Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.Zalman3 skrev:Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.Gustafsson skrev:Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.
Model S P200TP (Triple Plaid)
Moderator: Redaktion
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
För att vara rättvisa så beror väl det till stor del på laddnätverket, om man lägger upp motsvarande sträcka i Europa där Ionity har täckning tror jag inte skillnaden blir lika stor.LarsL skrev:Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.
Det visar ändå på att "dom andra" inte har så lätt att slå Tesla, det togs ju som absolut sanning för ett par år sedan att så fort "dom andra" verkligen vill bygga en elbil så kommer dom att vara överlägsna på alla punkter.
Vi vet ju alla här hur det blev, och Taycan är väl det tydligaste exemplet på en tillverkare som har gått "all in" med hela sin kompetens och erfarenhet och ändå får stryk på i princip varenda punkt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Jag labbade runt lite i ABRP, på sträckan Hamburg-Touluse (ungefär lika långt som ditt exempel) slår SR+ fortfarande Taycan, men med betydligt mindre marginal, c:a 30min.fth skrev:För att vara rättvisa så beror väl det till stor del på laddnätverket, om man lägger upp motsvarande sträcka i Europa där Ionity har täckning tror jag inte skillnaden blir lika stor.LarsL skrev:Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.
Det visar ändå på att "dom andra" inte har så lätt att slå Tesla, det togs ju som absolut sanning för ett par år sedan att så fort "dom andra" verkligen vill bygga en elbil så kommer dom att vara överlägsna på alla punkter.
Vi vet ju alla här hur det blev, och Taycan är väl det tydligaste exemplet på en tillverkare som har gått "all in" med hela sin kompetens och erfarenhet och ändå får stryk på i princip varenda punkt.
/fth
Väljer man dock den bil som Taycan de facto konkurrerar med, S LR, så blir skillnaden på den sträckan över två timmar, och för Ystad-Haparande över tre timmar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Jag tror inte PS2 blir någon signifikant konkurrent. Däremot kan nog ID3 konkurrera en del med SR+.
PS2 tror jag mest kommer märkas i Sverige. I USA tror jag Y kommer sälja 5-10 ggr fler. Sen är ju PS2 helt beroende av att få till en vettig lösning för laddning. Slutligen svårt att spekulera i hur bra batteritillgång de får, finns ju potentiellt god tillgång via CATL, men svårt att veta hur CATL prioriterar i verkligheten sen.
PS2 tror jag mest kommer märkas i Sverige. I USA tror jag Y kommer sälja 5-10 ggr fler. Sen är ju PS2 helt beroende av att få till en vettig lösning för laddning. Slutligen svårt att spekulera i hur bra batteritillgång de får, finns ju potentiellt god tillgång via CATL, men svårt att veta hur CATL prioriterar i verkligheten sen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
PS2 kan försäljningsmässigt i värsta fall bli som EQC, i bästa fall som étron.
De lär knappast ha det lättare att få tag i batterier.
De lär knappast ha det lättare att få tag i batterier.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
OBS! att ABRP:s siffror för Taycan måste tas med en stor nypa salt, finns det ens några uppmätta laddkurvor tillgängliga?fth skrev:Jag labbade runt lite i ABRP, på sträckan Hamburg-Touluse (ungefär lika långt som ditt exempel) slår SR+ fortfarande Taycan, men med betydligt mindre marginal, c:a 30min.fth skrev:För att vara rättvisa så beror väl det till stor del på laddnätverket, om man lägger upp motsvarande sträcka i Europa där Ionity har täckning tror jag inte skillnaden blir lika stor.LarsL skrev:Jag skulle slå en Porsche i en tävling från Ystad till Haparanda med typ 2 timmar med min Model 3 SR+ (den sämsta Teslan). det är en ordentlig skämskudde för Porsche, tycker jag.
Det visar ändå på att "dom andra" inte har så lätt att slå Tesla, det togs ju som absolut sanning för ett par år sedan att så fort "dom andra" verkligen vill bygga en elbil så kommer dom att vara överlägsna på alla punkter.
Vi vet ju alla här hur det blev, och Taycan är väl det tydligaste exemplet på en tillverkare som har gått "all in" med hela sin kompetens och erfarenhet och ändå får stryk på i princip varenda punkt.
