Tesla SuC vs. andra aktörer
Postat: 25 apr 2017 13:41
Jag roade mig med att räkna antalet laddpunkter hos de olika aktörerna på laddinfrastrukturkartan.
För att få det någorlunda jämförbart räknade jag Teslas SuC och de andras likströmsladdning. Nu ger ju Teslas upp till 120 kW och de andras upp till 50 kW i dagsläget men om det står bilar på alla SuC laddpunkter så får ju bilarna bara hälften i snitt av maxeffekten, så kanske kan se detta som jämförbart på ett ungefär.
Tesla: 132 laddpunkter fördelat på 20 laddstationer
Clever: 67 laddpunkter fördelat på 62 orter
Vattenfall: 49 laddpunkter fördelat på 20 orter (Göteborg 16, Storstockholm 11)
Fortum: 37 laddpunkter fördelat på 27 orter (Storstockholm 8)
Tre fristående aktörer som lever på att sälja el har alltså förmått installera sammanlagt 153 laddpunkter för likström (Chademo eller CCS, bara en kan användas åt gången) mot Tesla 132, som bara vill ge sina kunder en service.
Både imponerande och tankeväckande. Gungor och karuseller. Måste vara svårt att tjäna pengar på el idag. Förtjänsten måste komma nån annanstans ifrån. Ändå har de andra fått bidrag från Klimatklivet med 50%(?) medan Tesla betalat sina själva.
Sen har de andra också installerat en massa AC-stolpar med allt från 16A Schuko till 22 kW Typ 2. De flesta av de ovan 153 har dessutom 43 eller 22 kW typ 2.
För att få det någorlunda jämförbart räknade jag Teslas SuC och de andras likströmsladdning. Nu ger ju Teslas upp till 120 kW och de andras upp till 50 kW i dagsläget men om det står bilar på alla SuC laddpunkter så får ju bilarna bara hälften i snitt av maxeffekten, så kanske kan se detta som jämförbart på ett ungefär.
Tesla: 132 laddpunkter fördelat på 20 laddstationer
Clever: 67 laddpunkter fördelat på 62 orter
Vattenfall: 49 laddpunkter fördelat på 20 orter (Göteborg 16, Storstockholm 11)
Fortum: 37 laddpunkter fördelat på 27 orter (Storstockholm 8)
Tre fristående aktörer som lever på att sälja el har alltså förmått installera sammanlagt 153 laddpunkter för likström (Chademo eller CCS, bara en kan användas åt gången) mot Tesla 132, som bara vill ge sina kunder en service.
Både imponerande och tankeväckande. Gungor och karuseller. Måste vara svårt att tjäna pengar på el idag. Förtjänsten måste komma nån annanstans ifrån. Ändå har de andra fått bidrag från Klimatklivet med 50%(?) medan Tesla betalat sina själva.
Sen har de andra också installerat en massa AC-stolpar med allt från 16A Schuko till 22 kW Typ 2. De flesta av de ovan 153 har dessutom 43 eller 22 kW typ 2.