Spanien tor
Postat: 16 jul 2017 22:23
Vi ska göra vår första europasemester med vår Tesla model S 90 D som vi haft snart ett år och mestadels kört med i Sverige.
Vi är vana att bila i Europa och detta är säkert 10: e gången slutdestionationen är Spanien. Vi har bilat sedan barnen var små. DVD-filmer gjorde resorna roligare för barnen på den tiden. Nu är vi tre vuxna som reser. Vi kommer att mellanlanda i Cochem, Moseldalen 5-6 dagar innan vi åker vidare. Jag har ingen ambition att återge en fullständig reseskildring eller exakt hur varje laddstation ser ut, utan mer hur det fungerar att åka långresor med elbil.
Första dagen; Lidköping-Trelleborg
Första laddning, Falkenberg efter ca 25 mil. De fyra nya laddarna är i bruk. Är det 12 st nu? Endast en ledig plats när vi kommer. 10 norrmän!
Slänger i lite extraladdning i Löddeköpinge, 5 mil före Trelleborgsfärjan (natt) som vi ska ta till Travemünde. Vi har planerat att ha ca 50% laddning på färjan för att ha lite handlingsutrymme på andra sidan i Tyskland.
Första laddning dag 2, söder om Hamburg, Rade efter ca 10-15 mils körning. Riktigt långtradarställe men de har en bra restaurang med bl.a frukostbuffé. Finns även andra ställen att äta på i närheten.
Kamen vid Düsseldorf, nästa ställe efter ytterligare ca 20-25 mils körning. Mycket trevlig restaurang i anslutning till laddstationen.
Kommer fram till Cochem med ca 17% kvar. Dagsetapp ca 65 mil, två laddningar i samband med fika/lunch. Vi behövde rasta/längre pauser än vad bilen behövde i laddtid. Så här långt har resan med elbil gått ungefär lika bra som med fossilbil.
Stannar i Cochem 5-6 dagar. Utflykter inga problem eftersom Cochem stad erbjuder gratis laddning, via två laddstationer. Kort för att aktivera laddningen hämtas på turistbyrån. Ca 12 kw, typ 2-stationer. Tänk vad vi kommer skratta åt detta om 10-20 år när vi berättar för våra barnbarn om hur det gick till att ladda förr i tiden; "hämta ut ett laddkort i turistbyrån"!!!
Lämnar Cochem fulladdad med sikte på Spanien.
Nästa laddning i Metz, Frankrike. Nybyggd laddstation som ligger mitt ute i ingenting. Några minuter till närmsta by. Hur tänkte de här? Står en skylt på den låsta (!) toaletten att man kan ringa en restaurang och få dricka eller mat utkört inom 5 min eller upp till 45 min (?). Detta står på engelska. Vi testar inte, men sannolikheten att överhuvudtaget kunna lägga en beställning, på engelska, i Frankrike, ute på landsbygden, känns som ett skämt.
Nästa laddning Beaune. Också vid ett hotell, modell finare. Flera Teslor laddar och har samtidigt picnic. Tyvärr verkar det vara så man ska göra i Frankrike och Spanien. Väldigt synd att man inte placerat laddarna på platser där man också kan fika eller äta oavsett när på dagen man kommer, så som det verkar fungera i Tyskland.
Nimes, nödvändig laddning. Hotellet vi bokade via hotels.com hade inte fått vår bokning som vi gjort tidigare under dagen och hade inga lediga rum. Kl. 21.00 på kvällen blir man inte nöjd! Vi letade upp annat hotell via navigatorn. Vi hittade inte hotellet i centrala Nimes. Typisk äldre fransk stad med rörig inte helt lättkörd stadskärna (smaaala gator, enkelriktat, höga ovälkomnande kantstenar). Tiden börjar rinna iväg och vi beslutar att ladda istället och i värsta fall fortsätta att nattköra resterande 45 mil. Laddstationen ligger endast 200 m från hotellet vi hade bokat, vid ett annat hotell, som dessutom har lediga rum. Tur!
Denna dagsetapp var på ca 90 mil och bestod av tre laddningar. Hade det fungerat som i Tyskland att man samtidigt kan fika/luncha mm vid laddningarna hade det varit optimalt. Nu blir man mer irriterad, när angränsade hotell inte öppnar sin restaurang förrän till kvällen. Tyvärr måste måltider mm uträttas vid de ordinarie vägkrogarna, ej i anslutning till laddningarna.
