Sida 1 av 1
12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 09:19
av far1far2
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 09:21
av Bjelke
Låter ju helkonstigt, 12V-batteriet ska väl alltid laddas om det behövs lixom... Men det kan ju förklara en del av dom som fått byta...
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 09:35
av chaffis75
Låter väldigt konstigt då de definitivt måste levereras 12 volt för annars kommer du inte långt.
I en nissan leaf ser man hur mycket 12 volt (övrig elektronik) drar och de ligger på runt 250w konstant, vilket betyder att du ganska snabbt drar ur ett batteri om de inte får ny ström. Om man inte har 12 volt i bilen så kvittar de hur mycket du har i stora batteriet för att styr elektronik går ju på 12 volt.
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 12:45
av Bjelke
Jag gissar att detta gäller när bilen är avstängd, under färd funkar nog laddaren hela tiden.
Det stämmer oxo in i bilden jag fått om batteriproblem, att det är när bilen är avstängd (lite längre tid framförallt) som 12V-systemet ballar ur, och det kanske främst handlar
om just energy saving mode, skulle förklara varför inte alla (men oväntat många ändå) drabbas...
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 12:53
av PoloPrinsen
Skulle man kunna -iaf sommartid - ladda 12v batteriet med en Solceĺlspanel?
Skulle det kunna räcka eller iaf hjälpa till att minska problemen med 12v Batterierna?
///PP
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 13:09
av chaffis75
Nissan leaf laddar ju 12 volt batteriet med en sol panel men hur mycket de hjälper och och hur stor vinsten är har jag inte en aning om.
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 07 jun 2017 17:50
av +46
Jag tror att du har råkat läsa vad som händer om bilen inte är ansluten till ett ladduttag och laddningsnivån sjunker under 5 procent.
"Att ladda ur batteriet till 0 % kan skada batteriet permanent. Som skydd mot fullständig urladdning ställer sig Model S i ett läge med låg strömförbrukning när laddningsnivån sjunker under 5 %. I detta läge strömförsörjer inte batteriet längre fordonets elektronik så att urladdningstakten saktas ner till cirka 4 % per månad. När det här läget för låg energiförbrukning har aktiverats är det viktigt att ansluta Model S till strömförsörjning inom två månader för att undvika skador på batteriet.
Notera: När läget för låg energiförbrukning är aktivt laddas inte 12 V-extrabatteriet längre och det kan laddas ur helt på cirka 12 timmar. I de sällsynta fall då detta inträffar kan du behöva ansluta startkablar till ett annat bilbatteri eller byta 12 V-batteriet innan bilen kan laddas. Kontakta Tesla om detta inträffar"
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 08 jun 2017 16:03
av far1far2
+46 skrev:
Jag tror att du har råkat läsa vad som händer om bilen inte är ansluten till ett ladduttag och laddningsnivån sjunker under 5 procent.
"Att ladda ur batteriet till 0 % kan skada batteriet permanent. Som skydd mot fullständig urladdning ställer sig Model S i ett läge med låg strömförbrukning när laddningsnivån sjunker under 5 %. I detta läge strömförsörjer inte batteriet längre fordonets elektronik så att urladdningstakten saktas ner till cirka 4 % per månad. När det här läget för låg energiförbrukning har aktiverats är det viktigt att ansluta Model S till strömförsörjning inom två månader för att undvika skador på batteriet.
Notera: När läget för låg energiförbrukning är aktivt laddas inte 12 V-extrabatteriet längre och det kan laddas ur helt på cirka 12 timmar. I de sällsynta fall då detta inträffar kan du behöva ansluta startkablar till ett annat bilbatteri eller byta 12 V-batteriet innan bilen kan laddas. Kontakta Tesla om detta inträffar"
Ja under "Information om batteriet" står det just så längst ner. Vad jag kan se har det ingen koppling till den där 5% -iga urladdningen av huvudbatteriet som Du nämner. Och jag har aldrig varit under 10 % på stora batteriet!
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 08 jun 2017 22:51
av +46
far1far2 skrev:+46 skrev:
Jag tror att du har råkat läsa vad som händer om bilen inte är ansluten till ett ladduttag och laddningsnivån sjunker under 5 procent.
"Att ladda ur batteriet till 0 % kan skada batteriet permanent. Som skydd mot fullständig urladdning ställer sig Model S i ett läge med låg strömförbrukning när laddningsnivån sjunker under 5 %. I detta läge strömförsörjer inte batteriet längre fordonets elektronik så att urladdningstakten saktas ner till cirka 4 % per månad. När det här läget för låg energiförbrukning har aktiverats är det viktigt att ansluta Model S till strömförsörjning inom två månader för att undvika skador på batteriet.
Notera: När läget för låg energiförbrukning är aktivt laddas inte 12 V-extrabatteriet längre och det kan laddas ur helt på cirka 12 timmar. I de sällsynta fall då detta inträffar kan du behöva ansluta startkablar till ett annat bilbatteri eller byta 12 V-batteriet innan bilen kan laddas. Kontakta Tesla om detta inträffar"
Ja under "Information om batteriet" står det just så längst ner. Vad jag kan se har det ingen koppling till den där 5% -iga urladdningen av huvudbatteriet som Du nämner. Och jag har aldrig varit under 10 % på stora batteriet!
Jag uppfattar att varningen är direkt kopplat till vad som automatiskt händer när laddningsnivån är lägre än 5 procent och inte vad du gör för aktivt val i menyn Energy Saving enligt nedan.
Om inte, så skulle On-läget riskera att dra ur 12 voltsbatteriet varje gång bilen står parkerad och inte brukas under ett halvt dygn.
"Spara energi
Model S har en energisparfunktion som minskar mängden energi som förbrukas när Model S inte används. Tryck på Controls > Displays > Energy Saving och välj bland följande alternativ:
OFF (AV). Model S växlar till energisparläge under natten (mellan kl. 22.00 och 05.00).
ON (PÅ). När Model S inte används förbrukas en avsevärt mindre mängd ström. Starttiden för instrumentpanelen och Bluetooth kan bli långsammare.
Always Connected (Konstant anslutning). Bevarar mobilanslutningen när energisparfunktionen är aktiverad. På detta sätt kan mobilappen ansluta till Model S snabbare och erbjuder internetanslutning direkt när du sätter dig i bilen. Något mer ström förbrukas."
Re: 12voltsbatteriet
Postat: 09 jun 2017 15:41
av far1far2
Jag säjer bara: Kolla längst ner på sid 135. Ingen hänvisning till någon urladdning av stora batteriet. Bara till"...om energisparläget är valt.....". Ja, gubbfaan är mer än lovligt tjatig! Agree!