17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Postat: 06 maj 2017 10:19
Ny version ute tydligen. Release notes här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 7-4.90322/
https://teslaclubsweden.se/forum/
https://electrek.co/2017/05/06/tesla-au ... striction/Since October 2014, when Tesla introduced the first generation autopilot, the company had regularly released more advanced autonomous features in its vehicles. But since the release of Autopilot 2.0 using Tesla’s own computer vision, it was actually regressing and the progress stopped.
CEO Elon Musk explained on a conference call with analysts earlier this week:
“We had a bit of a dip, obviously, because of the unexpectedly rapid transition away from Mobileye, where we’d expected to have the Mobileye chip on the board as we transitioned but Mobileye refused to allow that. So then we had to basically recreate all the Mobileye functionality in about 6 months – which we did.”
With this release, it looks like the “dip” is pretty much over and Tesla can now go back on leveraging its Autopilot technology to release more advanced features – leading eventually to full autonomous driving. It was a tough few months for Tesla owners with Autopilot 2.0 vehicles, but now it looks like it will be some exciting times on the Autopilot front.
Ja, Elon har nämnt det tidigare också men jag förstår om du inte hänger med i alla trådar här på forumetJerker skrev:Electrek skriver om detta och för första gången har jag sett en förklaring på varför det tagit så lång tid att komma ikapp med AP2. Man hade tydligen räknat med att få använda Mobileyes chip under en övergångsperiod vilket de inte fick och tvingades därför börja helt från scratch:
https://electrek.co/2017/05/06/tesla-au ... striction/Since October 2014, when Tesla introduced the first generation autopilot, the company had regularly released more advanced autonomous features in its vehicles. But since the release of Autopilot 2.0 using Tesla’s own computer vision, it was actually regressing and the progress stopped.
CEO Elon Musk explained on a conference call with analysts earlier this week:
“We had a bit of a dip, obviously, because of the unexpectedly rapid transition away from Mobileye, where we’d expected to have the Mobileye chip on the board as we transitioned but Mobileye refused to allow that. So then we had to basically recreate all the Mobileye functionality in about 6 months – which we did.”
With this release, it looks like the “dip” is pretty much over and Tesla can now go back on leveraging its Autopilot technology to release more advanced features – leading eventually to full autonomous driving. It was a tough few months for Tesla owners with Autopilot 2.0 vehicles, but now it looks like it will be some exciting times on the Autopilot front.
Vilket stör mig oerhört!vigge50 skrev:Ja, Elon har nämnt det tidigare också men jag förstår om du inte hänger med i alla trådar här på forumet![]()
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=7771
Samma här. Har bara småkört lite tycker jag (500 mil på en månad - va f-n hände där?) men filbyte gör man bäst i att ta över manuellt. Att hålla sig i en fil funkar ganska ok utom vid vissa avfarter eller när bilen framför verkar vara "mysko", då blir bilen väldigt nervös (och jag också). Sthlm rusningstrafik har jag också provat några gånger. Funkade verkligen bra till en gång då jag fick bryta in då billen var påväg in i framförvarande bil. Kan hända att ap var lika frustrerad över situationen som jagmati skrev:Få se när den dyker upp.
Jag har försökt att använda AP så mycket som möjligt de senaste dagarna på resan till Tyskland. Det fungerar ganska bra på motorvägar så länge man håller sig i sin fil. Filbyten har jag inte blivit klok på, trots över 150 mils testkörning. Ibland funkar det, ibland inte. Enklare att byta fil manuellt. Hoppas det har förbättrats. Hastighetsbegränsningen till 130km/h ställer till det rejält på tyska motorvägar. Allt som oftast går det fortare än så i mittenfilen, medan det går mycket långsammare i högerfilen. Man kör alltså utan AP och då blir det fullt fräs och lite kul BMW-förnedring i vänsterfilen istället.En höjning till 150km/h är efterlängtad och nödvändig om man vill flyta med i trafiken.
