Sida 1 av 2
Politiska beslut i andra länder
Postat: 17 maj 2017 23:13
av Tjell
Läste detta nyligen:
http://channel24news.com/2017/05/ontari ... n-by-2018/ och även
http://www.miljomagasinet.se/artiklar/elbil_16.htm
Någon har fler exempel på vettiga politiska beslut som går åt rätt håll? Hur ska Sverige klara miljömålen som satts upp? Nationellt, så väl som internationellt?
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 19 maj 2017 06:37
av Anders77
Våra egna miljömål baserade på vad vi släpper ut mm är lätta att påverka/klara av.
Ta CO2 från fordon. Vi har satt 70% läggre utsläpp av CO2 från fordon 2030.
Norge skall till 2030 minska med 40%.
Tyskland skall 2050 ha minskat med 95%. De diskuterar, tror ej det är klart, att sluta sälja fossilbilar 2030. Tills dess kommer utsläppen inte sjunka mycket där.
EU har satt som mål att minska CO2 med 40% från 1990 års nivåer till 2030.
Inte för att vara sån, men vi har hårdast mål och påverkar Jorden extremt lite.
Men om vi inte går före och visar vägen, vem skall då göra det?
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 19 maj 2017 06:49
av mati
Anders77 skrev:
Tyskland skall 2050 ha minskat med 95%. De diskuterar, tror ej det är klart, att sluta sälja fossilbilar 2030. Tills dess kommer utsläppen inte sjunka mycket där.
Det diskuteras inte ens enligt vad jag vet. Det var ett förslag som förbundsländerna lade fram i fjol. Men det blev inget med det.
Däremot - och det är beslutat - så ska det byggas ett snabbladdarnätverk med 5000 snabbladdare över hela landet fram till 2020 tror jag det var. Staten puttar in en massa pengar, och man får desto mer bidrag från staten ju kraftigare laddaren är.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 19 maj 2017 07:37
av Herr X
Anders77 skrev:Ta CO2 från fordon. Vi har satt 70% läggre utsläpp av CO2 från fordon 2030.
Det blir högst random om vi klarar att nå de målen - den fjuttiga miljöbilspremien på 40 000 kr gör ju ytterst liten skillnad, och att öka den till 45 000 kr (och byta namn till bonus-malus) kommer inte få särskilt stor effekt. Om Sverige ska ha en chans att minska fordonens utsläpp med 70% till 2030, så är man helt beroende av att fordonstillverkarna gör detta på egen hand - det kommer knappast ske som följd av det svenska bonus-malus-systemet.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 20 maj 2017 05:22
av Anders77
Herr X skrev:Anders77 skrev:Ta CO2 från fordon. Vi har satt 70% läggre utsläpp av CO2 från fordon 2030.
Det blir högst random om vi klarar att nå de målen - den fjuttiga miljöbilspremien på 40 000 kr gör ju ytterst liten skillnad, och att öka den till 45 000 kr (och byta namn till bonus-malus) kommer inte få särskilt stor effekt. Om Sverige ska ha en chans att minska fordonens utsläpp med 70% till 2030, så är man helt beroende av att fordonstillverkarna gör detta på egen hand - det kommer knappast ske som följd av det svenska bonus-malus-systemet.
Jag tror inte heller att vårt förslag från regeringen kommer göra att vi når de målen. Men förhoppningsvis så blir det ändringar inom närmsta åren.
Dock kan biobränslen öka och hjälpa till. Även om de inte är framtiden så är de ändå bättre för miljön än fossila bränslen. Dels så skulle delar av CO2 ändå nå atmosfären samt de andra skadliga kolvätena som finns i kol och olja finns inte i biobränslen. Så som hjälp är de bra, men som framtid nej.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 20 maj 2017 05:23
av Anders77
mati skrev:Anders77 skrev:
Tyskland skall 2050 ha minskat med 95%. De diskuterar, tror ej det är klart, att sluta sälja fossilbilar 2030. Tills dess kommer utsläppen inte sjunka mycket där.
Det diskuteras inte ens enligt vad jag vet. Det var ett förslag som förbundsländerna lade fram i fjol. Men det blev inget med det.
Däremot - och det är beslutat - så ska det byggas ett snabbladdarnätverk med 5000 snabbladdare över hela landet fram till 2020 tror jag det var. Staten puttar in en massa pengar, och man får desto mer bidrag från staten ju kraftigare laddaren är.
