Sida 1 av 1

Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 18 jun 2017 07:54
av Jerker
En mycket informativ och åskådlig beskrivning av hur Teslas drivlina fungerar!


Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 18 jun 2017 13:47
av samuelsu
Mycket bra!

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 18 jun 2017 17:46
av Torkel
Sjysst. "Free educational videos", mer som reklam för Tesla iofs. :)

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 18 jun 2017 22:59
av halipte
Snyggt, tack Jerker


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 18 jun 2017 23:21
av bullen
Bra video Jerker, men varför pratar du engelska

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 18 jun 2017 23:30
av Jerker
bullen skrev:
Bra video Jerker, men varför pratar du engelskaBild
Man vill väl ha en internationell publik! :mrgreen: :? ;)

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 19 jun 2017 12:21
av StefL
Kan man donera en nässpray till karln? Han låter ju fullkomligt täppt i näsan :lol:

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 19 jun 2017 12:54
av gellerstam
Började titta på den när jag skulle lägga grabben i går.

Somnade ..... :-(
Han var för monoton.

Re: Snabbkurs i Teslas drivlina

Postat: 19 jun 2017 21:38
av Monark1954
Mycket givande.
Få vet att Tesla är troligen ensamma om att välja den enklare robusta induktions (Asynkron) motor utan permanenta magneter. Enklare att underhålla och mindre miljönegativt då man slipper jordartsmetaller för permanentmagneter.
Hur andra elbilar gör med differentialen, om de även väljer en robust enkel differential vet jag inte men känns som ett robust val.
Kylda batterier för lång livslängd verkar åtminstone Nissan hoppat över i sin Leaf.
Hur långt går en Tesla S och X är en relevant och intressant fråga.
Teslas serviceplaner rekommenderar ingenting om oljebyte i drivningens tvåstegsväxellåda. Känns som den bör kontrolleras/bytas några gånger under bilens livslängd.