Sida 1 av 3
Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:27
av rightnow
Hejsan!
Håller på för fullt och övertalar att jag ska få leasa en S90. Men har tre till frågor.
Premiumpaketet. Är det värt det? Försöker hålla ned kostnaden. Ska ha tygklädsel. Det jag mest tänker på är strålkastarna. Är de mycket starkare med LED? Är det Xenon utan premiumpaketet? Gillar starkt ljus i mörker.
Är det mycket sämre förbrukning med 21"? Tycker dom gråa är så himla snygga. Eller kan man köpa andra mörka fälgar eller måste tesla ha specialfälgar?
Leasing. Chefen klagar på att restvärdet är så högt i kalkylen på hemsidan. 800 000 ex moms. Hur ska man tänka där? Kan man ha högre månadskostnad så att man går +-0 efter leasingperioden?
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:31
av Smutt
Bara nyfiken men vad har du för laddförhållanden som gör att du tar 90 inte 75 eller 100?
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:40
av rightnow
Hade gärna beställt en 100D men den blir så himla mycket dyrare. T. Ex. För att jag inte kan välja bort luftfjädring.
Kommer åka mellan våra anläggningar. Örebro - Stockholm ToR 18 milx2. Ladda på plats 16kW.
Örebro-Göteborg ToR 33 milx2 ladda på plats 16kW. Samt örebro - Ängelholm 45 mil (ej ToR) ladda på plats. Och då, speciellt vintertid när jag testade route planner så blev resan till Ängelholm inte lika rolig med 75D. Var 1.5 h på SuC.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:41
av rightnow
Men jag är övernoob så jag kanske tänker fel med detta.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:46
av bullen
En 75 klarar väl iaf 30 mil i motorvägsfart. Typ 15 min i Jung o 15 i Falkenberg borde väl räcka?
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:56
av danni
Premiumpaketet känns inte prisvärt. LED-lampor får du ändå, det är standard. Det enda som ingår i premium är att den tänder/släcker lampor för att ändra riktning litegranna på ljusstrålen.
Leasingen är ju finansiell leasing så bolaget måste ansvara för restvärdet oavsett. Det är alltid bättre att sätta ett lägre restvärde och i bästa fall få tillbaks pengar vid avyttring - då får man dra av mer moms totalt sett. Så sätt det så lågt ni kan med.
Det funkar med tredjepartsfälgar till Tesla, men bilen är tung och stark så köp ordentliga grejer och inte det billigaste du kan hita. Själv har jag från och med torsdag en uppsättning såna här till salu, det är 19-tummare i grått som är gjorda för att se ut som Teslas originalturbiner och är gjorda specifikt för Tesla:
https://tsportline.com/shop-tesla-after ... l-s-wheel/
Se här på min bil:
Man får turbinutseendet men de kostar inte lika mycket och påverkar inte förbrukningen. Säljer dem med originalsommardäck från Tesla som rullat strax över en säsong. Har inte hunnit få upp annonsen än, men de finns tillgängliga från och med torsdag som sagt, kommer annons här på forumet ikväll skulle jag tippa på.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 09:57
av lator
blir ju närmare att åka E4. Ladda fullt hemma i Örebro så kör man ju lugnt till Toftaholm där en lätt måltid kan intagas...

