När den sista tar körkort
Postat: 09 jul 2017 21:22
Jo, han överdriver lite. Men i det stora hela kan det bli så. När man läser på tyska tesla-sajter så inser man att tyskarna inte har några som helst illusioner att deras bilindustri kommer gå åt helvete om de inte gör nåt drastiskt.bullen skrev:Spännande. Men kanske lite tidsoptimistiskt de första åren
Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr milJerker skrev:Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Precis! De lurar sig själva. Men de tror och hoppas på att de ska klara av att fasa ut fossiltekniken sakta så att förlusterna blir så små som möjligt.Smutt skrev:Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr milJerker skrev:Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Fossilbilsindustrin skulle behöva investera stort för att ställa om, bygga batterifabriker osv. Det skulle innebära flera år med minskad vinst eller ingen vinst alls. Men det kan de inte göra eftersom deras chefer får stora bonusar som är kopplade till vinsten. Tyska biltillverkare har stora aktieägare som lever på avkastningarna. De skulle aldrig på med på en kostsam omställning till elbilar. Samtidigt sitter det rätt många gamla gubbar i styrelserna. De skiter fullkomligt i vad som händer långsiktigt om 10-15 år.Jerker skrev:Precis! De lurar sig själva. Men de tror och hoppas på att de ska klara av att fasa ut fossiltekniken sakta så att förlusterna blir så små som möjligt.Smutt skrev:Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr milJerker skrev:Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.mati skrev:Fossilbilsindustrin skulle behöva investera stort för att ställa om, bygga batterifabriker osv. Det skulle innebära flera år med minskad vinst eller ingen vinst alls. Men det kan de inte göra eftersom deras chefer får stora bonusar som är kopplade till vinsten. Tyska biltillverkare har stora aktieägare som lever på avkastningarna. De skulle aldrig på med på en kostsam omställning till elbilar. Samtidigt sitter det rätt många gamla gubbar i styrelserna. De skiter fullkomligt i vad som händer långsiktigt om 10-15 år.Jerker skrev:Precis! De lurar sig själva. Men de tror och hoppas på att de ska klara av att fasa ut fossiltekniken sakta så att förlusterna blir så små som möjligt.Smutt skrev:Ja men dom lurar sig själva vem köper en hybrid som drar över litern när man kan köpa elbil o köra för 2kr milJerker skrev:Det måste ju vara ett jätteproblem för gammeltillverkarna att de sitter med gigantiska belopp investerade i teknik som kommer att bli värdelös om några år. De vet nog inte hur de ska bete sig. Volvo försöker ju iaf att lura folk att tro att de köper elbil när de fortfarande köper fossiler.
Man får väl hoppas att det finns tillräckligt många i styrelserna som ser lite längre fram än till nästa kvartalsrapport. Frågan är hur mycket de kan påverka. Just nu går fossilindustrin som tåget. Det är svårt att inse att man måste vidta drastiska åtgärder för att säkra framtiden. Det går ju bra just nu. Varför ta risker?Jerker skrev:Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
mati skrev:Man får väl hoppas att det finns tillräckligt många i styrelserna som ser lite längre fram än till nästa kvartalsrapport. Frågan är hur mycket de kan påverka. Just nu går fossilindustrin som tåget. Det är svårt att inse att man måste vidta drastiska åtgärder för att säkra framtiden. Det går ju bra just nu. Varför ta risker?Jerker skrev:Då kan man undra hur det går i Daimler-koncernen. De fick ju bakläxa av aktiestämman för att de inte hade elbilar på programmet.
Jag tillhör inte dem som tror att det snart kommer en massa riktiga elbilar från de etablerade tillverkarna. Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
Tror det var på youtube jag såg ett inslag om bilindustrin i Kina och elbilar. En intressant sak de nämnde där var att man i Kina hade haft problem med att hänga med på motorsidan. När man i Europa hade Euro 5 motorer så låg de på Euro 3 nivå. När man nu går över till elbilar så byts den nackdelen ut mot en fördel där Kina ligger långt fram vad gäller batteriproduktion. 70% av alla mobiltelefoner tillverkas ex i Kina, frågan blir då, kan något liknande ske på bilsidan ?mati skrev:Jag tror snarare att kineserna komma skrämma skiten ur framförallt tysk bilindustri. Tyskarna är som Titanic. De ser isberget vid horisonten. Först tror de att det passerar och ingenting händer. Sen försöker de ändra kurs, men det är för sent. Sen hoppas de att smällen inte blir så kraftig. Sen sjunker de.
Jag är också tveksam när det gäller självkörning. Det kommer säkert, men inte riktigt så snart som en del tror. Det är skillnad mellan en ganska usel spårassistent som Tesla har, och en autonom bil. Om jag skulle jämföra med det jag sysslar med, programmering, är det ungefär som om jag skulle påstå att man behöver inte längre skriva programkod själv eftersom det finns code-assist i alla moderna utvecklingsverktyg. Man inser direkt att det inte är samma sak. Samma gäller autopilot och autonoma bilar. Autopilot är en filassistent och inget annat. Autonoma bilar är en helt annan dimension.Verdi skrev:Det här med självkörande bilar tror jag inte ett smack på. Testa AP2 genom Vittsjö norrifrån eller där det blir motorväg igen på E4 efter Ljungby. Bilen gör jättemärkliga saker.
AP gör att jag sitter på helspänn. Är van att köra själv och blir ej trött bakom ratten. Mycket mer vilsamt att styra själv. (Förutom när man äter hamburgare i farten...)
Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.Jerka skrev:Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Så länge dom kör rakt in i släp eller byggarbetsplatser så är det för mig en otänkbar tanke att sätta min familj i en självkörande bil. Statistik om att dom är säkrare biter inte så länge dom har olyckor en nykter mäniska aldrig skulle hamati skrev:Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.Jerka skrev:Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Jag kör inte onykter. Jag kör inte vårdslöst. Jag är bra på att förutse situationer i trafiken. Jag vet att bakom traktorer finns ofta otåliga förare som vill förbi. Jag vet att bussar i stan kastar sig rakt ut i gatan utan förvarning. Jag vet att folk har svårt med högerregeln där en gata är större än den andra osv osv. Det är så sjukt mycket AI:n behöver veta. Jag lägger inte mitt liv i datorns händer än på ett tag.mati skrev:Jag tror du har en viktig poäng där. Människor begår misstag, kör rattfulla, kör för fort, är trötta och ouppmärksamma. Det är därför olyckor sker idag. Det är sånt som inte kommer att ske med autonoma bilar. Däremot så kommer autonoma bilar garantetat hamna i situationer som är totalt triviala för en människa, med som kan få en datorhjärna att få fnatt. Dessa olyckor blir extra jobbiga att hantera.Jerka skrev:Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.