/fth
Väljer man dock den bil som Taycan de facto konkurrerar med, S LR, så blir skillnaden på den sträckan över två timmar, och för Ystad-Haparande över tre timmar
/fth
Oavsett detta så var ju gängse "sanning" för ett par år sedan att Porsche skulle spöa sk-en ur Tesla när dom väl klev in.
Här diskuterar vi om dom kanske på några punkter är nästan lika bra, för dubbla priset.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Varje gång Tesla slår någon på fingrarna fördröjs omställningen. Ni måste någon gång fatta att alla inte vill ha en Tesla. Finns massor med orsaker varför man inte vill ha en Tesla.Visar Kia något bra som Tesla slår med en gång så tänker folk, väntar lite till för Kia måste svara på Teslas drag och så kör man vidare sin avgasbil eller köper en ny avgasbil.frippan skrev:Det är väl det precis det han skall göra, visa att elbilar är överlägsna och att folk skall sluta köpa fossilt. Varje konverterad fossilbilist är ett steg närmare målet.nek0 skrev:Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.Zalman3 skrev:Kampen mellan Tesla och Porsche är bara för att skryta.Gustafsson skrev:Du har fått 800 v på huvvet.
Jag har just gått på toa, druckit kaffe med en macka och surfat på forumet. Under tiden har bilen laddat över 25 mil. Och det på befintlig SuC. När jag meckat lite med packningen och gjort rent strålkastarna, har jag fått över 30 mil.
Kommer aldrig att överväga en Taycan, bara kul om det kommer en ny BadBoy i stan. Tesla bör satsa på annat.
Tesla vill slå Porsche på ALLA fronter.
För i verkligheten är det ju totalt ointressant om vems bil som går på 7 minuter, eller 7 minuter och 10s runt en bana.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Så Tesla ska inte försöka göra bättre produkter utan ska sluta utveckla? Kanske ska de lägga ner Model S och Model X så att Audi eTron ser bättre ut och därmed börjar sälja mer?nek0 skrev:Varje gång Tesla slår någon på fingrarna fördröjs omställningen. Ni måste någon gång fatta att alla inte vill ha en Tesla. Finns massor med orsaker varför man inte vill ha en Tesla.Visar Kia något bra som Tesla slår med en gång så tänker folk, väntar lite till för Kia måste svara på Teslas drag och så kör man vidare sin avgasbil eller köper en ny avgasbil.frippan skrev:Det är väl det precis det han skall göra, visa att elbilar är överlägsna och att folk skall sluta köpa fossilt. Varje konverterad fossilbilist är ett steg närmare målet.nek0 skrev:Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Försäljningsmässigt tror jag du har rätt. Gällande batterier tror jag inte det. Genom att Geely och CATL har JV på batterisidan så tror jag PS har bättre chanser att slippa begränsningar.taliz skrev:PS2 kan försäljningsmässigt i värsta fall bli som EQC, i bästa fall som étron.
De lär knappast ha det lättare att få tag i batterier.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Jo är målet att bromsa omställningen så ska Tesla slå alla så fort det bara går. Heja Tesla ni kommer lyckas det vet vi.vigge50 skrev:Så Tesla ska inte försöka göra bättre produkter utan ska sluta utveckla? Kanske ska de lägga ner Model S och Model X så att Audi eTron ser bättre ut och därmed börjar sälja mer?nek0 skrev:Varje gång Tesla slår någon på fingrarna fördröjs omställningen. Ni måste någon gång fatta att alla inte vill ha en Tesla. Finns massor med orsaker varför man inte vill ha en Tesla.Visar Kia något bra som Tesla slår med en gång så tänker folk, väntar lite till för Kia måste svara på Teslas drag och så kör man vidare sin avgasbil eller köper en ny avgasbil.frippan skrev:Det är väl det precis det han skall göra, visa att elbilar är överlägsna och att folk skall sluta köpa fossilt. Varje konverterad fossilbilist är ett steg närmare målet.nek0 skrev:Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Men så funkar det ju inte! Blir Porsche slagna av mig i min Model 3 SR+ som kostar 1/3 av deras bästa bil så kommer de gå tillbaka och bygga en bättre bil (om de nu är intresserade av att sälja elbilar). Vi kommer alltså få bättre blir och laddnätverk.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
”Tävlingen” avser ju endast toppmodellerna. Någon som har budget och siktet instället på en Kia EV bryr sig knappast om att Tesla knäcker Porsche runt ringen.
