Sida 1 av 2
Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 13:31
av Jerker
Nu gör man försök i Askersund med att sätta upp laddstationer direkt på lyktstolpar:
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017071 ... gbelysning
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 14:17
av Bjelke
Superkul även om jag är förvånad att det skulle behöva dröja så länge innan det kom fram (på prov), men det är ett bra första steg iaf

Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 14:47
av Albin
Finns i England med, är med i detta Fully Charged-avsnittet:
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 15:00
av Gustafsson
Det där tror jag kan vara riktigt bra på utvalda platser
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 15:12
av chpaulin
Trodde tråden handlade om att ladda elbilen när man var full

Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 15:19
av Jerker
chpaulin skrev:Trodde tråden handlade om att ladda elbilen när man var full

Jag räknade med att fler skulle bli intresserade då.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 17:05
av Gustafsson
Det ena utesluter ju inte det andra

Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 17:06
av Teslaspolen
Jag har gått och klurat på om det här hade varit en bra lösning för laddning vid gatuparkering, eller bara allmän parkering utomhus där det råkar finnas belysning... Kanske något att tipsa lokala kraftbolag om?
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 17:12
av mans71
Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 17:19
av Jerker
Det är nog bara 1-fas. Men det är väl tänkt för lägenhetsboende som laddar på natten.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 17:28
av mans71
Ja då funkar det förstås

Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 17:50
av Teslaspolen
Jerker skrev:Det är nog bara 1-fas. Men det är väl tänkt för lägenhetsboende som laddar på natten.
Undra om det går att räkna med 3,7 kW? I flera på samma ställe? Eller blir det patetiskt lite ifall fler ska sättas upp?
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 18:21
av Niklas Z
mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 18:30
av Teslaspolen
Niklas Z skrev:mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 18:37
av Bjelke
Teslaspolen skrev:Niklas Z skrev:mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
Har för mig att en sort iaf ligger på typ 250W tex, så om var tionde stolpe hade laddpunkt så borde iaf 10A vara möjligt,
hänger lite på hur kablar används mellan stolparna sas (borde ju vara dimensionerade för typ 16A per ledare men jag bara
"Gissar" på här, kan vara både mer eller mindre).
Kan även ha varit så att dom körs på 380V...
Borde iaf vara 3-fas dragen fram längs stolparna...
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 22:07
av Robin
Det som är lite dumt med stolparna är att de oftast står på "fel" sida av trottoaren. Blir ju inte roligt att snubbla över olika kablar när man är på lyset och på väg hem...
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 22:16
av mans71
Bjelke skrev:Teslaspolen skrev:Niklas Z skrev:mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
Har för mig att en sort iaf ligger på typ 250W tex, så om var tionde stolpe hade laddpunkt så borde iaf 10A vara möjligt,
hänger lite på hur kablar används mellan stolparna sas (borde ju vara dimensionerade för typ 16A per ledare men jag bara
"Gissar" på här, kan vara både mer eller mindre).
Kan även ha varit så att dom körs på 380V...
Borde iaf vara 3-fas dragen fram längs stolparna...
Jag är inte elektriker, men har svårt att se man max får 10 amp från en lyktstolpe. Antar att dom matas med en fas 1,5 mm²?
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 22:22
av jns
Verkar i all enkelhet som en lysande idé. Men visst är det lite paradoxalt att det tydligen är förbjudet i nuläget.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 19 jul 2017 22:24
av LarsL
Antar att kablarna är dimensionerade för hela raden av lycktor så de är nog ganska grova. Elen produceras ju inte vid varje stolpe direkt utan kommer in i en ända av gatan. Då måste ju kabeln tåla belastningen av hela gatans belysning.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 20 jul 2017 05:42
av Svenssons
Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 20 jul 2017 06:08
av Jerker
Svenssons skrev:Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Ojdå! Det var inte mycket!
Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 20 jul 2017 06:36
av Bjelke
Jerker skrev:Svenssons skrev:Vad jag hörde från Kalmar Energi så är det max 3kW och då inte till varje stolpe utan en serie med stolpar. Går alltså inte att koppla in laddboxar till flera lyktstolpar och det går troligtvis inte ladda på natten när lyktstolparna ska vara tända.
Ojdå! Det var inte mycket!
Nu beror det ju på hur kablarna är lagda, men om de ligger i rör så borde det ju vara en relativt låg kostnad att byta dessa och öka effekten.
Det kan nog funka även nattetid på alla ställen som bytt till LED-teknik

Jag tror oxo att kablagen är ganska rejäla, åtminstone till stora delar där matningen är gemensam till många stolpar, och anslutet till "rätt" ställe så har man nog möjlighet till bra kräm.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 20 jul 2017 07:33
av Svenssons
Tror också att kablage är ok för mer effekt och att en del effekt kan finnas tillgängligt även under natten men det är ju inte bara att sätta upp en laddbox och hoppas på det bästa.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 20 jul 2017 07:40
av Niklas Z
Teslaspolen skrev:Niklas Z skrev:mans71 skrev:Fast det bör väll inte vara speciellt grova kablar framdraget och heller inte fler än en fas?
Det skulle kunna vara så att man drog fram kablar för att klara belysning med gammaldags ineffektiva lampor när stolparna sattes upp. Därefter har man installerat effektivare belysning och på så sätt fått kapacitet i kablarna över, som kan användas för elbilsladdning. Det rör sig i så fall antagligen om långsamladdning över natten, men det räcker ju oftast.
Men lamporna kan väl knappast ha dragit mer än 100-200 watt även om det är tal om urgamla glödlampor?
200 W med gammaldags lampteknik räcker inte långt om man vill lysa upp ett område från en hög stolpe i regnruskigt väder. En enskild stolpe kan ha flera armaturer och därmed dra mer effekt. Hur mycket effekt som krävs beror också på avståndet mellan stolparna.
Rimligen så har man använt 1,5 mm2 kabelarea till resp. stolpe, men hur många som samsas på samma huvudledare kan nog variera rätt mycket.
Som någon nämnde, har man kanske lagt kabel i rör och kan då uppgradera lättare. Men man får nog se till de exakta förutsättningarna i varje enskilt fall för att kunna bedöma vilken laddeffekt som är möjlig.
Re: Laddning på lyset.
Postat: 20 jul 2017 08:20
av Jerker
De gamla natriumlamporna var väldigt effektiva. Den stora nackdelen var väl att de tar lång tid att få upp ljusstyrkan på.
Wikipedia skrev:En 1000 watts högtrycksnatriumljuskälla levererar hela 130 000 lumen vilket motsvarar ljuset från 130 halogenlampor på 75 watt (totalt 9750 watt). Ljusutbytet hos en 100 watts högtrycksnatrium motsvarar ungefär en 265 watts kvicksilver och en 1050 watts halogen i jämförelse.