Tänk på vid byte till sommardäck
Postat: 19 apr 2017 07:41
...att det är olika bredd på fram och bakdäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Egen erfarenhet att det går att montera fel?tr1 skrev:...att det är olika bredd på fram och bakdäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, däckfirman satte på fel imorse. Jag upptäckte av en slump när jag kollade vad det var för bredd. Ringde Tesla igår och frågade om det var ngt särskilt att tänka på och de sa inget om olika bredd. Däremot sa de:HelectriC skrev:Egen erfarenhet att det går att montera fel?tr1 skrev:...att det är olika bredd på fram och bakdäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Värt att tänka på är också att de ska dras med 175Nm. Tesla bråkar om de dras för hårt!
Nej, finns också vissa Model S med staggered setup dvs olika bredd fram och bak.Feddan skrev:Detta är unikt för Model X?
175 Nm är ett väldigt högt moment för fälgar, så det är nog väldigt bra att inte dra hårdare än så.HelectriC skrev:Egen erfarenhet att det går att montera fel?tr1 skrev:...att det är olika bredd på fram och bakdäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Värt att tänka på är också att de ska dras med 175Nm. Tesla bråkar om de dras för hårt!
Är det inte oftast olika bredd på fram och bakhjulen på flygplan?far1far2 skrev:Aldrig hört talas om! Är det verkligen sant? Låter flängt med olika bredder tycker jag.
Och inte alla 21" har levererats med staggered heller, de hade uppehåll med det i ett tag.Toja skrev:På MS är det olika bredd om man har 21" fälgar. Inte på 19"
Inte alls svårt att dra hårdare, speciellt inte när man gör det själv och lägger "hela kroppen på".danni skrev:175 Nm är ett väldigt högt moment för fälgar, så det är nog väldigt bra att inte dra hårdare än så.HelectriC skrev:Egen erfarenhet att det går att montera fel?tr1 skrev:...att det är olika bredd på fram och bakdäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Värt att tänka på är också att de ska dras med 175Nm. Tesla bråkar om de dras för hårt!
Om de gjort fel så blir det i alla fall rätt när man backar!12man skrev:hoppas gummifirman har koll på rotationsriktningen som vissa däck har angiven, dvs med staggered hos har varje däck bara 1 korrekt plats att monteras på, 3 av 4 att det blir fel..
Det är inte det jag säger. Det är jättelätt att dra hårdare om man lägger lite tyngd på det. Vad jag säger är att redan 175 Nm är mycket mer än vad de flesta biltillverkare rekommenderar, så att dra mer än så låter galet oavsett bil. Om du lämnar in en bil med tredjepartsfälgar till Tesla kommer de bara dra med 125 Nm.HelectriC skrev:Inte alls svårt att dra hårdare, speciellt inte när man gör det själv och lägger "hela kroppen på".danni skrev:175 Nm är ett väldigt högt moment för fälgar, så det är nog väldigt bra att inte dra hårdare än så.HelectriC skrev:Egen erfarenhet att det går att montera fel?tr1 skrev:...att det är olika bredd på fram och bakdäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Värt att tänka på är också att de ska dras med 175Nm. Tesla bråkar om de dras för hårt!
Jag la bara i P och lyfte bilen, bytte däck. Har också stålfjädring.MangeT skrev:Min bil model S har stålfjädring. Ska man bara lägga i P innan däcksbyte eller ska man ställa den i N på något sätt?
jag hade två hjul i fel riktning några månader, men märkte faktiskt ingen skillnad. inte heller blev dom slitna fortare än de andraLegato skrev:Av ren nyfikenhet, är det någon som har koll på hur illa det är att åka omkring med däcken rullandes "baklänges"? Har också varit med om det tidigare.
För övrigt är det väl nästan standard med bredare däck bak på prestandabilar? Tror jag haft det på alla mina snabba fossilbilar.
Tror det är framförallt vattenplaningsförmågan (eller snarare förmågan att undvika den) som påverkas...HelectriC skrev:jag hade två hjul i fel riktning några månader, men märkte faktiskt ingen skillnad. inte heller blev dom slitna fortare än de andraLegato skrev:Av ren nyfikenhet, är det någon som har koll på hur illa det är att åka omkring med däcken rullandes "baklänges"? Har också varit med om det tidigare.
För övrigt är det väl nästan standard med bredare däck bak på prestandabilar? Tror jag haft det på alla mina snabba fossilbilar.
Hittade ingen rotationsriktning på mina 20" Michelin. Läste dock inte det finstilta, det brukar ju vara en pil...tr1 skrev:Om de gjort fel så blir det i alla fall rätt när man backar!12man skrev:hoppas gummifirman har koll på rotationsriktningen som vissa däck har angiven, dvs med staggered hos har varje däck bara 1 korrekt plats att monteras på, 3 av 4 att det blir fel..Får kolla det, trevliga killar men inte järnkoll... Kom på att de missat den den detaljen en gång tidigare (på annan bil).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker mig oftast ha sett rotationsriktningar på vinterdäck men inte sommar. Kan det ligga nåt i det?tr1 skrev:Hittade ingen rotationsriktning på mina 20" Michelin. Läste dock inte det finstilta, det brukar ju vara en pil...tr1 skrev:Om de gjort fel så blir det i alla fall rätt när man backar!12man skrev:hoppas gummifirman har koll på rotationsriktningen som vissa däck har angiven, dvs med staggered hos har varje däck bara 1 korrekt plats att monteras på, 3 av 4 att det blir fel..Får kolla det, trevliga killar men inte järnkoll... Kom på att de missat den den detaljen en gång tidigare (på annan bil).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk