Sida 1 av 2
Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 14 jul 2017 13:40
av Feddan
Vi ska upp på ett bröllop i Jämtland i augusti och tänkte åka hem via Norge. Vad bör man fixa i förväg? Laddning tänker jag att jag klarar mig med Supercharger, Mode2 och Chademo.
Vi kommer åka Trondheim -> Bergen -> Oslo -> Göteborg.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 14 jul 2017 13:58
av dstr
Tålamod med deras smala 60 och 80-vägar.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 14 jul 2017 14:01
av Bjelke
Att vinka när man åker genom Bollnäs!

Och inte koppla in sig på stolpen närmast sportaffären i Krokum (den är glapp som fan)
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 14 jul 2017 15:08
av HelectriC
Om du använder forumets sökfunktion och skriver "Norge" så får du upp den del, men här är iaf en genväg
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=Norge
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 14 jul 2017 23:13
av Gastrogate
Vi körde via Trondheim, Kristiansund rv 64, Trollstigen rv 63, Geiranger och vidare mot Lillehammer.
Registrera bilen på autopass.no. Då ska man få en transponder som gör alla vägtullar gratis.
Vi fick aldrig någon transponder men jag mailade dem och de sa att de fotar nummerplåtarna och löser det så.
Sjukt vackert i Norge så ta lite extra tid på er!
Gällande färjorna så tar de olika betalt för överfarterna. Vissa blir elbilen gratis på och vissa betalar man för allt... ca 100-150kr för elbil och 4 pers som vi var.
Sjuk förbrukning uppför men allt löser sig på nedfärden... vi snittade 213wh/km med fullpackad bil och 4 personer.
Håll hastigheten eftersom de mäter mellan fartkamerorna, vilket iofs är bra. Alla håller verkligen hastigheten.
När vi körde så hade vi inte bokat något alls i förväg. Det var vid tillfället riktigt många lediga rum och hytter längs vägarna. Vi hade tält i frunken som nödlösning (och kul för barnen). Nyttjade tältet 1 gång med succé! Resten blev hotell och hytte. Priser mellan 500kr per natt till 3000kr...
Gällande laddning så körde vi nästan bara suc. Tog en typ-2 vid övernattningen i Geiranger.
Körde en Model S P100D.
Ha en göj tur!
/elias
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 08:42
av Kilowatt
Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 08:57
av lennart
Vad skall man ha för sladd för att ladda i Norge med vanligt 220V uttag. Tesla sladden funkar ej.
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 09:01
av Teslaspolen
Kilowatt skrev:Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 09:01
av Gustafsson
Den Norska UMC funkar naturligtvis, men den är ju rätt dyr. Skulle vara kul att veta vad andra UMC från andra märken med typ2 i biländen kostar...
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 09:16
av Teslaspolen
Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 09:19
av Kilowatt
Teslaspolen skrev:Kilowatt skrev:Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.
Ja, du har rätt - här och där kan det funka (av någon outgrundlig anledning)
Trefasuttag är inte helt ovanliga så att ta med en sådan adapter är inte fel.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 09:24
av bylund
Kilowatt skrev:Teslaspolen skrev:Kilowatt skrev:Vanlig stickpropp Shuko kommer inte funka med din svenska laddare.
Det kan göra det på vissa ställen, men räkna inte med det.
Ja, du har rätt - här och där kan det funka (av någon outgrundlig anledning)
Trefasuttag är inte helt ovanliga så att ta med en sådan adapter är inte fel.
Anledningen att det fungerar på vissa ställen är att man ofta bygger nytt med samma jordsystem som i Sverige (TN-koppling). Det är i samma områden man kan hitta den typ av trefaskontakt vi har i Sverige också.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 11:50
av Gustafsson
Teslaspolen skrev:Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Du ska bara kontakta ett bomsellskap och skaffa ett autopassavtal med fritak för elbil. Då får du hemskickat en autpassbricka, se andra trådar på forumet. Glöm inte kopia av regbevis som bilaga. Självförklarande på hemsidan vanligen. Brickan kostar 200 NOK. Du ska inte betala nåt mer än det.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 13:33
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:Teslaspolen skrev:Förresten, vad exakt är det man ska beställa på autopass.no? Finns massor av alternativ.