Med tanke på att CCS standarden räknar med att inom närmsta åren kunna ha 150KW laddning, så vore det trevligt om såna stolpar kom upp på bra platser

Sen får man hoppas att Tesla då fixar någon adapter lösning för dem med.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 21 maj 2017 11:41
av Tjell
Jag hoppas på att våra politiker kan släppa sin mandatperiodsångest och faktiskt sikta lite framåt, ta till sig vad andra länder gör gott i sina miljöförbättringsarbeten.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 21 maj 2017 11:58
av 12man
andra länder...t.ex danmark
http://efkm.dk/aktuelt/nyheder/nyheder- ... solceller/
eller inte men de är ärliga iallafall, intressant att energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V). tar på sig finansminister rollen
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 21 maj 2017 22:10
av Tjell
Egentligen inte så kul läsning... Det är tydligt att även danska politiker har "skatteintäktsångest" och belamrar ämnet med omfattande regelverk.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 29 maj 2017 16:34
av Elbilisten
Hiroji Onishi, Toyotas försäljningschef i Kina sa ju nyligen: "Vi har inget annat val än att komma över vår elbilsallergi". Kan det vara det som danska politikere har drabbats av? De är i a f experter i att skapa osäkerhet och onödigt krångel för folk som får för sig att de inte vill köpa avgasbil.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/prisfo ... iler-doedt
EDIT:
Den tillfälliga fördröjning av avgiftshöjningen gäller endast 5000 elbilar. Så den som köper elbil nr. 5001 får inte avgiften tillbaka. Osäkerhetsmaximering av högsta klass. Syftet verkar vara att eventuella elbilsköpare ska få ont i magen.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 29 maj 2017 19:46
av neriksson
Anders77 skrev:Våra egna miljömål baserade på vad vi släpper ut mm är lätta att påverka/klara av.
Ta CO2 från fordon. Vi har satt 70% läggre utsläpp av CO2 från fordon 2030.
Norge skall till 2030 minska med 40%.
[...]
Inte för att vara sån, men vi har hårdast mål och påverkar Jorden extremt lite.
Men om vi inte går före och visar vägen, vem skall då göra det?
Sveriges politiker har inte lyft ett finger för att minska utsläppen. Att gå från absolut inget alls till att minska med 70% är
inte att "gå före och visa vägen". Hur man ens kan fälla en sån kommentar till Norge är ju bara skrattretande.
Det är en sak att sätta upp ett långsiktigt mål - en helt annan att följa upp på löftet.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 29 maj 2017 19:54
av LarsL
Svenska politikers ovilja att verkligen göra något kan stavas Volvo. Självklart vill inte Volvo och Volvo AB att deras produkter ska ersättas av batterier. Men som politiker så bör man istället fundera på om vi kan få Northvolt och Tesla att anlägga fabriker här.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 29 maj 2017 20:06
av neriksson
LarsL skrev:Svenska politikers ovilja att verkligen göra något kan stavas Volvo.
Jag läste också i senaste numret av Elbilen att skatterna på bensin och diesel (per år?) uppstiger till 100 miljarder kronor. Etthundramiljarderkronor. 100 000 000 000.
Fanns ingen källa så kan varken bekräfta eller dementera siffrorna, men alla är väl överrens om att det är en stor säck med pengar varje år. Den säcken vill dom förstås ha kvar.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 22:28
av Elbilisten
EU är ju till största delen "andra länder". Så jag hoppas det är OK att klistra in denna länk här:
http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/E ... 1002236722
Påminner om Californien och Kina. "Sälj först x antal elbilar, sen kan ni få registreringsskyltar till x antal avgasbilar."
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 22:35
av Jerker
Elbilisten skrev:EU är ju till största delen "andra länder". Så jag hoppas det är OK att klistra in denna länk här:
http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/E ... 1002236722
Påminner om Californien och Kina. "Sälj först x antal elbilar, sen kan ni få registreringsskyltar till x antal avgasbilar."
Najs!

Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 22:52
av Svenssons
Elbilisten skrev:EU är ju till största delen "andra länder". Så jag hoppas det är OK att klistra in denna länk här:
http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/E ... 1002236722
Påminner om Californien och Kina. "Sälj först x antal elbilar, sen kan ni få registreringsskyltar till x antal avgasbilar."
Är rädd för att det blir en "EU-tvist" på det så att pluginhybrider kommer att räknas som elbilar i kvoten...
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 23:03
av bjelkeman
neriksson skrev:LarsL skrev:Svenska politikers ovilja att verkligen göra något kan stavas Volvo.
