8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jan 2015 18:10

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Joel »

Är det bara att ändra på sin beställning? Några extra avgifter?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Legato »

Joel skrev:
Är det bara att ändra på sin beställning? Några extra avgifter?
Så vitt jag vet ska det vara fritt fram att ändra. Dock risk att leveransen försenas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Johnalm »

Inga nya avgifter.
Samma leveransdatum (intervall, feb-mars) för min del när jag ändrade tidigare idag.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/

Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.

J ä int bitter.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Johnalm »

jeppe_sthlm skrev:
Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/

Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.

J ä int bitter.
Håller till viss del med, men det som känns mest surt är att SKV slår en 30-sidig tärning och beloppen "blir lite vad de blir" oavsett batteristorlek, prestanda (typ) osv. Har inte lusläst hela listan men jag undrar hur Volvos T8- varianter hanteras... När de går över på dinosaurie-snor så övergår de ju till miljöbovar.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Jeppe_E »

Johnalm skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/

Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.

J ä int bitter.
Håller till viss del med, men det som känns mest surt är att SKV slår en 30-sidig tärning och beloppen "blir lite vad de blir" oavsett batteristorlek, prestanda (typ) osv. Har inte lusläst hela listan men jag undrar hur Volvos T8- varianter hanteras... När de går över på dinosaurie-snor så övergår de ju till miljöbovar.
8100 kr/mån för XC90 T8 Inscription.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av pejvic »

en fråga. om man köat i sitt eget namn.. NÄR måste man då uppge att man skall ha den i sitt AB? vid beställning eller senare?
Ap är värt att ta senare, om alla skiter i det så kommer de säkert sänka priset, precis som de gjorde på tex uppgradering S60 till S75?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av jeppe_sthlm »

Grundregeln är väl att man utgår från motsvarande fossilbil från samma märke och så drar man av 40% på förmånsvärdet om det är en miljöbil.

Svårt att få till det med Tesla. Kanske därför de drar fram tärningen
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10410
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Legato »

jeppe_sthlm skrev:
Grundregeln är väl att man utgår från motsvarande fossilbil från samma märke och så drar man av 40% på förmånsvärdet om det är en miljöbil.

Svårt att få till det med Tesla. Kanske därför de drar fram tärningen
Jag tycker de gjort det nära nog exakt som jag tycker de borde gjort det...

P3D som RS4/M4
LR AWD som A4 40 och BMW 330

Det tycker jag är precis som det ska vara. "Problemet" är bara att M3/RS4 har mycket mer extrautrustning inkluderat jämfört med A4 40 och BMW 330 än vad P3D har jämfört med LR AWD, vilket skapar "skevheten", men det är ju svårt för SKV att ta hänsyn till om de ska hitta en motsvarande bil...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7400
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av R2D2 »

TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Verdi

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000kr
Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000kr
Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.
Fast är man egen konsult så fungerar det perfekt, då får du ju betalt per arbetad timme (antingen genom fler uppdrag utförda eller timdebitering). Sen var du lägger de timmarna spelar ju mindre roll. Är det att man jobbar 103 istället för 100 timmar på en månad? 173 istället för 170? Spelar ingen roll. Måndag, söndag eller julafton är ju inte viktigt så länge någon betalar för det. Sedan lär man ju inte särskilja just de där 3 timmarna, utan man jobbar kanske X timmar mer än man annars skulle gjort för att få det man vill ha där bilen är en sak.

För mig som inte hunnit dra igång mitt egna ännu handlar det mer om att jag kan ju ta andra jobb som innebär mer betalt men också mer arbetstid. Att jag inte gör det är för att jag värderar min fritid till ett visst värde, inte lika enkelt som när någon faktiskt betalar för varje timme man arbetar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7400
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av TiborBlomhall »

R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8663
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
TeslaTissel skrev:

Dum fråga, måste man vara inloggad på Skratteverket?

