Sida 1 av 1

Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 14 jul 2017 08:52
av Micke77
Från annons i elbil24:

Obs! 20% Prissänkning:Helt nya 1238-7601 + AC20 Motor Kit

Dessa motorkit används flitigt och framgångsrikt vid "trimning" av golfbilar och vid elkonverteringar av segelbåtar i USA.

Max 130V vid fulladdade batterier. Köpt nya i USA hos Thunderstruck för ca 42.000kr/st (med frakt, tull och moms). Thunderstruck har mycket god support vilket kan vara en trygghet vid köp. En annan positiv sak är att dessa kit är ganska välbeprövade, med mycket god driftsäkerhet och enkel justering av t.ex varvtal, vridmoment och regenerering. Medföljer kontaktorer, förberett kablage mm för att enkelt kunna komma igång.

I bromsbänk ger motorerna ca 75hk vid ca 86V, så Bör vara något mer om man väljer att gå upp lite i spänningsnivå (t.ex. 100-105V).

Säljes för 24.000kr/st (har två st kit). (Tidigare utsatta för 30.000kr/st på elbilsforum). Dessa är även förberedda för master/slave körning om så önskas.

Har även ett mindre 1238-6501 + ac15 kit som ger ca 50hk för 16.000kr (tidigare utsatta för 20.000kr). Detta kittet har max 108V vid max laddspänning. Ac15 är lite kortare men annars väldigt snarlik ac20 motorn. Slutligen har jag även ett ännu mindre likströmskit som ger ca 30hk för ca 8.000kr (tidigare utsatta för 10.000kr), om så önskas.

För mer info se följande länkar:

http://www.hpevs.com/Site/images/torque ... metric.pdf

Och länk till det lite mindre kitet:
http://www.thunderstruck-ev.com/ac-20-w ... clone.html

Om ni vill utföra en elkonvertering så kan jag vara behjälplig med att tipsa om vilken kringutrustning som behövs, samt hur allt ska kopplas in (bl.a. Kan jag rita elschema o.s.v.).

Har även litiumbatterier att sälja om så önskas.

Tel: 073-5011903
E-post: ippe77@icloud.com

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 14 jul 2017 10:14
av Tjell
Det där minsta kan vara intressant för mig. Jag har en greenklippare som jag ska bygga om från cylinder- till rotorklipp (vi har ca 1,5 ha gräsmatta) och vill helst ha allt eldrivet. Dock måste jag ff ha hydraulpump igång också, givetvis. Kan det här låta sig göras med dina grejer?

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 14 jul 2017 13:26
av ochso
Ojojoj, spännande, funderar på att köpa en motorbåt framöver och konvertera, tror du att dessa grejer skulle fungera för mig i sådana fall?

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 15 jul 2017 09:21
av Tjell
ochso skrev:
Ojojoj, spännande, funderar på att köpa en motorbåt framöver och konvertera, tror du att dessa grejer skulle fungera för mig i sådana fall?
Har inte en susning. För min egen del vet jag vad jag vill åstadkomma och väntar på svar...

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 15 jul 2017 09:55
av apkungen
Är intresserad av Ac20. Vill bygga fet motorcykel.

Du pratar om flera olika spänningar, fattar inte riktigt vilka spänningar som är vad. Är det batterier och controller och laddspänning från laddaren över batterierna? Kan du vara lite extra tydlig?

Vad gäller effekterna så låter de höga. Enligt sidan nedan så får man ut följande effekter ur motorerna med deras största controller:
Ac15 96V 650A 38 Hp peak effekt.
Ac20 96V 650A 50 Hp peak effekt. 22000kr exklusive frakt tull och moms

http://www.electricmotorsport.com/ac-15-kit.html
http://www.electricmotorsport.com/ac-20-kit.html

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 03 aug 2017 03:16
av Micke77
Hejsan,

Missade totalt att kolla teslaforumet. Tydligen är det bara PM som påminner en om att någon vill något.... :/ Nåväl,

Vad jag menar är att batterispänningen eller DC spänningen är relativt låg vid de bromsbänkstest som gjorts. Hade man haft högre spänning och bibehållit strömmen så hade det gett mer effekt enligt I x U = P.... Laddspänningen har ju inte så mycket att göra med saken när man väl kör motorn, så den behöver vi inte blanda in i sammanhanget. Vid de motorbromsningar som HPEVS har utfört så ger ac20 med största controllern 75 hästar enligt följande:

http://hpevs.com/Site/images/torque-cur ... perial.pdf

Visst, 73,4 hp, men det blir ca 75 hästkrafter eftersom att det skiljer något. Och som sagt med relativt låg batterispänning. Samma sak för AC15:

http://hpevs.com/Site/images/torque-cur ... 2-7-13.pdf

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 03 aug 2017 03:42
av Micke77
Just det, nu tror jag att jag förstår varför du blandade in laddspänningen i sammanhanget... jag nämnde ju "130V vid fulladdade batterier" det innebär att man inte får gå över 130V, för då stänger invertern/controllern ner sig. Alltså blir det max 30 celler om max laddspänning är 4,2V/cell. Nominell spänning (m.a.o. ett slags genomsnittligt värde man bör använda vid beräkning av effekt) blir då 3,7x30=111V. Om man inte tar ut allt för mycket ström ur ett någorlunda stort batteri, (ca 5-7c) så bör man inte ha mer än 10% spänningsfall vid maxbelastning. Alltså bör man kunna räkna på ca 100V. När HPEVS gjorde motorbromsningen så hade dock endast ca 86V. Så borde finnas utrymme för mer effekt. Det var det jag menade.

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 03 aug 2017 12:06
av apkungen
Ok. Tack för info. Menar du att man kan ta ut 5-7c? Så om maxeffekt är 50kw så behöver man ett 7-10kwh batteri?

Re: Säljes:Flera Elmotorkit inklusive inverter

Postat: 04 aug 2017 00:23
av Micke77
Ja, precis. Detta varierar dock en hel del beroende på vilket elbilsbatteri man väljer. Om cellerna är effektoptimerade eller ej. Men om vi struntar i celler som kommer från hybrider och laddhybrider ett tag och enbart fokuserar på elbilsbatterier så ligger det i det intervallet (5-7c) för att få 10% spänningsfall (enligt min erfarenhet).