Sida 1 av 1

Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 09:40
av Dansken
Vill bara dela med mig av en liten erfarenhet:
Åkte på första långresan nu över helgen, fick då uppleva Teslas fantastiska Super Charger nätverk. Hur jä... smidigt som helst, och hur trevligt som helst att träffa andra teslaägare!
Träffade på Anders.E77 i Ödeshög, och blev "uppläxat" i konsten att komma fram med så lite batteri som möjligt till nästa laddning
Snabblärt som jag är, så trillade jag vidare mot Danmark med detta nya mantrat i huvudet (tur att inte frun var med och blev stressat av detta).
Jag visste jo att jag kunna ladda när jag kom fram till stugan, så sista biten fick jag ligga på ORDENTLIGT för att tömma batteriet.
Stolt kom jag fram till polarna med 1% i batteriet för att inse att polarn inte får installerat ett uttag på sin framdragna 3-fas installation.
Nu uppstår paniken då älsklingen (bilen, såklart) vägrar att ta laddning på 230 uttaget
Som dansk i Sverige efter snart 20 år, har jag aldrig funderat över detta, men efter ett samtal med Tesla supporten får jag då förklarat att man i Danmark har "happy face" kontakter, vilket tydligen INTE är kompatibelt med schuko som vi har i Sverige!
Med 4km kvar i batteriet får jag smått panik, med 7 mil till närmsta SC, och Tesla erbjuder mig en "once in a lifetime" gratis bärgning till närmsta SC.

Det slutade bra, då ena polarn är Elektrikker och kunna trolla fram ett 3-fas uttag, men under en timme kändes det inget bra.
Inte precis den "Grand entrance" jag hade tänkt att göra

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 11:32
av Veritas
Bara för information.
Den nya typen av batterier laddas inte snabbt under 10% SOC. De äldre batterierna (85) har en hög hastighet vid mycket låg SOC, men den nyare kemi kan ge så lite som 5-6 kW när du är nästan på 0%.

Tesla Bjørn har också en del information om det i en av hans nya videor.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 11:46
av Monark1954
Veritas skrev:
Bara för information.
Den nya typen av batterier laddas inte snabbt under 10% SOC. De äldre batterierna (85) har en hög hastighet vid mycket låg SOC, men den nyare kemi kan ge så lite som 5-6 kW när du är nästan på 0%.

Tesla Bjørn har också en del information om det i en av hans nya videor.
Bra påminnelse, det har jag missat. ;)
Har på vår x 90D siktat på max 3% vid SOC.
Har nyss tittat på Tesla Björns video men missade ändringen i reglering nu 2017 från tomt batteri.
Får justera min abetterroutplaner. :)

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 12:40
av Zoidberg
Jag lade märke till detta fenomen när vi ankom SuC med 3%.
Det tog en stund för laddningen att kicka igång. Det kanske fördröjde resan med 5min.

Ve och fasa!

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 12:50
av taliz
Dansken skrev:
Vill bara dela med mig av en liten erfarenhet:
Åkte på första långresan nu över helgen, fick då uppleva Teslas fantastiska Super Charger nätverk. Hur jä... smidigt som helst, och hur trevligt som helst att träffa andra teslaägare!
Träffade på Anders.E77 i Ödeshög, och blev "uppläxat" i konsten att komma fram med så lite batteri som möjligt till nästa laddningBild
Snabblärt som jag är, så trillade jag vidare mot Danmark med detta nya mantrat i huvudet (tur att inte frun var med och blev stressat av detta).
Jag visste jo att jag kunna ladda när jag kom fram till stugan, så sista biten fick jag ligga på ORDENTLIGT för att tömma batteriet.
Stolt kom jag fram till polarna med 1% i batterietBild för att inse att polarn inte får installerat ett uttag på sin framdragna 3-fas installation.
Nu uppstår paniken då älsklingen (bilen, såklart) vägrar att ta laddning på 230 uttagetBild
Som dansk i Sverige efter snart 20 år, har jag aldrig funderat över detta, men efter ett samtal med Tesla supporten får jag då förklarat att man i Danmark har "happy face" kontakter, vilket tydligen INTE är kompatibelt med schuko som vi har i Sverige!
Med 4km kvar i batteriet får jag smått panik, med 7 mil till närmsta SC, och Tesla erbjuder mig en "once in a lifetime" gratis bärgning till närmsta SC.

