En scout är alltid beredd
Postat: 14 jun 2017 22:29
När vi kommer in i Danmark på första bästa Bauhaus köps en happy-face propp och ansluts på den förberedda kabeln. Sen kan jag slappna av och det är semester (i teorin iaf).
32->16 har jag inte byggt, kände att det kanske är så ovanligt så det inte behövs?Remuz skrev:Samma setup som jag har, förutom chademo. Sedan köpte jag två 10m 5G2.5 som blev 10m 7m och 3m.
Har du säkrat av dina 32A->16A?
Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Precis så gjorde jag när jag åkte till Danmark första gången med Teslan. Fast vi stannade inte förren vi var på SuCen i Middelfart och laddade, och där ligger ett Jem & Fix byggvaruhus precis över vägen. Där handlade jag min happy-face kontakt.mans71 skrev:När vi kommer in i Danmark på första bästa Bauhaus köps en happy-face propp och ansluts på den förberedda kabeln. Sen kan jag slappna av och det är semester (i teorin iaf).
Här tar mina kunskaper slut. Hur säkrar jag lämpligen av 32->16 kontakt?Remuz skrev:Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...mans71 skrev:Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Min köpta har inbyggda säkringar (för 16A såklart), men om man bygger en själv så brukar man strunta i det (ingen större fara lixom eftersom UMC:n ändå inte kan dra mer än 16A normalt).mans71 skrev:Här tar mina kunskaper slut. Hur säkrar jag lämpligen av 32->16 kontakt?Remuz skrev:Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor
Jag trodde du syftade på "banana for scale".Svenssons skrev:Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...mans71 skrev:Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Nja, där finns ju kontakten till Chademo. Den både ser ut som en slagen banan och har ungefär samma storlek.bylund skrev:Jag trodde du syftade på "banana for scale".Svenssons skrev:Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...mans71 skrev:Bilen?Svenssons skrev:Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Normalt sett behövs inget alls. Planerar du med SuC så funkar dessa precis lika bra utomlands (undantaget Amerika och Japan för europeiska bilar) och laddplatser för Typ 2 med fast kabel funkar också utan något alls övrigt. Typ 2-kabel är dock bra att ha för alla laddplatser med Typ 2 utan fast kabel och dessa är nog i majoritet.Verdi skrev:Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
Lugn och fin. Kolla vilken elstandard som gäller dit du ska åka, sedan bygger du en sån adapter (eller köper). Behöver du fasvända (Italien) så kan du bara ha med en förlängningssladd och vända UMC-kontakten i förlängningen tex... (Lösningen på djFabbes problem i senaste teslapodden)Verdi skrev:Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?