Sida 1 av 2

Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:10
av ICEGrinder
Första inlägget efter en lång tids underhållande och lärorik läsning här på forumet. Har precis bokat en lagerbil, S75D med Panotak, premiumljud och obegränsad supercharging till ett helt OK pris (får i princip premiumljudet och superchargingen "på köpet" gentemot nybeställning).

Jag överväger dock ändå att byta till en nybeställning, främst med tanke på Model3-presentationen i sommar. Kan Tesla verkligen annonsera Model 3, med uppdaterad batteriteknologi (och potentiellt snabbare laddning), ny skärm (om än inte bekräftat "bättre") etc utan att samtidigt lansera uppdateringar för MS/MX? Det känns som att de riskerar en stor påverkan på nybilsförsäljningen av framför allt S om de inte gör det.

En nybeställning skulle innebära leverans någon gång i höst, med möjlighet att avboka bilen om det visar sig att den inte har uppdateringar som eventuellt presenteras i sommar. Jag inser att man kan resonera så här i all oändlighet, men det känns ändå lite extremt just nu när en helt ny modell står för dörren.

Alla tankar runt ovanstående spekulationer är välkomna :) Skulle ni väntat eller gått på en lagerbil?

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:17
av gellerstam
Ska du köra bil nu eller i höst? ;-) Vad kör du idag? ICE?

Köp det du behöver när du behöver det, det kommer alltid nya "bättre" tillbehör/modeller. Ska du vänta på nästa "update" så blir det aldrig en Tesla....

Har nog aldrig hört om ngn här på TCS som ångrat att de köpt en Model S. Snarare säger alla "Varför köpte jag inte en tidigare...."

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:21
av bylund
Jo, största problemet med att avvakta om man inte redan ha en Tesla är ju att man fortsätter att vara utan Tesla.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:31
av ALDA
Tror inte det blir några revolutionerande ändringar på TMS bara för att TM3 kommer. Däremot finns det en risk att Tesla vill göra gapet större mellan modellerna, och därför tar bort 75'an. Dom har ju sänkt priset på den ganska drastiskt nu, kan ju vara att man vill sälja ut så många som möjligt innan den tas bort... Bara gissningar givetvis, men who knows!

Annars håller jag med gellerstam - du kommer inte ångra om du köper nu, no matter what :D :D :D

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:37
av Smutt
Vad kan komma som är bättre än fri laddning? Är en sån underbar känsla att inte betala på långresor :D jag har informerat min familj att vi kör vår s60 tills det inte går längre...att sälja eller inte köpa en bil med fri laddning är som sagan när dom slaktar hönan som värper guldägg :lol:

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:40
av danni
Den här leken har Tesla-spekulanter lekt sen begynnelsen. Kommer det ny AP-hårdvara, får vi en HUD, kommer det att komma supercharging med 800 kW, kommer bilarna att få flygförmåga, kommer en Q-modell (quadmotorer!), kommer priserna gå ner, kommer det en 120 kWh-modell, osv, osv. Om man tänker avvakta och se vad nästa stora grej blir så kommer man aldrig få köpt nån bil.

Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?

(Fri supercharging däremot värderar jag inte särskilt högt. Visst, det är en frihetskänsla som är svår att sätta fingret på, men rent ekonomiskt gör det inte mycket skillnad.)

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:49
av Smutt
danni skrev:
Den här leken har Tesla-spekulanter lekt sen begynnelsen. Kommer det ny AP-hårdvara, får vi en HUD, kommer det att komma supercharging med 800 kW, kommer bilarna att få flygförmåga, kommer en Q-modell (quadmotorer!), kommer priserna gå ner, kommer det en 120 kWh-modell, osv, osv. Om man tänker avvakta och se vad nästa stora grej blir så kommer man aldrig få köpt nån bil.

Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?

