dd88 skrev:taliz skrev:dd88 skrev:
Du känner inte att du börjar greppa efter halmstrån va?
Och nej, på samma sätt som den enorma mängd batterier från elbilar som inte kommer tas hand om så tar alla inte heller sitt ansvar med återvinning av motorolja och bildelar världen över. Känner dock inte att det påverkar mina val då den bil jag köper kommer servas i västvärlden (oavsett om det är el eller fossilbil)
Halmstrån?
Herrgud vilken bubbla du måste leva i.
Om du tror att lagar i några få västländer löser alla problem...
Spillolja är fortfarande ett stort problem även i Sverige. Det finns bokstavligen tiotusentals hemmameckare som inte är så noga.
Jag har själv varit en av dessa...
Övriga världen är inte ens lönt att diskutera. Tar du upp miljöhänsyn med en bilmeck i stora delar av världen ser de ut som ett frågetecken.
Elbilsbatterier är jag övertygad om att de kommer hanteras annorlunda.
Varför? För att de har ett stort värde.
Jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om längre, det började med att alla bilar måste ha ny olja varje år, vilket uppenbarligen inte stämmer. Nu handlar det tydligen om att hemmamekare tömmar olja i avloppet.
Hur ska du få in det i kalkylen?
Nej precis, eftersom du och nek0 nu hittat att två märken inte längre kräver det så gäller det nog alla bilar. Så måste det vara!
Herregud.
Har du ens bytt olja på en bil själv nån gång?
Jag VET att de flesta bilar kräver årlig service med oljebyte, för jag har läst manualen och servat dem själv!
Tömma olja i avlopp är nog inte så vanligt bland hemmameckare. Antar att du är infödd stadsbo?

Snarare att de hamnar i en bytta i skogen/bland annat skräp. Använder det till majbrasan osv..
Tex artikeln jag länkade tidigare preciserade en mängd spillolja för Sverige. Det är inte längre aktuella siffror, och inte bara motorolja, men de tog dem knappast från luften. Så nog bör det gå att få fram grova siffror även för det om man anstränger sig.