Sida 1 av 1

Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 17:45
av Gustafsson
Teslas batteriguru sedan något år, Jeff Dahn, har fått frågan hur mycket man bör ladda batteriet för maximal livslängd:

“I would recommend charging to 70% normally. When you need a long trip, charge to 100%.”

Efter att ha sett hans initierade föreläsningar på "tuben" tänker jag ändra min strategi enligt hans rek...

Källa https://electrek.co/


Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 18:01
av Jerker
Det är nog väldigt många parametrar som är inblandade och tydligen är tidsaspekten viktig. Jag tänker på den limousinfirman som Tibor skrev om här tidigare där man kört, vad var det, 50000 mil på ett år? Det batteriet hade bara degraderats typ 6%, och då ska man veta att de laddade fullt varje gång och körde snabbt jämt.

I teorin har de alltså misshandlat batteriet och trots det mår det såpass bra. Men hade man spritt ut den körsträckan på 15 år hade degraderingen säkert varit mycket större.

Men viktigt är väl att inte låta bilen stå fulladdad nån längre stund.

Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 19:00
av SR-71-BlackBird
Har alltid laddat till 90% utan degradering, men har har ju inte haft bilarna så länge.

Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 19:05
av EnTraktor
Jag har laddat 80-85-90% dagligen i snart 2,5 år och har ingen märkbar degradering.

Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 19:07
av Verdi
Men 75 kWh batteriet så laddar jag helst till 90%. Man vet aldrig när det kan behövas. Vill ju kunna åka på lite längre dagsutflykter hyfsat spontant. Fast nu när jag har wall connector så har marginalerna ökat. Nu kan vi ladda upp bilen hyfsat snabbt om det behövs så jag har funderat på att sänka till 80%. Dock så är jag så van att se typical på 350 km att det skulle vara jobbigt med nåt mindre rent mentalt. :)

Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 20:44
av olarsson
Har alltid laddat till 70%. Ställde reglaget mitt i daily-spannet och har fortsatt med det. Kändes lite lagom svenskt lagom sådär.

Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 20:51
av Legato
Alltid 100% 8-)

Det är gött med 60 kWh :D

Re: Batterihygien - igen

Postat: 04 sep 2017 21:05
av mati
olarsson skrev:
Har alltid laddat till 70%. Ställde reglaget mitt i daily-spannet och har fortsatt med det. Kändes lite lagom svenskt lagom sådär.
Samma här. 70% som standard känns bäst. Jag kan ibland vrida upp reglaget till 80 eller 90% när solen skiner och solcellerna på taket inte har nåt annat för sig, så jag kan trycka in allt el-överskott i batteriet. Man vet ju inte hur vädret blir imorgon liksom. Det känns också ganksa bra. :)

Re: Batterihygien - igen

Postat: 05 sep 2017 20:14
av pegs
Kör 60% som standard. Tvekar inte att köra 90 eller 100 vid långturer. Har 5-10% degradering efter 3 år och 10000mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Batterihygien - igen

Postat: 05 sep 2017 20:35
av Bjelke
Ställer i princip jämt laddningen på 90% och har nu efter 12500 mil typ 4,5% degradering, men bilen har å andra sidan
inte stått många timmar i läget 90% eftersom jag åker inom nån timme efter färdigladdat och har då 10 mil hem,
så mesta tiden har den stått med ca 50-60%...

Re: Batterihygien - igen

Postat: 05 sep 2017 21:20
av Verdi
Hur mäter ni degradering? Jag har samma typical nu som när jag fick bilen. Har kört snart 700 mil och bilen har snart 1000 mil totalt. 350 km vid 90%. (Eller ok, det växlar mellan 349 och 350 km så en bråkdels kilometer kan den ha tappat)

Eller måste man göra ett praktiskt test på nåt sätt?

Re: Batterihygien - igen

Postat: 06 sep 2017 05:33
av Swede1
Bjelke skrev:
Ställer i princip jämt laddningen på 90% och har nu efter 12500 mil typ 4,5% degradering, men bilen har å andra sidan
inte stått många timmar i läget 90% eftersom jag åker inom nån timme efter färdigladdat och har då 10 mil hem,
så mesta tiden har den stått med ca 50-60%...
Precis, det är tiden batteriet står med hög laddning som ökar risken för parasitiska processer. Att ladda 100% och sen tömma batteriet direkt är inget problem, som Tesloop. Men ladda det 100% och låt det stå några dagar/veckor? så kan det degraderas.

Re: Batterihygien - igen

Postat: 06 sep 2017 15:03
av pegs
Verdi skrev:
Hur mäter ni degradering? Jag har samma typical nu som när jag fick bilen. Har kört snart 700 mil och bilen har snart 1000 mil totalt. 350 km vid 90%. (Eller ok, det växlar mellan 349 och 350 km så en bråkdels kilometer kan den ha tappat)

Eller måste man göra ett praktiskt test på nåt sätt?
Kollar alltid på % och räknar. Fick fram mitt mått på degradering efter en långresa nonstop från Linköping till Mora.
Startade med 100% och slutade med nära 0% i Mora. Sedan gick det enkelt att räkna ut kapacitet med hjälp av förbrukad energi (nästan rubbet) och de återstående % som fanns i batteriet. Det gav runt 72kWh. (1-72kWh/76kWh ≈ 5% degradering)

Brukar kalkylera med 70kWh när jag åker, så finns det lite marginal.