Dag 2 på väg till Spanien. Ca 45 mil och vi vet av erfarenhet att det kan vara mycket trafik. Nu är det nog rekordmycket. Dagen efter Frankrikes nationaldag. Börjar fransmännen sin semester denna helg? Det har inträffat förut att vi prickat in deras semesterstart. Vi vill ha lite extra marginal i batteriet. Narbonne första laddning efter ca 15 mil, ej nödvändig, mer för att ha mer än 10% marginal till nästa laddmöjlighet. Ett Novotel (eller liknande) hotell. Såg fint ut men inga möjligheter till fika vid 9.30-tiden. Av ren irritation smet jag in på frukostbuffén och tog en kaffe i alla fall.
Andra laddningen norr Girona, 20 min laddning. Ibis hotell. Vid 13-tiden gick det endast att få kaffe eller annan dricka.
Framme vid boendet i Spanien i höjd med Tarragona, ca 18% kvar i batteriet. Här stannar vi ca 14 dagar innan vi åker hemåt igen.
Blir svårt att välja mellan Tysklands smidighet med laddstationer på "rätt" ställen eller Frankrikes bättre motorvägar och i regel färre vägarbeten eller andra stopp i trafiken.
Så här långt. Räckviddsångest finns knappt längre. Standardnavigatorn hjälper oss att lägga rutten och det går även att plocka fram andra laddstationer när man fikar/lunchar längre tid än vad bilen behöver ladda, för att kanske hoppa över nästa föreslagna laddställe. Vägen mellan Travemünde och Cochem föreslog "Abetterrouteplanner" fem laddningar. Vi klarade oss med två eftersom vi själva behövde längre pauser var 20-25:e mil istället för att ladda var 10-15:e mil vilket ruttplaneraren verkar tycka är optimalt.
Abetterrouteplanner har bra funktioner som saknas i bilens navigator bl.a för att planera en rutt som inte går enklaste/snabbaste vägen från A till B. Däremot tycker inte jag att Abetterrouteplanner fungerar att köra och navigera efter (men det är kanske heller inte tanken?). Det är svagt av en bil i Teslas kaliber att det inte går att lägga en egen rutt i navigatorn, det har jag kunnat på tyska bilar sedan flera bilgenerationer tillbaka.
Nu är det sol och bad i ett par veckor, så får vi se om jag återkommer med reflektioner om hemresan.
Vi är vana att bila i Europa och detta är säkert 10: e gången slutdestionationen är Spanien. Vi har bilat sedan barnen var små. DVD-filmer gjorde resorna roligare för barnen på den tiden. Nu är vi tre vuxna som reser. Vi kommer att mellanlanda i Cochem, Moseldalen 5-6 dagar innan vi åker vidare. Jag har ingen ambition att återge en fullständig reseskildring eller exakt hur varje laddstation ser ut, utan mer hur det fungerar att åka långresor med elbil.
Första dagen; Lidköping-Trelleborg
Första laddning, Falkenberg efter ca 25 mil. De fyra nya laddarna är i bruk. Är det 12 st nu? Endast en ledig plats när vi kommer. 10 norrmän!
Slänger i lite extraladdning i Löddeköpinge, 5 mil före Trelleborgsfärjan (natt) som vi ska ta till Travemünde. Vi har planerat att ha ca 50% laddning på färjan för att ha lite handlingsutrymme på andra sidan i Tyskland.
Första laddning dag 2, söder om Hamburg, Rade efter ca 10-15 mils körning. Riktigt långtradarställe men de har en bra restaurang med bl.a frukostbuffé. Finns även andra ställen att äta på i närheten.
Kamen vid Düsseldorf, nästa ställe efter ytterligare ca 20-25 mils körning. Mycket trevlig restaurang i anslutning till laddstationen.
Kommer fram till Cochem med ca 17% kvar. Dagsetapp ca 65 mil, två laddningar i samband med fika/lunch. Vi behövde rasta/längre pauser än vad bilen behövde i laddtid. Så här långt har resan med elbil gått ungefär lika bra som med fossilbil.
Stannar i Cochem 5-6 dagar. Utflykter inga problem eftersom Cochem stad erbjuder gratis laddning, via två laddstationer. Kort för att aktivera laddningen hämtas på turistbyrån. Ca 12 kw, typ 2-stationer. Tänk vad vi kommer skratta åt detta om 10-20 år när vi berättar för våra barnbarn om hur det gick till att ladda förr i tiden; "hämta ut ett laddkort i turistbyrån"!!!