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:01
av jpetters
Nu när elbaklucka ingår är ju inte Premium lika "nödvändigt" som förut. LED strålkastarna är lite bättre än Xenon, men ingen jätteskillnad och kurvfunktionen meningslös. Det verkar bara vara kurvfunktionen som du får extra i premium paketet.
Största fördelen med premium tycker jag är HEPA-filtret. LED ljus i kupé kan enkelt eftermonteras och telefonhållare också.
Om du inte absolut vill ha filtret hade jag skippat premium, speciellt eftersom du tar tygstolar.
Angående 21" så är det ruskigt snyggt men kostar en hel del räckvidd, minst 5% skulle jag räkna med baserat på mina tre Model S.
En kompromiss är att köra på 19" men lacka dem mörka, t.ex. Satin Black som på Model X 22". Det blir riktigt bra.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:14
av mati
Det har i princip redan nämnts men det enda som eventuellt kan vara intressant med premium är hepa-filtret. Kurvljuset är ett skämt och har ingenting med adaptiva strålkastare att göra, vilket många kanske tror.
Angående telefondockan får nämnas att den bara finns för ifån och micro-USB. Nyare androidlurar med typ-c kontakt funkar den inte för.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:16
av Smutt
Låter som 75 med det lägre förmånsvärdet osv borde bli bättre man har grymt bra pröjs när man laddar om man slår ut månadens besparing i jämförelse med en 90 på dom extra minuterna på SUC
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:20
av helix
danni skrev:
Leasingen är ju finansiell leasing så bolaget måste ansvara för restvärdet oavsett. Det är alltid bättre att sätta ett lägre restvärde och i bästa fall få tillbaks pengar vid avyttring - då får man dra av mer moms totalt sett. Så sätt det så lågt ni kan med.
Säljer man bilen till ett högre värde än restvärdet måste man betala tillbaka 12,5% moms vid fsg på den vinst man gör på bilen. Den del av leasingkostnaden som man får dra 12,5% moms är alltså bara den faktiska värdeminskningen.
Jag vet eftersom jag själv missade att betala tillbaka moms på en bil där jag gjorde en vinst i mitt AB och min revisor påpekade detta vid bokslut. Blev alltså till att justera vid nästkommande momsrapportering.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:25
av rightnow
Ok. Då skippar vi Premium! Sparar en hel del pengar. Har USB-c, och kurvljus osv verkar inte nödvändigt. Tusen tack alla för inputen! Detta forumet är helt fantastiskt gällande attityd mot varandra!

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:40
av Pontus
Jag tror också som andra hör att räckvidden i en 75 är tillräcklig för dina körsträckor med de mindre fälgarna. Sedan är det väder och hastighet som påverkar mest bara att anpassa vädret så är det lugnt

