Sida 1 av 1
Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 00:48
av larsson663
Hallå alla!
Ny här på forumet och har precis fått upp ögonen för tesla. Jag blir mer och mer sugen på att reservera en model 3, gör inte något att det är beräknat att man får den i februari 2019. Jag kan vänta

.
Men har många funderingar, så tänkte kolla om det finns några svar här.
Om man räknar lite på vad det kommer att kosta mig.
Runt 350 - 400 tusen för bilen?
Service paket 4 år 24 tusen?
Laddning via supercharge?
Laddning hemma via vanligt uttag?
Försäkring (kör runt 2000 till 2500 mil om året)?
Dessa frågor är dom jag kommer på nu, kommer säkert fler med tiden.
Tack på förhand: Tobias Larsson
Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 06:20
av Limbster
Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 06:50
av mati
Hej Tobias och välkommen.
Priset i Sverige kan vi inte säga så mycket om ännu. Räkna med 400' och uppåt.
Försäkringsbolagen har hittills varit rörande överens om att en Tesla ska kosta multum att försäkra. Lyckas man teckna halvförsäkring för Model S runt 7000kr/år är man lyckligt lottad. Vi får hoppas att detta kommer att förändras iom Model 3.
Laddning hemma är det som gäller. Antingen så laddar man i ett vanligt jordat 230V-uttag, eller så kör man via trefas. Ännu bättre är en laddbox. I ett vanligt vägguttag laddar man ungefär 1 mil/timme. Så om du kör 10 mil om dagen hinner du ladda tillbaka de milen på natten. Men det kan kännas lite slött. I ett 16A-trefasuttag får man 5 mil/timme, vilket är att föredra såklart.
En elbil drar in snitt 2kWh/mil. Lite grovt räknat alltså 2 kr/mil, beroende på elavtal och bilmodell.
Servicekostnaderna är en lurig grej. För Model S och X är servicen inte obligatorisk, vilket betyder att man inte äventyrar bilens garantier när man inte servar den. Väljer man ändå att serva bilen är priset i det saftigaste laget. Det är en avvägning man får göra.
Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 08:36
av Kalle
Laddara hemma är de man gör mest för ca 1-2 kr/mil (beroende på el avtal och vad för förbrukningssiffror 3an får) laddar man på en super charger på långresa kostar det de dubbla ungefär, fast resla bjuder på 400kWh/ år så kör man inte långt så ofta är långresor gratis

Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 08:55
av Jerker
Kalle skrev:Laddara hemma är de man gör mest för ca 1-2 kr/mil (beroende på el avtal och vad för förbrukningssiffror 3an får) laddar man på en super charger på långresa kostar det de dubbla ungefär, fast resla bjuder på 400kWh/ år så kör man inte långt så ofta är långresor gratis

Nu vet vi ju faktiskt inte hur det kommer att bli med 3:an och SuC! Vi som köper den bilen kanske får betala från första kWh. Detta med 400 fria kWh gäller ju än så länge bara S och X. Inget har sagts om hur det blir med 3:an annat än att man kan ladda på SuC med den.
Hur som helst är kostnaden rimlig och konkurrenskraftig, särskilt med tanke på kapaciteten på SuC!
Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 08:56
av LarsL
Efter de första 400kWh/år så kostar Supercharging 1,90kr/kWh. Men kom ihåg att mer än 90% av laddningen sker hemma på natten.
Blir servicen hutlöst dyr så kommer jag avstå eller köra den med längre interval. Förmodligen kommer bilen frekventa verkstaden ändå om jag får en tidig bil

Kan vara riktigt bra att få en bil om ett till två år på det sättet.
Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 21:47
av larsson663
Tack för era svar, nu har jag lite mer info.
Varför får man betala så pass mycket för försäkringen? Betalar man lika mycket för andra miljöbilar?
Re: Funderingar om model 3
Postat: 18 jul 2017 21:50
av bullen
Dom baserar premierna till stor del på prestanda.
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 08:26
av Kalle
Och på priset, model s och x tillhör ju lyxbils segmentet, borde bli billigare för 3an
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 09:00
av Leo
Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 09:40
av mati
Leo skrev:Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Inte att glömma att många av oss måste ta ledigt minst en dag för att ta sig till service centret.
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 10:20
av bullen
Leo skrev:Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Men det påverkar väl inte trafikförsäkringen. Däremot vagnskada från år 4
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 10:26
av mati
bullen skrev:Leo skrev:Och reparationskostnader i form av direkta kostnader, stilleståndstider, bärgningar till befintliga verkstäder osv.
Punkter som på en Tesla snabbt bli högre än för många "Svenssonbilar"
Men det påverkar väl inte trafikförsäkringen. Däremot vagnskada från år 4
Nej såklart inte. Men bilen
totalkostnad påverkas iom att man måste räkna med inkomstbortfall, eventuell övernattning osv, och det var ju det den här tråden handlade om från början.
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 11:51
av bullen
Jag svarade bara på den del son handlade om höga försäkringar. Resten håller jag helt med om
Re: Funderingar om model 3
Postat: 21 jul 2017 13:39
av bylund
bullen skrev:Jag svarade bara på den del son handlade om höga försäkringar. Resten håller jag helt med om
Värdet på bilen torde dock påverka priset delkasko som brand och stöld också. Och det vill man nog gärna ha från dag ett.