Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE
Postat: 11 mar 2019 22:36
Kan ni snälla kontrollera era quotes. Nu är det svårt att se vem som skrivit vad.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.taliz skrev:Halmstrån?dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?
Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.
Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!dd88 skrev:Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.taliz skrev:Halmstrån?dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?
Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.
Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Hur ska du få in det i kalkylen?
Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.taliz skrev:Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!dd88 skrev:Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.taliz skrev:Halmstrån?dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?
Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.
Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Hur ska du få in det i kalkylen?
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!
Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.
USA elmix släpper ut 0.513 kg CO2 per kWh [1]. I Sverige är det 0.013 kg. [2] Så det bli en jäkla skillnad vid körningen. När Northvolt börjar producera batterier i Sverige, och vi sätter dem i elbilar så blir det ännu bättre.Teslalink skrev:Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.
Utveckligen går framåt och som sagt long life har blivit poppis.nek0 skrev:Vad då inte längre? Vectran behövde det inte för 15 år sedan. Kul med någon som servat de flesta bilar.taliz skrev:Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!dd88 skrev:Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.taliz skrev:Halmstrån?dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?
Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.
Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Hur ska du få in det i kalkylen?
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!
Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.
Igen det där med 1+1+1=2 Opel+Bmw+VW ska vi söka efter flera för att du ska bli nöjd?
Jag kan ge dig att flera märken infört det på nya bilar(om man är lantis som jag så är allt yngre än 10 år = nytt)nek0 skrev:Ok.
Fiat
http://www.fiatgroupnet.se/media(1413,1 ... valler.pdf
Renault
https://www.bytabil.net/pris-kostnad-se ... -mil-2-ar/
Räcker det?
Vill du veta mer googla själv jag ger upp.
Du sa tidigare att du inte förstod vad diskussionen handlade om, ändå fortsätter du argumentera.dd88 skrev:Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.
Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.
Det är som att argumentera med ett barn.
Anledningen till att diskussionen är svår att följa är för att du argumenterar som ett barn, så har det alltid varit och troligtvis kommer du hålla fast vid det för att du inte förstår bättre.taliz skrev:Du sa tidigare att du inte förstod vad diskussionen handlade om, ändå fortsätter du argumentera.dd88 skrev:Förklarar sig självt att du jämför äpplen och päron när du kommer dragandes med bilar och undersökningar som är tio år gamla.
Att några av världens största tillverkare har ett annat serviceintervall än du påstår spelar tydligen inte heller någon roll då det plötsligt handlar om att alla utanför västvärlden dumpar oljeavfall i den lokala ån.
Det är som att argumentera med ett barn.
Tror du att alla kör runt i splitter nya bilar i hela världen?
Att några tillverkare infört längre service intervaller senaste åren betyder att en liten liten del av alla bilar i västvärlden påverkas.
Det kommer ta många, många år, decennier, innan majoriteten av alla bilar har dessa service intervaller, om ens någonsin.
Många tillverkare kräver tom fortfarande 12mån på elbilar(!).
Du borde kanske kliva ur din innerstadsbubbla nån gång och få lite perspektiv.