Det bästa är ju att försöka låna en och prova den längsta sträckan.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:42
av jpetters
Stöd för USB-C kräver bara en ny kabel från Tesla, så stöd för dessa telefoner borde komma. Men detta går att köpa till separat från Tesla. Så bara att avvakta.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 10:48
av Gustafsson
Ska du spara en bra slant så är det 75 som gäller, det blir ett kanonköp och billigt förmånsvärde också. 15 kWh som skillnaden är kompenseras lätt med några min på SuC. Min erfarenhet är att man laddar på samma ställen oavsett batteri, kanske 100 kWh undantaget.
Självklart kan man hitta tillfällen när 90 batteri är mer praktiskt, men i praktiken är skillnaden liten.
Enstaka tjuriga vinterdagar hade jag dock velat ha ett större batteri.
/70D
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 11:17
av e5m1r
21 är snygga men drar upp både förbrukning och förmån
Så strunta i de i alla fall till å börja med köp kanske beg senare helst i norge då utbudet är större och priset lägre
Själv gjorde jag precis tvärtom skaffade mindre batteri och mycket utrustning
Ambient belysning vet jag inte om det går att eftermontera men är inte värt att skaffa premium för speciellt om du ändå inte ska ha läder
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 11:54
av danni
helix skrev:danni skrev:
Leasingen är ju finansiell leasing så bolaget måste ansvara för restvärdet oavsett. Det är alltid bättre att sätta ett lägre restvärde och i bästa fall få tillbaks pengar vid avyttring - då får man dra av mer moms totalt sett. Så sätt det så lågt ni kan med.
Säljer man bilen till ett högre värde än restvärdet måste man betala tillbaka 12,5% moms vid fsg på den vinst man gör på bilen. Den del av leasingkostnaden som man får dra 12,5% moms är alltså bara den faktiska värdeminskningen.
Jag vet eftersom jag själv missade att betala tillbaka moms på en bil där jag gjorde en vinst i mitt AB och min revisor påpekade detta vid bokslut. Blev alltså till att justera vid nästkommande momsrapportering.
Nope, det stämmer inte. Om din revisor sa det så hade hen fel, eller så var det här för såpass lång tid sen att läget var mer oklart (men det kom för ett tag sen en dom i regeringsrätten som klargjorde läget). När man avyttrar en bil räknas det som försäljning, och eftersom du inte får dra av moms vid inköp av bil så måste du inte heller ta ut moms vid försäljning av bil. Mellanskillnaden lägger du rakt i bolagets ficka, utan att betala in någon moms på detta. Det här har jag stämt av både med tidigare revisor och nuvarande redovisningsfirma och bägge sa exakt samma sak. Du kan kontakta Skatteverket och få samma information från dem. Du har även samma information här:
http://www.ekonomi-info.nu/vidareforsal ... g_5086.asp
https://support.speedledger.se/hc/sv/ar ... ktets-slut
Och på många andra ställen.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 11:59
av Smutt
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 12:21
av jjmaskin
Nej Nej Nej !!! Gör det inte!! Du kommer helt att tappa intresse för alla andra icebilar och du får plocka ner alla planscher på Porschar, Ferrari och Amazon istället så kommer du plötsligt tycka att Renault Twizy är supercool. Släkt och vänner kommer undvika dig eftersom du bara pratar om elbilar även vid bröllopstal. Köp nån DKW med oljebrännare och ha vänner kvar.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 12:34
av rightnow
jjmaskin skrev:Nej Nej Nej !!! Gör det inte!! Du kommer helt att tappa intresse för alla andra icebilar och du får plocka ner alla planscher på Porschar, Ferrari och Amazon istället så kommer du plötsligt tycka att Renault Twizy är supercool. Släkt och vänner kommer undvika dig eftersom du bara pratar om elbilar även vid bröllopstal. Köp nån DKW med oljebrännare och ha vänner kvar.
Men jag har inga vänner knappt i alla fall! Ni verkar mycket roligare här.

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 12:41
av LarsL
Men vi, vi är ju Elbilsmaffian... vågar du verkligen? Det kommer med största sannolikhet sluta med att du blir ICED vid något tillfälle.
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 12:49
av chpaulin
Pontus skrev:Jag tror också som andra hör att räckvidden i en 75 är tillräcklig för dina körsträckor med de mindre fälgarna. Sedan är det väder och hastighet som påverkar mest bara att anpassa vädret så är det lugnt

Det bästa är ju att försöka låna en och prova den längsta sträckan.
Precis som Pontus påpekar är det väder pch hastighet som påverkar mest. Jag har en 75:a på 19" original och jag kommer över 30 mil även i sämre väder och oftast med stor marginal. Kör Stockholm-Karlskrona en del och även med 60:an var bilen alltid klar före oss på stoppen

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:01
av rightnow
LarsL skrev:Men vi, vi är ju Elbilsmaffian... vågar du verkligen? Det kommer med största sannolikhet sluta med att du blir ICED vid något tillfälle.
Ja , jag vågar! Bara ni inte kör med nån nollningsskit för sånt tål jag inte

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:13
av rightnow
Säger ni att jag ska köpa en 75a istället och ta mer utrustning, eller att jag ska köpa en 75a ifall 90 blir för dyrt?
Vilken förbrukning ska jag räkna på en svensk vinterdag? 300? 350?
Re: Premiumpaket eller inte samt leasing
Postat: 06 jun 2017 13:19
av chpaulin
rightnow skrev:Säger ni att jag ska köpa en 75a istället och ta mer utrustning, eller att jag ska köpa en 75a ifall 90 blir för dyrt?
Vilken förbrukning ska jag räkna på en svensk vinterdag? 300? 350?
250 räknar jag med i min S 210 på sommaren för motorvägsfart.