nek0 skrev:Jo är målet att bromsa omställningen så ska Tesla slå alla så fort det bara går. Heja Tesla ni kommer lyckas det vet vi.vigge50 skrev:Så Tesla ska inte försöka göra bättre produkter utan ska sluta utveckla? Kanske ska de lägga ner Model S och Model X så att Audi eTron ser bättre ut och därmed börjar sälja mer?nek0 skrev:Varje gång Tesla slår någon på fingrarna fördröjs omställningen. Ni måste någon gång fatta att alla inte vill ha en Tesla. Finns massor med orsaker varför man inte vill ha en Tesla.Visar Kia något bra som Tesla slår med en gång så tänker folk, väntar lite till för Kia måste svara på Teslas drag och så kör man vidare sin avgasbil eller köper en ny avgasbil.frippan skrev:Det är väl det precis det han skall göra, visa att elbilar är överlägsna och att folk skall sluta köpa fossilt. Varje konverterad fossilbilist är ett steg närmare målet.nek0 skrev:Vad hände med skitsnacket om att Elons mål är att alla ska köra på el och rädda Jorden. Om man försöker slå på fingrarna alla varje gång de försöker göra något bra så kan inte målet vara att rädda Jorden.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Jo men Tesla kan vänta några månader och sedan börja tävla. Nu har Tesla börjat tävla innan Porsche ens börjat leverera och då blir det för köparna, nu måste Porsche svara jag väntar på svaret och då har man tappat en ny elbilist. Tro inte att en Porsche köpare springer och köper en Tesla när han eller hon väntat på Porsche i flera år. å hade jag tänkt och säkert en hel del andra.LarsL skrev:Men så funkar det ju inte! Blir Porsche slagna av mig i min Model 3 SR+ som kostar 1/3 av deras bästa bil så kommer de gå tillbaka och bygga en bättre bil (om de nu är intresserade av att sälja elbilar). Vi kommer alltså få bättre blir och laddnätverk.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
När Elon sa "till sommaren" så vet vi båda att det var 2021 som menades...Pontus skrev:Vad hände med till sommaren? Är det ett officiellt rykte nu att det är till slutet av året?
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Så santdstr skrev:När Elon sa "till sommaren" så vet vi båda att det var 2021 som menades...Pontus skrev:Vad hände med till sommaren? Är det ett officiellt rykte nu att det är till slutet av året?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Nä, vill att de kommer till sommaren.Pontus skrev:Så santdstr skrev:När Elon sa "till sommaren" så vet vi båda att det var 2021 som menades...Pontus skrev:Vad hände med till sommaren? Är det ett officiellt rykte nu att det är till slutet av året?
Måste tänka efter vilken i ordningen som nya bilen får för nr.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Tesla kan göra stor vinst på Plaid modellerna.
Den 12 september 2019 sa Elon att Plaid är ett år bort.
Ska vi börja hoppas att Plaid modellerna kommer i september 2020?
Den 12 september 2019 sa Elon att Plaid är ett år bort.
Ska vi börja hoppas att Plaid modellerna kommer i september 2020?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Kommer Plaid visas när det är dags för battery day?
Tror ni att det kommer en uppdaterad interör?
Det borde göra det, för interören har ju inte förändrats så mycket sedan S lanserades eller?
Jag är sugen på en Model S, men jag vill vänta tills det kommer en stor förändring.
Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
Man säljer ju uppenbarligen många Model S, tror inte det har med Corona att göra.
Lite spekulationer bara.
Sjukt hur Tesla lyckas hålla allting så hemligt.
Tror ni att det kommer en uppdaterad interör?
Det borde göra det, för interören har ju inte förändrats så mycket sedan S lanserades eller?
Jag är sugen på en Model S, men jag vill vänta tills det kommer en stor förändring.
Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
Man säljer ju uppenbarligen många Model S, tror inte det har med Corona att göra.
Lite spekulationer bara.
