Sida 1 av 1

Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 18:32
av Sabbe
Om det stämmer kommer Model 3 vara i topp när det gäller låg förbrukning.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2213098

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 19:02
av Bjelke
Jag orkade inte räkna just nu (ska ut å cykla) men nån som kan räkna om det till Wh/km istället? :)

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 19:42
av LarsL
148Wh/km emot påstådda 230Wh/km för Model S (låter mycket)

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 19:51
av miksch
På 57000 km snittet jeg 230Wh/km. P85D.
Nå har jeg byttet bort min p-modell til en vanlig D og har på de siste 2200 km brukt 177 Wh/km.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 19:52
av Surfaren
Det blir 147 Wh/km. Wow. Hoppas på det, vore fantastiskt! Även om jag lär snitta lite högre än deras glädjesiffror...

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 20:01
av mati
miksch skrev:
På 57000 km snittet jeg 230Wh/km. P85D.
Nå har jeg byttet bort min p-modell til en vanlig D og har på de siste 2200 km brukt 177 Wh/km.
177 låter som enbart sommarförbrukning efter 220 mil. Jag har kört 1100 mil sedan i våras och ligger på 187Wh/km. Det sjunker stadigt, men snart är det höst och då går det antagligen upp igen. Såååå mycket energihungrigare är inte P-modellerna.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 20:26
av lator
mati skrev:
miksch skrev:
På 57000 km snittet jeg 230Wh/km. P85D.
Nå har jeg byttet bort min p-modell til en vanlig D og har på de siste 2200 km brukt 177 Wh/km.
177 låter som enbart sommarförbrukning efter 220 mil. Jag har kört 1100 mil sedan i våras och ligger på 187Wh/km. Det sjunker stadigt, men snart är det höst och då går det antagligen upp igen. Såååå mycket energihungrigare är inte P-modellerna.
Som vanligt så påverkar ju högerfotens vinkel mest av alla faktorer och P-modellen kanske inspirerar till en aggressivare vinkel... ;)

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 20:51
av HerrNilsson
Sabbe skrev:
Om det stämmer kommer Model 3 vara i topp när det gäller låg förbrukning.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2213098

Låter jäkligt bra om det visar sig överenstämma med verkligheten också. Isf hamnar Model 3 nere i samma trakter som min eGolf.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 21:22
av Legato
HerrNilsson skrev:
Sabbe skrev:
Om det stämmer kommer Model 3 vara i topp när det gäller låg förbrukning.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2213098

Låter jäkligt bra om det visar sig överenstämma med verkligheten också. Isf hamnar Model 3 nere i samma trakter som min eGolf.
Är det verkligen en bedrift? Nog för att trean är lite större men Golfen har ju betydligt sämre cw-värde. Utan att ha läst på alls så utgick jag ifrån att trean skulle dra mindre.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 21:33
av MartinH
Är det epa-siffror så ser det ut att vara bättre än eGolf.

M3: 0.237 kWh/mile
eGolf: 0.286 kWh/mile

https://electrek.co/2017/02/22/vw-2017- ... ating/amp/

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 21:35
av Niklas Z
Dessutom är det i praktiken räckvidden på landsväg och motorväg som är mest intressant och den påverkas mest av cw-värde och frontarea, så om Tesla når låg körcykelförbrukning genom att prestera bättre på dessa parametrar är det extra bra.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 21:36
av jeppe_sthlm
Inte konstigt om batterier under 85kWh försvinner från Model S.

En instegsmodell med längre räckvidd än toppmodellen skulle göra den senare rätt svårsåld


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 21:44
av Nicke Nyfiken
lator skrev:
mati skrev:
miksch skrev:
På 57000 km snittet jeg 230Wh/km. P85D.
Nå har jeg byttet bort min p-modell til en vanlig D og har på de siste 2200 km brukt 177 Wh/km.
177 låter som enbart sommarförbrukning efter 220 mil. Jag har kört 1100 mil sedan i våras och ligger på 187Wh/km. Det sjunker stadigt, men snart är det höst och då går det antagligen upp igen. Såååå mycket energihungrigare är inte P-modellerna.
Som vanligt så påverkar ju högerfotens vinkel mest av alla faktorer och P-modellen kanske inspirerar till en aggressivare vinkel... ;)
Jag har ofta foten i aggressiv vinkel under kortare perioder på min P85, men på 3000 mil (blandad sommar och vinterkörning) så snittar jag 212 Wh/km. Och det är 90% motorväg i 110-120 km/h. Att få 230 Wh/km i snitt i Sverige tycker jag är en bedrift. Fast är man nere i Tyskland ofta och utnyttjar den fria farten så stiger förbrukningen snabbt. :D

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 21:54
av MartinH
sunlighter skrev:
Är det epa-siffror så ser det ut att vara bättre än eGolf.

M3: 0.237 kWh/mile
eGolf: 0.286 kWh/mile

https://electrek.co/2017/02/22/vw-2017- ... ating/amp/
Och petar Ioniq från tronen:
https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSe ... 0&pageno=1

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 22:49
av Simon
Låg förbrukning gör ju också laddningen snabbare, räknat i km/h.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 27 jul 2017 23:13
av miksch
Jeg har kjørt min P i Norge, og bare 2 ganger i Tyskland. Men stort sett er det i Norge. Og det er nok slik at en P-modell gjerne forfører til å dra på noe mer enn med de vanlige ikke p-modellene. Det er som med MC. Hver type MC forandrer kjørestilen. Men også de gangene jeg virkelig prøvde å kjøre så lett på foten som mulig så dro min P85d alltid mer enn nåværende ikke p-modell. Så er jeg jo spent på hvordan det blir i -20 grader. På vinteren kjører jeg ikke med range-modus for å få varme batterier når jeg varmer opp bilen før kjøretur.

Re: Förbrukning Model 3

Postat: 28 jul 2017 05:46
av Sabbe
Tesla har plockat ner sidan vilket tyder på att uppgifterna kanske stämmer trotts allt. Om 24 timmar vet vi :D