Sida 1 av 1

Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:19
av Vidio
Körde i ösregn häromdagen och funderade på hur Autopiloten egentligen hanterar vattenplaning idag?
Min skeptiska gissning var "inte alls", så jag körde utan vare sig AP eller farthållare aktiverad.

Men jag funderar på hur det är tänkt att fungera framöver?
Det måste ju vara sjukt svårt att "lära" bilen hur en djup vartenansamling kan se ut, eller fläckvis ishalka på vintern?
Hur ska bilen kunna förutse sådant? Och hur hanterar bilen det när den väl hamnar i exempelvis vattenplaning?
Dessa frågor är ju saker som måste vara klara innan man kan prata om full autonomitet.

Detta har säkert redan diskuterats här, men jag hittar inget om det, så vore kul att höra om någon vet hur det hanteras idag och tankar om hur det kan hanteras i framtiden?

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:30
av jonas
Jo jag har råkat ut för detta när hjulen får olika hastighet stänger farthållare och autopilot av direkt. DVS den löser det på så sätt att du får ta över...

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:34
av Vidio
jonas skrev:
Jo jag har råkat ut för detta när hjulen får olika hastighet stänger farthållare och autopilot av direkt. DVS den löser det på så sätt att du får ta över...
Bättre än inget antar jag, men när det kommer till sån halka handlar det oftast om 10-dels sekunder för att hinna agera korrekt. Gäller att man är med då, med andra ord. :)
Jag fortsätter nog med AP avstängd i dessa förhållanden.

Jag är jäkligt intresserad av hur teknikernas tankar kring detta går, för lösas måste det, om man ska nå någon högre grad av autonomi.
Identifiera större vattenansamlingar kanske inte oöverstigligt, men fläckvis ishalka måste ju vara en sjukt svår grej att få bilen att känna igen tänker jag.

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:37
av SR-71-BlackBird
Har aldrig använt farthållare vid halka eller kraftigt regn, än mindre AP.

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:39
av Bjelke
Samma här, skulle inte drömma om det ens...

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:41
av Kulingen
Hur blir det med dålig sikt typ kraftigt snöfall? då borde den stänga av automatiskt också?

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:43
av Vidio
Kulingen skrev:
Hur blir det med dålig sikt typ kraftigt snöfall? då borde den stänga av automatiskt också?
Antar att ser den varken linjer eller framförvarande bil så stänger den av, ja.

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 12:52
av Nyren
Jag hade lite sånt väder i helgen när jag körde genom Tyskland. Jag körde med farthållaren och upplevde tvärtom att den såg framförvarande bilar innan mig när sikten var dålig. Så det var perfekt att sätta avståndet på max till framförvarande och bilen bromsade i god tid när framförvarande bromsade. Jag antar att radarn ser genom regnet.

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 18:03
av Delta
Nyren skrev:
Jag hade lite sånt väder i helgen när jag körde genom Tyskland. Jag körde med farthållaren och upplevde tvärtom att den såg framförvarande bilar innan mig när sikten var dålig. Så det var perfekt att sätta avståndet på max till framförvarande och bilen bromsade i god tid när framförvarande bromsade. Jag antar att radarn ser genom regnet.
Filbyte då? Det har min AP2 svårt att klara när det är våta vägbanor. Kring bilens hjul och utmed sidan bildas en "kjol" av vattendimma. Sensorerna/kamrorna uppfattar detta som ett hinder och vajar för det. Särskilt om det samtidigt är tydlig dubbdäcksslitage i vägbanan med mycket vatten.

Kanske att AP:en börjar bytafil, men när hjulen når ett djupt vattenfyllt dubbdäcksdike så uppstår det en "kjol" av vattendimma runt bilens sidor och det är nu problemet uppstår. Vattendimman blir av bilens sensorer/kamror, som som är placerad i sidoblinkersen, som ett objekt/hinder. Filbytet avrytes abrupt och bilen styr kontra for att inte kollidera med vattendimman, alltså tillbaka till ursprungsfilen. Jag undrar om inte detta att placera kamror/sensorer så lågt som i bilens sidoblinkers kommer att hindra den autonoma framtiden. Det är bättre med högt placerade sensorer som aven Nissans AP expert var inne på när deras autonoma system visades på fully charged. 5:30 in i vidion. Jag påstår att hårdvaran i sidoblinkersen är felplacerad på Tesla model S. Är det någon som håller med?

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 19:03
av kangru
Jag har kört i hårt regn flera gånger med AP1 och upplever det hela som väldigt säkert. Jag håller naturligtvis koll på vägen och ser hur och var djupare vattensamlingar finns och är beredd att hantera det. Min subjektiva upplevelse är att det är säkrare med AP1 på än utan.

Re: Autopilot vid vattenplaning/halka?

Postat: 07 aug 2017 19:32
av Delta
kangru skrev:
Jag har kört i hårt regn flera gånger med AP1 och upplever det hela som väldigt säkert. Jag håller naturligtvis koll på vägen och ser hur och var djupare vattensamlingar finns och är beredd att hantera det. Min subjektiva upplevelse är att det är säkrare med AP1 på än utan.
Men HW i AP1 inkluderar ju inte heller sidokameror, det finns alltså inte samma koll åt sidorna som reagerar på verkliga och inbillade hinder