Sida 1 av 2

Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 07:41
av jespersundqvist
Hej!
Läste nu på morgonen en artikel i min länstidning om att en gammal bil, läs Volvo 940 är bättre än en elbil, dvs Tesla osv.
Enligt författaren skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton koldioxid på 6000mil, medan det skulle krävas dryga 23 ton koldioxid för att producera en e-Golf.
Kan det verkligen stämma isåntfall är det någon här på forumet som har källa på det?BildBild

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 07:49
av pinussen
Blev det inte någon koldioxid när de byggde Bettan? Sen kommer det ju lite mer otrevligheter ur en förbränningsmotor än co2.

Skickat från min S40 via Tapatalk

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 07:53
av vigge50
pinussen skrev:
Blev det inte någon koldioxid när de byggde Bettan? Sen kommer det ju lite mer otrevligheter ur en förbränningsmotor än co2.

Skickat från min S40 via Tapatalk
Det är strunt samma vad som släpptes ut när den producerades numera, den är redan producerad så frågan är om vi minskar utsläppen genom att skrota den och bygga en elbil eller om vi ska behålla den och aldrig bygga elbilen. Pga att de blir så mycket utsläpp vid tillverkningen(nog mer än bara CO2) så är det bättre att behålla den än att byta till en elbil. Om du däremot ändå ska köpa en ny bil så är det bättre att köpa en elbil än en fossilbil.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 08:05
av TiborBlomhall
Att kasta en fungerande pryl och ersätta den med en ny lönar sig sällan miljömässigt.

Frågan är snarare vad han ska skaffa för bil när hans Volvo slutar leva upp till sitt namn och inte rullar längre.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 08:11
av pinussen
Jo oftast är det ju bättre att använda färdigt det man har. Men lite konstig vinkling på reportaget, "jag har en bra gammal bil som inte är så farlig för miljön om vi räknar på en av alla miljöfaktorer så därför är elbilar dåliga"

Skickat från min S40 via Tapatalk

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 08:15
av Jerka
Precis, man jämför äpplen och päron. Nya elbilar konkurrerar med nya fossilbilar, inte med gamla.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 08:29
av mickeisol
Ifall fokus vore miljön i sverige så borde man göra som norge med nya bilar och inte plåga folk som har kvar sin gamla bil med perversa skatter på bränsle,
Utan se till att varje ny bil som säljs är en elbil, och sen skrotas dom gamla bilarna bort naturligt.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 08:36
av jonas
Jag räknade ut att efter fyra år med elbil skulle hon ha neutraliserat tillverkningsutsläppet. Hon körde ca 2500mil per år om jag räknat rätt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 08:52
av Svenssons
jonas skrev:
Jag räknade ut att efter fyra år med elbil skulle hon ha neutraliserat tillverkningsutsläppet. Hon körde ca 2500mil per år om jag räknat rätt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Precis, inte bara ignorerades utsläppen för tillverkningen av avgasbilen utan elbilens produktionskostnad slogs ut på bara 6000 mil precis som att elbilen inte kunde rulla längre.

Dubbelt bedrägligt antagande eller dubbel otur när författaren skrev artikeln.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 09:17
av chaffis75
De artikeln säger är ju att vi ska sluta tillverka bilar för de är bättre att använda de gamla, vilket såklart är sant men ganska snart skulle jag tro de uppstår ett problem på begagnat marknaden med för litet utbud...

Nej ska man jämför så måste man ju jämföra en ny bil mot en ny bil och räkna på en vettig livslängd på bilen, finns säkert massor av statistik på medellivslängd och medel miltal för en bils liv.

Och som tibor säger (tror jag), vi ska inte sluta använda de bilar som redan finns och vi ska inte byta ut dem i förtid utan vi ska vara se till att minska produktionen av nya fossilbilar och då känns de idag lämpligt att ersätta dessa med elbilar.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 09:32
av jonas
En gammal bil som körs lite kan behållas men varje långmilare typ författarens 940 blir ju klimatneutral efter 10 000 mil ungefär.

Så om en fossilbil kommer köra mer än 10 000 mil till i sitt liv är det nog bättre att ersätta med en elbil.

Hon hade kört 55 000 mil om jag minns rätt, inte riktigt tillbaka på jorden än ;-).

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 10:19
av Anders77
Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.

Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 10:25
av Schackis
Dessutom finns ju den här aspekten: jag vill byta ut min V70 som är 4 år gammal mot en Tesla. Vad händer med min V70? Inte skrotas den, utan den ersätter i en byteskedja andra bilar tills i slutändan en ganska dålig bil skrotas. Alltså ersätter den nya Teslan en ganska dålig bil i fordonsflottan trots att jag själv sitter och räknar på Tesla vs V70.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 10:31
av Anders77
Schackis skrev:
Dessutom finns ju den här aspekten: jag vill byta ut min V70 som är 4 år gammal mot en Tesla. Vad händer med min V70? Inte skrotas den, utan den ersätter i en byteskedja andra bilar tills i slutändan en ganska dålig bil skrotas. Alltså ersätter den nya Teslan en ganska dålig bil i fordonsflottan trots att jag själv sitter och räknar på Tesla vs V70.
precis.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 11:36
av Teslalink
jespersundqvist skrev:
Hej!
Läste nu på morgonen en artikel i min länstidning om att en gammal bil, läs Volvo 940 är bättre än en elbil, dvs Tesla osv.
Enligt författaren skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton koldioxid på 6000mil, medan det skulle krävas dryga 23 ton koldioxid för att producera en e-Golf.
Kan det verkligen stämma isåntfall är det någon här på forumet som har källa på det
Enligt den Mercerdes B-Klasse LCA analys som finns http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-livscykelanalys/ så behöver en B-Klasse Electric drive ca 10 TON att tillverka. I norden är du alltså break-even efter ca 3000 mil med hennes bil jämfört med att bygga en ny Mercedes B-Klasse

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 12:03
av AGCF
Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.


Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 12:29
av Franz
I Ukraina rullar det en blandning av gamla sovjetiska fordon, diverse enklare Geely-bilar, splitternya Q7, S-klass m.fl. samt en stor andel mer eller mindre gamla "vanliga" importerade bilar. Tro mig, när en bil som har flera år kvar av sin livstid exporteras dit kan den ersätta bilar både är akut farliga för miljön och de som åker i dem.
Att man kommer fram till att man skall behålla gamla bilar tyder på en förvirring som bara kan uppstå efter att man andats in för mycket avgaser.

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 12:43
av Jerker
Här är artikeln på nätet. Synd att det inte går att kommentera.
http://www.st.nu/kultur/katarina-osthol ... en-ny-logn

Men det skulle ju kunna gå att göra ett inlägg på deras FB-sida:
https://www.facebook.com/mediehusetST/

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 12:56
av Franz
AGCF skrev:
Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.


Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Extra ohederligt att väja 6000 mil på 5 år är när man själv fixat det på ungefär 2,5 år. Bilen besiktigades i oktober 2014 med 48 257 mil på mätaren och är nu alltså uppe i nästan 55 000 mil...
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KRE005

Enligt artikeln skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton CO2 genom 6000 mil körning (om hennes bil nu drar lika mycket i verkligheten som den skall enligt spec...). E-golfen hon nämner skulle alltså kräva 23,4 ton CO2 för tillverkningen. 23,4/19 * 6000 = 7400 mil. D.v.s. bara CO2-utsläppen från hennes bil skulle räcka till att bygga en ny e-golf var 3:e år...

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 13:12
av vigge50
Franz skrev:
AGCF skrev:
Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.


Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Extra ohederligt att väja 6000 mil på 5 år är när man själv fixat det på ungefär 2,5 år. Bilen besiktigades i oktober 2014 med 48 257 mil på mätaren och är nu alltså uppe i nästan 55 000 mil...
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KRE005

Enligt artikeln skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton CO2 genom 6000 mil körning (om hennes bil nu drar lika mycket i verkligheten som den skall enligt spec...). E-golfen hon nämner skulle alltså kräva 23,5 ton CO2 för tillverkningen. 23,4/19 * 6000 = 7400 mil. D.v.s. bara CO2-utsläppen från hennes bil skulle räcka till att bygga en ny e-golf var 3:e år...
Hennes mail står längst ner i artikeln, ett svar hade varit intressant ;)

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 20:28
av Bjelke
Anders77 skrev:
Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.

Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
Sjukt bra svar! :) tror jag lånar lite av det även om jag oftast inte orkar bry mig i såna diskussioner så är det ju ändå
bra att ha bra svar på tal sas :)

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 20:55
av LarsL
Om du inte planerar att använda bilen så är det bättre med en gammal bil. Men om du ska köra med den så är en elbil betydligt bättre. Som ni kan se i diagrammet nedan så blir även en gammal fossilbil sämre efter något år.

Bild

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 05 maj 2017 23:36
av Teslalink
Tänk sedan att den bilden är baserad på NEDC siffror. Man får lägga på 40-50% för att få verkliga siffror på det blå området (operation).

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 06 maj 2017 20:43
av jespersundqvist
Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Postat: 06 maj 2017 22:40
av janni
jespersundqvist skrev:
Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Att argumentera med folk på FB brukar dock vara lite som att springa med huvet före emot en betongvägg.