Jag har åkt vildmarksvägen många gånger i min barndom och efter nytaget körkort. Skulle jättegärna vilja åka upp igen, men det känns totalt ogenomförbart med en e-tron så som det ser ut idag. Sista riktiga snabbladdaren från mitt håll är i Kristinehamn. Sen kommer det några halvdana snabbladdare i Dalarna, några ensamma 50kW i Jämtland, och sen är det helt slut. Ionity i Ytterån ligger ju lite fel, men är enda alternativet om man inte vill ladda med 50kW.
Just sådana resor, framförallt om man vill ta med sig husvagnen, är skälet till att jag inte kan släppa tanken på att skaffa en dieselbil igen.
Vildmarksvägen
Moderator: Redaktion
Re: Vildmarksvägen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vildmarksvägen
Eller en Tesla....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vildmarksvägen
Jag åkte inte den sträckan med min Tesla heller. Funderade på det några gånger, men det kändes för äventyrligt. Nu finns ju lite bättre SuC-täckning däruppe än för 3 år sedan, men ändå. Det är glest. Och att dra husvagn med en Model S lär bli svårt.kenjon skrev:Eller en Tesla....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vildmarksvägen
mati skrev:Jag har åkt vildmarksvägen många gånger i min barndom och efter nytaget körkort. Skulle jättegärna vilja åka upp igen, men det känns totalt ogenomförbart med en e-tron så som det ser ut idag. Sista riktiga snabbladdaren från mitt håll är i Kristinehamn. Sen kommer det några halvdana snabbladdare i Dalarna, några ensamma 50kW i Jämtland, och sen är det helt slut. Ionity i Ytterån ligger ju lite fel, men är enda alternativet om man inte vill ladda med 50kW.
Just sådana resor, framförallt om man vill ta med sig husvagnen, är skälet till att jag inte kan släppa tanken på att skaffa en dieselbil igen.
Ja, jag förstår det, den är törstig och än värre med husvagn såklart. Som sagt Strömsund får snabbladdare nu. Och både Vilhelmina och Gäddede går det att ladda med 11 kW (precis i anslutning till campingen i Gäddede). Och i Klimpfjäll fanns det ju 3-fas att låna vid uppställsplatsen för husvagnar. Så själva Vildmarksvägen borde väl gå med e-tron och husvagn? Eller hur lång bli räckvidden för dig med husvagn i 80km/h?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Vildmarksvägen
15 mil ungefär. Troligen mycket mindre när det går uppför.FredrikR skrev:Så själva Vildmarksvägen borde väl gå med e-tron och husvagn? Eller hur lång bli räckvidden för dig med husvagn i 80km/h?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vildmarksvägen
Ok, ja, jag förstår vad du menar. Inte den optimala bilen för resan. De olika dagsetapperna är typ 11-14 mil. Och lite marginal vill man ju såklart ha och inte sitta och vara stressad över räckvidden under sin semester.mati skrev:15 mil ungefär. Troligen mycket mindre när det går uppför.FredrikR skrev:Så själva Vildmarksvägen borde väl gå med e-tron och husvagn? Eller hur lång bli räckvidden för dig med husvagn i 80km/h?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Vildmarksvägen
10-15 mil som dagsetapp är okej när man väl är i fjällen, men man måste ju ta sig dit upp först. Det är ungefär 100 mil härifrån och man har ju bara ett begränsat antal lediga dagar tyvärr. Jag har faktiskt accepterat att jag de närmaste åren inte kan ta mig Norrland om jag ska fortsätta köra elbil. Inte med husvagn i alla fall.FredrikR skrev:Ok, ja, jag förstår vad du menar. Inte den optimala bilen för resan. De olika dagsetapperna är typ 11-14 mil. Och lite marginal vill man ju såklart ha och inte sitta och vara stressad över räckvidden under sin semester.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14