Sjukt hur Tesla lyckas hålla allting så hemligt.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Säljer mycket? Fram till slutet av 2018 så sålde de mellan 20-25 000 Model S och X per kvartal, förra året låg det på 12-16 000. De har alltså tidigare haft kapacitet att sälja betydligt mer och sen har efterfrågan slinkigt. Med Corona har efterfrågan antagligen gått ner ytterligare så skulle inte förvåna mig om de försöker hålla uppe försäljningen. Dock så tror jag samtidigt att de mycket väl kan släppa en uppdatering av Model S och X i samband med eventet.Force-Walker skrev:Kommer Plaid visas när det är dags för battery day?
Tror ni att det kommer en uppdaterad interör?
Det borde göra det, för interören har ju inte förändrats så mycket sedan S lanserades eller?
Jag är sugen på en Model S, men jag vill vänta tills det kommer en stor förändring.
Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
Man säljer ju uppenbarligen många Model S, tror inte det har med Corona att göra.
Lite spekulationer bara.
Sjukt hur Tesla lyckas hålla allting så hemligt.
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Nja, det var en ganska liten ändring. Snarare valutajustering och "kompensation" för att fri laddning försvann.Force-Walker skrev:Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
-
- Inlägg: 214
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
dstr skrev:Nja, det var en ganska liten ändring. Snarare valutajustering och "kompensation" för att fri laddning försvann.Force-Walker skrev:Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
Du har såklart rätt i att försäljningen har dalat, borde kollat detta innan jag skrev. Dumstruten på migvigge50 skrev:Säljer mycket? Fram till slutet av 2018 så sålde de mellan 20-25 000 Model S och X per kvartal, förra året låg det på 12-16 000. De har alltså tidigare haft kapacitet att sälja betydligt mer och sen har efterfrågan slinkigt. Med Corona har efterfrågan antagligen gått ner ytterligare så skulle inte förvåna mig om de försöker hålla uppe försäljningen. Dock så tror jag samtidigt att de mycket väl kan släppa en uppdatering av Model S och X i samband med eventet.Force-Walker skrev:Kommer Plaid visas när det är dags för battery day?
Tror ni att det kommer en uppdaterad interör?
Det borde göra det, för interören har ju inte förändrats så mycket sedan S lanserades eller?
Jag är sugen på en Model S, men jag vill vänta tills det kommer en stor förändring.
Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
Man säljer ju uppenbarligen många Model S, tror inte det har med Corona att göra.
Lite spekulationer bara.
Sjukt hur Tesla lyckas hålla allting så hemligt.
Detta måste väl bero på att trean släpptes eller?
Re: Model S P200TP (Triple Plaid)
Tror det är en kombo, trean, konkurrenter (alternativ), ej refreshad på länge + rykten om det. Ingen 75D eller standard range längre.Force-Walker skrev:dstr skrev:Nja, det var en ganska liten ändring. Snarare valutajustering och "kompensation" för att fri laddning försvann.Force-Walker skrev:Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?Du har såklart rätt i att försäljningen har dalat, borde kollat detta innan jag skrev. Dumstruten på migvigge50 skrev:Säljer mycket? Fram till slutet av 2018 så sålde de mellan 20-25 000 Model S och X per kvartal, förra året låg det på 12-16 000. De har alltså tidigare haft kapacitet att sälja betydligt mer och sen har efterfrågan slinkigt. Med Corona har efterfrågan antagligen gått ner ytterligare så skulle inte förvåna mig om de försöker hålla uppe försäljningen. Dock så tror jag samtidigt att de mycket väl kan släppa en uppdatering av Model S och X i samband med eventet.Force-Walker skrev:Kommer Plaid visas när det är dags för battery day?
Tror ni att det kommer en uppdaterad interör?
Det borde göra det, för interören har ju inte förändrats så mycket sedan S lanserades eller?
Jag är sugen på en Model S, men jag vill vänta tills det kommer en stor förändring.
Om jag får spekulera så tror jag att prissänkningen som precis gjordes, var för att sälja ut de sista innan man gör en stor uppdatering på insidan.
Vad är meningen med att sänka priset annars?
Man säljer ju uppenbarligen många Model S, tror inte det har med Corona att göra.
Lite spekulationer bara.
Sjukt hur Tesla lyckas hålla allting så hemligt.
Detta måste väl bero på att trean släpptes eller?
Model Y LR
Model S 100D -18