Sida 1 av 1

kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 13 aug 2017 23:00
av Jonas H
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 13 aug 2017 23:05
av Kulingen
Jonas H skrev:
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 13 aug 2017 23:10
av Smutt
Kulingen skrev:
Jonas H skrev:
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
På skärmen rutan kommer upp när du kopplar in bilen går inte att missa :)

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 13 aug 2017 23:11
av Svenssons
Smutt skrev:
Kulingen skrev:

Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
På skärmen rutan kommer upp när du kopplar in bilen går inte att missa :)
Exempel:

Bild

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 13 aug 2017 23:20
av Kulingen
Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Kulingen skrev:

Var ställer man in amperen? Det är en fråga jag hade tänkt ställa när jag hämtar min bil
På skärmen rutan kommer upp när du kopplar in bilen går inte att missa :)
Exempel:

Bild
Tackar, kan knappt vänta på min pärla...

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 06:40
av mati
Notera också att bilen kopplar amperetalet till den geografiska platsen. Du ställer alltså in det och nästa gång du laddar på samma ställa så kommer bilen ihåg inställningen.
Inställningen gäller för AC-laddning. För snabbladdning på SuC eller med chademo-adapter är fältet utgråad och bilen laddar med så mycket kräm den kan få.

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 06:42
av mati
Jonas H skrev:
Har nu efter 2 veckor med min Model X fått problem med att ladda 1-fas. 3-fas och supercharger går bra, men så fort jag kopplar in den på 1-fas så går säkringen oavsett vilket uttag jag provar. Verkar fungera nu när jag ställt den så lågt som 5 ampere, men så fort jag ställer upp till 8 eller 10 amp så går säkringen igen. Någon som haft samma problem? Funderar om det kan vara något fel med laddaren? Har ju fungerat att ladda så här utan problem tidigare och även med min Model S.
Låter som att det är fel på din laddare och att den måste bytas. Min knäckte en laddstolpe på det viset och därefter kunde jag bara ladda på två faser. Jag fick en ny laddare.

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 08:25
av oscfor
mati skrev:
Notera också att bilen kopplar amperetalet till den geografiska platsen. Du ställer alltså in det och nästa gång du laddar på samma ställa så kommer bilen ihåg inställningen.
Inställningen gäller för AC-laddning. För snabbladdning på SuC eller med chademo-adapter är fältet utgråad och bilen laddar med så mycket kräm den kan få.
Grymt irriterande att du inte kan ställa laddnivå per plats också, om du frågar mig.

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 08:32
av ovelundkvist
Hur menar du, man kan ju ställa den på geografisk plats?

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 08:41
av mati
oscfor skrev:
mati skrev:
Notera också att bilen kopplar amperetalet till den geografiska platsen. Du ställer alltså in det och nästa gång du laddar på samma ställa så kommer bilen ihåg inställningen.
Inställningen gäller för AC-laddning. För snabbladdning på SuC eller med chademo-adapter är fältet utgråad och bilen laddar med så mycket kräm den kan få.
Grymt irriterande att du inte kan ställa laddnivå per plats också, om du frågar mig.
Ja, det är lite ologiskt. Laddström är kopplad till platsen men går bara att ändra i bilen. Laddnivå däremot är inte kopplad till platsen men går att ändra ifrån appen också.

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 08:47
av ovelundkvist
Sorry, trodde bara vi pratade om laddström... :oops:

Ja, laddnivå vore ju smidigt att kunna bestämma geografiskt, men i och med att det går att ändra i appen så saknar jag inte det så mycket.

Däremot vore det väldigt bra om laddström gick att ändra i appen!

Re: kan inte ladda 1-fas längre

Postat: 14 aug 2017 08:53
av bullen
ovelundkvist skrev:
Sorry, trodde bara vi pratade om laddström... :oops:

Ja, laddnivå vore ju smidigt att kunna bestämma geografiskt, men i och med att det går att ändra i appen så saknar jag inte det så mycket.

Däremot vore det väldigt bra om laddström gick att ändra i appen!
+1