(Fri supercharging däremot värderar jag inte särskilt högt. Visst, det är en frihetskänsla som är svår att sätta fingret på, men rent ekonomiskt gör det inte mycket skillnad.)
Beror ju på vad man jämför med, räknar man mot 2kr kilowatt så är det inte så jättemycket men i jämför man med diesel bensin är skillnaden enorm ska till Split i sommar tar jag Dieseln så typ 9000kr Teslan gratis. Nåt jag uppskattar mer en en HUD eller nåt annat nytt

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:55
av LarsL
Smutt skrev:
danni skrev:
Den här leken har Tesla-spekulanter lekt sen begynnelsen. Kommer det ny AP-hårdvara, får vi en HUD, kommer det att komma supercharging med 800 kW, kommer bilarna att få flygförmåga, kommer en Q-modell (quadmotorer!), kommer priserna gå ner, kommer det en 120 kWh-modell, osv, osv. Om man tänker avvakta och se vad nästa stora grej blir så kommer man aldrig få köpt nån bil.

Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?

(Fri supercharging däremot värderar jag inte särskilt högt. Visst, det är en frihetskänsla som är svår att sätta fingret på, men rent ekonomiskt gör det inte mycket skillnad.)
Beror ju på vad man jämför med, räknar man mot 2kr kilowatt så är det inte så jättemycket men i jämför man med diesel bensin är skillnaden enorm ska till Split i sommar tar jag Dieseln så typ 9000kr Teslan gratis. Nåt jag uppskattar mer en en HUD eller nåt annat nytt
Jo men det påverkas inte av en Tesla med fri SC eller inte då handlar det om ca 2kr/kWh

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 11:57
av Bjelke
Dessutom, om du kan ta en lagerbil nu till ett bra pris (med fri SuC mm som inte finns att köpa alls snart) så kan du antagligen
sälja den till ett skapligt pris utan ngn större förlust till hösten ;)

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 12:40
av danni
Smutt skrev:
danni skrev:
Den här leken har Tesla-spekulanter lekt sen begynnelsen. Kommer det ny AP-hårdvara, får vi en HUD, kommer det att komma supercharging med 800 kW, kommer bilarna att få flygförmåga, kommer en Q-modell (quadmotorer!), kommer priserna gå ner, kommer det en 120 kWh-modell, osv, osv. Om man tänker avvakta och se vad nästa stora grej blir så kommer man aldrig få köpt nån bil.

Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?

(Fri supercharging däremot värderar jag inte särskilt högt. Visst, det är en frihetskänsla som är svår att sätta fingret på, men rent ekonomiskt gör det inte mycket skillnad.)
Beror ju på vad man jämför med, räknar man mot 2kr kilowatt så är det inte så jättemycket men i jämför man med diesel bensin är skillnaden enorm ska till Split i sommar tar jag Dieseln så typ 9000kr Teslan gratis. Nåt jag uppskattar mer en en HUD eller nåt annat nytt
Jag jämför självklart mellan att köpa en Tesla med fri supercharging och en utan. Det finns en mental fördel att ha helt fri supercharging, det blir en större frihetskänsla. Men jag tror att de pengar man faktiskt kommer lägga på betald supercharging kommer vara i sammanhanget minimala. Det ingår ju 400 kWh per år. Jag räknar med att jag i år, inkl en semesterresa till Italien och tillbaks, kommer att ladda runt 1000 kWh på superchargers. Med 400 kWh gratis och 2 kr per kWh blir det 100 kr per månad om man slår ut det. Visst, det är ju fortfarande pengar, men det lär väl knappast vara några summor som kommer påverka exakt vilken Tesla man köper, eller?

Och detsamma gäller ju om man jämför med att byta från en dieselbil. Då tittar du på att antingen gå från 2000 kr diesel per månad till 300 kr hemmaladdning per månad, eller från 2000 kr diesel per månad till 300 kr hemmaladdning + 100 kr superladdning per månad. Lär nog inte knäcka några kalkyler det heller.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 12:52
av Smutt
danni skrev:
Smutt skrev:
danni skrev:
Den här leken har Tesla-spekulanter lekt sen begynnelsen. Kommer det ny AP-hårdvara, får vi en HUD, kommer det att komma supercharging med 800 kW, kommer bilarna att få flygförmåga, kommer en Q-modell (quadmotorer!), kommer priserna gå ner, kommer det en 120 kWh-modell, osv, osv. Om man tänker avvakta och se vad nästa stora grej blir så kommer man aldrig få köpt nån bil.

Om du köper den lagerbil du bokat så kommer du få en helt otrolig bil. Räcker inte det?