Det slutade bra, då ena polarn är Elektrikker och kunna trolla fram ett 3-fas uttag, men under en timme kändes det inget bra.
Inte precis den "Grand entrance" jag hade tänkt att göraBild
Tror du missförstod.. tanken med att komma fram med lite kvar hänger ju ihop med optimal planering för långkörning via Superchargers.
Finns ju ingen poäng att göra det inför sista stoppet där du ska långsamladda..
Som andra skriver har ju också förutsättningarna ändrats en del, nyare batterier får inte maxeffekt från låg SOC, och därför är det inte så god idé att köra ner mot 0 längre...

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 12:57
av mans71
Vi ska till Danmark om några veckor och blev nyfiken på det där "happy face".

Vad är det, och vad köper man för adapter för att lösa det?

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 13:03
av Teslaspolen
Ja, vad är det för någon kontakt?

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 13:31
av ovelundkvist

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 14:01
av mans71
Bauhaus Danmark skickar inte webborder till Sverige. Någon som har tips på andra Danska kedjor som kan tänkas skicka en Dansk stickpropp på posten?

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 14:06
av vigge50
Frågan är om den eller liknande är gjorda för att klara 10A kontinuerligt eller om man bör köpa Teslas sladd som däremot är betydligt dyrare :(

https://shop.eu.teslamotors.com/collect ... se-adapter

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 14:13
av mans71
vigge50 skrev:
Frågan är om den eller liknande är gjorda för att klara 10A kontinuerligt eller om man bör köpa Teslas sladd som däremot är betydligt dyrare :(

https://shop.eu.teslamotors.com/collect ... se-adapter

Bra fynd, den kunde ha varit ett alternativ, men 1400 var lite saftigt. Dessutom säljs denna Danska sladd bara i Holland! :shock:

Jämförde med denna som var en smula billigare;

https://www.bauhaus.dk/stikprop-slagfast-m-jord.html

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 14:59
av Veritas
mans71 skrev:
Bauhaus Danmark skickar inte webborder till Sverige. Någon som har tips på andra Danska kedjor som kan tänkas skicka en Dansk stickpropp på posten?
Jag har en röd CEE till danska Schuko adapter som jag använder när jag reser till hemlandet. Det fungerar bra med alla pluggar jag hittills har försökt, så länge jag ställer amparaen till 13 eller mindre. Du är välkommen att låna det, om jag inte kommer till Danmark själv vid den tiden. Du kan hämta det i Malmö eller på mitt jobb i Lund.

Jag hade denna butik för att göra mig en, men de är lite dyra frakt till Sverige. Du kan bara skriva honom och be om en röd CEE till danska Schuko.

http://www.all4cars.dk/shop/adapter-lade-kit-218p.html

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 27 maj 2017 17:47
av danni
mans71 skrev:
vigge50 skrev:
Frågan är om den eller liknande är gjorda för att klara 10A kontinuerligt eller om man bör köpa Teslas sladd som däremot är betydligt dyrare :(

https://shop.eu.teslamotors.com/collect ... se-adapter

Bra fynd, den kunde ha varit ett alternativ, men 1400 var lite saftigt. Dessutom säljs denna Danska sladd bara i Holland! :shock:

Jämförde med denna som var en smula billigare;

https://www.bauhaus.dk/stikprop-slagfast-m-jord.html
Jag letade efter en dansk adapter inför resa till Danmark förra året, och även om de verkade finnas överallt i Danmark så hittade jag ingen att köpa här i Sverige, och jag ville inte ägna mig åt att leta i hårdvarubutiker på semestern. Så jag köpte Teslas överprissatta adapter, och visst är det väl trevligare att ha det så egentligen även om den var dyr.

