Sida 1 av 2

Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 17:51
av AnteF
Funderar på en Tesla P85 och funderar lite på möjligheten att kunna efterutrusta bilen senare efter köp. När jag var i butiken (Täby) sade säljaren att det enda man kunde efterutrusta bilen med var fälgarna. Allt annat måste göras på fabrik. Det verkar inte vara helt sant efter lite googling.

Kan man eftermontera följande?

Dubbelladdare
Bakre Spoiler
Ultra hifi ljudpaket
Köldpaket
Bakåtvända säten
Säkerhetspaket

Kanske tom fler saker som är i tillvalslistan (ja, inte takluckan då)? Någon som har koll?

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 17:57
av bylund
Dubbelladdare kan åtminstone eftermonteras i USA. På amerikanska beställningssidan står "$3600 after delivery" på dubbelladdare, men det behöver ju inte med nödvändighet betyda att det erbjuds i Sverige.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 18:06
av SR-71-BlackBird
Bakre spoiler kostar 9.300:-, finns på lager.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 18:35
av Niclas
Frågade i somras och fick då svar att dimljus, infällbara sidospeglar, navigation, barnsäten, dubbelladdare, parkeringssensorer kunde eftermonteras. Även läst att man kan byta interiörlister samt yacht golvet. Har också läst att det tidigare pluspaketet kunde eftermonteras, men det ville inte Infra city.
Och så fälgar förstås, jag köpte till både sommar och vinterdäck på 21" turbin efter leverans. Grå såklart. Kostade tidigare 80k per uppsättning men nu kostar ju 21" med pirelli vinterdäck endast 50k.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 18:40
av hybris
Enligt forum i USA har Tesla blivit mer restriktiva gällande eftermontering pgr av alla små ändringar de gör till saker. Blir för komplext. Dvs förre och färre nyheter går att eftermontera. Ultra HIFI går inte att eftermontera om de inte ändrat. Dubbelladdare går. Säkerhet och köldpaket är nog nej. Men ring Täby och fråga...

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 18:46
av Pontus
Ultra Ljud går är ju i varje fall möjligt att eftermontera. Om du tittar på amerikanska forumet så finns det en kille som vart utan det paketet trots att han beställt och betalat för det. Han får det fixat av Tesla så visst är det möjligt men vet inte om det görs annat än som fix av fel. Men det finns ju andra firmor som håller på med ljud och det är några som provar andra uppgraderingar här snart under våren och min gissning är att 20 tkr där ger bättre resultat än fabriksuppgraderingen.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 18:52
av Niclas
Ja allt är ju tekniskt möjligt men det betyder inte att Tesla går med på det. Tidigare kunde man uppgradera batteripack 40>60>85 men det går inte längre.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 19:03
av hybris
Att få fel leverans är inte samma sak... Självklart fixar de en sådan sak... Men nej ultra går inte att eftermontera. Eller de gör det inte snarare

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 21:18
av AnteF
Larm borde ju gå att eftermontera? Någon som har gjort?

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 21:27
av Niclas
Larm är standard på alla

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 21:32
av Tosh
Ultraljud/rörelselarm är ej standard.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 22:10
av hybris
Stämmer och det är även ett extrabatteri. Säkerhetspaketet kostar så lite så tycker det är värt att ta med. Har det på dagens bil och beställt till den nya.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 23:21
av AnteF
Förlåt, menade säkerthetspaketet för 4 papp.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 11 jan 2015 23:30
av Niclas
Tror inte det är möjligt att eftermontera säkerhetspaketet.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 26 jan 2015 17:44
av micha
Vad tror ni, om man reda har dubbelladdare, rent teoretiskt ska man väl kunna installera ytterligare 2 st laddare för de tillfällen då en laddstation erbjuder det. Eller har jag fel? Kan inte just detta, därför slänger jag ut frågan.
Självklart menar jag då ett ställe som inte är en SC.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 26 jan 2015 20:35
av Kalle
Jo, de skulle funka. Teoretiskt skulle du kunna trycka i 12 laddare i frunken och kunna supercharga med AC ström.
Men då krävs de ett stort utag att plugga
In i.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 26 jan 2015 21:01
av TiborBlomhall
Teoretiskt.
Inte i praktiken dock, då laddmodulerna är vattenkylda och kopplade till bilens kylsystem. Som är dimensionerad efter två laddmoduler, inte tolv.
Så extra laddmoduler skulle även kräva extrem kylning också.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 26 jan 2015 21:31
av matbl
Och sen måste ganska mycket mjukvara hackas för att det faktiskt ska hända något.
Det mesta är förmodlugen mjukvarustyrt i bilen, det räcker inte med att koppla in sak x, mjukvaran måste aktiveras också...

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 26 jan 2015 21:35
av micha
Ok. Tack då vet jag. Tesla kanske kommer att erbjuda ytterligare laddare i framtiden.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 27 jan 2015 03:19
av Svenssons
.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 27 jan 2015 06:07
av micha
Svenssons skrev:
micha skrev:
Ok. Tack då vet jag. Tesla kanske kommer att erbjuda ytterligare laddare i framtiden.
Vad för AC-uttag skulle du koppla in det på där du skulle ha hjälp av fler än 2 laddare? Redan idag är det svårt att köra fullt på en laddare då säkringar mm inte är dimensionerade för effekten. Dubbelladdare är det ännu svårare att hitta uttag samt säkringar som gör att du kan köra full effekt. Trippelladdare kanske du skulle kunna hitta något uttag för i Sverige men du lär inte kunna köra full effekt då.
Är det inte så att på de ställen där det sitter typ-2 laddare så kan Teslan bara ta emot Max 22 kW med dubbelladdare. det jag menar är om uttaget kan leverera mera. Då skulle man kunna använda sig av fler laddare för att kunna ladda snabbare.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 27 jan 2015 07:46
av Svenssons
.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 27 jan 2015 08:49
av micha
Svenssons skrev:
micha skrev:

Är det inte så att på de ställen där det sitter typ-2 laddare så kan Teslan bara ta emot Max 22 kW med dubbelladdare. det jag menar är om uttaget kan leverera mera. Då skulle man kunna använda sig av fler laddare för att kunna ladda snabbare.
Sant att standarden Mode 3, typ 2 stödjer upp till 44kW men de flesta av dessa uttag i Sverige är nog max på 32A vilket ger maximalt 22kW oavsett, antagligen har de flesta lägre strömstyrka vilket ger ännu lägre maxeffekt även ifall man har dubbelladdare. Park+Charge har maximalt 32A i sina t.ex. Möjligt att Renault har laddare med högre strömstyrka vid någon av sina återförsäljare.
Intressant att veta. Men det kanske ser annorlunda ut i Tyskland tex. Får hoppas det kommer bättre uttag med mer kräm i framtiden.

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 27 jan 2015 11:08
av bylund
Vattenfall har 43 kW på flera av sina laddstationer.
http://www.vattenfall.se/sv/hitta-laddstationer.htm
Fast de ska ha 3 kr/min för att ladda

Re: Eftermontera utrustning

Postat: 27 jan 2015 11:18
av micha
bylund skrev:
Vattenfall har 43 kW på flera av sina laddstationer.
http://www.vattenfall.se/sv/hitta-laddstationer.htm
Fast de ska ha 3 kr/min för att ladda
Men dåså. Då skulle man kanske skicka en fråga till Tesla och fråga ifall det är tekniskt möjligt.