AP på landsvägar var på tiden att det kom, om det fungerar. Hittills har jag inte kunnat köra AP på vägen ner till Göteborg, förutom allra sista biten efter Lerum. Hoppas den blir lite mer användbar nu.
Tycker ändå fortfarande att det är roligare (och säkrare) att köra själv.
Men det är väl ingen som sagt att dom ska köra bättre än vi som kör så utmärkt själva här i Sverige, men köra lär ju bilen göra i varje fall om än dåligt.Bjelke skrev:Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror
Jo, det har sagts och framförs alltid som argument varför vi "behöver" självkörande bilar. Däremot så kommer ingen människa med vett låta sig köras av en bil som kör mycket sämre än en genomsnittlig mänsklig förare.Pontus skrev:Men det är väl ingen som sagt att dom ska köra bättre än vi som kör så utmärkt själva här i Sverige, men köra lär ju bilen göra i varje fall om än dåligt.Bjelke skrev:Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror
Det var inte helt seriöst menat och jag syftade på att vi här i Sverige kör så väldigt mycket bättre än genomsnittet i världen och därför är det ingen som sagt att AP ska vara bättre än en SVENSK föraremati skrev:Jo, det har sagts och framförs alltid som argument varför vi "behöver" självkörande bilar. Däremot så kommer ingen människa med vett låta sig köras av en bil som kör mycket sämre än en genomsnittlig mänsklig förare.Pontus skrev:Men det är väl ingen som sagt att dom ska köra bättre än vi som kör så utmärkt själva här i Sverige, men köra lär ju bilen göra i varje fall om än dåligt.Bjelke skrev:Helt självkörande bilar är närmare än dom flesta tror
I fallet med AP2 ser man med lite välvilja den goda intentionen, även om den är ganska farlig i nuläget så gör den faktiskt saker rätt ibland. Med tanke på att den i dagsläget by design nästan inte ser nånting i sin omgivning fungerar den väl så bra det går. Den har säkert potential att bli mycket bättre men det är en lång och besvärlig uppförsbacke.
Jag förstår det. Men i Sverige är man väl bäst på ALLT, inte bara bäst på att köra bil?Pontus skrev:Det var inte helt seriöst menat och jag syftade på att vi här i Sverige kör så väldigt mycket bättre än genomsnittet i världen och därför är det ingen som sagt att AP ska vara bättre än en SVENSK förare
Självklart även om vi inte uttalar det lika mycket som i bilens hemlandmati skrev:Jag förstår det. Men i Sverige är man väl bäst på ALLT, inte bara bäst på att köra bil?Pontus skrev:Det var inte helt seriöst menat och jag syftade på att vi här i Sverige kör så väldigt mycket bättre än genomsnittet i världen och därför är det ingen som sagt att AP ska vara bättre än en SVENSK förare
Nja, jag är inte så säker på det.Pontus skrev:Självklart även om vi inte uttalar det lika mycket som i bilens hemland
Det säger de inget om. Det verkar inte som att gränsen har höjts.vigge50 skrev:Hur är det med autobroms, den var efter förra uppdateringen väldigt begränsad, har hastigheten höjts?
Det stod ingenting om att den var begränsad när det kom heller, det var först efter kontroll i instruktionsboken vad jag förstod det som det kom fram att den var begränsad.mati skrev:Det säger de inget om. Det verkar inte som att gränsen har höjts.vigge50 skrev:Hur är det med autobroms, den var efter förra uppdateringen väldigt begränsad, har hastigheten höjts?
Ingen i Sverige enligt https://ev-fw.com/track-reports.phpAlfred skrev:Är det någon här som har fått uppdateringen än?
Software update available!mati skrev:Ingen i Sverige enligt https://ev-fw.com/track-reports.phpAlfred skrev:Är det någon här som har fått uppdateringen än?