De går att köpa vid alla service centers i Sverige för övrigt, men webbshoppen funkar bara i Holland.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 28 maj 2017 04:31
av mans71
Tack för erbjudandet Veritas, och tack för den länken. Har mailat dom och frågat om dom kan byta schukon i det kittet eller skicka med en dansk stickpropp.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 28 maj 2017 14:21
av bylund
taliz skrev:

Tror du missförstod.. tanken med att komma fram med lite kvar hänger ju ihop med optimal planering för långkörning via Superchargers.
Finns ju ingen poäng att göra det inför sista stoppet där du ska långsamladda..
Som andra skriver har ju också förutsättningarna ändrats en del, nyare batterier får inte maxeffekt från låg SOC, och därför är det inte så god idé att köra ner mot 0 längre...
Det finns ju absolut en poäng att ladda så att man kommer fram nära tomt, om det är ett ställe man ändå ska vara så länge att man hinner ladda. Då slipper man ju en del av väntan på sista superladdaren.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 05 jun 2017 08:08
av Monark1954
Monark1954 skrev:
Veritas skrev:
Bara för information.
Den nya typen av batterier laddas inte snabbt under 10% SOC. De äldre batterierna (85) har en hög hastighet vid mycket låg SOC, men den nyare kemi kan ge så lite som 5-6 kW när du är nästan på 0%.

Tesla Bjørn har också en del information om det i en av hans nya videor.
Bra påminnelse, det har jag missat. ;)
Har på vår x 90D siktat på max 3% vid SOC.
Har nyss tittat på Tesla Björns video men missade ändringen i reglering nu 2017 från tomt batteri.
Får justera min abetterroutplaner. :)
Är det fler än Zoidberg som numera noterat låg laddeffekt upp vid nästan tomt < 10% för er som har 90 kWh batteri?
Tolkar Tesla Björn som att det kan ta upp till 10 minuter att komma upp över 80 kW.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 05 jun 2017 08:35
av Anders77
Har X90D tillverkad i december. Kommit fram med 2% till SUC och då var det inget problem. Startade på 40-50 men gick upp till 100+ ganska snabt. La inte märke till nån skillnad åtminstone mot vanliga fall.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 05 jun 2017 10:30
av janni
Noterade långsam laddning när jag kom till SuC med 3% kvar, tog några minuter innan den drog på fullt.
Dock vet jag inte om de hade med procenten att göra eller att jag hade kört med Range Mode.

Får testa mer på nästa resa.

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 05 jun 2017 10:49
av Remuz
janni skrev:
Noterade långsam laddning när jag kom till SuC med 3% kvar, tog några minuter innan den drog på fullt.
Dock vet jag inte om de hade med procenten att göra eller att jag hade kört med Range Mode.

Får testa mer på nästa resa.
När jag har kört med range mode beter den sig alltid så. Brukar slå av det när jag ska åka långt och använda SuC just därför.

Kom till Arboga med 1km kvar på min X60D. Den började på 40kW, men efter en minut ungefär så var det 99kW effekt. Men det kanske bara är 90-batterier som beter sig så?

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 05 jun 2017 11:08
av Svenssons
danni skrev:

Jag letade efter en dansk adapter inför resa till Danmark förra året, och även om de verkade finnas överallt i Danmark så hittade jag ingen att köpa här i Sverige, och jag ville inte ägna mig åt att leta i hårdvarubutiker på semestern. Så jag köpte Teslas överprissatta adapter, och visst är det väl trevligare att ha det så egentligen även om den var dyr.

De går att köpa vid alla service centers i Sverige för övrigt, men webbshoppen funkar bara i Holland.
Denna borde fungera lika bra som Teslas under förutsättningen att elektrikern har kopplat rätt men det gäller kanske även Teslas egna? Den kostar bara en bråkdel av Teslas också, 40 DKK plus frakt:

https://www.proshop.dk/Stroemkabel-ekst ... on/2296343

Bild

Max 250V/13A.

Edit: Ser nu att Pro Shop inte verkar kunna leverera från sin danska webshop och artikeln inte finns i den svenska...

Re: Kunna inte ladda med 1% kvar [emoji15]

Postat: 07 jun 2017 12:42
av AnteF
Bra att veta. Hade jag råkat ut för det här hade jag frågat i nåt danskt forum om nån i närheten har rätt kabel så man kan få låna över natten. Teslaägare brukar vara väldigt snälla på att hjälpa till. :)