Einride´s eldrivna lastbilar utan förarhytt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Einride´s eldrivna lastbilar utan förarhytt

Inlägg av Volt »

Hej!

Jag har precis spelat in två samtal med Linnea Kornehed på Evolution Show! Linnea är en av Europas mest lovande entreprenörer, grundare av Einride och dess CMO.

Linnea är bland annat på Forbes 30 under 30 lista för mest lovande entreprenörer och Einride har utvecklat världens första helt förarlösa lastbil som inte ens har förarhytt och sedan 2019 kört på allmän väg i Sverige (om än en på en kortare väg) och nu testas runtom i Sverige o Europa. Einride bygger även traditionella lastbilar för eldrift i samarbete med DAF och Emoss.

Snart öppnar Einride sitt USA-HQ i Austin och inleder sin launch med Bridgestone, världens största däcktillverkare för att börja köra sina Einride podar på amerikanska vägar. Jag kommer osökt att tänka på Tesla för 10 år sedan som nu satt en standard för elbilar. Einride kan komma att göra något liknande för självkörande lastbilar utan förarhytt. Jag är en av de tidiga investerarna i Einride (onoterat bolag) så följer bolaget nära och ser mkt likheter med då jag investerade i Tesla 2012 som ju blev en bra investering...

I del 1 nedan pratar jag med Linnea om sina lärdomar som entreprenör och vad som fick henne att starta Einride tillsammans med Robert Falck (VD) och Filip Lilja. I del 2 som kommer nästa vecka pratar vi helt om Einrides lastbilar, satsningen i USA och framtiden för självkörande eldrivna lastbilar. I del 2 kommer vi även in en del på Tesla och eventuella framtida samarbeten.

Tänkte det kan vara av intresse även här!

Allt gott,
Johan värd för Evolution Show, kör Tesla sedan 2014