Tips: Fossilbranschens sista strid
Postat: 12 jun 2017 07:12
Dokumentär på SVT Play.
Här är länken:mans71 skrev:Dokumentär på SVT Play.
Sanslöst!mans71 skrev:Ja tragiskt att inte viljan till omställning finns trots goda exempel från vind-städerna som lyftes i dokumentären.
Att indien växer med 20000 fordon per vecka gjorde att jag hajade till...
Toyota säljer 100 000 fordon i månaden i Kina.Jerker skrev:Sanslöst!mans71 skrev:Ja tragiskt att inte viljan till omställning finns trots goda exempel från vind-städerna som lyftes i dokumentären.
Att indien växer med 20000 fordon per vecka gjorde att jag hajade till...
Dom dyra dör först sist dom runt 100000kr pga att såna som kör väldigt lite och inte kan ladda hemma köper dom trots extremt lågt andrahands värdeJerker skrev:Nu har vi sett hur fort det gått på solcellssidan, och tydligen även på vindkraftssidan, att bli billigare än både kol och olja - och kärnkraft! Men att kärnkraft är dyrt vet vi redan. Det är andra krafter som vill ha kvar kärnkraften. Men jag tror att den sopas med i samma tag som de fossila bränslena.
Men det jag egentligen ville komma fram till: Finns det egentligen något som talar emot att det kommer att gå lika fort på elbilsfronten? Med tanke på att all sån här utveckling är exponentiell så kommer det nog att kännas trögt de kommande 5-10 åren, men under den här tiden kommer alla biltillverkare att börja ta fram elbilar och batterifabriker kommer att växa som svampar ur jorden och antagligen kommer utvecklingen att uppvisa en ketchupeffekt. Plötsligt en dag översvämmas världen av elbilar och då dör fossilbilen, i princip över en natt.
Den största fördelen med kärnkraft är väl den stora mängden stabil energi över tid fram tills att det blir mer vanligt med batterier för att kunna säkerställa energi från sol/vind konstant över dygnets alla timmar. Om nu ingen revolution händer där så vi slipper alla restprodukter, men det lär nog dröja.Jerker skrev:Nu har vi sett hur fort det gått på solcellssidan, och tydligen även på vindkraftssidan, att bli billigare än både kol och olja - och kärnkraft! Men att kärnkraft är dyrt vet vi redan. Det är andra krafter som vill ha kvar kärnkraften. Men jag tror att den sopas med i samma tag som de fossila bränslena.
Jag har varit lite skeptisk till "tidsplanen" att det skulle kunna vända på fem år men nu vete f-n...Jerker skrev:Nu har vi sett hur fort det gått på solcellssidan, och tydligen även på vindkraftssidan, att bli billigare än både kol och olja - och kärnkraft! Men att kärnkraft är dyrt vet vi redan. Det är andra krafter som vill ha kvar kärnkraften. Men jag tror att den sopas med i samma tag som de fossila bränslena.
Men det jag egentligen ville komma fram till: Finns det egentligen något som talar emot att det kommer att gå lika fort på elbilsfronten? Med tanke på att all sån här utveckling är exponentiell så kommer det nog att kännas trögt de kommande 5-10 åren, men under den här tiden kommer alla biltillverkare att börja ta fram elbilar och batterifabriker kommer att växa som svampar ur jorden och antagligen kommer utvecklingen att uppvisa en ketchupeffekt. Plötsligt en dag översvämmas världen av elbilar och då dör fossilbilen, i princip över en natt.
Nu kommer dock gen4 inte finnas i verklig drift före 2030 ungefär. Så just nu kan vi inte vänta på något extremt dyrt skall ta hand om vårt avfall.jonasl skrev:Med modern kärnkraft kan vi använda gammalt kärnavfall som bränsle och därmed minska tiden det sedan behöver lagras.
Ser inga nackdelar med det, faktiskt.
Kärnkraft är en svår fråga tycker jag skulle vilja gå ännu längre, jag tycker att vi har ett ansvar att ta hand om vårt kärnavfall på bästa sätt vilket betyder att vi ska inte bygga några nya kärnkraftverk av gammal typ utan vi har ett ansvar att bygga den nya typen av kärnkraftverk som kan använda gammalt bränsle. Detta är för att vi ska slippa ha kärnbränslet nergrävt i 100000 år utan istället "bara" har de nergrävt i 1000 år. Förhoppningen från min sida är dock att vi senare hittar tekniker för att neutralisera även denna restprodukt så vi inte ska behöva gräva ner de överhuvudtaget.jonasl skrev:Med modern kärnkraft kan vi använda gammalt kärnavfall som bränsle och därmed minska tiden det sedan behöver lagras.
Ser inga nackdelar med det, faktiskt.
Nyttan är att vi inte lämnar vårt farliga avfall till 100 tals generationer framåt här har vi ett ansvar, vi måste börja ta hand om vår egen skit som vi nu tillverkat under 30-50 år... Detta måste få kosta.Anders77 skrev:Nu kommer dock gen4 inte finnas i verklig drift före 2030 ungefär. Så just nu kan vi inte vänta på något extremt dyrt skall ta hand om vårt avfall.jonasl skrev:Med modern kärnkraft kan vi använda gammalt kärnavfall som bränsle och därmed minska tiden det sedan behöver lagras.
Ser inga nackdelar med det, faktiskt.
Så skall vi bli av med det fossila måste vi bygga ut det förnybara NU.
Vilket då även gör att om vi runt 2030 skulle börja bygga en extremt dyr avfallskvarn för kärnbränslet. Vilket säkert tar 5-10 år att bygga så när den är klar har vi redan löst energifrågan.