Du ska bara kontakta ett bomsellskap och skaffa ett autopassavtal med fritak för elbil. Då får du hemskickat en autpassbricka, se andra trådar på forumet. Glöm inte kopia av regbevis som bilaga. Självförklarande på hemsidan vanligen. Brickan kostar 200 NOK. Du ska inte betala nåt mer än det.
Spelar det någon roll vilket bomsellskap man väljer?
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 14:29
av Gustafsson
Nej inte vad jag vet, jag har E6 Moelv Gardemoen.
En del har väl speciella produkter med div konstiga passager som kan vara fördelaktiga att teckna, men med elbil tror jag inte att det har någon praktisk betydelse, men rätta mig om jag har fel om nån vet något mer.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 15 jul 2017 16:44
av Bjelke
Jag bara valde ett på måfå, ska inte ha ngn betydelse ur elbilssynpunkt.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 17 jul 2017 11:49
av Bogge
lennart skrev:Vad skall man ha för sladd för att ladda i Norge med vanligt 220V uttag. Tesla sladden funkar ej.
Lånade dock min son s Volvo laddsladd och den gick utmärkt i No.
Vilket var tur annars hade jag suttit fast i liten by i Norges väst kust
Någon som vet?
Ska också till Norge i sommar och kan låna laddare till en Volvo xc90 t8, va det den laddaren du låna? En blå med gul sladd, märke Mennekes?
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 12:01
av Tjell
Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 12:35
av Gustafsson
Tjell skrev:Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 12:38
av HelectriC
Gustafsson skrev:Tjell skrev:Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...
är det samma problem om man har blå eller röd handske på UMC? att den ändå inte funkar i Norge? eller gäller det bara schukokontakten?
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 13:13
av Gustafsson
Kan ha fel här, men om det finns en passande röd kontakt borde nötet vara ett TN nät, vilket bör funka.
Mina svenska blå adaptrar passar inte i norska blå adaptrar där jag brukar vara, norsk trefas verkar också ha en annan, blå, kontakt. Finns säkert fler varianter på detta ...
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 13:26
av Teslaspolen
HelectriC skrev:Gustafsson skrev:Tjell skrev:Bomsellskap: jag tror Fjellinjen är störst men de strular med i stort sett allt.
Håll hastigheten!!! Själv åkte jag på böter på 9000:-!
Enfasladdning: kan behöva vända stickproppen dvs växla fas och nolla.
Ett år gammal tråd... Dock kan man inte bara vända shukon i Norge - svensk UMC funkar inte med norges IT nät hur man än vänder och vrider, men väl där de har nolla i systemet...
är det samma problem om man har blå eller röd handske på UMC? att den ändå inte funkar i Norge? eller gäller det bara schukokontakten?
Om det finns trefas så är systemet samma som i Sverige, dvs TN. Finns bara blå så är det samma problem och då får man köpa/låna norsk UMC, alternativt köpa tredjepart, vi köpte till exempel en ELON, ELements Of Norway med både schuko och 16A CEE adapter på.
Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 13:42
av gellerstam
Teslaspolen skrev:
Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
I Sverige, ja. Men INTE i Norge. Sorry. Här är det VM i förvirring ....
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 13:45
av gellerstam
Visar Waze fartkameror i Norge?
Ja, jag vet att de mäter tiden mellan flera kameror. Men det kan vara bra att veta var de står.
Re: Roadtrip genom Norge - Vad ska man tänka på?
Postat: 10 apr 2018 13:48
av Teslaspolen
gellerstam skrev:Teslaspolen skrev:
Trefas är alltid röd, enfas är alltid blå.
I Sverige, ja. Men INTE i Norge. Sorry. Här är det VM i förvirring ....
blå frefas.jpg
Va? Den där har jag aldrig sett eller hört talas om faktiskt. Jag tar tillbaks allt jag sagt och hävdar raka motsatsen!