Sida 1 av 1

Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 11:48
av Teslanorr
Precis när jag skall köra in i en rondell så kommer jag åt växelväljaren och neutralen poppar in.. Så.. Nu rullar jag sakta in i rondellen och måste få tillbaka drive, genom att trycka på bromsen först... Vilket nu gör att jag står tvärs och helt stilla i rondellen..inte lite pinsamt som ni förstår.. Och potentiellt litr farligt...

Har inte vågat prova alternativa metoder... Nån som har nåt tips ifall man skulle råka komma åt växelväljaren igen och kan komma vidare UTAN att stanna helt?

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 11:55
av Gustafsson
Du behöver väl inte trycka på bromsen då ?

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 11:55
av Surfaren
För mig har det fungerat fint att peta i Drive igen direkt när jag råkat lägga i Neutral av misstag, utan att stå på bromsen eller stanna.

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 11:55
av gellerstam
Många använder "Puls n glide" teknik och den går ut på att lägga i neutral i farten och låta bilen rulla. När farten börjar bli låg så lägger de i D igen och accelererar.

Således går det alldeles utmärkt att gå från N till D när bilen rullar framåt! Du behöver INTE stanna i det läget.

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 11:56
av Leo
Ser nog mer konstigt ut att någon står stilla, på tvären, mitt i en rondell och skriver inlägg på Teslaforum även om det är fullt förståeligt :lol: obs skämt förstår att du skrev efteråt.

Jag brukar bara lägga i D igen om jag råkat slå ur det då jag egentligen velat slå på vindrutetorkaren. Min e-Golf har spaken till vindrutetorkaren där Teslan har växelspaken så det händer ibland. Brukar inte behöva trycka in bromsen vad jag minns.

Har en P85 med AP från 2014 om det nu spelar någon roll. Tesla har ju bytt växelspak vid något tillfälke och X kanske är annorlunda osv.

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 12:02
av bylund
Kör man tillräckligt långsamt (< 5 km/h ?) så måste man trycka på bromsen för att lägga i en växel, annars går det bra utan.

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 12:02
av Grammi
Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 12:08
av Bjelke
Lite komiskt, det måste ju ha sett ut som om du hade
fått motorstopp (vilket normalt inte kan hända på en elbil lixom)

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 13:01
av Teslanorr
Tack! Så klart! Det är ju inte som en vanlig växellåda som reptilhjärnan ville göra gällande... Har nu provat och vet hur hantera nästa gång jag råkar sätta in N!

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 13:15
av Teslanorr
Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 13:16
av bylund
Teslanorr skrev:
Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Man måste inte stanna, men man måste trycka på bromsen om man kör sakta. Bara så lite att bromsljuset aktiveras.

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 13:35
av bullen
bylund skrev:
Teslanorr skrev:
Har dock inte provt köra sakta, som man ju gör in i en rondell, och om det då är som Bylund skriver att man måste stanna... Ut o prova igen...
Man måste inte stanna, men man måste trycka på bromsen om man kör sakta. Bara så lite att bromsljuset aktiveras.
Precis. Så gör jag varje gång jag rullar ur snabbtvätten

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 14:16
av strejf
Grammi skrev:
Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
Kommer inte hända med Model 3 dock, där finns bara en spak på vardera sida av ratten :)

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 16:42
av Tjell
Kör man 5 km/h eller saktare så går det utmärkt att växla mellan D och R utan att röra vid bromsen. Prova, det är både kul och praktiskt!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 16:45
av Kulingen
strejf skrev:
Grammi skrev:
Ja det händer att man tar fel spak.
De är det bara att lägga i D igen.
Model X med AP2.
Kommer inte hända med Model 3 dock, där finns bara en spak på vardera sida av ratten :)
Min gamla bil hade så mycket spakar så jag blev knäpp, mina nya bila har bara en spak så nu gör det inget att jag är knäpp :D

Re: Pinsamt värre

Postat: 13 aug 2017 16:48
av Henrik Torphammar
Teslanorr skrev:
Tack! Så klart! Det är ju inte som en vanlig växellåda som reptilhjärnan ville göra gällande... Har nu provat och vet hur hantera nästa gång jag råkar sätta in N!
Även en vanlig växellåda går utmärkt att byta växel på i farten utan att stanna..... ett vart till på körskolan kanske? haha....