(Fri supercharging däremot värderar jag inte särskilt högt. Visst, det är en frihetskänsla som är svår att sätta fingret på, men rent ekonomiskt gör det inte mycket skillnad.)
Beror ju på vad man jämför med, räknar man mot 2kr kilowatt så är det inte så jättemycket men i jämför man med diesel bensin är skillnaden enorm ska till Split i sommar tar jag Dieseln så typ 9000kr Teslan gratis. Nåt jag uppskattar mer en en HUD eller nåt annat nytt
Jag jämför självklart mellan att köpa en Tesla med fri supercharging och en utan. Det finns en mental fördel att ha helt fri supercharging, det blir en större frihetskänsla. Men jag tror att de pengar man faktiskt kommer lägga på betald supercharging kommer vara i sammanhanget minimala. Det ingår ju 400 kWh per år. Jag räknar med att jag i år, inkl en semesterresa till Italien och tillbaks, kommer att ladda runt 1000 kWh på superchargers. Med 400 kWh gratis och 2 kr per kWh blir det 100 kr per månad om man slår ut det. Visst, det är ju fortfarande pengar, men det lär väl knappast vara några summor som kommer påverka exakt vilken Tesla man köper, eller?

Och detsamma gäller ju om man jämför med att byta från en dieselbil. Då tittar du på att antingen gå från 2000 kr diesel per månad till 300 kr hemmaladdning per månad, eller från 2000 kr diesel per månad till 300 kr hemmaladdning + 100 kr superladdning per månad. Lär nog inte knäcka några kalkyler det heller.
Svårt att fatta hur mycket mer man kör Tesla såg varningar om det på forumet innan köp,men det är sjukt hur ett bilköp kan så totalt ändra hur man ser på bilkörning jag kör dubbelt så mycket minst och tycker det är riktigt kul så länge inte frugan tar Teslan och lämnar mig med Dieseln då tycker jag det är som kvarsittning i skolan :)

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:19
av mati
Äh, ja. Jag fick min bil för sex veckor sedan med 0 mil på mätaren. Nu har den passerat 560 mil. På 6 veckor! Helt sinnessjukt. Jag jobbpendlar inte ens eftersom jag har mitt kontor hemma. Måste vara fel på mätaren...

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:21
av danni
Ja, det stämmer verkligen. Vi nästan letar ursäkter för att åka mer bil :)

"Vad ska vi göra idag då?"
"Ungarna sa att de är sugna på glass och vädret är fint. Kände inte du till nåt grymt glasställe 20 mil bort?"
"jo, absolut! Mot bilen!"

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:25
av mati
Just det precis. Vi åker nästan alltid 3 mil till Lidköping när vi ska handla. Vi hade kunnat handla i byn som har en minst lika bra ICA-affär. Men vi gör inte det. Ursäkterna är ganska kreativa, men den verkliga anledningen är naturligtvis att vi vill åka Tesla så långt det bara går. Och så kan vi av en händelse glömma nåt. Då får vi åka en gång till. Det är verkligen sjukt att den känslan inte går över.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:34
av Jerker
Jag har definitivt, efter 18 månader på det här forumet, blivit så indoktrinerad i min inställning till vad en bil får kosta att jag allvarligt skulle ha övervägt att köpa en S lagerbil idag om det bara gick att få med drag.

Helt sjukt hur man kan flytta mentala gränser! :shock:

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:35
av Smutt
Så en kalkyl om hur lite betydelse fri SUC har kan slå väldigt fel

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:41
av mati
Jerker skrev:
Helt sjukt hur man kan flytta mentala gränser! :shock:
Ja, så är det. Jag tycker numera att vanliga bilar är jättebilliga. 300-tusen för en bil är ingenting liksom. Att bilen är tre gånger så mycket värd som kåken jag bor i är väl inget konstigt.
BTW Jerker, en lager-X kanske? Den har drag. Och du behöver ju inte ens praktisera självbedrägeri eftersom du redan har kommit till den punkten att du anser att en Tesla är billig. ;-)

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:45
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Helt sjukt hur man kan flytta mentala gränser! :shock:
Ja, så är det. Jag tycker numera att vanliga bilar är jättebilliga. 300-tusen för en bil är ingenting liksom. Att bilen är tre gånger så mycket värd som kåken jag bor i är väl inget konstigt.
BTW Jerker, en lager-X kanske? Den har drag. Och du behöver ju inte ens praktisera självbedrägeri eftersom du redan har kommit till den punkten att du anser att en Tesla är billig. ;-)
Nja, X:en är faktiskt ännu dyrare och jag tillhör dem som inte är så förtjust i bakdörrarna. Skulle helst av allt vilja ha en Y när den kommer, bara man kan få den utan flaxet.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:47
av Smutt
Så fort ordet skollov nämns så tänker jag direkt vart ska vi köra då? Har också tänkt vad häftigt och ha laddat på alla SUC i Sverige :lol:

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:49
av Jerker
Kollade just för att jämföra priser och det finns inga X på lager nu.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:52
av kangru
Smutt skrev:
Så en kalkyl om hur lite betydelse fri SUC har kan slå väldigt fel
Nja, det som man åker 'lokalt', dvs under 35-40mil per dag laddas nog till övervägande delen hemma eller på jobbet om man har möjlighet till det. Därför blir SuC delen inte lika markant om du inte dag eller veckopendlar så du måste använda SuC.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 13:56
av Smutt
kangru skrev:
Smutt skrev:
Så en kalkyl om hur lite betydelse fri SUC har kan slå väldigt fel
Nja, det som man åker 'lokalt', dvs under 35-40mil per dag laddas nog till övervägande delen hemma eller på jobbet om man har möjlighet till det. Därför blir SuC delen inte lika markant om du inte dag eller veckopendlar så du måste använda SuC.
Några resor genom Europa och du är snart uppe i 500kr månad som det inte är skatt eller annat tråkigt på

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 14:00
av mati
Jerker skrev:
Nja, X:en är faktiskt ännu dyrare och jag tillhör dem som inte är så förtjust i bakdörrarna. Skulle helst av allt vilja ha en Y när den kommer, bara man kan få den utan flaxet.
Jag håller med. Det är en av anledningarna varför jag valde en S igen och ingen X. Procentuellt är ju inte X:en så mycket dyrare, men den har mindre räckvidd, den ser ut som en flodhäst och jag vill inte ha flaxet heller. Jag har fortfarande ingen dragkrok och det är visserligen kasst, men jag har börjat anpassa mig även i det avseendet.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 14:27
av danni
Smutt skrev:
kangru skrev:
Smutt skrev:
Så en kalkyl om hur lite betydelse fri SUC har kan slå väldigt fel
Nja, det som man åker 'lokalt', dvs under 35-40mil per dag laddas nog till övervägande delen hemma eller på jobbet om man har möjlighet till det. Därför blir SuC delen inte lika markant om du inte dag eller veckopendlar så du måste använda SuC.
Några resor genom Europa och du är snart uppe i 500kr månad som det inte är skatt eller annat tråkigt på
Alltså, för 500 kr per månad i SuC-kostnad ska du köra ca 1500 mil om året som laddas med SuC-laddning. Jag tror ärligt talat det är väldigt ovanligt. De flesta laddar som allra mest hemma. Även när man är ute på långresor går det ta rätt mycket på destinationsladdning istället för SuC. Ska du upp i 1500 mil SuC-laddning på ett år skulle jag säga att du ska ut på åtminstone 3-4 rejäla Europa-resor. Per år.

Re: Lagerbil eller inte

Postat: 09 maj 2017 14:33
av Smutt
danni skrev:
Smutt skrev:
kangru skrev:
Smutt skrev:
Så en kalkyl om hur lite betydelse fri SUC har kan slå väldigt fel
Nja, det som man åker 'lokalt', dvs under 35-40mil per dag laddas nog till övervägande delen hemma eller på jobbet om man har möjlighet till det. Därför blir SuC delen inte lika markant om du inte dag eller veckopendlar så du måste använda SuC.
Några resor genom Europa och du är snart uppe i 500kr månad som det inte är skatt eller annat tråkigt på
Alltså, för 500 kr per månad i SuC-kostnad ska du köra ca 1500 mil om året som laddas med SuC-laddning. Jag tror ärligt talat det är väldigt ovanligt. De flesta laddar som allra mest hemma. Även när man är ute på långresor går det ta rätt mycket på destinationsladdning istället för SuC. Ska du upp i 1500 mil SuC-laddning på ett år skulle jag säga att du ska ut på åtminstone 3-4 rejäla Europa-resor. Per år.
Vi har alla olika körmönster jag tror jag når dit, men även 200kr är roligare än en HUD