Lämnar Cochem fulladdad med sikte på Spanien.
Nästa laddning i Metz, Frankrike. Nybyggd laddstation som ligger mitt ute i ingenting. Några minuter till närmsta by. Hur tänkte de här? Står en skylt på den låsta (!) toaletten att man kan ringa en restaurang och få dricka eller mat utkört inom 5 min eller upp till 45 min (?). Detta står på engelska. Vi testar inte, men sannolikheten att överhuvudtaget kunna lägga en beställning, på engelska, i Frankrike, ute på landsbygden, känns som ett skämt.
Nästa laddning Beaune. Också vid ett hotell, modell finare. Flera Teslor laddar och har samtidigt picnic. Tyvärr verkar det vara så man ska göra i Frankrike och Spanien. Väldigt synd att man inte placerat laddarna på platser där man också kan fika eller äta oavsett när på dagen man kommer, så som det verkar fungera i Tyskland.
Nimes, nödvändig laddning. Hotellet vi bokade via hotels.com hade inte fått vår bokning som vi gjort tidigare under dagen och hade inga lediga rum. Kl. 21.00 på kvällen blir man inte nöjd! Vi letade upp annat hotell via navigatorn. Vi hittade inte hotellet i centrala Nimes. Typisk äldre fransk stad med rörig inte helt lättkörd stadskärna (smaaala gator, enkelriktat, höga ovälkomnande kantstenar). Tiden börjar rinna iväg och vi beslutar att ladda istället och i värsta fall fortsätta att nattköra resterande 45 mil. Laddstationen ligger endast 200 m från hotellet vi hade bokat, vid ett annat hotell, som dessutom har lediga rum. Tur!
Denna dagsetapp var på ca 90 mil och bestod av tre laddningar. Hade det fungerat som i Tyskland att man samtidigt kan fika/luncha mm vid laddningarna hade det varit optimalt. Nu blir man mer irriterad, när angränsade hotell inte öppnar sin restaurang förrän till kvällen. Tyvärr måste måltider mm uträttas vid de ordinarie vägkrogarna, ej i anslutning till laddningarna.
Dag 2 på väg till Spanien. Ca 45 mil och vi vet av erfarenhet att det kan vara mycket trafik. Nu är det nog rekordmycket. Dagen efter Frankrikes nationaldag. Börjar fransmännen sin semester denna helg? Det har inträffat förut att vi prickat in deras semesterstart. Vi vill ha lite extra marginal i batteriet. Narbonne första laddning efter ca 15 mil, ej nödvändig, mer för att ha mer än 10% marginal till nästa laddmöjlighet. Ett Novotel (eller liknande) hotell. Såg fint ut men inga möjligheter till fika vid 9.30-tiden. Av ren irritation smet jag in på frukostbuffén och tog en kaffe i alla fall.
Andra laddningen norr Girona, 20 min laddning. Ibis hotell. Vid 13-tiden gick det endast att få kaffe eller annan dricka.
Framme vid boendet i Spanien i höjd med Tarragona, ca 18% kvar i batteriet. Här stannar vi ca 14 dagar innan vi åker hemåt igen.
Blir svårt att välja mellan Tysklands smidighet med laddstationer på "rätt" ställen eller Frankrikes bättre motorvägar och i regel färre vägarbeten eller andra stopp i trafiken.
Så här långt. Räckviddsångest finns knappt längre. Standardnavigatorn hjälper oss att lägga rutten och det går även att plocka fram andra laddstationer när man fikar/lunchar längre tid än vad bilen behöver ladda, för att kanske hoppa över nästa föreslagna laddställe. Vägen mellan Travemünde och Cochem föreslog "Abetterrouteplanner" fem laddningar. Vi klarade oss med två eftersom vi själva behövde längre pauser var 20-25:e mil istället för att ladda var 10-15:e mil vilket ruttplaneraren verkar tycka är optimalt.
Abetterrouteplanner har bra funktioner som saknas i bilens navigator bl.a för att planera en rutt som inte går enklaste/snabbaste vägen från A till B. Däremot tycker inte jag att Abetterrouteplanner fungerar att köra och navigera efter (men det är kanske heller inte tanken?). Det är svagt av en bil i Teslas kaliber att det inte går att lägga en egen rutt i navigatorn, det har jag kunnat på tyska bilar sedan flera bilgenerationer tillbaka.
Nu är det sol och bad i ett par veckor, så får vi se om jag återkommer med reflektioner om hemresan.