Fungerar inte att komma rätt verkar det heller??
Du kan använda värdena och räkna själv i deras kalkylator:
Ref, Modell, Nybilspris, Jämförbara bilar
- 19TE001 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, 685 000, Samma, med avdrag 292 400 kr = 392 600 kr
- 19TE002 Tesla Model 3 Long Range, RWD, 19TE002, 639 800, Samma, med avdrag 297 100 kr = 342 700 kr
- 19TE003 Tesla Model 3 Performance, AWD, 19TE003, 809 400, Samma, med avdrag 130 800 kr = 678 600 kr
Lite märkligt att P3D bara får typ 45% av avdraget 3D får. Varför eller rättare sagt kanske frågan ska vara varför får SP100D högre avdrag än S100D?
Skillnaden mellan avdragen på X100D och XP100D är ju ännu större med fördel till P.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
jorgen99
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 dec 2018 23:35

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av jorgen99 »

Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
Användarvisningsbild
Martey
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 dec 2018 19:17
Ort: Stockholm

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Martey »

jorgen99 skrev:
Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
När jag snackade med en Tesla-representant över telefon i samband med att jag ville ha info om beställningsförfarandet på Model 3 nämnde han att vinterdäck som tillval skulle bli tillgängliga nästa år (sa ej när). Han nämnde då att de skulle kosta 27 eller 28k (minns ej exakt).
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Bjelke »

Martey skrev:
jorgen99 skrev:
Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
När jag snackade med en Tesla-representant över telefon i samband med att jag ville ha info om beställningsförfarandet på Model 3 nämnde han att vinterdäck som tillval skulle bli tillgängliga nästa år (sa ej när). Han nämnde då att de skulle kosta 27 eller 28k (minns ej exakt).
Och ja, det höjer förmånsvärdet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
p1457
elbilist
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av p1457 »

Inga problem vid privatleasing. Jag försäkrar min Nissan leaf själv.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..
??? Firmabilen jag leasar har jag själv tecknat försäkring på. Har varken service eller förs i leasingavtalet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Priserna verkar inte heller korrelera med priserna i Teslas designstudio. Vad kan dee bero på eller tänker jag tokigt om man ”lägger ihop” förmåns värdet med nedsättningen (+10000kr?)
Är det de priserna skatteverket utgår ifrån när de beräknar förmånsvärdet? I så fall ser det bra ut för Model S 75D och 100D. Det beräknade priset har gått ner med 4 600 kr jämfört med förra året trots att mängden utrustning som är standard har ökat. Dessutom så har basbeloppet ökar med 1000 kr för 2019 vilket borde betyda att en större del av priset räknas med 9% istället för 20%.
Tvärt kan det samma ej sägas om Model X, där har skatteverkets uppskattade värde istället ökat med 66 100 kr för 75D och 100D, höjt basbelopp är inte tillräckligt för att förhindra en höjning av förmånsvärdet.

Obs, jag kan ha fel så någon får gärna säga till om mina slutsatser stämmer eller ej.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av gellerstam »

TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?
Tesla Model Y
Verdi

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..

Inte alls. Försäkring ingår väl vara vid operationell leasing?
Verdi

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000kr
Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.
Fast är man egen konsult så fungerar det perfekt, då får du ju betalt per arbetad timme (antingen genom fler uppdrag utförda eller timdebitering). Sen var du lägger de timmarna spelar ju mindre roll. Är det att man jobbar 103 istället för 100 timmar på en månad? 173 istället för 170? Spelar ingen roll. Måndag, söndag eller julafton är ju inte viktigt så länge någon betalar för det. Sedan lär man ju inte särskilja just de där 3 timmarna, utan man jobbar kanske X timmar mer än man annars skulle gjort för att få det man vill ha där bilen är en sak.

För mig som inte hunnit dra igång mitt egna ännu handlar det mer om att jag kan ju ta andra jobb som innebär mer betalt men också mer arbetstid. Att jag inte gör det är för att jag värderar min fritid till ett visst värde, inte lika enkelt som när någon faktiskt betalar för varje timme man arbetar.

Nu råkar jag ju veta exakt hur det är att vara egen konsult. Inne på mitt åttonde år. ;)

Grejen är att du ALLTID kan jobba mer. Därför blir det ju tvunget att man säger "Första söndagen varje månad ska jag jobba 3 timmar för att kompensera för min P", eller liknande. Alltså debitera tre timmar som man aldrig hade gjort annars.

Särskiljer man inte timmarna så är de vilka timmar som helst. Då har man inte kompenserat. Om man nu känner ett behov av en sån känsla.

Det tillkommer ju egna förkylningar, VAB för ungarna, semester, klämdagar osv också. I början tänker man på allt sånt i termer av pengar också. Blir ju tyvärr att man går till jobbet ibland fast man inte borde. Men är du hemma en vecka för att du är "förkyld" och "hängig" så kostar det 30-40 tusen för firman. Det är en ny laptop, en ny iPhone, avbetalningen på Teslan och lite till...
Skriv svar