Sida 1 av 1

En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:29
av mans71
2017-06-14 19.40.56.jpg
Biltema-grejer för knappt 1000 SEK och lite kvällspyssel i kombination med typ2-kabel och chademo-adapter. Känner mig beredd på allt!

När vi kommer in i Danmark på första bästa Bauhaus köps en happy-face propp och ansluts på den förberedda kabeln. Sen kan jag slappna av och det är semester (i teorin iaf).
2017-06-14 22.01.09.jpg

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:31
av Salo
Snyggt jobbat :D :D

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:33
av Remuz
Samma setup som jag har, förutom chademo. Sedan köpte jag två 10m 5G2.5 som blev 10m 7m och 3m.
Har du säkrat av dina 32A->16A?

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:34
av Svenssons
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:35
av Jerker
Skulle kunna vara jag! :lol:

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:47
av mans71
Remuz skrev:
Samma setup som jag har, förutom chademo. Sedan köpte jag två 10m 5G2.5 som blev 10m 7m och 3m.
Har du säkrat av dina 32A->16A?
32->16 har jag inte byggt, kände att det kanske är så ovanligt så det inte behövs?

Det du kanske trodde var den kontakten är i själva verket 2 st 16-16 amp där jag bara kastat om nollan och ledare för att vara säker på att det funkar oavsett hur det är kopplat där jag kopplar in mig (för det fall det är 1-fas).

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:49
av mans71
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:50
av Remuz
Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor :)

Måste bygga några fasvändare också, har aldrig behövt det, men en dag kommer det. Blå enfas till röd trefas var grym att ha när vi övernattade vid Gekås. Fick snylta ström på campingen.

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:53
av Nicke Nyfiken
mans71 skrev:
När vi kommer in i Danmark på första bästa Bauhaus köps en happy-face propp och ansluts på den förberedda kabeln. Sen kan jag slappna av och det är semester (i teorin iaf).
Precis så gjorde jag när jag åkte till Danmark första gången med Teslan. Fast vi stannade inte förren vi var på SuCen i Middelfart och laddade, och där ligger ett Jem & Fix byggvaruhus precis över vägen. Där handlade jag min happy-face kontakt. :)

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 14 jun 2017 22:55
av mans71
Remuz skrev:
Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor :)
Här tar mina kunskaper slut. Hur säkrar jag lämpligen av 32->16 kontakt?

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 01:31
av Svenssons
mans71 skrev:
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 06:50
av Bjelke
mans71 skrev:
Remuz skrev:
Aha! Jodå jag har använt min 32->16 flera gånger när jag snyltat ström på parkeringar utanför matbutiker. Tydligen kopplar kylbilarna in sig där när dom lossar för att inte fylla lagret med dieselångor :)
Här tar mina kunskaper slut. Hur säkrar jag lämpligen av 32->16 kontakt?
Min köpta har inbyggda säkringar (för 16A såklart), men om man bygger en själv så brukar man strunta i det (ingen större fara lixom eftersom UMC:n ändå inte kan dra mer än 16A normalt).
Ska man följa reglerna så är det annars 16A-säkringar som gäller i det fallet...
Lite komiskt är att (vilket skrivits om i andra trådar) att detsamma tex inte gäller för en vanlig 220V-uttag från 16A-uttag som då inte behöver säkras till 10A tex...

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 06:54
av Bjelke
Ett exempel på en hemmagjord med säkringar :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=10

(samt lite annat i den tråden, som tex samma fast utan säkringar)

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 07:31
av Remuz
Jag har en låda med 16A snabbsäkringar på, för jag är lite feg :)

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 08:51
av bylund
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...
Jag trodde du syftade på "banana for scale".

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 09:17
av Svenssons
bylund skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Svenssons skrev:
Jag tycker det saknas en viktig detalj på bilden...
Bilen? :D
Den behövs också naturligtvis men de flesta kablarna i bilden måste ju kopplas in i något innan bilen... UMC:n tänkte jag på. Själv släpar jag runt på Wall Connectorn ibland...
Jag trodde du syftade på "banana for scale".
Nja, där finns ju kontakten till Chademo. Den både ser ut som en slagen banan och har ungefär samma storlek.

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 13:38
av Verdi
Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 14:01
av Bjelke
SuperChargers är iaf lika i hela Europa :)

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 14:05
av Svenssons
Verdi skrev:
Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
Normalt sett behövs inget alls. Planerar du med SuC så funkar dessa precis lika bra utomlands (undantaget Amerika och Japan för europeiska bilar) och laddplatser för Typ 2 med fast kabel funkar också utan något alls övrigt. Typ 2-kabel är dock bra att ha för alla laddplatser med Typ 2 utan fast kabel och dessa är nog i majoritet.

När vi sedan kommer vill vanliga vägguttag och övriga kontakter som inte är direkt avsedda för laddning av elbil så kan det vara intressant att kolla på övriga kablar. UMC:n funkar på alla Schuko och röd trefas 16A som man får adapter för vid leverans. Vill man kunna ladda på blå kontakt som t.ex. är vanlig på campingplatser, 32A trefas eller vissa landspecifika kontakter som t.ex. den danska eller italienska så kan det vara bra med en riktig adapter. Visst skulle vissa adaptrar som funkar till mobilen även funka för bilen men det är viktigt att jord är korrekt kopplad och att adaptern klarar av högre strömstyrka vilket inte brukar vara fallet.

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 15 jun 2017 14:08
av Remuz
Verdi skrev:
Det här med kablar gör mig lite stressad. För att ladda på supercharger utomlands, måste man ha nåt särskilt då? Är UMC det man använder för att ladda från vanligt vägguttag? Är det skillnad mellan länder? Om vi hyr en stuga i Danmark eller Tyskland och vill ladda över natten, vad behöver jag?
Lugn och fin. Kolla vilken elstandard som gäller dit du ska åka, sedan bygger du en sån adapter (eller köper). Behöver du fasvända (Italien) så kan du bara ha med en förlängningssladd och vända UMC-kontakten i förlängningen tex... (Lösningen på djFabbes problem i senaste teslapodden)

Re: En scout är alltid beredd

Postat: 16 jun 2017 10:15
av Backontrack
Hur är det egentligen med spaniens 3-fas? Behövs det någon adapter där?

Tycker mig läsa lite olika varianter, tex att kontakterna ser likadana ut men inte är det egentligen osv.