Jag läste också i senaste numret av Elbilen att skatterna på bensin och diesel (per år?) uppstiger till 100 miljarder kronor. Etthundramiljarderkronor. 100 000 000 000.
Fanns ingen källa så kan varken bekräfta eller dementera siffrorna, men alla är väl överrens om att det är en stor säck med pengar varje år. Den säcken vill dom förstås ha kvar.
Personbilar körde 6.7 miljarder mil 2016. [1] Om vi säger att bilarna drar i genomsnitt 0.7 l/milen. [2] Då har vi 6.7 miljarder x 0.7 l bränsle = 4.7 miljarder liter bränsle. 13 kr /liter, ger 61 miljarder kronor i bränsle. Av det så är ungefär 65% skatter och moms. [3] Så personbilstrafiken drar in 61 miljarder x 0.65 = drygt 40 miljarder. Blir lastbilar, lätta lastbilar mm resten av 100 miljarder? Kanske. Det är ju rätt storleksordning i alla fall. Detta är ju bara en överslagskalkyl.
The Economist tror vi får transportskatter istället för bensinskatter.
https://www.economist.com/news/internat ... -ways-make
[1]
http://www.trafa.se/globalassets/statis ... r-2016.pdf?
[2] Ser rimligt ut
http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar ... en-180315/
[3]
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi ... pa-bensin/
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 23:13
av Plutric
+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 23:18
av bjelkeman
Plutric skrev:+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 23:24
av Plutric
bjelkeman skrev:Plutric skrev:+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.
Ok, håller med!
Jag syftade mer på ökad förbrukning av el ger direkt skatteintäkt. Frågan är hur mkt det blir om merparten av bilparken bytsut.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 23:43
av bjelkeman
Plutric skrev:bjelkeman skrev:Plutric skrev:+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.
Ok, håller med!
Jag syftade mer på ökad förbrukning av el ger direkt skatteintäkt. Frågan är hur mkt det blir om merparten av bilparken bytsut.
Man brukar säga att vi behöver ungefär 12-15% mer elproduktion än vad vi förbrukar idag om transporten ska gå på el. Det blir ungefär 0.15 x 150 TWh, eller 20 TWh eller så (upp till dubbelt vad nu vindkraften producerar idag, 10 TWh). [1] Ett bra år är det ungefär vad vi exporterar. Vi kan m.a.o vara självförsörjande på transport el, när det går bra, redan idag.
20 TWh är 20 miljarder kWh. Elskatt är 40 öre inklusive moms.
Så extra skatteintäkterna blir väl då 20 miljarder x 0.40 = 8 miljarder. Inte direkt en ersättning för de 100 miljarder bensinskatterna. (Överslagsberäkningar igen, ta set med en nypa salt.)
[1]
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi ... gK-PPD_BwE
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 07 aug 2017 23:52
av Jerker
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 08 aug 2017 06:07
av mati
Jag har inte särskilt stort förtroende för EU-kommissionen och att deras förslag ska gå igenom. Länder som Tyskland kommer att göra bokstavligen allt de kan för att förhindra ett sådant beslut. Resultatet kommer i bästa fall att bli en idiotkompromiss. Jag tänker på DLR med släckta bakljus, bensinmotorljud för elbilar, etc.
Antagligen blir det totalt urvattnat, dvs biltillverkarna "tvingas" sälja bilar som de ändå redan har på g, dvs feta förbränningsmotorer med en pytteliten elmotor som hjälper till ibland.
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 08 aug 2017 13:15
av Tjell
Att EU-styret kommer att kläcka ur sig urvattnade idiotförslag, det vet vi redan...
Re: Politiska beslut i andra länder
Postat: 01 sep 2017 12:55
av Svenssons
Verkar som Polen har satt ett mål att ha 1 miljon elbilar på vägarna 2025. I dag saknas dock laddnätverk men det verkar ändras inom kort:
In 2015 the world reached the milestone of 1 million electric vehicles in use globally. The EV segment in Europe is growing rapidly. Currently, 23% of the cars in Norway and 10% of the cars in the Netherlands are electric. Poland has a national goal of 1 million EVs on the road by 2025, according to the Ministry of Energy's Plan for the Development of E-Mobility in Poland.
However, Poland lacks public EV charging infrastrucutre. This lack of charging infrastructure is the single biggest obstacle preventing people from buying an electric vehicle, even as the prices of such vehicles continues to drop. It also makes Poland relatively inaccessible to EV drivers from abroad.
We are building a nationwide network of charging stations to overcome this problem.
http://greenwaypolska.pl/en/ev-explained