Så till vilken nytta är den för oss då?
Inte för att vara sån men gör den verkligen det? Norge satsar ENORMA pengar på att subventionera elbilar. Tycker inte man kan hävda att det "går av sig själv". Inte än så länge.bonath skrev:Jag har varit lite skeptisk till "tidsplanen" att det skulle kunna vända på fem år men nu vete f-n...
Som norskan sa om att förbjuda fossilbilar i Norge, "behövs inte, det fixar marknaden själv".........
NU HÄNDER DET!
Jerker skrev:När reportern står där i tornet och skådar ut över den indiska solcellsparken som man inte ser slutet på så är kommentaren: "[När den är färdigbyggd] ...ska solcellsparken producera lika mycket el som 5 kärnkraftverk"
Nu är formuleringen "5 kärnkraftverk" lite väl svepande (reaktorer eller kraftverk med hur många reaktorer i?) men ändå talande. Kostnaden för denna park är bara en bråkdel av vad det kostar att bygga en enda kärnkraftsreaktor och några säkerhetsrisker finns inte.
Men Norge (tillsammans med Kina) har väl lite samma roll som beskrivs i dokumentären att Tyskland hade gällande solceller tidigare. Framförallt Kina, ska vi väl säga. Och så ska vi väl ta med Kalifornien som länge haft krav på biltillverkarna att också sälja miljöbilar för att få sälja fossiler. Nu kommer volymtillverkningen som är en frukt av denna politik och då kommer det att gå av sig självt.Verdi skrev:Inte för att vara sån men gör den verkligen det? Norge satsar ENORMA pengar på att subventionera elbilar. Tycker inte man kan hävda att det "går av sig själv". Inte än så länge.bonath skrev:Jag har varit lite skeptisk till "tidsplanen" att det skulle kunna vända på fem år men nu vete f-n...
Som norskan sa om att förbjuda fossilbilar i Norge, "behövs inte, det fixar marknaden själv".........
NU HÄNDER DET!
Jerker skrev:Nu har vi sett hur fort det gått på solcellssidan, och tydligen även på vindkraftssidan, att bli billigare än både kol och olja - och kärnkraft! Men att kärnkraft är dyrt vet vi redan. Det är andra krafter som vill ha kvar kärnkraften. Men jag tror att den sopas med i samma tag som de fossila bränslena.
Men det jag egentligen ville komma fram till: Finns det egentligen något som talar emot att det kommer att gå lika fort på elbilsfronten? Med tanke på att all sån här utveckling är exponentiell så kommer det nog att kännas trögt de kommande 5-10 åren, men under den här tiden kommer alla biltillverkare att börja ta fram elbilar och batterifabriker kommer att växa som svampar ur jorden och antagligen kommer utvecklingen att uppvisa en ketchupeffekt. Plötsligt en dag översvämmas världen av elbilar och då dör fossilbilen, i princip över en natt.
I dokumentären säger man att jämförelsen gäller osubventionerad solcellsel. Nu ska jag inte svära på att det just det uttalandet gäller kärnkraft, men de säger att solcellsel är billigare än kärnkraft generellt.Verdi skrev:Är det verkligen billigare om man räknar bort straffskatter, subventioner osv då?
Jerker skrev:I dokumentären säger man att jämförelsen gäller osubventionerad solcellsel. Nu ska jag inte svära på att det just det uttalandet gäller kärnkraft, men de säger att solcellsel är billigare än kärnkraft generellt.Verdi skrev:Är det verkligen billigare om man räknar bort straffskatter, subventioner osv då?
Men jämfört med kol och olja är det helt klart så. Den indiske ingenjören uppskattar att solcellselen bara kostar 1/3 jämfört med koleldad el. Och Förenade Arabemiraten, som själva är oljeproducenter, bygger nu solceller eftersom det är billigare än att elda den egna oljan.
Vad gäller kärnkraft så förstår jag inte varför man vill bygga ny sådan när nu andra energislag är så billigare och bara sjunker i pris jämfört med kärnkraften som tvärtom stiger i pris eftersom man tvingas till allt mer kraftfulla säkerhetsarrangemang. Dessutom har vi avfallsproblematiken.
För mig är det en väldigt enkel ekvation: Skit i att bygga fler kärnkraftverk och satsa de enorma pengarna på utveckling av och investering i solceller/vindkraft och batterilagring istället!
Med dom priser som vindsnurrorna har haft, så har dom krävt mer än 50 öre/kwh för att gå runt (förutom vinden då förstås)inkl c:a 15 öre/kwh i underhåll, elcertifikaten har hjälpt till att få dom att överleva, ifall investeringkostnaderna går ner per installerad effekt på vindkraften kanske det ljusnar.Verdi skrev:Jerker skrev:När reportern står där i tornet och skådar ut över den indiska solcellsparken som man inte ser slutet på så är kommentaren: "[När den är färdigbyggd] ...ska solcellsparken producera lika mycket el som 5 kärnkraftverk"
Nu är formuleringen "5 kärnkraftverk" lite väl svepande (reaktorer eller kraftverk med hur många reaktorer i?) men ändå talande. Kostnaden för denna park är bara en bråkdel av vad det kostar att bygga en enda kärnkraftsreaktor och några säkerhetsrisker finns inte.
Antar att han menade 5 reaktorer. Men ändå.
Solenergi är ju bra för länder som har stabilt dagsljus. I Sverige skulle vi kanske få ett ok utbyte sett över året men överkonsumtion när vi inte behöver så mycket el och underskott när vi behöver mycket. Och jag gillar verkligen inte vindsnurrorna. Dessutom, hur lönsamma är de utan subventioner? Knappast alls med dagens låga elpris väl?