:
Civilisationer har kommit och gått före oss. Men vi är den första som faktiskt har insikten/kunskapen och tekniken att faktiskt förhindra vår egen undergång. Vi måste bara öppna ögonen.
Här kommer millenniets killgissning:

Jag gissar att föregående civilisationer sade EXAKT samma sak!

:-D
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1607
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: En grön fossilfri ekonomi utan ekonomisk tillväxt?

Inlägg av pefreli »

Johlei skrev:
pefreli skrev:
Civilisationer har kommit och gått före oss. Men vi är den första som faktiskt har insikten/kunskapen och tekniken att faktiskt förhindra vår egen undergång. Vi måste bara öppna ögonen.
Här kommer millenniets killgissning:

Jag gissar att föregående civilisationer sade EXAKT samma sak!

:-D
Och på vilket sätt spelar din ”killgissning” roll i detta sammanhang?

Menar du att förutsättningarna inte har förändrats de senaste 5000 åren eller vad är det du vill säga?

Se filmen så fattar du vad jag menar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar